Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 6622 ggr
Bappho
2012-01-28 19:33

Jättar och jättinnor

Jag har den senaste veckan varit smått besatt av jättinnor och läst en del och funderat.

Så nu undrar jag om ni har några tankar om dessa mytologiska väsen. Vad representerar de? Vad är de för krafter? Och har just ni någon relation till dem?

Och en länk om någon vill läsa lite Glad

http://www.woden.org/giants.html

Om ni har någon lokal historia om något troll eller trollkona så skulle det vara roligt också att höra.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Thistle
2012-01-28 20:04
#1

Jag har inte själv så mycket tankar om dem än det jag faktiskt har läst mig till. Jättarna och jättinnorna verkar mer svåråtkomliga än Asar och Vaner och det finns inte särskilt mycket positivt skrivet om dem i den fornnordiska mytologin. Jag tycker att de helt enkelt verkar vara ganska kaotiska.

Här är i alla fall några sidor där du kan få mer information:

http://shadowlight.gydja.com/rokkr.html

http://www.northernpaganism.org/rokkatru.html

http://www.northernshamanism.org/books/the-jotunbok.html

Zoraye
2012-01-28 21:13
#2

Jag uppfattar dom som själva urkraft i sin råaste form till skillnad från exempelvis asagudarna som består av en mer sofistikerad form av den kraften. Jättar och jättinnor känns mer impulsdrivna, mer primitiva och som Thistle skriver, mer kaotiska i sin natur.

dennas
2012-01-28 22:20
#3

Jag är inte ens säker på om jag ser på jättarna som bara ett mytologiskt väsen. Det finns många nutida fynd och upptäckter som återupprättar gamla berättelser, så att det som bara var sagoväsen, faktiskt blir till en möjlig verklighet. T.ex. kentaurer och amasoner.

Jättar för mej handlar om stora och starka personligheter, som oftast inte är så smarta. Men så tänker jag på Loke, och då är han snabb och kvicktänkt, lurig, bångstyrlig men faktiskt hjälpsam. Jättar verkar också ha olika temperement i olika kulturer, eller?

Men här kommer i alla fall en länk till en berättelse om en jätte och troll. Maglestenen är superhäftig att åka förbi. Man har byggt en gård jämte den på ett sätt så att det ser ut som att nån vid ett senare tillfälle har kastat dit den. Det är märkligt med en sån sten ute på slätten.

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=8a324460-9949-404c-8bea-918031b2ed3b

Bappho
2012-01-29 09:29
#4

#1 Oj, finns det en tarotlek t o m. Glad

Tittar man på ordet jättar och tursar så är det ganska troligt att de namnen betyder äta och törst. Så de är kanske hungriga och törstiga väsen.

#3 Har man hittat kentaurer?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2012-01-29 10:01
#5

#4

Kanske var lite otydlig. Man har gjort upptäckter som förklarar kentaurens väsen. Att de var beridna och så skickliga att vissa folk uppfattade dem som ett blandväsen. Tyvärr är jag en sån där hopplös typ, som inte allltid minns detaljer och i vilket sammanhang jag hörde om detta. Men i vilket fall som, så menade man att man inte skulle förpassa kentauren till sagorna, utan istället förstå att det var som kentaurer dessa ekipage uppfattades. Det är ju inte överallt som man har haft hästar och framför allt inte som riddjur. Undrar om det var ett program på Kunskapskanalen om om gamla kulturer och att det rörde Sparta?

Vad jag närmast tänkte på var att saker som bara är lite annorlunda gärna förpassas till myternas och sagornas värld, men om man skaffar sej en helhetsbild av hur det var, hur människor tänkte, vad som var viktigt etc., så får man en annan förståelse för hur de menade med vissa saker. Vissa väsen dyker ju upp i närmast dokumentära sammanhang (om än förskönade). Har svårt att förstå varför människor skulle ha ljugit ihop. Däremot kan ju saker bli förstorade, förminskade osv. för att passa berättelsen…

Är inte superpigg just nu. Sitter och tar i från tårna för att bara kunna svälja, men ska se om jag kanske hittar nåt om kentauren senare. Fast du hinner kanske före…

Bappho
2012-01-29 11:12
#6

#5 Då förstår jag hur du menar :)

Du får krya på dig!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
2012-01-30 09:51
#7

#7

Tack det ska jag göra!

[trumman]
2012-01-31 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Allt jag vet är att vi kan tacka Tor för att vi int' har några jättar som stryker omkring idag!

dennas
2012-01-31 12:47
#9

#8

Är du säker på att de inte finns förklädda?

Tänker på att den galna fågeln i Kalle Ankas julafton, den som stör Kalle själv när han plåtar, att det rent kynnesmässigt stämmer på Loke. En riktigt störig rackare, som får alla att skratta utom den som blir utsatt. :)

Och de enögda cykloperna verkar utbredda med sin ensidighet…

[Lady-Oona]
2012-01-31 18:08
#10

Jättar finns ännu, har själv sett en med öppna ögon…trodde jag var sjuk eller inbillade mig…han var inte "kompakt" utan lite diffus i sin uppenbarelse. Kanske lika stor som ett normalt tvåvånginshus.

Enkelt klädd i byxor, "skjorta", halvlångt bruntaktigt hår, långa armar, stora händer, kraftfull näsa. Kroppen var kraftig och stadig. Gick med något framåtlutad med släpande steg nästan glidande och  det såg ut som om han var på väg någon stans. Jag var inne i min lägenhet, bara 2 m ifrån honom.

Det var mäktigt och en väldigt förvirrande upplevelse. Jag har inte sett honom igen men har också flyttat från den platsen. Jag tänker ofta på den händelsen och vet inte varför han blev synlig för mig. Min känsla är att det var en lugn och fridfull personlighet.

dennas
2012-01-31 21:06
#11

#5

"Kentaurprogrammet" torde ha varit Antikens världar som går på Kunskapskanalen. Finns tyvärr inte på SVT Play, förmodligen för att det är ett BBC-program.

Fast det kanske inte var så intressant, om det inte var så att man hade grävt fram en kentaur? ;)

Det är ju bara en del av programmet… Och så är det bara ett annat sätt att betrakta historia och dess uttryck…

[trumman]
2012-02-01 09:51
#12

#10 Har själv haft en hel del syner / hallisar / uppenbarelser med öppna ögon därmed inte sagt att det faktiskt var verklighet detman såg.

Jag håller därför hårt på att Tor gjort sitt jobb här… eller att du hade rätt i ditt första antagande ;)

[Lady-Oona]
2012-02-01 11:56
#13

#12…jag har en annan åsikt…jag vet vad jag såg men å andra sidan så kanske jag bara tror att jag vet.

Jag är övertygad om att jättar och jättinnor finns i allra högsta grad. Man ska aldrig säja aldrig…;)

Annons:
Bappho
2012-02-02 10:09
#14

Jag lutar mig nog åt hållet att jättar är ett slags väsen och Tor må försöka utrota dem, men jag tvivlar på att det går :-)

#11 Jag får hoppas på en repris :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2012-02-02 10:40
#15

#12, 14 Nej, han slår inte ihjäl varenda jätte, han håller dem stångna. Thursar har sin plats de också.

De är inte de enklastre att arbeta med och det är inte att rekommendera för den oerfarna.

Sen har vi ju det moderna fenomenet "Thursatru" som mest liknar någon form av kaosmagi/satanism med nordisk smaksättning. Vad de hittar på, håhå jaja.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[trumman]
2012-02-02 11:23
#16

#15 Ja, det är helt tokigt med allt det här hittepå som florerar Tungan ute

Att man ska kunna spå i raka streck ristade i former på träbitar eller japansk handpåläggning eller att spelkort och dom där med roliga gubbar på kan sia om framtiden eller att det skulle finnas vissa en massa olika häxtraditioner helt plötsligt eller att vissa mineraler kan dra åt sig pengar och välstånd om man placerar dom på olika delar av kroppen eller att man kan se olika färger som strålar och att dom färgerna berättar hur kroppen har det eller att det finns en Gud som skapat allt i världen eller att man kan tala med dom döda och dom döda talar tillbaka eller att man kan banka på en trumma och åka till andevärlden och rida på tigrar eller tända vissa ljus i olika färger och rabbla saker på spanska för att lyckas bättre med uppkörningen eller använda gamla klädhängare för att hitta vatten eller att jorden styrs av utomjordingar eller en slags världsomspännande hemlig organisation eller att magnetarmband kan bota sjukdomar, bara för att ta några exempel.

Ganna
2012-02-02 11:53
#17

#16 …sa han som har "Don't be so open minded that your brain falls out." som signatur. :P

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[trumman]
2012-02-02 12:06
#18

#17 Ja? Förstår du den inte?

Ganna
2012-02-02 12:35
#19

#18 Jo, det är ju det jag gör.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[trumman]
2012-02-02 13:10
#20

Ok? Isf får du förklara vad du menar i #17.

Annons:
Ganna
2012-02-02 13:51
#21

#20 Jag hakade på ditt skojande(?) om alltings relativitet (vilket jag ju iofs inte håller med om). :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[trumman]
2012-02-02 14:31
#22

Precis, det är ju inte det min signatur anspeglar på heller.

Ganna
2012-02-02 15:17
#23

#22 Jag tolkar den som att den skulle kunna göra det, dvs "hoppa inte på allt bara för att du inte slänger ut barnet med badvattnet".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2012-02-02 20:08
#24

Skratta inte åt mej nu, för jag har egentligen inte så djupa kunskaper i ämnet. Men om det är den nordiska mytologin du avser, så tänker jag lite så här:

Jättar, asar och vaner är gudomligheter som kommer från olika folkslag, men som nånstans har slagits samman. De verkar vara lite olika, kanske har olika saker varit viktiga för dessa folk. Asar är väl generellt mer krigiska och vaner mer frodiga?

Jättarna verkar vara en blandning av naturkrafter och övermänskliga krafter. Lite mer gåtfulla. Det verkar inte som att de har blivit offrade till, eller? De är väsen som är mer avlägsna från människan än vaner och asar. Kan  man tänka sej att jättar hör ihop med jägare och skogsfolk?

Bappho
2012-02-03 09:18
#25

#24 Jo, jag var nog lite oklar i mitt första inlägg. Det är jättarna i den nordiska mytologin jag hade i åtanke och ett och annat troll.

Otämjda naturkrafter vi inte rår på, och inte alltid gudarna heller.

Det finns en koppling mellan jättar och trolldom. Kan det vara för att jättarna tillhör den andra världen, den ociviliserade vilda naturen?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

exigo
2012-02-05 01:41
#26

För att använda en sliten klysha. Allt hänger ihop. Mer eller mindre…

Bappho
2012-02-05 10:07
#27

I de gamla sagorna läser man ofta om trollkonor, trollridor som skakar båtarna (som vind eller stark sjö), ibland förvandlar de sig till valar som stöter emot båtarna. Eller så rider de vargar som glupar i sig människolik. Liknande berättelser finns det om jättinnor, jämför t ex med jättinnan Hyrrokin som rider på en varg med ormar som tyglar, det typiska riddjuret för gandriderskor (även om det förstås finns många troliga betydelser av ordet gand).

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[trumman]
2012-02-07 14:14
#28

Man kan lära mycket av myten, men man ska inte leva den.

dennas
2012-02-10 19:53
#29

#27

En tanke som slog mej var att jättinor är de som äter människan inifrån och jättar är de som äter naturen. Men detta motsägs av ditt inlägg…

Bappho
2012-02-11 09:44
#30

#29 Hmm.. ska ha det i minnet. Jag läser just nu i rasande fart isländska sagor till höger och vänster i min jakt efter att få en klarare bild. Men det kommer att ta tid ;-) Men speciellt vargrytterskorna har jag länge varit nyfiken på, både de i vår egen kultur och på andra ställen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2012-02-11 12:11
#31

#29 Hur menar du då, det är en variant jag aldrig stött på.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2012-02-11 15:21
#32

#31

Det är en sån styggelse man kan ägna sej åt, då man blir nyfiken och bara sonderar terrängen. att man i brist på fördjupning drar ytterst förhastade slutsatser. :)

Men vid en hastig genomgång så fick jag känslan av att jättesläkten på nåt vis är gudomligheter som representerar människans vedermödor. I ett senare skede kommer gudomligheter som mer kan blidkas. Numera jobbar vi väl MED gudarna.

Så i mitt snabbsökande gjorde jag generaliseringen att jättinnorna representerade sånt som gnager i människan och gör henne mordstulen. Och som sagt att jättarna stod för naturfenomen som människan hade att kämpa emot.

(Ibland känner jag för att slänga ut en liten krok och se om nån nappar. Men jag är väl medveten om att jag ,om jag läser vidare, kan komma att ändra ståndpunkt. Även om jag förmodligen är ute och cyklar, så gläder det mej att jag kan presentera nåt nytt för de mer belästa…)

Ganna
2012-02-11 16:48
#33

#32 Ah, jag har inte ett (ens delvis) psykologiskt/Jungianskt perspektiv på gudarna/makterna. För mig är både gudar och jättar realiteter och entiteter som dessutom skapades innan människorna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2012-02-11 17:29
#34

#33 Kan du se en naturkraft som en entitet?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
2012-02-11 17:42
#35

#33

Jag är en typisk psykolog-jungian-typ, men i fallet med att betrakta gudar så är jag nog lite skadad av James G Frazers Den Gyllene Grenen…

Och här har jag försökt att förklara hur jag upplever gudomligheter, och som du ser finns inte förklaringen kvar. Jag älskar att vända och vrida, att förklara och att sätta ord på saker. UTOM då det gäller gudomligheter. Då är jag tvungen att lägga av min rationella/intellektuella hjälm och bara göra xxx. Det finns säkert bra ord för mina upplevelser men jag förmår inte använda dem, för då blir det nåt helt försimplat.

dennas
2012-02-11 18:02
#36

#35

Den här förklaringen är ännu mer förnuftsvidrig, men så här kanske det är för mej:

Gudomligheter är fulländade och färdigmålade konstverk som ändå är "tabula rasa".

Ganna
2012-02-11 18:31
#37

#33 Beror på vad du menar med naturkraft, men ett generellt svar blir "mjo". ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ganna
2012-02-11 18:34
#38

#35 Så är det ju när vi närmar oss det numinösa. Min förklaring blir heller aldrig heltäckande, men vissa saker kan jag s.a.s. avgränsa så att det hela närmar sig någon slags förstående.

#36 Nä, sa inte mig ett dugg - vilket är frustrerande men helt ok. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2012-02-11 22:51
#39

Jag tror jag får närma mig en jätte i taget för de verkar alla sitta på en egen, för mig, hemlighet :-)

Det kommer att ta tid det här. För tillfället är jag fast hos järnvidjorna i järnvedenSkrattande

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2012-04-05 12:22
#40

Hur har det gått för dej, Bappho, med jättar och jättinnor? Sitter besattheten i, har du funnit nya rön, eller fått bekräftat nåt du trodde?

Bappho
2012-04-05 21:08
#41

Jag läser sakteliga genom de isländska sagorna i jakt på både jättar, jättinnor och troll. Men det kommer att ta sin tid och jag varvar med revenanter, "den vilda jakten" och andra gäng med döda för att lätta upp lite :-)

Men jag har börjat att få mig en bild i alla fall.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
2012-04-06 23:36
#42

#41

Låter spännande, lycka till!

Simuala
2015-10-15 14:43
#43

Gräver fram en gammal tråd för att jag ramlade över en podcast där dom pratar om Thursatru. Trams enligt många, (av vad jag har läst på diverse forum på det stora internetet, 😉 ), men ändå intressant om man är en nörd som jag. 

Länk till podcasten:  https://soundcloud.com/transgression-podcast/022-old-hag

Upp till toppen
Annons: