Annons:
Etiketttraditionell-häxkonst
Läst 1945 ggr
hund_katt
2014-08-04 12:20

hur sant är det?

vet inte om jag är i rätt gupp eller ens rätt forum, men jag träffade en spågumma, som spådde mig i handen(tittar på sträcken i handen), hur mycket ska man tro på sånt?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Sjöstjärna
2014-08-04 12:27
#1

Det beror helt på hur skicklig den som tittar är, en del kan utläsa förvånansvärt mycket andra hittar på alltihopa.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

hund_katt
2014-08-04 12:32
#2

okej. då förstår jag. bara att vänta och se om jag kommer leva det liv som hon sa då ?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Sjöstjärna
2014-08-04 12:38
#3

Eller så gör du lite efterforskningar om vilket rykte hon har som spådam och försöker skapa dig en bild av om det är värt att tro på eller inte. Eller så går du till någon annan och blir spådd om samma saker och ser vad den personen säger och om de två överensstämmer.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

hund_katt
2014-08-04 13:12
#4

att gå till en annan verkar lättare. haha, tack :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

H-lena
2014-08-04 21:08
#5

Även om de två får fram olika saker betyder det inte att den ena har rätt och den andra fel, utan de kan ha sett olika saker, olika långt fram i tiden och så. Så lyssna på vad båda säger och sen bildar du en uppfattning efteråt och ser vad som händer! 🙂


NiklasTyreso
2014-08-06 13:54
#6

Folk som tror på paganism har en benägenhet att ha en ödestro, de tror att du inte kan förändra din framtid.  Om man är determinist medför det att man tänker att om det som siaren sa skulle hända inte händer, då är det siaren som det är fel på för (du är ju styrd av ödet och kan inte själv påverka vad som ska hända i ditt liv).

Om man tror att människor har fri vilja blir tolkningen lita annorlunda. Fri vilja är ett koncept som predikas av bl a judendomen och kristendomen och det omnämns i bl a 5 Mosebok att människor kan välja att göra det som är gott eller ont.

Tror man att människor har fri vilja då finns två förklaringar när en siares förutsägelse inte slår in. 1) Siaren kan vara inkompetent så den spådde fel eller 2) du kanske valde att göra annorlunda så orakskedjan som ledde fram till spådomens uppfyllelse inte inträffade.

Annons:
Sommarek
2014-08-06 20:48
#7

#6 "Folk som tror på paganism"? Du menar att det finns folk som inte tror på att hedningar existerar…?

Sedan vet jag inte var du har din ödestro-teori ifrån; det som ofta skiljer hedningar från andra är just att vi tror på varje individs rätt, möjlighet och skyldighet att påverka sitt eget liv, till skillnad från till exempel många andra religioner där man tror att en gud styr allt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
2014-08-08 17:45
#8

Jag är väl en sorts "hedning" men jag tror inte på en ödestro på det sättet att vår framtid och våra liv är förutbestämda. Det skulle i så fall kullkasta min tro på magi och trolldom :-)

Och om allt var förutbestämt så skulle det vara onödigt med divination. För varför skulle man vilja se den möjliga framtiden om man sen inte kunde förändra den i den riktning man vill att den ska ta?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

NiklasTyreso
2014-08-09 01:09
#9

Kul att just ni inte har en strikt dogmatisk ödestro.

Att ödestro är/var vanlig i hedendomen: http://fornsed.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=21&sid=6457e88e8072fbf2ec097ff7fef80391

http://hedendom.se/odet

Bappho
2014-08-10 13:25
#10

Det finns ju också fler förkristna s. k. hedniska/paganska riktningar än just den nordiska.

Men med tanke på att det här forumet vänder sig till häxor och trolldomsutövare av olika slag så skulle jag gissa att en ödestro där man tror att allt är förutbestämt är lite mindre vanligt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2014-08-10 15:36
#11

Och även den nordiska (förkristna) är inte särskilt enhetlig.

Man brukar tala om (Ödes)Väven och det tycker jag är en bra bild. Där löper alla de trådar som utgör ens liv och vissa inslag är tjockare, andra tunnare. Ju tjockare en tråd är, desto större sannolikhet att den är med i Väven längre än en tunn.

Som t.ex. något man är passionerat intresserad av jämfört med en film med en rolig kattunge på tuben; intresset är en del av en liv länge, filmen glömmer du i stort sett så snart du sett klart på den. Intresset påverkar andra områden av ditt liv som vilka du umgås med, vad du lägger tid, tanke och pengar på, filmen ger dig en kort stunds förströelse.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-08-10 19:41
#12

#9 Jupp, jätteroligt. Framför allt eftersom det som gäller för en hedning kanske inte gäller för nästa. I och med att vi inte har några dogmer finns det heller inget som vi "måste" tro bara för att somliga gör det.

Dessutom finns det ju flera sorters hedendom än den som just Forn Sed utövar. Men det är alltid lika spännande när andra ska lära upp en i vad man tror på.   :)

Hedendom.se är dessutom en ganska tveksam källa att citera, eftersom innehavaren av sidan har ett erkänt horn i sidan till vissa sorters hedningar och därmed skriver lite vad han tycker om dem, medan han i sin tur glorifierar sin egen falang.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: