Annons:
Etikettdrömmar-och-drömtydning
Läst 6881 ggr
The_pearl
10/6/13, 1:55 PM

Drömmer väldigt tydligt

Jag drömmer väldigt tydliga drömmar i princip varje natt. Ser jag människor så kan jag beskriva hur de ser ut (kläder, ansiktsdrag, färgen på ögon, jag känner hur de doftar, kroppsbyggnader osv), jag ser dom framför mig i detalj. Känslorna är starka och jag vaknar ibland med dom.
Jag sover ändå oroligt/dåligt om nätterna, jag vaknar väldigt ofta ibland, ändå drömmer jag.
Oftast drömmer jag om att jag blir jagad av någon som vill döda mig, gärna plåga mig mycket. Det är blodigt, jag springer och springer, jag är rädd, ibland är jag modig och försöker vara smart och överlista personerna/karaktärerna som jagar och vill döda mig.

Det är ofta konstiga missbildade figurer. Ibland zombies.

Jag kan också drömma jättefina drömmar, dom också lika tydligt. Är det bra drömmar så kan personerna vara utan ansikten.

Jag har funderat på att skriva ner drömmarna, har funderat på att börja skriva om det å sen skriva böcker utav det.
Men jag hade aldrig fått något annat gjort om dagarna, då allt är i så mkt detalj.

Någon som kan förklara detta för mig? Som kan hjälpa mig om hur jag ska göra?

Tacksam för hjälp! :)

Annons:
lollolovee
10/6/13, 4:55 PM
#1

Jag drömde för att tag sedan om min morfar som inte längre kommer ihåg mig, han är dement. Så jag skrev ner drömmen, det är en väldigt lycklig dröm. Det kommer hjälpa mig minnas honom så som han var innan han blev sjuk…. Skriv ner dem och försök förstå budskapet i dem ;) vad tror du drömmen ville visa eller förklara för dig?

abbaqb
12/3/13, 5:21 PM
#2

Jag har också väldigt tydliga drömmar ibland. När jag vaknar upp på morgonen så kan jag komma ihåg drömmen riktigt detaljrikt. 

Ofta när jag drömmer så här så är det som om jag inte har sovit överhuvud taget när jag vaknar.

[stass]
12/3/13, 6:03 PM
#3

Jag använder skydd mot de dåliga drömmarn, rönnkors ovanför sängen :-) det var extra tydligt en gång, jag experimentera lite och kallade hem en ande, men så blev det stressig, jag tappade kontakten och förvisade den inte ut. Den natten var ju rolig, vaknade efter en mkt verklighetstrogen mardröm som att jag inte sovit en blund och typ andfådd. Men dessa drömmar kom mkt oftare förut, nu är det sällan. Jag drömmer om fina saker såklart med, det var bara ett exempel. Om du vill sova mer ostört är det bra att hämta ner sig eller stänga ner, vilket som funkar för dig, i sängen före läggdags. Gör jag inte det när det är för intensivt en tid blir jag som en zombie. Går det för långt kan jag inte stänga ner utan får be någon annan hjälpa med det. Kanske är det något att prova för dig med? Slår någon dröm in? Skriv ner dom, kort eller detaljrikt spelar mindre roll :-)

Atropa
12/3/13, 9:34 PM
#4

Har alltid torkad rölleka i sovrummet, hjälper mot mardrömmar :) låna/köp en drömförståelsebok så du kan fördjupa dig i drömarbetet!:) då kan du lära dig tolka dina drömmar och alla händelser i den :) själv har jag tre sådana böcker :D

The_pearl
12/5/13, 12:04 AM
#5

Jag har kollat det här med drömtydning, jag får inte ihop det alls. Jag drömmer om saker som inte finns med i böckerna.
Nu har väl allt lugnat sig en period. Jag drömmer fortfarande mycket, men jag sover iaf för det mesta utan att vakna flera gånger av drömmarna.
Bara att få sova gott nu, det gör så mycket för min hälsa, så mycket gladare man blir! Vilken skillnad! Jag var så van vid för lite sömn så jag tänkte nästan inte på det.

Eftersom jag drömmer så brutalt ibland så slår drömmarna inte in.. :)

Jag tycker mest att det är konstigt med drömmandet, det kan inte vara en normal grej att drömma så intensivt och livligt. Så verklighetstroget!
Vet inte om det kan vara andar eller änglar som spelar spratt med mig, att jag e extra mottaglig. Är det så blir jag orolig då som sagt det blir så brutalt ibland.. :/

Jag ska nog plocka hem ett medium eller något.. Få se om hen kan hjälpa mig!
Tack för bra svar!! :) Jag ska prova rölleka eller rönnkors! :)

[stass]
12/5/13, 8:49 AM
#6

Bara för att det var så för mig betyder inte att det kan vara så för dig, det poppade bara upp i huvet när jag läste ditt inlägg. Du kan ju alltid försöka att stänga ner först, om du upplever det för intensivt eller jobbigt. Nej, Mina mardrömmar slår inte in heller 😀 En bok jag rekommenderar som inte direkt handlar om symboltolkning utan är mer ur ett psykologiskt perspektiv (Jung & Freud), hur man har sett på drömmar genom tiden i olika kulturer är:Drömmar och Drömtydning av Ole Vedfelt. Mkt bra bok :-)

Annons:
•Sara•
1/4/15, 11:48 AM
#7

Jag drömmer precis som du väldigt tydliga drömmar. Drömmer du oxå dina drömmar flera gånger? Jag drömmer varje natt att jag är på tivoli, i en djuraffär och i ett hus med många korridorer/rum. Kan som du beskriva konstiga detaljer och lukter samt känslor. Har du nån uppfattning om varför drömmarna kommer?

Atropa
1/4/15, 11:56 AM
#8

#7Du försöker förmedla något till dig själv, anledningen till att du drömmer det om och om igen är för att du inte har förstått vad du själv försöker förmedla dig:)

svartaugglan
1/4/15, 2:55 PM
#9

Jag har också väldigt tydliga drömmar och oftast är de av mardrömsslaget. Jag skriver ner och sedan väntar jag. Det tar ibland en månad eller två men sedan slår det mig som en slägga i huvudet typ "Aha! Det var det drömmen betydde!"

Upp till toppen
Annons: