Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 2565 ggr
Bappho
2014-12-20 07:48

Juletid - de dödas tid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bland nyhäxor är det vanligt att fira och tänka på de döda på hösten, kring allhelgona eller Samhain. Men tittar man på de nordiska traditionerna, och även i många andra europeiska länder (även österut) så hittar man det största materialet kring jul. Det kan ju vara för att julen var en stor och viktig högtid så att man ville fira den med sina förfäder, men det kan också vara så att en stor del av julen faktiskt handlade om de döda, att de mäktiga döda kom på besök och hade med sig goda gåvor.

Man kan hitta seder med ett välkomnande och ett farväl, eld eller tända ljus för att visa vägen och dukade bord.

Ljus skulle vara tända hela julnatten, på vissa ställen satte man ljusen i fönstren. Julmaten var framdukad minst en hel dag, ibland ända till trettondagen, speciella julbröd och skådebröd kunde ligga framme oätna på bordet ända till kyndelsmäss. Man lämnade dörrar, fönster och spjäll öppna så de kunde komma in och stugans folk sov på halm på golvet så de döda kunde låna sängarna. Badvatten sparades och det eldades i bastun till de avlidna släktingarna.

Alla har väl hört talesätt som, "att släppa julen in", "välkomna julen" och "dricka julen ut", "dansa julen ut" o. s. v. Om vi då tänker oss de döda så får dessa talesätt en annan mening.

Så här kallade man på de döda i Nordkarelen 

<>

Här är ett välkomnande och ett farväl (Ryssland). 

<>

<>

En Islänsk kallelse:

Husmodern gick tre gånger runt huset för att be alverna hem till jul, och sa:

_Kom de som vill komma,
var de som vill vara,
och res de som vill resa
_utan hinder från mig och de mina.

*Bilden är en text ur boken Lettisk folktro om de döda, Straubergs och som också beskriver ett julbesök.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Ganna
2014-12-20 08:04
#1

Det är också så lustigt att många asa-/sedtroende firar de döda runt början av november men kallar det "Alvablot". 

Hos mig läggs julhögen upp för besökarna varje år och annat sker också.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2014-12-20 08:29
#2

Sen finns det också de mer våldgästande följena kring jul.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
2014-12-20 10:18
#3

Jag har alltid tänkt mer på de bortgångna dagarna före jul och under jul men tror/trott att det är för att de är mest saknade då.  Har också för mig att det dör fler under jul än annars, inte bara av sviterna efter höstens influensa och hjärtinfarkt av snöskottning.

Gör hellre fel än inget alls.

dennas
2014-12-20 10:24
#4

Vilka skulle dessa jular ha varit som kom? Vet man nåt om det?

På saob.se hittade jag också jul-varsel. Nån som varit med om det? Julen är så mycket halm, besöka/få besök av både döda och levande. När man läser om det, så förstår man hur viktig julen måste ha varit. Ändå har julen blivit kidnappad av både kommersialismen och kristendomen. Undrar hur det kommer sej att midsommarafton klarade sej?

Det måste varit en svår balansgång mellan att öppna upp för alla välkomna besök och att skydda sej mot de oönskade.

Upp till toppen
Annons: