Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 3181 ggr
Ann-Catrine
10/28/14, 7:36 PM

Hustomtar!

Hej! I mina föråldras hus finns det småtomtar! Dom är snälla, men kan busa och speciellt om man städar så vill dom dra in hö,gräs och jord. Jag vart så less! Så jag sa till dom att nu torkar jag köksgolvet för 5 e gången, och sen får det vara nog! Och dom lyssnade på mig! Går det att få en kontakt med dom? Jag har sett dom några gånger och dom är småa, bara 3-4 dm höga! Finns det elaka tomtar med? Kan någon berätta mera om dom! Vill veta allt. Tack från Ann-Catrine.

Annons:
Joggan
10/28/14, 8:48 PM
#1

Mycket om tomtar skrev Ebbe Schön
Kolla hans bibliografi…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ebbe_Sch%C3%B6n
…som jag vet är dem inte elaka med dem kan bli det
Om man möter dem fel..
Bra information hur man hantera dem finns i….

"Svensk folktro A-Ö (1998)".

Onda och goda finns väl på både sida….
http://www.noaiddi.com/svenska/entities/

Bappho
10/30/14, 7:16 AM
#2

Eftersom du har turen att se dem så har du väl redan en kontakt med dem :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Atropa
10/31/14, 8:37 AM
#3

Du borde läsa "stora boken om naturväsen" av cassandra, där står verkligen allt du någonsin vill veta om diverse fenomen, bland annat hustomtar och deras beteenden etc.

Atropa
10/31/14, 8:37 AM
#4

Du borde läsa "stora boken om naturväsen" av cassandra, där står verkligen allt du någonsin vill veta om diverse fenomen, bland annat hustomtar och deras beteenden etc.

Ganna
10/31/14, 11:31 AM
#5

#3 …eller inte, hon räknas inte direkt till auktoriteterna och absolut inte på nordiska väsen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Atropa
11/1/14, 7:29 PM
#7

#5 det ända hon skriver igenom hela boken är ju om nordiska väsen och refererar till folkmytologin i sverige?

Ganna
11/1/14, 9:03 PM
#8

#7 Det är möjligt, men det innebär inte att det hon skriver är varken bra eller korrekt. Bara en sådan sak att det finns mängder av uppteckningar och källor hon inte kan ta del av då hon inte kan svenska.

Sen är jag generellt "allergisk" mot folk som drar för stora växlar på att jämföra fenomen från olika kultursfärer som de tycker liknar varandra.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
11/2/14, 7:36 PM
#9

#8 jag förstår hur du menar, jag tycker iallafall boken är bra, dock har jag inte läst annan litteratur i samma ämne så vad vet jag haha. Har du andra bokförslag imon samma ämne som du föredrar? Tycker det är så spännande att läsa om :)

Atropa
11/2/14, 7:36 PM
#10

#8 jag förstår hur du menar, jag tycker iallafall boken är bra, dock har jag inte läst annan litteratur i samma ämne så vad vet jag haha. Har du andra bokförslag imon samma ämne som du föredrar? Tycker det är så spännande att läsa om :)

Ganna
11/2/14, 8:54 PM
#11

#9 Ebbe Schön (om man tar hans något mästrande ton med en nypa salt), Tillhagen. Det är lite att börja med och ger rätt snabbt distans till pengakvarnar som Eason.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: