Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1359 ggr
AngelicFriend
2014-06-11 17:34

Skydd eller Symbol eller båda?

Hej! Jag undrar vad pentagram är för något. Skyddar den mot dåliga energier eller är det en symbol bara?

Heej

Annons:
Sommarek
2014-06-12 10:44
#1

Jag skulle nog vilja påstå att ett föremål är ett föremål, sedan bestäms effekten det har av antingen vad du själv känner för det och/eller de avsikter du "programmerar" det med.

Det finns såklart också den historiska betydelsen av ett föremål som inte ska föraktas; att många människor under århundraden har tillskrivit ett föremål en viss mening kan också påverka, men i slutändan skulle jag ändå vilja påstå att det är dina egna känslor och avsikter som bestämmer vad symbolen "gör".

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

AngelicFriend
2014-06-12 11:38
#2

Åh okej! Tack!

Heej

Ravenna
2014-06-12 13:34
#3

#0 För det första, vad är en symbol? Det är inte så "bara" nämligen. ;-) Symboler används hela tiden i vår vardag och vi påverkas av dem även om vi inte alltid är medvetna om det. :-)

En symbol sammanfattar något som är mer än bara vad vi ser…Det vi ser eller kan ta på rent fysiskt har en andlig motsvarighet, så pentagrammet är inte bara ett föremål i vår fysiska verklighet, utan existerar även på ett metafysiskt/andligt plan.

En symbol är som en länk eller en bro mellan det medvetna och det omedvetna (vi drömmer ju ofta i symbolspråk t ex) och är i sig en energi, en rörelse/vibration som det går att använda för att påverka och orsaka förändring (magi).

Venus bildar ett pentagram på sin färd över himlavalvet (tror det tar åtta år innan det är skapat, men vem bryr sig om tid. ;-). Så pentagrammet är observerat i naturen, och där finns förstås en kraft i bara det.

Pentagrammet kan användas för att skydda mot dåliga energier (bannlysande) eller för att dra till sig något man önskar. Det finns otroligt mycket att säga om pentagrammet och jag är säker på att det finns flera trådar redan om själva symbolen.  :-)

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

AngelicFriend
2014-06-12 13:50
#4

Oj, men hur gör man så man kan göra så den skyddar mot dåliga energier?

Heej

Ravenna
2014-06-12 14:01
#5

Jag skulle tipsa dig om att läsa på lite mer om pentagrammets historia och sen lära känna symbolen genom t ex meditation, innan du börjar använda det magiskt. Om du skriver "pentagram" i sökfunktionen, så hittar du en hel del matnyttigt. :-)

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

AngelicFriend
2014-06-12 14:06
#6

Det ska jag göra! :)

Heej

Annons:
AnnikaIII
2014-06-12 18:55
#7

Pentagram en älskad symbol för mig…ordet symbol betyder ungefär  "att dra samman" ett tecken i stället för en radda med ord. 
Pentagrammet är gammal som symbol och har använts under lååång tid både som amulett och talisman och dess historia och brokig och många kulturer har använt pentagrammet, var och en på sitt sätt…så det finns massor av avtryck i väven om vad alla har präglat det med. 
Så det är klokt som Ravenna skriver att läsa på och lära dig mer om pentagrammet så att du inombords vet hur du vill använda det. 
Sjöstjärnor, kärnhuset i äpplet, många kronblad och foderblad på växter är fem till antalet precis som pentagrammets uddar….ett mönster som återkommer i historien om denna femuddsstjärna.
Så ha det fint därute.

Carpe momento

Upp till toppen
Annons: