Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 2740 ggr
Hannifer
2014-08-11 06:10

Solgudinnan Beiwe

Hallå folk. Jag har börjat intressera mig för en gudinna som heter Beiwe (kan stavas lite olika). Jag har googlat och hittat lite info, och även kollat upp henne i böckerna "Encyclopedia of Goddesses and Heroines ", "The Goddess Guide", "Goddesses in World Culture", "Goddesses for Every Day", "In Nature's Honor", "The Pagan in Recovery", "Neolithic Shamanism".

Jag tycker att jag borde ha hittat mer info om henne med tanke på all litteratur jag har kollat igenom. Är det någon här som vet mer om Beiwe?

Jag har hittat följande info:

- Hon är en samisk vår-, sol- och fertilitetsgudinna som även råder över djur och de psykiska sjukdomar som förknippas med den långa, mörka vintern. 

- Solen, Beiwe, kan ses som en moder och renarna är hennes barn. Ibland anses Beiwe vara en manlig guddom.

-Djuret som särskilt förknippas med henne är en renhona (vit), eftersom en sådan (och andra djurhonor) offras till henne vid vintersolståndet. Vid denna tidpunkt är det brukligt att göra ringar av kvistar och klä med renkött och färgglada band.

-När våren närmaf sig brukar de som dyrkar Beiwe offra  smör till henne för att hon ska återhämta sig: kleta det på ytterdörren och låta solens strålar smälta det. :D

- Vid midsommar passar det binda "solringar" av kvistar som symbol för henne och äta smör(!) 

-Beiwe har en dotter som heter Beaivi-nieida (soljungfrun). De åker tillsammans över himlen på våren i en farkost gjord av renhorn för att göra de norra delarna av världen fertila igen, för att djuren ska få mat och människorna nå välgång.

Annons:
Bappho
2014-08-11 08:32
#1

Enda tipset jag kan ge är att du besöker biblioteket och börjar att läsa om samer och samisk tro. Och glöm inte de äldre texterna för där hittar man ofta mer :-)

Här är lite jag hittade i en gammal bok från farfar: 
http://albacorax.wordpress.com/2014/01/18/sol-bland-noider-och-nomader/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Hannifer
2014-08-11 16:29
#2

Tack för ditt svar, Bappho. :) Ska kolla upp det.

ixtab
2014-08-14 21:24
#3

Jag har en vän som heter Jörgen Eriksson som skrivit massa massa böcker om forn norden, samer mm.
Så jag återkommer om han vet nått

🌺

Live long and prosper

ixtab
2014-08-16 16:39
#4

Beivve (finns flera stavningsförslag) är Solen. Finns mycket skrivet om samisk myter och ceremonier kring solen bl a av Johan Turi och Bo Lundmark vars doktorsavhandling kan köpas antikvariskt: Bæi'vi Mánno Nástit. Sol- och månkult samt astrala och celesta föreställningar bland samerna. Och Elina Helander Renvall som jag recenserat här http://www.norrshaman.net/Silde.htm

tankar Så svarade Jörgen Hoppas att det ger lite i ditt sökande

🌺

Live long and prosper

Hannifer
2014-08-18 18:26
#5

Tack Ixtab! Jag ska se vad jag kan hitta på biblioteket med. :)

Upp till toppen
Annons: