Annons:
Etiketttraditionell-häxkonst
Läst 4321 ggr
[stass]
2/6/14, 7:20 PM

Trollskott

Jag har funderat på metoden något. De exempel jag hittar verkar främst ha att göra med hjälp av diverse redskap så som pilen eller ägget i nedanstående stycke. Men jag undrar om det inte kan fungera med mycket känsla och "projicering" mot ett klart mål endast? Det kan ju kännas som ett skott i nacken. Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? Från Wikipedia Trollskott var ett metod, varmed de trollkunniga hämnades på sina fiender. Det gick till så, att de ritade ut sin ovän på ett papper eller på en vägg sköt på bilden. I regel träffade de prick, vadan fienden sällan undkom sitt öde. En variant beskrivs i denna berättelse: "På Bastuhöjden hos Isak Blom, hade de mistat tio kronor! De trodde, att det var närmaste granne, som tagit dem. Nu var gumman trollkunnig, hon. Hon tog sonhustrun sin till hjälp, då hon skulle skicka "trollskottet" på den, som stulit pengarna. De hade tagit ett ägg, hållit det över en gryta, som de hade hängande över elden. Så band de om det med ett snöre och drog av ägget. Då det gick sönder, blev det en stark smäll. Den, som skulle träffas av skottet, gick ute på åkern och dikade, men inte gjorde det honom något. -Nu hade sonen i gården, han som var gift med trollkvinnans sonhustru, farit ned till Bruket. Han fick trollskottet över sig här strax nerom kyrkan, ty det var han, som stulit pengarna. Han dog också härav. Änkan efter honom gifte om sig med en, som hette Holstensson, och det är av honom själv jag hört detta berättas. Det är nu 56 år sedan det skedde. Jag minnes mycket väl, då de kom med det där liket, men jag visste inte då, huru det hängde ihop med hela ritningen." Det sades att man hade fått trollskott, även kallat lappskott, finnskott, då man hastigt drabbats av åkomma eller sjukdom till vilken man inte kunde finna någon reell orsak. Det var då fråga om förgöring. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trollskott

Annons:
Bappho
2/7/14, 8:53 AM
#1

Trollskott, gand, gandflugor, ulvepust.. intressant ämne. I en bok jag läser nu om nåjder kallas det för att ha bra tänder och den trollkunniges förmåga att kunna bitas. 

Här kommer en text från Lacnunga, ett bot för en sorts troll-projektil och texten är intressant.

Loud were they--oh! loud, When they rode over the hill;
single-minded they were when they rode over the land.
Shield yourself now: this evil, will be able to survive.
Out, little spear, if you are here within,
I stood under a linden-wood shield, under a light shield,
where those mighty women arrayed their forces and screaming they sent spears.
To another of them I intend to send in turn a flying spear back against them.
Out, little spear, if it is here within.
A smith sat, forged a little sax iron weapon, exceedingly wonderful.

Out, little spear, if you are here within.
Six smiths sat, making deadly spears.
Out, little spear, not in, spear. 
If you are here within piece of iron,
or shot in flesh or shot in blood 
the work of a witch, it shall melt.
If you were shot in the skin,
or were shot in the body 
or were shot in the bone
or were shot in the blood,
or were shot in a limb,
never would your life be harmed;
if it were shot of evil spirits,
or if it were shot of elves,
or if it were shot of a witch,
I will help you now.
This is a remedy to you for a shot of evil spirits,
this is a remedy to you for a shot of elves,
this is a remedy to you for a shot of a witch;
I will help you.
Fly there spear into the mountain top.
You be healthy,
may Gods help you.
Then take that sax,
**put into the liquid. **
från: http://www.anindependentasatru.com/1/post/2014/01/wi-frstice.html

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2/7/14, 9:04 AM
#2

Här är Ragnhild Tregagås besvärjelse hon gav när hon bekände trolldom år 1325.

«Jeg slenger fra meg Ganduls Ånder; en skal bite deg i ryggen, en annen bite deg i brystet, den tredje påføre deg hat og misunnelse»

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
2/7/14, 10:02 AM
#3

Intressant! I Lerbäck troddes att husdjur liksom folket kunde råka ut för trollskott. I södra Lerbäck träffades en häst av ett sådant skott eller farande och föll död ned. Folk påstod, att han hade ett hål igenom buken som efter en navare (svängborr). Inte alltid det blev en sådan våldsam död men ibland kom korna hem från skogen med knytnävstora kulor på kroppen. I båsen stod de löddriga av svett och skälvde. Det fanns nog någon som kunde skicka tillbaka trollskott, men det var bäst att inte låtsas att något var galet i lagårn'. Bättre då att förekomma ont. Tjärkors, ångerstål och körgårdsben kommo då till användning. I Klysna hittade man kvicksilver i en ladugårdströskel. I Gällersta skulle korna ha ormskinn och mårdkött mot trolldom och dyl. Eller så tar man en kniv varmed ritas motsols mellan hornen, mitt på kreaturet och sist över länden. För varje ställe sägs följande: "Trollet gick uppför berget, spände sin båge, skulle skjuta. Vad ska du skjuta? Folk och fä och allt vad som i skogen ä. Nej, jag ska dig förmena: du ska skjuta stockar och stena, och i den sjö där ingen ror, i den skog där ingen bor." ur boken "Sjukdomar och läkemedel i äldre tid" av Saxon

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: