Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 3016 ggr
svartaugglan
2014-12-17 11:59

Frigga och Freja

Jag hoppas att det inte finns en tråd som jag bara missat om detta. Frågan riktas till alla som använder just asarna som sina gudar och gudinnor.

Vissa tolkar Frigg och Freja som samma gudinna, andra säger att det är olika. Vad har ni för åsikter och vem tyr ni er till för det mesta?

Annons:
Ganna
2014-12-17 13:03
#1

Frigga är min fulltrogna. Fröja är en titel för mig, där man i källorna kan skymta flera olika gudinnor.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2014-12-17 13:54
#2

#1

Herre och Fru, Frej och Freja… Precis som kristna säger Herren om Sebaot?

Kommer att tänka på "Den gyllene grenen". Kan Frej och Freja härstamma från den tiden då människorna hade gudsepitet/var ställföreträdande gudar?

Eller att gudarna själva tilltalades/omtalades så när de hälsade på i människornas värld?

svartaugglan
2014-12-17 14:44
#3

#2 Vad betyder "förtrogna" i det här sammanhanget? Så att jag inte missuppfattar.

#3 Den gyllene grenen… jag hade glömt den boken. Ska se om jag kan få tag på den på något antikvariat

Ganna
2014-12-17 15:33
#4

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2014-12-18 10:44
#5

#4

Nej, inte alls faktiskt. :-)

Som jag tänkte min fråga var att man kunde ha sagt Freja (Frigga) Frej (Oden) till exempel. Och då kom jag att tänka på att även en av gudarna/gudsaspekterna i de(n) kristna gud/arna var att säga just Herren Sebaot. Att Fru och Herre skulle kunna säga nåt om en tidsepok, de perioder eller tillfällen, när man av olika skäl inte velat säga gudarnas namn. Alltså att Herren och Frun samtidigt som de är titlar också skulle vara noanamn…

Ganna
2014-12-18 11:21
#6

#5 Nja, blir mitt svar då. Det är för mig titlar/noanamn, men inte så allmänna - de som benämns med Frö eller Fröja har ett element av fruktbarhet, sexualitet och växandets kraft. Därför funkar det t.ex. inte (för mig) att associera Frö - Oden.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Upp till toppen
Annons: