Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2621 ggr
[Hex]
3/7/14, 2:44 PM

Vart vänder jag mig som psykisk häxa?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är psykisk häxa. 

Jag är inte traditionell häxa eller New Age häxa!

Vart vänder jag mig någonstans för att diskutera detta ämne!

Det här stället var nog inget för mig! 

Adjö

Annons:
Bappho
3/7/14, 4:11 PM
#1

Det är svårt att veta vad du menar med psykisk häxa. Har inte tidigare hört just den beskrivningen. Kanske du kan definiera vad du menar med det ordet så vi kan hjälpa dig att hitta rätt :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
3/8/14, 8:52 AM
#2

Det var synd att du känner så Hex, kan du mena meduimistisk eller medial med psykisk häxa?

[Hex]
3/8/14, 9:57 AM
#3

#2 & #3

Psykisk häxa är en kvinna som har blivit socialt avvisad av samhället och den andliga världen för att "vara fel och ska ändra sig". En psykisk häxa har inte valt häxa som definition av sig själv, utan satt av massan som känner sig hotade av en kvinna som gör rätt enligt Svensk lag, men bryter mot den heterosexuella normen. (Jag vill inte gå in närmare på det - respektera det). Detta sker på grund av omvärldens omedvetna rädslor som kommer till uttryck när folk möter helvetiska berättelser av vad andra människor har upplevt som äkta helveten på jorden. Här finns det ingen hjälpsamhet och därför kommer ljusänglar till undsättning. 

En psykisk häxa initieras av ljusänglar och undervisning sker via möte med döden upplevelser. Sedan är all undervisning på en ospråklig empiriskt, visionell och emotionell sätt. 

En psykisk häxa upplever religiösa upplevelser men är för den delen inte religiös. 

En psykisk häxa utför all sin magi via psyket. En psykisk häxa behöver verken fysiska bok av shadows, fysiska redskap osv. Om detta används så är det upp till den psykiska häxan eget val. 

En psykisk häxa har både 13 och 11 som heliga tal. 13 står för gudinnan och 11 för guden.

Jag är inte traditionell häxa eller Wicca!

Jag arbetar inte med divination eller medicin. Utan jag använder mig av "religiösa" visioner i mitt arbete. 

Hoppas det är svar nog!

[Hex]
3/8/14, 10:08 AM
#4

En fråga om traditionell häxa!?

Vad är en traditionell häxa?

Menar ni Heinrich Kramer häxhammaren? 

Domstolsanteckningar från häxrättegångar?

Aleister Crowley, Gerald Gardner, Starhawk, Scott Cunningham, Vivianne Crowley eller Frederic Lamond?

Om man följer exempelvis Gerald Garder väg som skapades på 1950-talet. Hur kan det vara urgammalt? 

Menar ni då urbefolkningens medicinmästare/Shaman? 

Vad är traditionell häxkonst?

Är traditionell häxkonst det samma som Wicca, med benhorne guden, högtider som beltene osv. Då är det ca 60 år gammal. 

Om Ni talar om Solstånden så är det en gammal tradition. Idag har vi klockor och kalender! 

Jag vill bara veta vad traditionell häxeri är? Jag tycker Ni slänger med den termen, men ingen av er kan uppkomma med samma definition. Då kan den inte vara traditionell. 

Det är detta som får mig att fundera att lämna iFokus och häxeri. För det är inte en del av min väg.

Bappho
3/8/14, 11:11 AM
#5

Vi är en ganska brokig skara här på HiF och det är inte alla som anser att deras tradition eller väg är urgammal eller passar in i något av det du beskriver ovan. Det här forumet spänner över en ganska lång tid, åtta/nio år om jag minns rätt och jag tror det är över 3000 medlemmar. 

Alla kallar sig inte för häxor och varför skulle man vilja kalla sig för det om det inte passar in på det man är eller praktiserar.

En del är bara här för att de är intresserad av ämnet eller nyfikna.

Det tog dig ganska kort tid att rusa in och döma oss alla och kasta oss på samma vagn. Förutfattade åsikter? Redo att döma innan någon blivit hörd?

Själv är jag varken wiccan, traditionell eller någon shaman.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Hex]
3/8/14, 2:53 PM
#6

Ändring av #0

Fast jag börjar inse att jag inte är psykisk häxa heller!

Utan jag är religiös häxa, i DEN BEMÄRKELSEN ATT JAG HAR UPPLEVT UPPENBARELSER OCH NÄRA DÖDEN UPPLEVELSER! Jag tar därför avstånd från alla världsliga religioner.

Titeln häxa har jag heller inte valt. Den titeln fick jag av massan för att jag gick i mot Samhällets heliga norm, men lagligt sätt har jag inte begått några fel. På grund av mina erfarenheter gjorde folk rädda så utvisades jag ur samhället. 

Det är vad jag tycker är en häxa, som genomlever helvetet, döms som oskyldig och straffas trots oskyldighet för att massan är rädd, grym och feg. 

För mig som har uppenbarelser som undervisning så känns alla böcker och fysiska lärare som främmande, märkligt och konstigt. Det betyder INTE att det är fel. Vi har bara olika vägar att vandra! Jag känner att jag får inte vandra på min väg…..utan jag har fått leva ensam och tyst i 15 år. Nu orkar inte jag med det!

Annons:
midnightbat
3/8/14, 3:17 PM
#7

Tycker det låter som du är väldigt ensam och rädd. Därför biter du först innan du blir biten. Sätt dig ner och andas lugnt och börja om från början. Vi är nog flera här som inte passar in i samhället. Men gör någon det egentligen?? Och måste man göra det? Vandra din egen väg vart det än må vara. Och ta hand om dig.

[Hex]
3/8/14, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

Eller så kan vi vända på det och se min situation ur mitt perspektiv. 

Jag presenterar min tro öppet - hur kan jag vara rädd? Är det inte tvärtom - att du projekterar dina känslor på mig, men det har inget med mig att göra! Det kanske kan kallas för insikt! 

Det är också en variant!

midnightbat
3/8/14, 4:25 PM
#9

Kunde just säga detsamma till dig, men känner att du ändå inte lyssnar…

Jag tycker synd om dig.

Manutar
3/8/14, 7:30 PM
#10

#( Hmmm, fint citat där, men märker du inte hur döömande du själv är mot alla andra här. Du hann vara här ett par dagar och direkt så känns det som att du attackerar med en massa försvar som jag ärligt talat inte alls förstår och jag tycker det är synd. Det verkar inte som att du vill diskutera precis. Som det redan poängterades här ovan, så består forumets medlemmar av en väldigt brokig skara: garanterat har jag inte precis likadan världsbild, livsstil, religiösa övertygelse, praktik, moral  som någon annan här vare sig de definierar sig som häxor eller vad annat.

Månmara
3/12/14, 6:08 PM
#11

Jag tycker du verkar väldigt aggressiv i dina uttalanden och jag måste bara säga att ingen här inne dömde dig förrän du började döma oss. Om du vill vara religiös eller psykisk häxa tycker jag absolut att du ska vara det, men att du också respekterar oss som vill vandra vår väg. Jag tycker att hela grejen med begreppet "New Age" är att man ska välja en tro som passar en själv och sedan leva efter den så som man själv känner är rätt. För mår man själv inte bra av hur man lever så är det nog dags för en förändring för jag kan inte förstå hur man kan vilja vara olycklig! Istället för att vara arg och rikta din ilska mot andra, så ta ett steg tillbaka och se över varför saker och ting blev som det blev och gör förändringar i det som blev dåligt förra gången.

Vitae
4/23/14, 7:11 AM
#12

Men här inne får du ju gärna vandra din väg! :) så jag förstår inte din pajkastning?? Hade du inte gått så burdust tillväga så tror jag att folk här inne hade blivit mycket nyfikna (jag iaf) på vad en psykisk häxa var för något och kunnat ge råd och stöd om möjligheten/kunskapen fanns :)

Simuala
4/24/14, 11:49 AM
#13

Du får gärna berätta gärna om din tro/ ditt sätt att vara häxa…men det blir nog ganska jobbigt att spendera tid på den här sidan om du har något emot alla andras sätt att vara och handla. Vi är som sagt väldigt olika här.

Annons:
Bara Anna
4/24/14, 12:13 PM
#14

Personen ifråga är ej längre medlem på

sajten….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Upp till toppen
Annons: