Magi, formler och ritualer

Skydd eller Symbol eller båda?

2014-06-11 17:34 #0 av: AngelicFriend

Hej! Jag undrar vad pentagram är för något. Skyddar den mot dåliga energier eller är det en symbol bara?

Anmäl
2014-06-12 10:44 #1 av: Sommarek

Jag skulle nog vilja påstå att ett föremål är ett föremål, sedan bestäms effekten det har av antingen vad du själv känner för det och/eller de avsikter du "programmerar" det med.

Det finns såklart också den historiska betydelsen av ett föremål som inte ska föraktas; att många människor under århundraden har tillskrivit ett föremål en viss mening kan också påverka, men i slutändan skulle jag ändå vilja påstå att det är dina egna känslor och avsikter som bestämmer vad symbolen "gör".

Anmäl
2014-06-12 11:38 #2 av: AngelicFriend

Åh okej! Tack!

Anmäl
2014-06-12 13:34 #3 av: Ravenna

#0 För det första, vad är en symbol? Det är inte så "bara" nämligen. ;-) Symboler används hela tiden i vår vardag och vi påverkas av dem även om vi inte alltid är medvetna om det. :-)

En symbol sammanfattar något som är mer än bara vad vi ser...Det vi ser eller kan ta på rent fysiskt har en andlig motsvarighet, så pentagrammet är inte bara ett föremål i vår fysiska verklighet, utan existerar även på ett metafysiskt/andligt plan.

En symbol är som en länk eller en bro mellan det medvetna och det omedvetna (vi drömmer ju ofta i symbolspråk t ex) och är i sig en energi, en rörelse/vibration som det går att använda för att påverka och orsaka förändring (magi).

Venus bildar ett pentagram på sin färd över himlavalvet (tror det tar åtta år innan det är skapat, men vem bryr sig om tid. ;-). Så pentagrammet är observerat i naturen, och där finns förstås en kraft i bara det.

Pentagrammet kan användas för att skydda mot dåliga energier (bannlysande) eller för att dra till sig något man önskar. Det finns otroligt mycket att säga om pentagrammet och jag är säker på att det finns flera trådar redan om själva symbolen.  :-)

Anmäl
2014-06-12 13:50 #4 av: AngelicFriend

Oj, men hur gör man så man kan göra så den skyddar mot dåliga energier?

Anmäl
2014-06-12 14:01 #5 av: Ravenna

Jag skulle tipsa dig om att läsa på lite mer om pentagrammets historia och sen lära känna symbolen genom t ex meditation, innan du börjar använda det magiskt. Om du skriver "pentagram" i sökfunktionen, så hittar du en hel del matnyttigt. :-)

Anmäl
2014-06-12 14:06 #6 av: AngelicFriend

Det ska jag göra! :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.