Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 4982 ggr
Casiopeia
11/14/14, 7:05 PM

Vårdträd

Jag och min sambo har den senaste tiden lärt känna en äldre man som har en gammal gård som vi hjälper honom med. Gården har funnits i hans släkt sedan 1700-talet men har förmodligen anor sen ännu längre tillbaka, och de äldsta kvarvarande byggnaderna är från tidigt 1800-tal. De senaste 15- 20 åren har dock gården dock drabbats av den ena olyckan efter den andra som verkligen äventyrat gårdens överlevnad , och mannen som äger den har verkligen fått kämpa i motvind för att få den ska kunna leva vidare.

När jag var där sist såg jag mig omkring och upptäckte en riktigt rejäl stubbe intill det äldsta boningshuset. Jag var tvungen att fråga, och visst, det var resterna av det gamla vårdträdet. Det hade tydligen varit en enorm lind vars grenar hade brett ut sig över husen och som varit riktigt vacker att se på.  Mannen berättade med sorg i rösten att det var hans son som på eget initiativ hade huggit ner trädet, och eldat upp allt det fina virket. Sonen, den enda arvingen till gården, hade tydligen mått ganska dåligt och kort därpå hade han flyttat därifrån och brutit kontakten med sin pappa och har inget intresse av att ta över gården. Sedan började fler olyckor följa.  Gubben är väldigt kristen, så jag var lite försiktig med mina utfrågningar, men det lät som han själv kopplade samman olyckorna med vårdträdets öde, även om han inte sa det högt…

Jag känner väldigt starkt för den här gården och kan inte låta bli att fundera på hur man ska bryta den här onda cirkeln. Hur åtgärdar man egentligen ett nedhugget vårdträd? Är det så enkelt som att plantera ett nytt? Eller är olyckan kanske ett resultat av en harmsen rådare som man kan blidka på något vis? Och hur kan man göra de här åtgärderna diskret nog för att inte väcka anstöt hos den kyrklige ägaren?

Skulle vilja höra era tankar om detta, och om någon känner till några seder och förekomster av återställande av vårdträd från folktron?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Ganna
11/14/14, 7:56 PM
#1

Det är  så urbota dumt att göra så att folk hade vett att inte göra det förr. Sonen lär nog få dras med olycka, gårdens lycka kan man kanske återställa med ett nytt träd - men jag tror det blir svårt om inte ägaren vill medverka.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
11/15/14, 2:31 PM
#2

Viktor Rydberg om vårdträdet (som här föll naturligt).

”Stormen kom, starkare än i mannaminne  

Det härliga trädet tyngt av åren föll. 

Husets folk stod sörjande kring den fallna. 

Silverhårig anfader, som frestat nittio vintrar, 

Smekte med vissnad hand 

Hennes vindfarna bark och sade: 

Vi skiljas ej, du dör ej. 

Du skall leva i en dotter, 

En stark telning från din stam…” 

I folktron stöter man ibland på att någon fällt vårdträdet i fyllan, för ingen gjorde det i nyktert tillstånd, men det slutade alltid med att gården gick under på det ena eller andra sättet. Skadade man trädet lite kunde man ställa allt tillrätta genom offer.

Så ett nytt träd och torsdagsoffer skulle kunna vara en idé.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Huygens
11/23/14, 4:32 PM
#3

Jag undrar vad som fick sonen att hugga ner vårdträdet?

Vitae
11/28/14, 6:31 AM
#4

Tror också att det är en god ide att plantera ett nytt vårdträd, något som gårdstomten eller vem som nu råder om det, kan få pyssla om igen! En ny lind kanske?:)

Jinaum
11/29/14, 6:44 PM
#5

Läste i en artikel om elementer, just gnomer (jord andar) att de ibland kan anses som gårdstomtar och de gillar kvarts kristaller. Man kan gräva ned en sådan till dem. De ska tydligen killa smycken med.

Enklast (å kanske roligast) är å plantera nytt. Just för gårdens historia tänker jag.

lightseeker
11/29/14, 9:55 PM
#6

en gång i tiden så läste jag serien "Sagan om Isfolket" där det skrevs en liknande historia om ett vårdträd, och det gick aldrig väl igen för gården som hade förlorat det, skulle vara intressant dock att kunna rota bland historiska fakta, har du frågat The Rootdoctor som verkar väl bevandrad i gamla dokument på folklivsbibliotek?

Annons:
Bappho
12/2/14, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Har för mig att de planterade en allé i Isfolket där varje träd var planterat för var familjemedlem och att man kunde se hur personen mådde genom att se hur trädet såg ut att må.

Boken jag just hämtat ut från biblioteket tar upp en del om vårdträd (har dock bara hunnit en fjärdedel in i boken).  Att vårdträdet är en kvarleva från den gamla förfäderskulten. Hur som helst rekommenderar jag boken varmt. Den heter Fedrekult och är skriven av Emil Birkeli, 1943.

Bilden är från boken. Vårdträd på en ättehög.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
12/5/14, 10:05 PM
#8

Hm, funderar på om vårdträd är av någon speciell art och om det ska stå på speciell plats? Vad är det som gör trädet till ett vårdträd?

Vi håller på att bygga hus och så småningom har vi ju en tomt i en skogskant, så ett vårdträd vill jag ha. Försöker med vett och vilja spara träd på tomten, det är några björkar, nån en och så tall och gran. Inget träd så som på Bapphos bild ovan. Så det kanske blir att plantera när vi kommit på plats?

 
 

Bappho
12/6/14, 7:09 AM
#9

Olika arter av träd har använts, men det var ofta ädla lövträd som lind, ask, lönn och alm, men i boken jag läser nu som beskriver Norge talas det mycket om björk. Mindre fattigare gårdar kunde ha en rönn.

Vårdträdet är den plats där gårdens vård bor som stod för gårdens lycka och välfärd. Förr i tiden bodde släkten långa tider vid samma gård och man kan väl tänka sig att de döda gjorde lika så. Vårdträdet växte kanske först på gårdens gravhög och när det skicket försvann så fick själva trädet fungera som mötesplats mellan de levande och döda, dit man gick för att ge offer eller be om hjälp.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
12/6/14, 10:02 PM
#10

Tack Bappho! Hittade också en uppsats som heter "Trädkult. En studie i Thede Palms efterföljd" som är skriven av Joakim Eriksson, Januari 2006. 

Den handlar mest om Yggdrasil, men också att de finns parareller till vårdträden. Det står också att man offrat till vårdträdet,: "Uppgifter finns om att offer har framburits till vårdträden. Detta har skett i form av mat och dryck. Det uppges att ända fram till 1800-talet har dessa offer föredelaktigast ägt rum på torsdagskvällar efter storstugans städning för att stilla fira Torshelgen. Kvällar mot andra betydande helger medförde också frambärande av gåvor till trädet, oftast i form av öl eller mjölk. Dryckerna slogs ut över trädets rötter. På julafton skulle trädet ha del av julmaten. (Tillhagen, 1995 s. 37.)" sid 11.

Ja, vi får hoppas att jag lyckas behålla nån björk eller annat lövträd på lämpligt ställe så får blir det vårt Vårdträd. Annars blir det att plantera, kanske en ask då?

 
 

Upp till toppen
Annons: