Annons:
Etikettallmänt
Läst 1188 ggr
Månmara
11/2/14, 4:56 PM

Drömmar i vitt ljus

Hej, jag vet inte hur mycket folk här inne vet om just drömmar, men jag berättar i alla fall och hoppas på svar :) Jag har haft två drömmar (hittills) som liksom har badat i ett vitt ljus/aura. Dessa drömmar har påverkat mig mer känslomässigt än vad andra drömmar har/gör. Någon som vet vad det vita ljuset betyder eller någon som har haft liknande upplevelser?

Annons:
dennas
11/2/14, 6:07 PM
#1

Det beror ju på hur du själv kännetecknar drömmarna. Är det vanliga drömmar, har de ett psykologiskt/andligt budskap, är det profetiska drömmar?

Betydelsen kan ju vara av helt olika art beroende på vem som svarar. I många religioner finns ju drömmar som ett sätt för profeter att spå, enligt Freud har drömmar mycket att säga om (den sjuka) psykologin hos en människa, i den jungianska läran har människans drömmar utökats till att handla om budskap av både psykologiskt och andligt/kollektivt art.  Montague Ullman och Nan Zimmerman tänker sej att drömmen är personlig och har ett personligt budskap till drömmaren, där ens egna erfarenheter är avgörande för tolkningen. Dock kan de sistnämnda också se möjligheten att andras upplevelser av drömmen kan utöka tolkningen.

Detta var ett litet axplock av möjliga infallsvinklar för en tolkning av en dröm. Du får kanske börja med att fundera på hur du ser på dina drömmar och hur du därmed vill uttolka dem…

Jag har inte haft drömmar om vitt ljus eller vit aura. Däremot har jag haft drömmar som påverkat mej starkt. Jag ser det som underbara och/eller skrämmande upplevelser, som har gett mej möjligheter förstå mej själv, komma vidare, se in i framtiden etc. Mina drömmar är värdefulla för mej.

Månmara
11/3/14, 12:18 PM
#2

Tack för svaret! Det lät väldigt komplicerat men jag tror jag förstår - Med andra ord så är det jag själv som bestämmer vad för sorts drömmar jag har?

dennas
11/3/14, 8:27 PM
#3

Nej, egentligen inte.

Men du behöver till att börja med fundera över hur du ser på dina drömmar, för att på så vis veta ur vilket perspektiv du vill tolka. Man kan ju tolka ur ett religiöst, andligt eller psykologiskt perspektiv. Ser man det rent biologiskt/funktionellt, så handlar drömmen/drömmandet oftast om en minnessortering.

Tror du till exempel att din dröm är ett personligt budskap, så varför inte testa ur Ullmans/Zimmersmanns tolkningssätt?  Det kan vara en enkel och roande början på att studera sina drömmar.

Annars finns flera drömlexikon med hänvisningar till olika läror…

Vad jag försöker säga, är att man kan tolka ur olika perspektiv, så för att du ska ha nån glädje av tolkningen behöver du ta ställning till hur du själv betraktar dina drömmar och deras påverkan på dej.

Nu hittar jag inte det, men har det inte funnits "Drömmar i Fokus"? Nån som vet?

Atropa
11/4/14, 2:47 PM
#4

Deömmar iFokus finns fortfarande, skriv där! Dom har jättebra tips på hur du går tillväg med allt!

Atropa
11/4/14, 2:47 PM
#5

Drömmar*

Månmara
11/5/14, 12:09 AM
#6

#4 Jag har letat efter Drömmar iFokus, men kan inte hitta sidan! Är du säker på att den finns fortfarande? Kan du länka?

Annons:
Ravenna
11/5/14, 10:53 AM
Månmara
11/12/14, 7:05 PM
#8

Tack så mycket!

Ravenna
11/24/14, 2:02 PM
#9

Varsågod. :-)

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Upp till toppen
Annons: