Månen

Trötthet vid fullmåne

2013-09-20 21:35 #0 av: Försent för Edelweiss

Jag har läst flera vetenskapliga artiklar som hävdar att drömmar och sinnesstämningar i kombination med fullmåne bara är inbillning och påhitt. Förklaringar är att man blir piggare (manin som uppstår) kommer av att natten blir ljusare vid fullmåne, i synnerhet förr i tiden när landet inte var upplyst av gatlyktor och ljus dygnet runt, som det är nu. 

Men, 

utan att vara medveten om vilken månfas vi befinner oss i, eftersom jag inte tar för vana att hålla koll på det månad för månad, så har jag under lång tid upptäckt att när tröttheten slår till, nästan utmattning, så har jag också upptäckt att det råkar vara fullmåne ute. Jag gör inte upptäckten varje månad förstås, utan kommer att tänka å det några gånger om året men avfärdar det som strunt pga det jag läst. Och det jag läst säger ju egentligen att man ska bli piggare.... men jag blir väldigt seg i huvudet och trött vid fullmåne.

Någon mer som känner såhär? Är det bara en slump, eller tror ni att det faktiskt kan finnas ett sammanband? 

Anmäl
2013-09-20 22:36 #1 av: dennas

Jag är också kärring motvalls och upptäcker ofta att jag är infernaliskt trött vid fullmåne... Fenomenet är alltså inte omöjligt utan möjligen bara ovanligt.

Anmäl
2013-09-20 22:44 #2 av: skogsbergs-anna

Jag blir i alla fall sjukligt trött lagom till jag ska göra fullmåneresor ;)

Anmäl
2013-09-21 00:40 #3 av: stass

Jag har svårt att sova när det är fullmåne, verkligen jättesvårt! De senaste två nätterna har jag sovit i ca 4 timmar vardera och jag har sällan problem med nattsömnen.

Anmäl
2013-09-21 10:30 #4 av: Kuutar

Jag känner igen mig i tröttheten iaf den här fullmånen, har för mig att vi diskuterat ämnet förut och poängterat vikten av skydd kring fullmånen. Få hade upplevt att deras kraft var starkast när månen var full.

Anmäl
2014-07-06 13:18 #5 av: H-lena

Det här är ett av de få övernaturliga fenomenen som jag inte tror på. Har inte heller koll på när det är fullmåne och inte, så jag vet inte själv om jag påverkas. Jag vill inte skapa frustration i tråden eller nåt, men jag har tänkt en del på detta den senaste tiden. Vad tror ni att det beror på att ni påverkas av fullmånen? Om man tänker efter vad månfaserna egentligen betyder så är det ju bara hur solen lyser på månen från olika håll och vinklar som ger månen dess olika former. Så dragningskraften mellan månen och jorden förändras ju inte. Om man påverkas av fullmånen måste det därför bero på något annat. Vad kan det vara? Det har jag ingen aning om. 

Anmäl
2014-07-06 18:22 #6 av: dennas

Jag tror inte att min trötthet vid fullmåne beror på nåt övernaturligt. Tvärtom är jag ganska viss om att den har fullt naturliga, men för mej okända, förklaringar.

Anmäl
2014-07-06 18:27 #7 av: H-lena

Okej, jag förstår. Det är det som är det konstiga, jag kan inte komma på några naturliga förklaringar. Det var lite därför jag skrev här!

Anmäl
2014-07-08 19:48 #8 av: dennas

Rapport 140708 rapporterar om studier om sömnsvårigheter. Det kan finnas ett samband med fullmåne?

Anmäl
2014-07-09 09:38 #9 av: H-lena

Det är klart att det kan finnas ett samband, det är kanske bara jag som har lite svårt att tro det! Jag kan inte komma på någon logisk förklaring till att man sover sämre vid fullmåne. Är som sagt inte alls skeptisk när det gäller många andra fenomen, men detta har jag inte varit med om själv. Eller kanske har jag det utan att märka det? Vet faktiskt inte. Vet bara att jag sover dåligt i perioder. 

Anmäl
2014-09-22 21:46 #10 av: Atropa

#9 anledningen till att kroppen påverkas av fullmånen handlar om vattenmassan i kroppen som ändras, du vet väl fenomenet med tidvatten och månen? Eftersom månen är starkare vid fullmåne, bli även vattenmassan i vår kropp påverkad :) vetenskapligt bevisat och inget övernaturligt överhuvudtaget :)

Anmäl
2014-09-22 21:57 #11 av: H-lena

#10 du har kanske rätt, vet inte om jag fått det om bakfoten möjligen. Hade nämligen för mig att månen inte blir starkare för att det är fullmåne utan att den alltid är lika stark, dvs samma dragningskraft, men månens faser och det endast påverkas av var solen står på himlen.

Anmäl
2014-09-23 16:55 #12 av: fridelfina

Fast kan man helt frånse det faktum att personalen på våra BB-avd anser att vid fullmåne kommer det in flest mammor med tidig vattenavgång? På nåt sätt bör väl månen påverka varelser med så hög vattenhalt som oss människor, det tycker jag känns troligt. Har dock ingen teori om hur man kopplar detta till sömn.. .

Anmäl
2014-09-24 12:08 #13 av: Manutar

En intressant artikel om månens påverkan http://www.dailymail.co.uk/health/article-2747975/If-t-sleep-tomorrow-night-blame-moon-The-point-lunar-cycle-s-harder-sleep-recover-stresses-day.html

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.