Annons:
Etiketttarot-och-spådomskonst
Läst 1343 ggr
skogsbergs-anna
3/22/15, 11:33 AM

Öde eller inte?

Jag tror egentligen inte på ödet utan att våra egna och andras val styr vad som händer. Men hur kan jag i så fall spå? Jag tror inte att jag är så himla speciell utan det måste finnas en annan förklaring till varför jag och alla som spår ser vad som hända skall. Har ni nån bra förklaring? Vad tror ni?

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
Nattvinge
3/22/15, 12:51 PM
#1

Jag tror absolut att vi har möjlighet att påverka våra egna liv. Se bara på det här med Magi. Här ändrar vi ju i väven så att vi kan få ett önskat resultat. Ett resultat som utan vår inverkan annars inte blivit. 

När det gäller spådom och sejd så har jag alltid tänkt på det som att svaren som du får är en stilbild av framtiden. De svaren du får kommer att uppfyllas om allt får gå sin gång utan att du eller någon annan påverkar det som ska ske. 

Men om du eller någon annan väljer att påverka händelserna, magiskt eller ej, så blir framtiden annorlunda än det svar du fick fram just då.

Så ser jag på det.

Snabba tysta vingar mellan granarna. 

Bappho
3/22/15, 1:42 PM
#2

Johannes har skrivit en bra artikel där han tar upp att spå inte bara är att se in i framtiden utan också att skapa den. Här är en länk:  http://trolldomhoodoo.blogspot.se/2013/09/spadom-and-divination-in-norse-trolldom.html

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
3/22/15, 1:57 PM
#3

Jag anser att vårt Öde är/illustreras av en väldig Väv, där trådarna dels hänger ihop (mer eller mindre nära) och där trådarna också har olika tjocklek, färg, kvalitet etc. Trådarna och deras banor skapas hela tiden och vid varje tillfälle finns det flera olika vägar de kan ta, de kan splittras, gå av, färgas, påverkas av hur andra väver etc.

Så det vi ser när vi spår, är hur trådarna ligger nu samt de tydligaste vägarna de kan ta/förändras på framöver. Det är naturligtvis lättare att se en tross än en sytråd, men samtidigt lättare att lägga om sytråden än trossen. Vissa kan bara se, andra kan även lägga om trådarna (för andra).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
3/22/15, 6:13 PM
#4

Jag tror att vårt öde är en mix av förutbestämmelser/det oundvikliga och valmöjlighet/det förändringsbara. Valmöjligheterna finns det mer av i livet, men sen finns det alltså händelser/tider i vårt liv som vi inte kan undgå.

Exempelvis om vi tänker att mitt öde är att bli gitarrist.  Jag gör flera val som leder bort från det ödet, t.ex. utbildar mej till ingenjör, väljer fotbollsträning framför musikskola. Sen en dag följer jag en vän till en musikaffär, lyfter en elgitarr och spelar intuitivt nåt enastående. Samtidigt i affären finns en musiker som hör detta och erbjuder mej att spela i hens band. Jag gjorde många egna val och kunde själv bestämma över mitt, men mitt öde korsade min väg ändå…

Ibland när man spår, så märker man att det är nåt som återkommer, och för mej skulle det kunna peka på nåt förutbestämt…

Upp till toppen
Annons: