Annons:
Etikettwicca
Läst 1845 ggr
GiraffTunga
2014-07-01 22:09

Wicca VS Kristendomen

Hejhej. Jag är inte inne här på Häxor iFokus ofta men jag har en fråga. Finns säkert många med dessa frågor men jag hittar inte. Aja jag är inte döpt i kyrkan men är kristen. Jag vet mycket om pentagram och jag funderar på att köpa pentagram halsband. Kan man vara kristen och ha det halsbandet?

You can not judge me unless you know me.

Annons:
fladdy
2014-07-01 22:14
#1

Du kan ju ha det fast det uppskattas ej av andra kristna.

aaaaaaaaaaaangelina

Praefatio
2014-07-01 22:17
#2

Får nog svara som #1, det kan du men det går emot kristendomen och det lär inte ses på med blida ögon.

GiraffTunga
2014-07-01 22:18
#3

#2 Varför inte? Blir Gud arg om jag gör det?

You can not judge me unless you know me.

Praefatio
2014-07-01 22:22
#4

#3 Det vet jag inte, jag tror inte på din gud så jag kan inte svara på det. Däremot uttrycks det tydligt i Bibeln att man inte får lov att utöva trolldom, och eftersom pentagrammet förknippas med just trolldom så finns det säkert de som kommer hävda att det går emot tron och är oacceptabelt.

Av ren nyfikenhet, får man fråga varför du vill bära ett pentagram?

GiraffTunga
2014-07-01 22:30
#5

#3 Första annledningen är att jag vill ha skydd för säkerhetskull.

Andra annledningen är att jag kollar på en serie och det handlar om pentagram och allt sånthär. Jag vet att man inte ska leka med pentagram men jag vet nog tillräckligt om det antar jag.

You can not judge me unless you know me.

Praefatio
2014-07-01 22:39
#6

#5 Vad är det du vill skydda dig mot?

Annons:
GiraffTunga
2014-07-01 22:42
#7

#6 Dåliga energier/andar.

You can not judge me unless you know me.

Ganna
2014-07-01 22:56
#8

Är du kristen och vill ha skydd så är korset den starkaste skyddande symbolen i din religion. Sen kan du förvisso använda pentagrammet också, i äldre kristen symbolik ansågs det symbolisera Kristus fem sår - vilket du väl borde ha koll på om du vet tillräckligt om det.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2014-07-02 10:53
#9

Rent tekniskt sett kan du ju klä dig i vad du vill. Problemet är väl kanske hur andra kommer att reagera på det. Många kristna gillar nog inte pentagram, och många hedningar som bär pentagram kan ha problem med korset. Med reservation för att det ju är ett fritt land är det aldrig fel att veta vad de symboler man bär signalerar till omgivningen. Många kristna känner dessutom inte till pentagrammets historia och tolkar det enbart som hednisk eller till och med satanistiskt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
2014-07-02 17:09
#10

Det beror på vilken församling du tillhör, om du tillhör nån. Då kan du ju fråga prästen, pastorn eller vem som nu leder församlingen.

Om du inte tillhör nån församling, utan är solitärt kristen med en egen tro på Jesus som Messias, så tänker jag att en bön skulle kunna ge svar på frågan.

Om du nu inte väljer att använda en mer "kristen" symbol för skydd…

Upp till toppen
Annons: