Annons:
Etikettallmänt
Läst 3091 ggr
skogsbergs-anna
2014-08-23 09:52

Vad betyder korset/symbolen?

Ständigt dyker ett kors med tre, ibland två liggande linjer upp. Jag har kommit underfund med vad korset betyder för mig på ett mer personligt plan men har ingen aning om vad det egentligen står för. Det enda jag lyckats forska fram är att det är ett kardinalskors, och även  kallas Lorrien-kors, att Jean D´´arc bar ett sådant vid strid. 

Någon som vet nåt annat  eller vart jag kan leta?

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
Ganna
2014-08-23 11:23
#1

Eftersom kors är så välanvända, vore det intressant att se en skiss på det du avser. Bara genom det du skriver ovan, så skulle det kunna vara ett Lorraine-kors, ett ortodoxt kors, påvekorset eller för den delen Crowley's Baphomet-kors (även om det är så lull-lulligt att du antagligen skulle reagerat över det). Det finns säkert ännu fler, mer obskyra varianter.

Det kan t.o.m. vara så att du sett alla varianterna vid olika tillfällen, men generaliserat dem till "hoppsan, kors med mer än en tvärslå!"?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

skogsbergs-anna
2014-08-23 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Naturligtvis är det lättare om man får se en bild ;)

Det kan ju hända att korset inte har nån betydelse alls, kanske bara använts som en snygg utsmyckning här och var…

Gör hellre fel än inget alls.

Ganna
2014-08-23 16:39
#3

Det liknar närmast "Thee Temple ov Psychick Youth"s "Psychick Cross".  :)

Men de tycks ha hämtat det från det tyska kemikalieföretaget Degesch, numera Detia-Degesch, mest "kända" för att ha tillverkat Zyklon-B.

Jag tror att en framkomlig väg för dig att hitta mer matnyttig info, är att gräva vidare på olika heraldiska sidor/böcker.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Rubensismaleficarum]
2014-08-29 18:05
#4

8.

Choklad
2014-09-06 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej

Jag tittade in och såg din fråga, kollade i min bok : Ideogram och symboler av Carl G Ljungman.

Hittade ditt kors och det betyder enligt boken:

U R us

skogsbergs-anna
2014-09-08 18:48
#6

Tack för tipsen/hjälpen, nu är det solklart och alldeles uppenbart!

I mitt fall lutar allt åt att det handlar om gift. Det borde jag förstått ;)

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
Praefatio
2014-09-11 14:37
#7

Vad spännande! Får man vara nyfiken och fråga i vilka sammanhang du stött på det?

Upp till toppen
Annons: