Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 7177 ggr
[Völva]
2012-01-06 14:09

Ritualer, besvärjelser och magi!

Hej!

Jag har hållit på lite med magi, men jag använder mig inte av de "traditionella" häx rekvisita som pentagramet, kitteln, kvast osv. Kan man vara "häxa" utan att ha dessa rekvisita? Vad tycker Ni?

OBS! Jag vill INTE  trampa någon på tårna, jag tycker INTE det är fel att använda sig av "häx"rekvisita. Utan det har inte varit något jag riktigt har intresserat mig för…Glad

Eller vad ska jag kalla mig? Vet någon?

Nu ska jag gå och titta på Häxornas tid med Jan Guillou (stavas hans efternamn så? Cool)

Tack på förhand för alla trevliga svar! Skrattande

Hälsningar Völva!

Annons:
Thistle
2012-01-06 15:58
#1

Jag tycker inte att dessa rekvisita måste uppfattas som traditionellt häxiga. Enligt min mening kan de istället associeras med Wicca. Det finns om jag inte minns fel en massa trådar här på häxor i fokus, om hur en häxa är eller bör vara. Wiccaner utgör, enligt mig inte normen för häxor.

Kvasten och kitteln associeras i högsta grad med häxor, jag vet dock inte helt vad dessa associationer kommer ifrån, mycket annat hör ihop med ceremoniell magi, vilket i sin tur heller inte behövs blandas ihop med häxkonst.

ExNihilo
2012-01-06 16:40
#2

Förmågan att utöva magi är enligt mitt sätt att se det inte så beroende av vilka redskapen är. Däremot insikten om hur den verkliga världen hänger ihop med våra inre upplevelser av den. Att kunna uttrycka sina intentioner med abstrakta symboliska handlingar tycks vara en minsta gemensam nämnare. Redskapen kan då både vara en del av själva symboliken eller helt enkelt förstärka den. T.ex. hjälpa utövaren att visualisera någonting abstrakt eller bidra till den rätta sinnesstämningen för ritualen. Vill man då vara en häxa så skulle jag säga att det säkert underlättar om man använder sig av rekvisita som man själv har lätt att associera till häxkonst.

Coturnix
2012-01-06 20:44
#3

Det förefaller mig "naturligt" med vissa "redskap"

Grytan, kitteln, för att laga till i, morteln för att tillreda, mala, krossa, kvasten är för mig oumbärlig, för att sopa, göra rent… bara självklara ting, för vem som…

Nej jag fattar inte hur man kan vara förutan en kittel, en mortel och en kvast! :) Dessa är mina "käraste" ägodelar. Med flera. :)

[Völva]
2012-01-07 10:14
#4

Hej på er Thistle ExNihhilo och Coturnix!

Tack för alla era svar! Jag är jätteglad för era olika vinklar av min fråga! Ni är verkligen guld Skrattande

Då kan jag alltså göra lite som jag behagar.

Thistle tack för att du förklarade skillnanden mellan häxa och wicca. Jag har också varit inne på dina tankar. Vad kommer kitteln, kvasten och pentagramet ifrån? Jag tror att det kan vara så (jag är inte säker) efter att jag såg Jan Guillous serie Häxornas tid att det handlar om gamla sägen och sådant barn hörde i kyrkan på 1600-talet och så kom blåkulla ateraljer och häxjakten till…

till ExNihilo tack för ditt inlägg om att magi kommer ur upplevelser och det är inte beroende av redskapen. Det går i samklang med det jag upplever. Får jag fråga vad du kallar dig själv? Om du inte vill svara öppet så går det jättebra att skriva ett privat svar om du vill, kan och har lust!

till Coturnix, tack för att du besvarade vad kiteln och kvasten har för användning. Det hade jag inte tänkt på.

Jag känner bara vad bra att jag frågade och vad skönt att jag inte har trampat någon på tårna av er som svarade!

Ha en trevlig dag och tack

Hälsningar Völva

ExNihilo
2012-01-07 12:06
#5

#4,    "Får jag fråga vad du kallar dig själv?"

Självklart får du det… men egentligen har jag inget bra svar att ge dig.

När jag en gång började intressera mig för ockultism och magi så var allting nytt och okänt för mig, så då gjorde jag inte så stor skillnad på det ena eller det andra. Jag tror det är nyttigt att komma ihåg att det är så folk i allmänhet ser på saken. Om vi ägnar oss åt wicca, shamanism, folkmagi, ceremoniell magi eller vänstra handens väg har för dem inte så stor betydelse. Vi placeras ändå i ett gemensamt fack av förvirrade sanningssökare. Men eftersom begreppet häxa har blivit så utslitet så tror jag det är lätt att ta till för den som bara vill ha en identitet för sin personliga uppfattning om andlighet.

Nu när jag varit med ett tag och hunnit lära sig skillnaderna mellan olika trosriktningar så skall jag erkänna att jag ännu inte har hittat det fack som passar mig fullt ut. Jag har egentligen inget problem med det eftersom titlar och olika grupperingar mestadels är begränsande. Vad jag däremot har hittat som passar mig som handen i handsken är en lös gruppering som kallar sig Kaosmagiker. Kaosmagin är inte en religion eller magisk skola i traditionell mening utan mera som en övergripande filosofi eller ett minimalistiskt förhållningssätt till magin som går ut på att skala bort allt ovidkommande och fokusera på det som för tillfället ger bäst utbyte. ”Nothing is true, everything is permitted.”

[Völva]
2012-01-07 12:11
#6

#5

Hej igen!

Jag känner igen mig i det du skriver och jag håller med att titlar och namn på olika gåvor begränsar än. Där i mot är det första gången jag har ordet Kaos magiker…tror jagSkrattande

Jag gillade citatet och det stämmer med min inställning.

"Nothing is true, everything is permittet."

Tack för att du delade med dig!

Annons:
Compassion
2012-01-10 20:00
#7

Håller med #5 och #6

För vissa blir det nästan en statuspryl att kalla sig häxa eller något annat. Man vet vad man är och är man trygg i den man är så behöver man varken kalla sig det ena eller det andra.

Tack för ordet! Glad

[Völva]
2012-01-10 20:02
#8

Hej Compassion!

Jag håller med dig att det är många som använder sig av olika övernaturliga titlar för att höja sin personliga status. Bra inlägg Skrattande

mistyday
2015-07-24 00:24
#9

behöver hjälpa min älskade bror som har ett tufft liv. vill ge honom lycka i arbete och kärlek. vad skall jag göra ?

Bappho
2015-07-24 09:16
#10

#9 Det är bättre om du gör en egen tråd med din fråga istället då den här tråden handlar om något annat. :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: