Annons:
Etikettallmänt
Läst 1645 ggr
muivdni
2014-04-14 17:18

missförstånd

Jag är ännu inte myndig och har det väldigt illa just nu, mentalt (och fysiskt, men det är själsligt i grunden). Jag tänker dock inte gå in på detta. På grund av min mentala ohälsa så har jag svårt att klara av saker och ting, så jag sökte därför upp en vuxen på min skola att tala med för att komma fram till en lösning. Vi pratade om det jag kommit dit för och talade sedan om annat. Då nämnde jag något som gav en hint om min religion och denne började fråga mer, rätt fördomsfulla och dumma, frågor om detta. Vi diskuterade religion och sådant och jag sa att jag var hednisk. Denne började då tala om satanism och jag sa att jag också förmodligen faller inom det spektrumet. Den frågade då om det var därför jag har en svart skjorta på mig (!) och frågade om jag tillhörde någon satanistisk organisation. -.-' Jag sa "nej" och denne målade då upp för mig ett scenario om hemliga möten, svarta dräkter, eld, nakna kvinnor på altare, bebisoffer och getter. "Det brukar ju vara så". Den bad mig att vi skulle träffas igen och efter några samtal så skickade denne (utan min vetskap) en orosanmälan till Socialtjänsten. I anmälan så står det blablabla OCH att jag "är djävulsdyrkare." Jag skulle nog kunna kallas "Schamanist" och är inte av någon hebreisk religion, men använde endast ordet "satanist" för att beskriva min inställning till kristendomen, som är stor i västvärlden. Jag hade försökt förklara för denna person att jag inte är nån "heavy metal djävulsdyrkar nazist som hatar kvinnor och barn", men denne lyssnade inte så noga… Jag undrar, är det verkligen okej av denna vuxen att skriva detta i en orosanmälan? Jag tycker det inte. Det är som att man skulle skriva "han är muslim/kristen/buddhist/jude/etc.!!" i en orosanmälan. Dock så är inte hednisk trolldom särskilt organiserat, såsom exempelvis katolicismen eller så. Jag är seriös i detta och har varit den jag är så länge jag kan minnas. Jag blir sur då folks missförstånd går så långt att det blir sista droppen till en anmälan till socialtjänsten. :(

Annons:
Ceriadwen
2014-04-14 18:40
#1

Hej! Vad tråkigt att höra att det blev ett sådant missförstånd. Men det blir lätt så när man nämner ordet satanism tyvärr. Då tror jag att många stänger av och slutar lyssna, och spinner vidare på vad man själv tycker sig veta. Vilket oftast inte är mycket! Även om denna anmälan bottnar i okunskap verkar det ju också vara en vuxen som bryr sig om dig, och som du kände (och förhoppningsvis fortfarande känner) förtroende för. Jag hoppas att du kan fokusera på det i stället för det som blev missförstått. Människor menar väl men det blir lätt fel när man försöker hjälpa. Jag är också ledsen att höra att du inte mår bra, och hoppas verkligen att det snart vänder. Från en som också varit där: håll ut, det blir bättre!

muivdni
2014-04-15 00:18
#2

#1

Det som jag tycker är dåligt är själva inställningen till det som man inte vet mycket om eller som man, på grund av samhälleliga normer och värderingar, föraktar. 

Det är inget problem att jag sysslar med häxkonst; det är ingen sjukdom, ingen oskyldig kommer till skada, det förvärrar inte mitt tillstånd, jag gör inget kriminellt, umgås inte med kriminella och jag använder inte knark. Ändå så står det med i anmälan, som om det bara var en av mina symptom på sjukdom. :(

Jag vet att det blir bättre. Det blir samtidigt sämre och sämre, men trots det så blir det även bättre och bättre. :) Tack för din välvilja :)

jara3
2014-04-15 15:44
#3

personen du talade med verkar inte ha koll i ämnet… om du får problem efter anmälan se till att de som får ärendet i hand får se äkta källor med info om hedendom och/eller schamanism om det är vad jag fattat rätt du tror på, om så bara wikipedias sidor

det är vanligare än man tror nu för tiden att vara hedning, så om alla som kallade sig det vore satanistdårar så skulle det typ bli livsfarligt att ens gå utanför dörren snart lol

om religion och psykiska problem hängde ihop skulle inte då kristendom=psykos el paranoid schizofreni i och med alla häxjakter och inkvisitioner etc??

lycka till iaf

Staempel
2014-04-28 10:57
#4

Vad trist! Jag hoppas verkligen detta löser sig på ett bra sätt för dig. Har själv varit i en vagt liknande situation, men hade turen att ha att göra med vuxna som verkligen lyssnade trots sin okunskap.

Upp till toppen
Annons: