Annons:
Etikettallmänt
Läst 1004 ggr
Manutar
12/10/14, 4:41 PM

Förhållande till landskapet

Jag ska flytta om några dagar och förra veckoslutet när det var fullmåne så gick jag ut och sa farväl till mina favoritställen och kraftplatser, vissa ställen jag hållit heliga här i omgivningen. Det gjorde verkligen ont! Som om något fysiskt rivits ur mig.

Jag undrar hur ni andra förehåller er till landskapet ni bor i?  Är det viktigt för er att bo på visst ställe, har ni speciell bindning till platser? Har ni upplevt att rådare och dylika väsen har blivit stötta när ni flyttat och har det medfört sig något negativt? Jag kände på en särskilt viktig plats där ett mycket speciellt träd växer som jag ofta hälsat på och haft ritualer hos en stark upprördhet och ilska, från platsens sida då. Jag fick blidka länge, gav offer och löfte om att komma tillbaka både i anden och fysiskt så lungnade det sig till slut.

Annons:
[GråHäxa]
12/11/14, 5:55 PM
#1

Området där jag bor är mycket viktigt för mig. Jag känner en väldigt stark samhörighet med skogen som ligger här bredvid och allt som bor i den. Jag skall också flytta snart och har tänkt att jag skall gå och ta farväl av alla min favoritplatser och kraftplatser. Jag kommer att bo kvar i samma stad så jag kommer definitivt att åka tillbaka hit där jag har varit i så många år. Jag känner mig jättepositiv inför själva flytten men att lämna min favoritskog känns väldigt vemodigt. 

Intressant det du berättar om trädet! Har själv funderat på liknande scenario. Om någon av dem jag har arbetat med kommer att ta illa vid sig eller om vissa väsen som man stått nära kommer att följa med i flytten? Vad som är bundet till skogen och vad som är bundet till mig? Det blir intressant att se. Jag kommer att ha fantastiskt fina naturområden på det nya stället med så det skall bli spännande att upptäcka 🙂 Berätta gärna hur det har gått efter flytten, vad du känner att du fått för reaktion av dem du sagt farväl till.

Bappho
12/13/14, 8:46 AM
#2

Mitt förhållande till marken, landskapet, naturen där jag bor är så stort så jag skulle aldrig kunna lämna om jag inte var absolut tvungen. Jag tror inte marken och dess andar och väsen skulle bry sig så mycket, men jag själv skulle nog inte kunna andas om jag lämnade.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
12/14/14, 12:27 PM
#3

Jag tänker som så att det är ju väldigt naturligt att som animist och "naturtroende" att man har en stark relation till naturen där man bor. Jag har flyttat mycket i mitt liv och vill egentligen inte binda mig till någon plats utan vara fri att röra mig och vill helst se hela världen som mitt hem (även om jag har stark förkärlek till denna nordliga natur). Jag vet ju inte särkert vad det var jag kände vid trädet, eller snarare varför, men kanske det har något att göra med att det var en väldigt nerskräpad plats innan jag städade upp och att det med all sannorlighet är en gammal helig plats för naturens former där är väldigt speciella. Jag har erfarit många gånger när jag haft ritual utomhus att på vissa ställen får man en stark reaktion, som att de känner igen vad man gör och har väntat. Knappast har det att göra med just mig som individ, men det verkar som att vissa väsen och andar upskattar att vi människor vill uppehålla en relation med dem. Mänskligheten är ju trots allt en del av naturen precis som allt annat även om vi nu lever som om vi var separata från den..

dennas
12/14/14, 8:29 PM
#4

Jag kan ibland uppleva lycka/glädje eller sorg/uppgivenhet vid boplatser. Det kan vara fortfarande bebodda platser eller övergivna. Där jag bor finns lämningar från en gammal boplats som ligger nere vid sjön, och där känner jag ofta en förnimmelse av arbetsglädje och förundran/iakttagelse av händelser i naturen som uppstår av årets gång.

Även i skogen kan man känna av en lycklig och fri skog eller död eller planterad skog. Skillnaden är stor. Men jag har nog aldrig haft en riktigt speciell/egen plats. Däremot brukar jag ha en förmåga att bli störtkär i träd. Knotiga, raka, låga eller höga spelar ingen roll, en del av dem har helt enkelt "det".

Hoppas att du hittar en ny plats!

Upp till toppen
Annons: