Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 8058 ggr
[Rubensismaleficarum]
2014-08-01 16:53

Rökbart

Håller nu  på med höstens & vinterns ''pip-röka'' men har en enorm minneslucka på en blomma, kanske någon känner igen receptet & vet vilken det är.

Ingredients.

Gråbo 30%

Nässlor 40%


  • Liten blomma jag helt glömt vilken det är.  30%

Honung.

Dela gärna era rökbara recept.

Annons:
synesthesia
2014-08-02 22:06
#1

Spännande! Försvinner den där riviga/kliande känslan man annars får av att röka gråbo när man blandar med nässlor/okänd blomma?

Tips på någonstans där man kan hitta info om rökbara örter?
Allt jag lyckats hitta själv är ungdomar som försöker bli höga på kattmynta och dylikt…
Vill själv testa att röka diverse örter dels i rituellt syfte, men även för att hitta goda örter att ersätta tobak med, men vill gärna veta hur pass säkra diverse örter är just att röka så att jag inte långsamt förgiftar mig själv.

[Rubensismaleficarum]
2014-08-29 17:15
#2

Nu är jag inte så säker på vad man kan skriva ut här, som hör hemma in the ''witches cauldron'' så ska försöka hålla det OnTheLine.

Gråbo innehåller ämnen som kan vara irriterande till mycket irriterande

 jag själv som en van rökare finner inte det problemet vara för stort, men för dig har jag ett litet tips. Få blommorna från en lavendel med i ditt nästa rökförsök samt nässlorna, ett filter skadar aldrig på röktyget.

Den lilla blomman har inte synts till på mina mattor än, kanske missat för i år så får bli svar på den nästa år, om jag inte av misstag finner den i örtaböckerna.

Lungorna är för syre, att röka är att förgifta sig sakta kära du.

% i min skrift tyder på mängd in /g.

0,4
0,3
.

Amazonit
2014-08-29 20:39
#3

I vilket syfte röker man detta? :)

[Gandalf56]
2015-03-06 17:04
#4

oftast använder jag bara salvia eftersom jag tycker det ger en frisk men ändå lugnande känsla 

vissa kan uppleva att salvia kan vara brännande /irriterande i mun och svalj har även hört att över känsliga personer får huvudvärk och blir illamående

men detta har ej hänt mig men man ska vara försiktig när man testar nya recept!

Bappho
2015-03-11 10:50
#5

Finns det fler här som har erfarenhet av rökbara örter. Hade tänkt utforska detta område i sommar och är intresserad av olika blandningar och även tips på torkning av olika rökörter då jag läst att vissa inte ska vara helt torra o. s. v. för att röken ska bli bra. Alla användbara tips mottages gärna.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2015-03-11 12:54
#6

#5 För "nytta" eller "nöje"?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Manutar
2015-03-11 18:33
#7

Detta ämne är jag också intresserad att veta mer om. Kanske har nån nåt boktips t.o.m.?

[GråHäxa]
2015-03-11 23:35
#8

Damiana är en rökbar ört som är milt rogivande. Den har även en masssa andra hälso egenskaper. Anses vara säker att använda, men det har inte gjorts så många studier på växten så det kan ju givetvis finnas biverkningar. Personligen tycker jag att det är en trevlig ört. Finns att köpa på Curry house i Göteborg. Det går även att göra te på den men den är mer potent om den röks om jag inte mins fel.

Bappho
2015-03-12 05:57
#9

Både nytta och nöje, men är något gott och trevligt att röka så är det förstås ett extra plus. Damiana drack jag mycket som te när jag var yngre. När mina vänner drack alkohol så brukade jag göra mig en kopp Damiana istället då min migrän tvingat mig att leva ett nyktert liv. Har du själv prövat att röka Damiana?
Ja, har någon ett boktips så är det toppen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Gandalf56]
2015-03-12 07:14
#10

#9 jag har aldrig hört talas som Damaina skulle va kul att få veta mer :-)

[GråHäxa]
2015-03-12 09:42
#11

Ja jag har testat att röka damiana några gånger i ångestlindrande syfte, vilket jag tyckte fungerade helt okej. Den nämns kort i Scott Cunninghams encyclopedia of magical herbs, där står det att den är ett afrodisiakum och att den kan användas för att bringa syner. Där står även att den anses vara säker att använda. Läser man om damiana på nätet så står det att den hjälper mot huvudvärk, depression, hosta, ångest, sömnproblem, reglerar hormonbalansen och den används även vid urinvägsinfektion. Har för mig att den har fler egenskaper än så men minns inte vart jag läst det.

tlover
2015-03-12 11:10
#12

(är varken häxa el röker men snubblade in på tråden)

Samerna rökte kvanne/Vádnu både bara för att röka och för att skrämma bort varg enligt boken "Eld"

l'm back

Ganna
2015-03-12 11:20
#13

#9 Då blir ju nästa fråga vilken sorts nytta. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Bappho
2015-03-12 14:12
#14

#13 Jag menar inte att jag vill ha en encyklopedia uppräknad (jag kan ju köpa mig en bok) utan mer kunskap från dem som själv prövat att röka olika örter, vilka knep de har för att röken ska smaka och kännas bättre och liknande.  Som t ex att kungsljusbladen inte ska torka helt och att de torkade hallonbladen blir bättre om man duschar dem lätt innan o. s. v.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2015-03-12 14:17
#15

#14 Ah!

Nu röker jag inte själv, men de äldre piprökarna i släkten (hädangångna) använde lite konjak i piptobaken för smak och fukt om de tyckte att den torkat till. Den fick dra ett tag, jag kan tänka mig att det blir en mycket het historia annars.

Generellt är jag sparsam med rök/rökande, det är så mycket oönskat som kommer med i röken.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-03-13 06:17
#16

#15 Å, konjak! Det låter som ett riktigt bra tips! :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: