Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 2480 ggr
skogsbergs-anna
2014-03-20 09:07

Tyrs träd

Jag undrar om någon av er vet eller kan tipsa om vart jag kan finna info om vilket träd som förknippas med guden Tyr/Tir.

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
[deen]
2014-03-20 09:35
#1

Det verkade dåligt med sådan information, men jag hittade den här sidan i alla fall. Hoppas den kan vara till hjälp!

therootdoctor
2014-03-31 21:17
#2

Grantopp.


NiklasTyreso
2014-04-01 19:52
#3

#1 av deen Web-länken kopplar Tyr till Tall och En, vilket kan förklaras med följande: Tyr = Ull Guden Tyr tillbads i vissa delar av norden med ortsnamn såsom Tiveden, men i andra delar av norden tillbads samme gud under namnet Ull. Ull bodde i idegranslunden Ydalir. Ulls vapen var pilbågen och de tillverkade man av idegran.

skogsbergs-anna
2014-10-28 19:21
#4

Grantopp stämmer bäst på mina efterforskningar. Där jag bor tillbads Tyr, inte som krigsgud för här var alla bönder, utan (min egen tes) för att vi haft så många ting, både tingsplatser för byn men också för större ting och Tyr ska vad jag förstått, även vara "rättvisans gud".

Gör hellre fel än inget alls.

Casiopeia
2014-11-14 19:21
#5

#3 Att Tyr och Ull skulle vara samme gud har jag aldrig stött på, låter mycket märkligt.  De har ju tämligen olika roller och egenskaper. Och i så fall, varför gran och en och inte idegran? :)

#2 Spännande med Grantoppen, vart kommer det från?

Jag har bara sett Tyr associeras med eken, men jag har ingen aning om hur den kopplingen är gjord egentligen. Kan inte erinra mig något träd i eddorna som kopplas till honom, så man får nog leta i folktron istället.
Eller fråga honom personligen :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Upp till toppen
Annons: