Annons:
Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 5231 ggr
Narindil
2014-08-20 10:23

Vövlastaven

Hej alla!

Jag ska göra i ordning min völvastav och nu undrar jag hur lång den ska vara. Jag har fått för mig att den ska vara i min längd. Stämmer det? Känns som om det är ganska individuellt… Eller finns det någon längd som är "rekommenderad"?

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Annons:
Ganna
2014-08-20 11:48
#1

Vet du inte det, har du ingen nytta av den. Utom möjligen som vandringsstav och det är inte fy skam.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-20 12:24
#2

#1 Du menar att en riktig völva aldrig blir lite osäker på sig själv eller vill ha lite inspiration från andra?

Härligt när man både kan få skriva ett spydigt svar till någon som vill ha hjälp och samtidigt framhäva hur allsvetande man själv är.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2014-08-20 12:31
#3

#2 Jo, Völvor blev säkert osäkra de också, men när det kommer till något så centralt som en stav för en Völva så är det logiskt att anta att hon inte skulle fått den/skaffat sig den förrän hon visste väl hur den skulle vara beskaffad och exakt hur den används.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2014-08-20 13:59
#4

# 2

Förlåt, jag ska egentligen inte lägga mej i, men är du alldeles säker på att Ganna verkligen är hånfull och framhäver sej som allvetande i sammanhanget?

Det kan ju faktiskt vara så att hennes svar är den bästa hjälp TS kan få. Nämligen att vänta med att skaffa sej en völvastav tills hon är redo.

Varför vill du, TS, ha en völvastav? För att ha ett attribut, eller finns det ett reellt behov, som du ska uppfylla? För om det finns ett reellt behov, så tror jag att det kan ge svaret på din fråga.

Sommarek
2014-08-21 14:10
#5

#4 Det känns onekligen så med tanke på att ingen av oss vet om TS har sysslat med detta länge eller om hon fått klart besked om att hon ska ha sin stav men inte hur den ska se ut… Att anta att osäkerhet betyder att man inte är redo, utan att ha detaljerna klara för sig talar väl ändå för att man är av åsikten att man själv vet hur det SKA vara, och att TS inte uppfyller hur man SKA vara.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2014-08-21 15:15
#6

#5 När någon säger sig vara "Völva" men inte ens vet hur det, om man går efter gamla källor, viktigaste redskapet ska vara beskaffat, då är det klart och tydligt för mig att den personen inte är redo för det redskapet.

När man i snart 20 år sett nybörjare komma (och gå) på nätet, så får man ett rätt säkert öga för det, samma sak när olika ord/titlar blir "buzzwords".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Narindil
2014-08-21 20:01
#7

Det råkar vara så att jag har hållit på med magi och spådomar sen jag var 16. Ganska nyligen läste jag mer om völvor då jag är asatroende och insåg att detta är den väg jag vill fortsätta på, eftersom det har känts som om jag stått och stampat på samma ställe ett tag. Så nej, jag är inte bevandrad i redskapet men det jag har forskat om det så är det individuellt. Anledningen till denna fråga var inte att bli påhoppad utan för att ventilera och höra hur andra har gjort. Är inte det hela poängen med denna sida?? Att man ska utbyta erfarenheter och tankar?? Eller är det för att hoppa på andra och tro att denne person inte kan någonting utan gör detta för skoj skull? Vill att alla ska veta att detta är något jag tar på 100% allvar iom att jag, som sagt tidigare, har varit verksam i 16 år men nyligen hittat min väg. Då är ju inte det första jag vill att bli påhoppad. Alla vet inte till 100% hur saker och ting ska vara på en gång när man precis har hittat sin väg/inriktning och då kan det vara bra om man kan få SERIÖS hjälp! Har andra redskap som häxa, men völvastaven är det sista jag behöver. Tack för hjälpen hörrni.

Ja, jag kallar mig völva och det står jag för!

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Narindil
2014-08-21 20:04
#8

PS: Jag bad inte om hjälp med att veta vad den är till för utan om någon visste hur LÅNG den var. Stoor skillnad

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Ganna
2014-08-21 20:57
#9

#7 Taket här inne är högt och gulligullnivån är för det mesta tacksamt låg.

Har du precis hittat din väg, anser jag fortfarande inte att det första du ska göra är att förvandla den till en "materialsport". Det är bakvänt och en senväg istf en genväg.

"Völva" är för mig en titel som jag inte tror folk bara tog sig lättvindigt. Som i de flesta fall så fick nog kvinnan bevisa på olika sätt att hon kunde sina saker innan hon blev kallad "Völva". Så det är samma sak där, först lär man sig och ser till att man vet vad man gör och vet att man kan, sen kommer ev. titlar.

#8 Funktionen är minst sagt avgörande för längden. Har du läst på om gravfynd hus vad man antar är Völvor/sejdkonor så hade du dessutom vetat om att de stavarna är runt en meter långa - vilket ändå inte är till nytta om man inte vet hur staven ska brukas.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-21 21:59
#10

#6 Nu frågade TS ju inte hur den skulle vara beskaffad, utan om den skulle ha en viss längd. Och ja, Ganna, alla vet att du är eeeeeerfaren, det nämns liksom i varje post. Det utesluter ju inte att andra kan ha lite skinn på näsan också. Det är såklart helt fantastiskt att du kämpat hårt i din tradition och fått till dig så mycket info, men det innebär ju inte att alla andra ska få precis samma kunskap på samma sätt eller inte ha ögonlick där man får till sig hur det ska vara man ändå tvivlar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Narindil
2014-08-21 22:36
#11

#9 Jag söker inte en gulligullnivå. Du vet inte vad jag kan eller inte kan, så kom inte med några lektioner. Allt jag frågade var om tankar om en längd och ingenting annat. Fortfarande så trodde jag detta var ett forum där man kunde hitta likasinnade och utbyta tankar, funderingar och erfarenheter, men jag hade tydligen fel. Alla gör vi på vårt sätt och för mig är det viktigt att ha de redskap som ska användas för att kunna lära mig mer. En jämförelse: varför lära sig skriva om man inte har en penna. Vet inte om du förstår detta men det är upp till dig.

#10 Tack för ditt inlägg. Känns bra att någon ser det hela från mitt perspektiv och inte som en tävling om vem som kan mer. Alla kan vi något om något, bara på olika vis. Ingen är bättre än någon annan. Tack 🌺

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Ganna
2014-08-21 23:51
#12

#10 Något av det mest framträdande för hur en stav kan användas, är dess längd. Tillsammans med material och någon mindre mån omkrets, torde det vara stavens viktigaste egenskaper. Vilket nog står klart för de flesta; men för de som kräver ett praktiskt experiment så kan jag rekommendera att försöka använda en 20 cm lång stav som vandringshjälpmedel.

De flesta lär inte "få" precis samma kunskap som jag och det är inte heller vad jag är ute efter. Däremot så kommer jag framgent att fortsätta hävda att inte "alla kan allt" eller för den delen att all s.k. kunskap och alla erfarenheter är likvärdig/-a, när de inte är det.

#11 Du behöver inte oroa dig, jag ser knappast några lektioner från mig i din framtid.

Innan du använder pennan att skriva med, bör du ha lärt dig ett alfabete att skriva. Annars blir det mest kludd.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Narindil
2014-08-22 07:10
#13

Nej tack och lov för det eftersom vi uppenbarligen är av olika tycken och läror. Lite tips på vägen dock: 1 Ödmjukhet inte skrytsamhet 2 I stället för att hoppa på och anklaga om okunskap så ta först reda på hur långt personen i fråga här kommit. Du vet inte om detta är mitt första steg eller sista. Dessutom så skrev jag NYLIGEN och inte precis hittat min väg. Och om du nu tror att du kan (på ditt bakvända sätt) "hjälpa" någon så ska du kanske tänka om i ditt sätt att lära ut. Ingen blir motiverad av att höra att man är dum och har fel. Tack och lov att dina spydiga kommentarer rinner av som vatten på mig men på en som kanske går igenom en livsomvälvande förändring kanske det inte går lika bra för. Som jag sa innan: ödmjukhet!

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Annons:
dennas
2014-08-22 09:17
#14

Ibland blir jag så less…

Det är inte var mans eller kvinnas rättighet att ha/få esoterisk, andlig, magisk etc. kunskap. Jag skulle vilja gå så långt att jag hävdar att många kunskapsbärande magiker, shamaner, häxor osv. har som tradition att i viss mån gäcka, driva med och på andra sätt förvirra sina adepter eller föralldel "ofrälse". Att inte kunna tillgodogöra sej lärdomar och läxor på det viset, ser jag som ett tecken på att man kanske ska byta väg. Man måste förstå att det är kunskapen som är den viktiga - inte attributen. Och man måste verkligen ha förmåga att ödmjuka sej.

Suck!

Och nej, jag vet inte mer än nån annan. Jag är inte hånfull eller elak.  Men jag blir sårad och besviken på att den som ber om hjälp inte vill ha motfrågor. Om den som vill hjälpa behöver veta mer, så måste den väl få fråga?

Eller för att ta ett exempel: En patient kommer till sjukhuset med kräkningar och säger sej vara matförgiftad. Läkaren säger "jaha" och börjar behandla matförgiftningen. Patienten avlider senare av den kräkningsframkallande magåkomman, som läkaren aldrig brydde sej om att diagnosticera.

Bappho
2014-08-22 09:21
#15

Nu blir jag jättenyfiken på hur stavarna användes, och nu tänker jag på de som hittats i gravar och mest liknar huset man har ullen i när man ska spinna fast de är gjorda i järn istället för trä. Hur användes de?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2014-08-22 09:58
#16

#15

Detta är inget svar utan fler frågor inspirerade av din fråga:

Kan spinnandet vara ett sätt att uppnå trans?

Kommer svaret som en tråd?

Visst kan jag väl ha läst om en eller flera völvor som har slagit med sin stav i golvet/marken? Om jag minns rätt så skulle syftet vara att tillkalla andar eller möjligen de döda. Kan det ha varit i Sejd av Dag Strömbäck?

Narindil
2014-08-22 10:09
#17

Ett sätt att se på det är på ett överjordiskt plan, att sända ut andetrådar. Man koppla ihop dem med de tre nornorna (ödesgudinnorna) Urd, Skuld och Verdandi, som enligt myten satt vid Yggdrasils rötter och spann livstrådar med sina sländtrissor. På ett sätt kan man se det som att völvorna hade samma uppgift som nornorna.

Det kan också ses som ett reseredskap när völvan är i trans men också som ett sätt att rikta galdern hon ska skicka, som häxor kan använda trollstaven.

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Narindil
2014-08-22 10:14
#18

#14 Jag förstår vad du menar. Vill också passa på att säga att jag har aldrig sagt att jag har skaffat mig förmågan. Jag har alltid haft denna förmåga från småbarnsben, men jag började arbeta med den när jag var 16 och kände mig redo för att påbörja mitt arbete.

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Ganna
2014-08-22 11:23
#19

#13 Var har jag varit skrytsam?

Är du verkligen intresserad av att få ett vettigt svar, bistå då med nödvändig information själv.

"Hjälpa", tja, isf är väl min altruistiska ådra att försöka skilja agnarna från vet(t)et och dra upp diskussionerna några snäpp på det sättet. Dum & fel får stå för dig, det är inte något jag automatiskt förknippar med nybörjare.

#15 Jag tror att de i järn med de vackra utsmyckningarna i mångt och mycket var symboler, men det ska bli intressant att se vad forskningen förhoppningsvis fortsätter komma fram till om dem. Mer praktisk användning tycks svår, då de borde vara tunga och otympliga. Skulle vara roligt att känna på en av replikerna någon gång.

#16 När man väl lärt sig spinna, kan det nog ge en viss transeffekt. Innan dess är det mest ve och trassel! Men min mening är att det inte är den huvudsakliga användningen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-23 21:34
#20

#12 Jag har inte påstått att alla kan allt, eller att alla kan allt lika bra. Jag har dock påstått att utan att veta vart en person kommer ifrån kan man inte utgå från ett den, på grund av en enda fråga, inte vet vad den sysslar med och anta att man själv vet bättre. Hade detta gällt vandringsstavar och TS hade frågat "hur lång ska den vara för en person på 1,50?", hade ditt svar då varit "vet du inte det ska du inte vandra"?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Ganna
2014-08-23 21:40
#21

#20 …och jag påstår att jag kan utläsa det av en fråga.

Ditt exempel innehåller mer information för en långt mindre komplex frågeställning där stavar dessutom inte är ett måste för grundaktiviteten, så det är inte en lämplig metafor.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-23 23:43
#22

#21 Jag vet, du påstår mycket. Och jag menar att du skjuter från höften för att få en chans att påpeka hur erfaren du själv är, inte för att hjälpa frågeställaren med varken ursprungsfrågan eller ens insikt om varför frågan är "fel" att ställa.

Nu var det inte frågeställningen som metaforen gällde, utan inställningen till folk som har frågor.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2014-08-24 00:19
#23

#22 Det var det jag svarade på: kommer folk med nog vett och nog med info, är chansen större att de får svar. Vad har du själv gjort i den här tråden förutom att ondgöra dig över hur jag svarar? Tittar man på det sammantagna så har jag bidragit med en hel del information och du har… gnällt?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-24 12:01
#24

#23 Problemet är ju att du verkar mena att folk som ställer frågor i allmänhet inte har vett, för då hade de inte behövt ställa frågan.

Tja, det beror ju på hur man ser det. Den information du bidragit med har varit i stil med "fattar du inte själv ska du inte ha en", vilket rent tekniskt inte alls är svar på TS fråga, då frågan handlade om längd, inte efarenhet eller huruvida hon skulle ha en stav alls.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2014-08-24 19:21
#25

#24 Jag tror inte du läst mina inlägg tillräckligt noggrant, pröva att läsa om dem.

I övrigt föreslår jag något av följande då dina ståndpunkter visavi mig och mina svar här inte undgåtts av någon vid det här laget:

a) starta en tråd om fördelar respektive nackdelar med olika bemötanden i (detta) forum.
b) PM:a mig om du vill fortsätta prata om just mitt bemötande.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-25 09:28
#26

#25: Nix. Det är en allmänt erkänd sanning i kommunikationsbranschen att om inte man når fram med sitt budskap är det på kommunikatörens ansvar, inte mottagarens. (Eller, på lekmannaspråk, om folk inte förstår en kanske man inte ska skylla på att de inte är kapabla att förstå utan istället se över sättet man talar till dem på).
Jag har för övrigt inte sagt något om dig som person, bara om hur du talar till folk. Men jag vet ju att "inget gullegull"-principen bara gäller de som inte är Autentiska Och Kommer Från en Uråldrig Tradition.

Men som en annan liten fotnot, som nästan har med ämnet att göra - vet inte om jag blir road eller beklämd av att man så länge utgått från att völvastavar använts till matlagning - för man hittar dem oftast i kvinnorgravar, och det är såklart bara sådant som kvinnor sysslar med - eller kvinnor som sysslar med sådant. Några är ju över en meter långa och har varit längre, så det måste ha varit ett rejält grillspett…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2014-08-25 11:52
#27

#26 Det finns en gräns - under den är det inte värt mödan att dumma ned budskapet längre. Särskilt inte när tillräckligt många i målgruppen mottagit och internaliserat det.

Jodå, du har antytt att jag är spydig, anser mig allsvetande (sic!) etc, men att du missar det får väl falla tillbaka på anledningen i stycket ovan också.

Det har börjat komma mer och mer spekulationer (för det blir ofta det en del avancerat gissande i arkeologisammanhang) om kvinnogravar och kvinnor i allmänhet på forntiden. Fortsätter det i den här takten tror jag vi har en hel del intressant att se fram emot de nästkommande 20 - 30 åren.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
luxluv
2014-08-25 13:42
#28

Attans vad en simpel fråga angående en völvastav kan ställa till det! :)

dennas
2014-08-25 20:35
#29

#17

Tack!

#19

Tack!

Jag tänkte lite som så att man ur spinnandet kom att hamna i trans, som gjorde att man såg och siade. Senare skapade man magiska/rituella  föremål med en återkoppling till det… 

Ve och trassel. :-)

Ganna
2014-08-25 21:07
#30

#29 Det kan vara så, men mig veterligt finns det inte återgivet på något sätt. Tittar man på källorna så är spinnande något aktivt (påverkande), inte något passivt (åskådande).

När det gäller vardagsgöromål finns det alltid minst ännu ett inslag som gör det till en magisk handling - inte minst för att det är mer praktiskt så.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-26 18:28
#31

#27 Vilken tur att vi har dig, då, som motvikt till alla (enligt dig) puckon i världen.

Sedan är ditt gamla goda argument "jag har rätt, du är bara för dum för att förstå det" alltid lika drygt, men det är ju skönt att se det användas på ett nytt sätt, nämligen "jodå, jag vet vad du menar med det du skriver, men du är tydligen själv för dum för att förstå din egen avsikt".  Om du inte förstår skillnaden mellan att jag kallar ditt svar för drygt och dig som person för dryg är det nog inte mycket mer att säga där. 

Vad gäller spinnande kan jag väl i och för sig tänka sig att det är möjligt att falla i trans om man är duktig på det och muskelminnet sätter igång, så att hjärnan får tid med annat, men jag har aldrig spunnit något i mitt liv (vilket nog är tur när man tänker på mina eskapader i skolans syslöjd), så hur det är med just trans och spinnande törs jag inte gissa på. Vet dock av erfarenhet att annat repetetivt arbete kan ha den effekten på mig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
2014-08-27 12:09
#32

#9

Så man kan tänka sej att staven är lika hög som völvan när hon sitter? Och så blir den greppvänlig i lagom höjd. :-)

Men jag tänker faktiskt också på vandringsstav. Kan det tänkas att staven varit både ett praktiskt och ett magiskt föremål. Vandringsstav och spådomsstav?

Då blir ju Bapphos fråga i # 15 än mer intressant. Har järnstavarna över huvud taget använts? tänker jag då. Eller är de hedersbetygelser i gravar. En kommer ju från Öland till exempel, där det verkar som att man har varit rika.

Ganna
2014-08-27 12:42
#33

#32 Ja, olika stavar, olika användningsområden, men en stav kan ha flera uppgifter. Så är/var det även i det vardagliga.

Så vitt jag vet har alla järnstavar återfunnits i gravar där den som begravts anses tillhöra ett välbärgat samhällsskikt. Som jag sa ovan så tror jag de främst är symboler, men då också i livet.

Det intressanta är att den verkar ha ansetts personlig vilket får mig att fundera på om kvinnans funktion varit ovanlig (inte gått i arv/tradering) eller om hennes efterträdare fått en stav gjord just till sig? Eller var just de här bärerskorna så mäktiga att de fick med sig stavarna? Eller skulle stavarna vila en viss tid med sin bärerska innan de hämtades tillbaka ur graven och lämnades vidare (och dessa av någon anledning inte hämtats).

Finns en hel del att grunna på när det gäller hur  stavbärande tradition(er) såg ut då och hur det relaterar till dagens tradition.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2014-08-27 14:56
#34

#33

Över huvud taget blir det intressant när vi kommer ikapp så att det i historien har funnits både kvinnor och män. Samt barn. Samt rika och fattiga…

Hur tänker du kring att funktionen inte varit ärftlig? Vem väljer ut en völva?

Sen är tanken på att staven ska vila en tid i den tidigare ägarens grav väldigt spännande. Är det då framför allt tidigare ägarvölvor som åkallas med staven? Trodde inte att man öppnade gravar så sent?..

Det väcker väldigt många intressanta frågor!

Annons:
Ganna
2014-08-27 15:17
#35

#34 Jag tror det har varit ärftligt/traderat, men man ska komma ihåg att blodsband även kompletterades med "adoptioner" av både barn och syskon (jmf fostrabrödralag). På så sätt kan säkert de som igenkändes som potentiella Völvor ha inlemmats i traditionen. Men det är bara funderingar, märk väl.

Det var vanligare än man tror att gravhögar öppnades och gravgods "lånades" tillbaka. Kanske en stav inte fick hämtas tillbaka förrän en ny Völva var redo?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2014-08-27 18:50
#36

Kankse staven var som en kunglig spira, en symbol för en sorts makt av något slag.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: