Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 3191 ggr
Atropa
2014-08-12 13:56

Drycker

Tjo! Någon som har härligt recept mot huvudvärk? Och om man är snuvig :D

Annons:
Ganna
2014-08-12 14:25
#1

En tesked älgört, 1 tsk citronmeliss, 1 tsk sv. vinbärsblad. Det är en rejäl lättnad att saltskölja näsan vid snuva/täppa, finns utrustning för det på närmaste apotek.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Gandalf56]
2014-08-23 15:32
#2

salvia och gran te tycker jag e e bra mot nästeppa

LikeAnEyeOfTaoOrEve
2014-08-27 22:05
#3

Hej!

Jag dricker mycket kamomill- och pepparmynt te i förebyggande syfte. Jag dricker även en dryck på brännässlepulver varje dag 2x1 msk/dag i 2-3 månader. Det är en så kallad terapeutisk dos, en som ger behandlingseffekt. Det är inte gott men jag gör det med glädje då jag känner mig nyttig. Jag har slutat röka, snusa och dricka kaffe, så inga gifter in - brännässlan driver gamla gifter ut!

Jag hade huvudvärk MINST en gång i veckan i 15-20 år och åt receptfria huvudvärkstabletter, högsta dosen minst. De sista månaderna kände jag mig tvungen att kombinera 2 sorters huvudvärkstabletter, som vid tandvärk, för effekt. Min plan har varit att lyda doktorns råd och prova pepparmyntsolja lätt insmord vid tinningarna, näsroten och i nacken nästa gång. Min tyska läkare meddelade att oljan testats mot Panodil och visat jämförbara resultat. I Tyskland skrivs ofta johannesört ut mot depression, valeriana för insomning och så vidare.

Tillbaka till min plan, jag har bara inte haft huvudvärk på 16 dagar! Min puls är nere på 62 slag per minut, till skillnad från mina ständiga 80 plus. Jag har bra blodtryck också så sjuksyrran sade att mitt hjärta är starkt, att jag har jättebra värden.

Jag är vegan och äter i huvudsak ekologiskt, ännu ett avstånd från gifter. Jag tror kött är ett gift i sig för människan. Syrorna och safterna - blä!

Lycka till med att slippa huvudvärk. Kolla gärna även upp dessa, som jag antecknat som potentiellt verksamma mot huvudvärk. Jag har bara inte hunnit (eller behövt ;) prova fler;

  • Valeriana
  • Citronmeliss
  • Rölleka
  • Pil
  • Sälg
  • Humlesuga

Eller detta preparat, men tänk på att det varit stoppat för försäljning på grund av en ingrediens som hamnat fel vid tillverkningen i USA, kanske sabotage. Människor som tog preparatet dog. Nu säljs det igen sedan tillverkningen (åtminstone för den svenska marknaden) flyttats till Sverige. Fortodol S heter det och är kapslar eller piller. Skogsborgs te Nr 5 har nämnts i något forum som en del av ett recept mot huvudvärk.

Vad jag letat, det verkar vara över. Jag hatar huvudvärk. Kommer den tillbaka gör jag te av ovanstående ingredienser, efter noggrann kontroll gällande potentiell giftighet med mera. Var rädd om njurarna, annars dör friheten… sjukhus :(

Upp till toppen
Annons: