Annons:
Etiketttarot-och-spådomskonst
Läst 6284 ggr
dennas
2013-11-24 10:47

Tarot-, orakel- eller andra kort - recensioner

Tänkte här skapa en tråd för recensioner av olika sorters spådoms- visdoms- eller andra kortlekar.

Andra former av spådomar eller divinationshjälpmedel skulle väl också passa in. Om nån till exempel skulle vilja skriva om runor…

Sen har jag funderat på hur man ska göra med ev. frågor som dyker upp. Tråden kan bli rätt ohanterlig om det blir många frågor på bekostnad av recensioner. Ska man kanske ta såna i egna trådar eller i personliga meddelanden? (Snälla svara inte här. )

Denna tråd är tänkt att vara som boktråden, fast med recensioner.

Annons:
dennas
2013-11-24 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kortlek: Shaman Wisdom Cards
Skapare: Leita Richesson
Utgivare: U.S. Games Systems, Inc., Stanford, USA

Shaman Wisdom Cards har inte speciellt mycket med shamaner och shamanism att göra, men bortsett från det, så är det en trevlig kortlek att arbeta med. Leita Richesson skriver ” The Shaman Wisdom Cards are tools for your journey towards being in touch with the Inner Spirit, the One within. They are based om North American Indian tradition, wisdom and religion.” Men det är en sanning med modifikation, men visst känner man av en inspiration från nordamerikanska indiankulturer.

Leken är indelad i olika sviter, varav den första är en månsvit som närmast är influerad av den astrologi som används i västerlandet samt årstidshänvisningar, som ligger mycket nära våra egna här i Norden.

Texten till korten har ett mycket sympatiskt tilltal, då varje kort inleds med orden ”I am” och sedan skriver LR i jagform om varje kort. Det skapar en närhet och en känsla av kontemplation och inlevelse. Det blir extra tydligt vid de övriga sviterna, som är djur, plantor/grödor/örter, träd, stenar/korall och riktningar/vägar. Bland annat så här skriver LR om buffeln: ”I am Buffalo. I am give-away.” Om granen sägs exempelvis: ”My inner bark provides food, my roots provide medicines and cordage.” Det är en viss vardaglighet som blandas med vördnad och mystik. Det är en ”snäll” kortlek som passar bra till att lugna väldigt oroliga personer, och jag använder den gärna själv, när jag känner mig lite ”rädd” för en vanlig tarotlek. Den passar inte så bra till att spå med, men är utmärkt för att lugna, läka och ge insikter eller skapa frågeställningar

I det medföljande häftet finns sex exempel på läggningar, varav jag själv lägger Storyteller med tolv kort för det kommande året. Jag tror att korten också skulle kunna användas i mer i svitform för exempelvis läkning och insikt, men det är en personlig idé.

Det jag föll för var att det finns ett kort som heter Thunder Moon, eftersom åska är väldigt viktigt för mig. Det är ett jättedåligt skäl till att köpa en lek, men jag har aldrig ångrat mitt köp. För mig betyder dessa kort väldigt mycket ur ett känslomässigt perspektiv, då jag upplever dem som kärleksfulla och hugsvalande. Dessutom späder de på min vördnad för livet och allt levande. Kortens utseende är också tilltalande. Mycket jordfärger, tydliga och estetiska bilder, som passar bra till det innehåll och de beskrivningar som korten har.

Bappho
2013-11-24 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kortlek: Enchanted Lenormand Oracle
Skapare: Caitlín Matthews och Virginia Lee
Utgivare: Watkins Publishing, London

Jag har klippt och klistrat recensionen från min blogg.

Efter att länge ha följt Caitlín Matthews arbete med The Enchanted Lenormand Oracle i The Lenormand Study Group så var det en spännande och efterlängtad upplevelse att äntligen få öppna paketet från posten med spåkortsleken och den tillhörande boken. 

Allting är förpackat i en riktigt hård låda, leken, boken och själva arbetsbladet för läggningen The Grand Tableau, Den Stora Leken. Tyvärr så är själva facket för kortleken ganska tajt så risk finns att korten får repor och blir skadade om man ska ta upp och ner dem ofta, speciellt eftersom de efter en tids användande kommer att bli ojämna och leken mer tjock. Själv valde jag att lösa det med att ha korten i en egen påse.

Själva korten är ganska små, ungefär som "Blå Ugglan", 55x85 mm, tjocka och högblanka. Själv är jag inte så förtjust i den här nya flugan att alla kort ska vara blanka eftersom jag tycker att det speglas i dem och det stör mig, men det tar väl bättre fram färgen i dem.

Konstnären heter Virginia Lee, dotter till Alan Lee - creative director och konstnär för Lord of the Rings. Varje kort har en kristallkula där man kan se kortets symbol, vilket länkar korten tillbaka till dess rötter som kaffesumpsbilder på ett ganska fiffigt sätt.

Runt kulorna är ett intrikat mönster av snirklande trädrötter med murgröna och dessa grenar bildar i sig ett mönster som binder ihop korten när man sedan lägger ut dem och det är nog hemligheten till varför jag blir mer och mer förälskad i dem. På något visuellt sätt hjälper det till att också binda ihop berättelsen korten berättar. Jag köpte faktiskt inte det här paketet för korten utan för boken eftersom jag föredrar de gamla traditionella lekarna. Min hjärna kopplar fortare ju enklare bilderna är så jag blir störd av för mycket detaljer. Men här blir läggningen en helhet med en "strip" av små spåkulor som visar mig bild efter bild. Fantastiskt!

Korten skiljer sig lite från en traditionell uppsättning. Först är det kortet för riset, the rod/whip. I flera lekar kan man se både en piska och ett ris och många ser på riset som en sopkvast. På de riktigt gamla korten kan man se ett bundet ris som ligger på ett köksbord och då förstår man att piskan och riset är två instrument för samma ändamål, disciplin, tillrättavisande, lära sig vad som är rätt och fel etc. Därför tycker jag att det känns lite fel att i den här leken hitta en kvast istället för ett ris, men Caitlín har också lite annorlunda betydelse för det här kortet där hon lagt till kvastens sopande och renande egenskaper.

Ett annat kort är korset som här fått bli "crossing", övergång. Många upplever korset som bundet till just kristendomen och därför är det ändrat här och delvis tolkningen också. I övrigt har leken två kort vardera för kvinnan och mannen så att man kan välja både hudfärg och vilket kön frågeställaren känner sig dragen till och så är det ett extra kort för siaren med en bild av självaste Mademoiselle Lenormand.

Boken är den bästa jag hittills läst på engelska. Bra och lättläst för en nybörjare, samtidigt som det finns så pass mycket nytt så att det också blir roligt för den som redan lärt sig grunderna. Beskrivningen av korten går aningen utanför de allra mest traditionella men stämmer väl överens med hur korten brukar tolkas på Lenormandforat, så man känner gott igen sig. Ett bra köp, och billigt!!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
2013-11-25 08:00
#3

Kortlek: Tarot of the New vision Skapare: Gianluca Ceastro och Pietro Alligo Utgivare: Lo scarabeo. Fast inte Tarot är mitt starkaste spådomsverktyg så tänkte jag skriva om mina kort här. New vision är som Raider Waite fast tvärtom, man ser bilden från motsatt håll. Så de bilder som vanligtvis ses framifrån ses nu bakifrån och nya detaljer kommer fram. Jag föll direkt för denna kortlek, kanske just för att jag gillar att vända och vrida på saker och ting och vill se just från ett annat håll.

Gör hellre fel än inget alls.

Thistle
2013-11-26 21:08
#4

Kortlek: Tea Leaf Fortunetelling Cards
Skapare: Rae Hepburn
Utgivare: U.S Games Systems INC.

Det här är en bra lek för dem som vill lära sig mer om att spå i teblad. Leken består av 200 runda kort ca 8 cm i diameter. Av dessa är 182 kort symbolkort, med förklaringar på symboler man kan se i teblad. De är ett urval av närmare 500 symboler som Rae Hepburn jobbar med när hon spår. 12 kort är månadskort och 6 kort är ”astralhus” kort. Astralhus korten symboliserar teman som människor ofta vill veta mer om när de blir spådda. I början av boken som kommer med i boxen finns beskrivningar av olika sätt att spå i te, med bilder på muggar med teblad, så att man själv kan försöka sig på tolkningar. Sedan finns exempel på läggningar med korten följda av förklaringar på symbolkorten. Man får också med en rätt stor tygpåse att blanda korten i, den är det tyvärr inte särskilt bra kvalité på, min gick sönder rät fort.

Jag gillar färgerna på korten, de är ganska ljusa och dämpade. Det är också bra att det finns en kort beskrivning av kortens betydelse längst ner. Jag har använt mig en del av astralhus läggningen och det har fungerat bra. Känslan av att läsa korten är lite som med Lenormand, de har en rätt praktisk vardaglig inriktning och går inte lika själsligt/personligt på djupet som vissa tarotkort. Jag tycker att detta är en bra kontrast mot andra kort jag har, när jag helt enkelt vill ha en överblick av en situation eller en tid framåt.

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/tea-leaf-fortune/

Thistle
2013-11-26 21:13
#5

Kortlek: Playing Card Oracles
Skapare: C.J Freeman, Ana Cortez
Utgivare: U.S Games Systems INC.

Den här leken ser nästan ut som en vanlig kortlek, förutom att korten är illustrerade på ett lite annorlunda sätt. Leken består av 52 kort. De oklädda korten har bilder så att de är lättare att tolka och de klädda korten är helt enkelt mer uttrycksfulla är i vanliga kortlekar. Alla kort har namn. Korten med nummer tio är klädda och har kvinnliga figurer på, något jag antar är för att uppväga att det finns knektar och kungar, det blir då en balans och man har kort som symboliserar unga män och kvinnor och lite äldre män och kvinnor. Jag är otroligt imponerad av spådomssystemet som Ana Cortez har skapat. I boken börjar hon med att introducera en kalender; de 52 korten i leken symboliserar de 52 veckorna på året, korten delas in i fyra sviter, på samma sätt som året delas in i fyra årstider, varje årstid består av 13 veckor och varje svit har 13 kort osv.

I boken som hör till leken (om man köper boxen) finns en massa tips på hur man kan använda korten, allt från hur man ska blanda leken till vilken miljö man trivs bäst med när man spår, det finns exempel på läggningar och författaren går verkligen på djupet med hur man kan tolka, både bilderna men också olika svit- kombinationer. Det finns också beskrivningar och förklaringar till varje kort. Författaren tar upp numrens betydelse, hon skriver om planeter, hur de olika sviterna i leken stärker respektive försvagar varandra i en läggning med mera. Den vanligaste läggningen i boken består av fyra kort och varje kort motsvarar en kroppsdel, huvud, hals, överkropp och fötter. Författaren berättar hur man kan använda geomanti i kombination med korten, man använder sig av kortens nummer i en läggning (jämna respektive ojämna kort) för att få fram en geomantisk figur. De geomantiska figurerna ger läggningarna ytterligare en dimension och man får en bild av om resultatet betraktas som positivt, negativt eller neutralt. Jag har läst lite om olika sätt att spå i spelkort, men det här är det system som passar mig bäst, det är lätt att ta till sig och illustrationerna och namnen på korten gör dem lättare att tolka i och med att man inte behöver plugga in exakta betydelser. Det finns dessutom utrymmer för att utveckla författarens tolkning av korten. Den här leken är en av de lekar jag använder mest och jag rekommenderar den verkligen!

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/playing-card-oracles/

[stass]
2013-11-30 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kortlek: The Legacy of The Divine Tarot
Skapare: Ciro Marchetti
Specialutgåva - Ciro marchetti. Ordinarie utgåva - Llwellyn Publications

"Venture through the gateway and enter a fantastical world of knowledge lost, a living holographic museum of wisdom waiting to be rediscovered. Unlike other museums, this magical repository of knowledge doesn’t just contain information of the past; it holds vital guidance for our future. And it all began with a dream…" Står det att läsa på baksidan av boken och det är en kort sammanfattning bakom berättelsen av illustrationerna på leken. De fyra rikena – vatten, jord, eld och luft – är sviterna - bägare, mynt, stavar och svärd - den lilla arkanan med respektive hovkort. Berättelsen fortätter med hur ”de blinda” förutsåg civilisationens undergång närma sig och för att bevara kunskapen som då existerade arkiverades det i ett bibliotek man når genom drömvärlden.

Under respektive kort får man läsa tolkningar och beskrivningar av Ciro Marchetti, Ruth Ann, Wald Amberstone, James Ricklef och Leisa ReFalo. Förutom det finns astrologiska och elementära associationer med, omvänd betydelse, ett råd i samband med kortet samt ett citat mm. Boken innehåller även några läggningar och generella råd om hur man kan komma igång.

Jag gillar denna färgstarka lek, illustrationerna är vackra och detaljrika men avviker inte alltför mycket från Raider Waite mallen. Det finns några undantag – Tro 5 har ersatt överprästen (som brukar ha kristna associatione/påven) istället ser vi en representant från vardera av de fyra största religionerna. Att narren återfinns i flera kort i den stora Arkanan uppskattar jag också – det indikerar på vilken resa han gör och skapar en röd tråd man kan följa. Ciro har verkligen fångat känslan i några av korten helt fantastiskt.  För mig blir det förståligt och leken fungerar bra att spå med.

Det enda som är lite synd är att det fattas bilder på korten i boken och organza påsen som medföljde i kittet sprack ganska omgående.

Här har ni några av mina favoritkort:

Annons:
[stass]
2014-02-15 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

B.O.T.A. Tarot deck (Builders of the Adytum)

Är en lek som ser ut som den klassiska Rider White tarot leken men är helt i svartvitt. Tanken är att man själv skall färglägga korten, allt eftersom man lär sig dom. Leken är copyrightfri att ladda ner och finns på följande sida:

http://tarotinstitute.com/free/

[stass]
2014-02-18 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Namn: Mary-El Tarot
Illustratör & Skapare: Marie White
Utgivare: Schiffer Books 2012, Marie White
Kort: 78

Detta är en lek som tilltalar mig mycket. Illustrationerna är fantastiska -de känns både urtida, abstrakta och starka på en och samma gång -alla i sig unika och väl genomtänkta. Leken skapades som oljemålningar vilket syns i färgdjupet av den färdigtryckta produkten. Några kortmotiv går att köpa som oljemålningar av konstnären. Många bild tolkningar känns för mig mer tilltalande så som Marie White ser dom, döden exempelvis är en gammal man och är en fin kontrast till liemannen/skelettet som traditionellt brukar pryda trumfet, liemannen ser vi istället på 10 i svärd.

Korten är i högglans, storleken större (ca 8x14 cm) och ordentliga. Själva asken är också av bra kvalite (laminerad kartong med magnet i locket) och det medföljer en bok på Eng med traditionella kortbetydelser, nyckelord, konstnärens tankar om illustrationen och olika läggningar. Leken följer Rider-White-Smith mallen med 22 kort i den större arkanan och 56 i den lilla.

Jag tycker leken fungerar bra att spå med men jag skulle inte rekommendera den som en nybörjarlek utan förkunskaper i Tarot.

Mary-El Tarot finns att köpa från Marie Whites egen hemsida www.mary-el.com, amazon, thebookdepository, cdon mm och kostar ca 300-400kr.

[stass]
2014-02-18 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Namn: Wildwood Tarot
Skapare: John Matthews, Mark Ryan, Will Worthington
Publisher: Sterling 2011
Illustratör: Will Worthington

Denna lek är en efterträdare till Greenwood Tarot och har ett genomgående hedniskt/paganskt/celtiskt tema. Scenerna på korten utspelar sig alla i naturen och följer årscykeln. Färgskalan är något dämpad, kartongen halvtjock och korten är halvmatta. 

Leken kommer i en laminerad kartong med plats för korten och en tillhörande bok. I boken finns lite info om djur, symbolik, årshjulet etc ur ett allmänt nyhedniskt perspektiv. Förutom det finns kortbetydelser, läggningar, hur man kommer igång osv. Jag tycker inte kvaliten är den högsta (mary-el är kvalitetsmässigt bättre) men den är väl godkänd.

Leken har 22 kort i den stora Arkanan som har döpts om till: 

0 The Wanderer (Narren)
1 The Shaman (Magikern)
2 The Seer (Överprästinnan)
3 The Green Woman (Kejsarinnan)
4 The Green Man (Kejsaren)
5 The Ancestor (Överste Prästen)
6 The Forest Lovers (De Älskade)
7 The Archer (Vagnen)
8 The Stag (Styrka)
9 The Hooded Man (Eremiten)
10 The Wheel (Ödets Hjul)
11 The Woodward (Rättvisa)
12 The Mirror (Den hängde)
13 The Journey (Döden)
14 Balance (Måttfullhet)
15 The Guardian (Djävulen)
16 The Blasted Oak (Tornet)
17 The Pole Star (Stjärnan)
18 The Moon On Water (Månen)
19 The Sun of Life (Solen)
20 The Great Bear (Yttersta domen)
21 The World Tree (Världen)

Lilla arkanan består av 56 kort och sviterna är Pilar (svärd), pilbåge (stavar), Stenar (mynt), bägare/behållare med tillhörande hovkort.

Denna lek är en jag använder och den är en skön kontrast till mina andra lekar. För att spå fungerar den utmärkt och jag tycker det är enkelt att associera till bildspråket och symboliken.

Wildwood Tarot finns att köpa på Amazon, Thebookdepository.com, cdon.com mm och kostar runt 170kr

Thistle
2014-02-19 06:42
#10

Kortlek: Morgan-Greer Tarot

Skapare: Bill Greer, Lloyd Morgan

Utgivare: US Games.

Jag tror att man kan leta efter den perfekta leken hur länge som helst och att olika lekar talar till en på olika sätt. Bilderna, färgerna, figurerna, ja allt på korten påverkar hur lätt eller svårt det är att tolka dem.

Stass recenserade  Mary-El Tarot ovan, det är en lek jag är fascinerad av och jag kan titta på de vackra bilderna hir länge som helst. Jag dock rätt svårt att tolka korten och ännu svårare att förstå författarens tankebanor i boken som hör till.

Morgan-Greer är en lek som har gjort saker och ting lite klarare för mig när det gäller tarot, bilderna är mycket tilltalande och jag har lätt för att tolka dem. Jag gillar färgerna, att figurerna på korten är avbildade på nära håll och att korten saknar kant vilket gör att de verkar större än vad de är. Häftet som kommer med boken är tyvärr lite tunt. Leken förljer Rider-Waite symboliken och är bra som nybörjarlek.

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/morgan-greer/

esoteran
2023-11-10 16:32
#11

Hej, jag söker efter vart mn kan köpa jumbo kort/ orakel främst men även tarot Någon som vet.?
Det går bra att maila mig jea_eriksson@hotmail.com

Sett fler olika som personer haft på mässor osv, men inte kunnat fråga vid tillfälle.

esoteran
2023-11-12 16:54
#12

jea_

Ska dt vara, sett att dt ska finnas 8,5*16,5 cm, men inte vart de kan köpas…någon, som vet

Upp till toppen
Annons: