Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 5798 ggr
Desan
1/10/15, 7:13 PM

Magi grupper/ kurser/föreningar/lärare i Stockholm

Igentlige är jag ute efter vad som har kallats Mystery Schools.
Förutom allt det andra ska nog samfund och organisationer också gå bra.
Det bästa vore så klart en bra privat lärare.

Det jag är intresserad av är bara att lära mig behärska magi och få den att fungera,
och lite teori om hur den fungerar så klart. Och jag tror inte riktigt på e-kurser.

Jag ska vara mera specifik; de mest intressanta magiska grenarna är:
Kaosmagi
Ceremoniell Hermetisk magi
Kabbalistisk magi
Instant magick (se boken av Christopher Penczak)
Postmodern magick (av Dunn)
Cybermagick
Astral magi (speciellt astral projektion)

Allt som fungerar för mig är igentligen bra, så varför inte även Talismanmagi/Spegelmagi/Knutmagi/Candle magick eller
Elemental magick/modärn alkemi.

Jag kan också tänka mig att gå någonstans i närheten av Stockholm om jag måste.
Inget av mitt sökande har gett något intressant inom Sverige.
Så hjälp mig snälla att hitta något.

Annons:
Thistle
1/11/15, 9:07 PM
#1

Här är några länkar, någon av grupperna kanske passar dig.

http://alkemiskaakademin.se/sve/

http://misraim.se/

http://www.dragonrouge.net/swedish/aktuellt.html

Desan
1/12/15, 10:58 PM
#2

Äntligen ett svar.

Jag väntade bara på att dragon rogue skulle dyka upp. Om vad jag vet och de själva säger ägnar de sig åt mörk magi och passar mig därför inte.

Trots att jag har läst på Misraimförbundets sida två gånger vet jag inte vad det är för något. Har aldrig hört  om det (och jag har hört/läst mycket) och vet inte ens varför de kallar sig på Hebreiska istället för på Egyptiska. Läste bara att de har grader i sin ordning och att de håller på med ritualer. De är grundat på en modern version av en egyptisk rit: Misraimriten, som jag inte heller vet vad den används till. Lärde mig mara att de står för det ideella och högre i tillvaron, vad nu det betyder. De nämnde inte ens magi och ännu mindre vilken sorts magi de förknippas med (modern heka?), men nog luktar det magi om dom! Dessutom verkar dom förutsätta en gudstro (vilka gudar menar dom?) och jag vill hålla gudar borta så mycket som möjligt från min magi. Undantaget är faktiskt de Egyptiska gudarna. Det kanske verkar gå imot vad jag skrev om Hermetism men inte nödvändigtvis. Slutligen fick jag veta: "Den formella invigningsprocessen tar minst tio år". Verkar inte det överdrivet? Om 10 år har jag min egen magiorganisation om jag inte får tag på någon innan. Över huvudtaget så är det en mystisk sida för mig som tydligast nämner strävan efter ideal. Det stod inte ens vart de håller hus.

Jag måste säga att även om jag är öppen för att testa modern alkemi så är det den mest mystiska och svårbegripliga grenen av magi där klarheten är som minst (symbolisk) och som jag hoppades lära mig sist om jag skulle komma dit, och inte som en av de första grenarna av magi. Sedan har vi min favorit: latin. Nya språk kommer inte lätt till mig. Nåja, det är ju bara ungefär 500 nya ord.

Fortsätt gärna komma med förslag dock.

dennas
1/14/15, 3:19 PM
#3

#1

Hoppas att du inte blir avskräckt från att hjälpa till vid fler tillfällen. Tycker att det var vänligt av dej att ta dej tid att leta länkar och svara. :-)

Thistle
1/14/15, 9:15 PM
#4

#2 Jag tror att det bästa är att börja någonstans. Du verkar ha väldigt specifika önskemål och risken med att försöka hitta den perfekta mysterieskolan är att det kan ta lång tid, och att du under tiden står och trampar och inte kommer någonstans. 

Nu har jag inte pratat med särskilt många från Dragon Rouge, men jag är medveten om att de följer den vänstra handens väg. Jag vet inte om det du kallar mörk magi bör likställas med ond/negativ magi, det framgår inte iditt inlägg. För mig är det i alla fall inte samma sak. Tomas Karlsson, var ganska ung när han startade Dragon Rouge, om jag förstår det rätt var det av anledningen att han inte hittade det han söke i de magiska grupper som fanns tillgängliga :)

Jag vet inte heller riktigt vad Misraimförbundet gör, men om du är intresserad av magiska grupper i Stokholmsområdet, så kan det vara värt att kontakta dem, innan du avfärdar dem helt. 

Det finns de som menar att hermetism och alkemi är tätt förbundna med varandra.

http://www.golden-dawn.com/se/displaycontent.aspx?pageid=102

Jag vet inte riktigt vad mer för tips jag kan ge dig, men lite Hermetic Order of the Golden Dawn kanske?

http://gryendemorgonrodnaden.com/initiation/

Sedan så tänker jag att det nog kan vara svårt att hitta en rent magisk grupp som bara sysslar med magi utanför ramen för någon form av andlig tradition. Jag antog att det var en mysterieskola du sökte eftersom var så du formulerade dig i ditt första inlägg. Det skulle isåfall vara om du hittade någon kaosmagi grupp, men det vet jag inte om det finns i närheten av Stockholm.

#3 Tack. Jag blir inte avskräckt så lätt :).

Desan
2/10/15, 3:12 AM
#5

Hej Thistle

Ledsen att dröja så länge men först tog efterforskningen lite tid, sedan så lyckas det alltid dyka upp något precist när jag ska börja skriva, eller så är jag på för dåligt humör pga. min omgivning för  att svara. Tex. så kraschade min webläsare första gången jag började svara.

Det stämmer att jag är ute efter praktisk magi just nu och inte andlighet. Så kräsen är jag inte i mitt urval, jag har ju nämnt en massa olika slag av magi. Tack vare lite arbete för att svara har jag börjat få ideer hur jag ska gå tillväga härnäst. Jag får se vad som händer, men inget av det är lätt som det borde vara.

Mörk magi är som namnet antyder inte svart magi eller vänstra handens väg. Förenklat går den ut på att öppna porten till själen för att söka djup esoterisk kunskap, som är så värdefull att tom. gudarna slåss om den , och slutligen upplysning genom att utforska både dess vita och mörkaste sida genom magi. Den svarta sidan är sedd som urgammal esoterisk ondska som är nattsvart, avlägsen och omänsklig, en kaotisk oändlighet bortom den vita ordningens gränser som vänder upp och ner på gott och ont. Priset för det kan dock bli orimligt högt, som just är problemet, och det är bara få som är skapade för det. Även om det är farligt att handskas med mörk magi och jag avstår gärna så hade det varit lite enklare att avgöra om det är värt att testa om jag visste vad du menar att Tomas Karlsson sökte!

Gratulerar till de fina sidorna du har hittat, de var mycket spännande att läsa. Jag googlade bara på engelska så jag missade dom. Det som framgår om sällskap när jag läser dom är att det är en politisk anarki bland GD's efterföljare, och de flesta finns inte längre eller inte i Sverige iaf.  Det verkar som om storhetstiden för magiska sällskap i Sverige var för lite mer än 10 år sedan.

Jag ska ge exempel på vad jag har hittat:
Isis-Nuit Templet i Stockholm som tillhör GD är nere om vad jag förstått.
Det Västsvenska Thoth Ter Maximus Templet som är ett systertempel till GD är helt nere.
Det svenska GD Alpha et Omega Templet Nr. 9. finns nog kvar men det hålls hemligt någonstans i västsverige och läser man om det förstår man anledningen.
Sodalitas Rosae Crucis et Solis Alati (S.R.C. & S.S.A.) blandar för mycket flera olika traditioner, men de ska ha tempel i Stockholm och Malmö iaf.
Builders of the Adytum (B.O.T.A.) finns inte längre i Sverige.
Servants of the Light (S.O.L.) har en affilierad systerskola i Sverige kallad House of the Horizon som det inte finns ett spår av.
Ordo Primae Lucis (O.P.L.) är seriöst och finns i Stockholm men tar inte imot nya medlemmar (typiskt) eller så finns det inte längre.
Merlinordern, har helt gått upp i rök?

Det finns också en hel lista med magiinriktade organisationer i Sverige på http://paranormal.se/topic/oto.html för den som vill veta mera, men sist jag gick igenom den hittade jag ingen passande som hade en aktiv hemsida och var villig att ta imot nya medlemmar. De flesta var som bortblåsta. Jag måste gå igenom dom igen så fort jag får ork till det.

Det är så typiskt.
Om jag ställer en fråga så har den inget svar som kommer lätt.
Om jag har ett mål så finns det ingen klar väg dit.
I slutändan så finns det inte ens, om vad jag vet, en riktig metafysisk affär i Stockholm där jag kan köpa elementarvapnen tex. Finns det någon stor bra metafysisk onlineaffär som ni kan rekommendera?
Det finns iaf mer hopp om en mystery school i Stockholm nu än innan jag ställde frågan här. Tack för svaren Thistle.

Desan
2/10/15, 3:26 AM
Annons:
Upp till toppen
Annons: