Annons:
Etikettlyrik-texter-och-sånger
Läst 2589 ggr
[Ackinna]
12/9/11, 12:08 PM

Pris tips

Ni som kanke har föjlt tidigare tråd från mig. Vet kanske att jag planerar komma ut med en magi-bok. Under tiden det arbetet pågår så jobbar med e-blad. Eller e-böcker som besökare kan köpa från min blogg.

http://magiskblomma.bloggplatsen.se

Nu undrar jag vad tycker ni är rimliga priser för dessa e-böcker. När ni kommer med erat förslag så skriva gärna ut vad ni för det priset utgår ant. sidor.

Annons:
[trumman]
12/9/11, 2:48 PM
#1

10 - 50 SEK låter rimligt för denna sorts texter och format

[Ackinna]
12/9/11, 3:12 PM
#2

Trumman

Jag var inne på det…det beror ju lite på hur många sidor den ska vara på.

Denna kommentar har tagits bort.
Praefatio
12/9/11, 9:15 PM
#4

Jag skulle personligen inte ge 50 kr för en text liknandes den på din hemsida. Jag skulle faktiskt inte ge pengar alls, ens som nybörjare, för dylika texter. Samma typer av faktatexter finns precis överallt på internet, med samma innehåll, alldeles gratis. Dina texter är oerhört grundläggande och det finns till och med faktafel i dem. Vill jag ha kunskap i ett ämne så köper jag mig en pocket i ämnet, kostar 100-150 kr och då får jag hundratals sidor välskriven text i bokformat.

Dessutom tycker jag inte att texterna på din sida är speciellt välarbetade. De är trevliga bloggtexter och helt okej att läsa utan några förväntningar men de är oprofessionellt formulerade. Texter som ska ges ut mot pengar ska självklart vara lika genomarbetade som en bok. Det räcker inte med att skriva, låta en vän eller en "forumsjury" läsa och okeja och sedan ta betalt. Bakom en bok står flera människor med utbildning i textutformning och -givning. Det ligger ett oerhört ansvar i att ta betalt för att ge ut texter. Du begär folks pengar och då måste du kunna leverera professionellt, ge dem ett värde för varenda krona. Tio kronor är kanske bara tio kronor, men betalar man tio kronor för ett faktablad så förväntar man sig att det var värt att betala i slutändan, att faktabladet gav nya fräscha kunskaper, vinklingar eller insikter. Man vill inte betala tio kronor och sedan inse att man hade kunnat googla fram samma information alldeles gratis.

Skulle jag betala en krona för att läsa en sida av dina faktatexter, så skulle det innebära att jag skulle kunna betala motsvarande pris och få en utgiven bok (200 kr/200 sidor) och på den nivån ligger tyvärr inte dina texter alls i nuläget. Inte faktamässigt och inte heller författarmässigt. Det är inte speciellt välskrivet, inspirerande eller medryckande. Stilmässigt ligger dina texter på den nivå som förväntas av en hobbybloggare och det är inget fel med det, men det är heller ingen som behöver betala för att läsa bloggar i dagsläget.

Ta inte det här personligt, Ackinna. Det är ett väldigt objektivt utlåtande och har ingenting med dig som person att göra.

scheindel
12/11/11, 7:50 PM
#5

svårt att säga vad som är ett rimligt pris. problemet med den här sortens info är att den finns att få tag på överallt; gratis på nätet och i mer omfattande böcker, så frågan är hur många som öht är intresserade av att köpa såna korta, elektroniska texter från en blog.

tips: det är nog lättare att sälja en sån produkt om man lägger tid på en snygg utformning och säljer det i en mer riktig e-butik som även har andra häxrelaterade produkter. om inte annat för att en riktig e-butik känns mer seriöst och man därmed som potentiell köpare får större förtroende.

men precis som föregående tycker även jag att texterna inte bör säljas i sitt nuvarande skick. betalar man för en text så bör den ha en viss språklig standard med korrekt meningsbyggnad osv. talspråk, ofullständiga meningar och felaktig punktering duger helt enkelt inte när man betalat för det. de behöver åtminstone gås igenom av en proffessionell korrekturläsare om de ska säljas.



Acerventus
12/11/11, 11:03 PM
#6

Jag håller med ovanstående om att det krävs en viss klass på text om man planerat att sälja den till allmänheten.

Men skulle vilja säga att jag tycker att det är roligt att du skriver! Jag tror att det är jätte bra att skriva. Det skulle fler göra! Det är också modigt att gå ut offentligt med sina texter och låta andra ta del utav dem. Men när man gör det, så kommer man också att få kommentarer på den. Alla har oftast alltid en åsikt.

Sen om man som du, verkar satsa på en professionell skrivar karriär. Så måste det ju vara guld värt att få konstruktiv kritik! Man får ta det på ett bra sätt och se det som bra. Att folk respekterar en tillräckligt mkt för att vara ärliga. Det krävs också mod att vara ärlig. Det är annars så lätt att bara skriva att nånting är bra, för att vara "snäll", och sen gå vidare. Men det är genom konstruktiv kritik, som en författare kan utvecklas och få fördjupade kunskaper till sitt skrivande.

Så ta kritik på rätt sätt, fundera över det, dra dina egna slutsatser och fortsätt skriv! Kom ihåg att låta den utveckla dig, men inte styra dig. Man ska alltid försöka att vara sann mot sig själv. :)

MVH

Annons:
[trumman]
12/12/11, 12:42 PM
#7

#4 Där sa du det jag VILLE, men valde att inte, säga.

exigo
12/13/11, 11:04 PM
#8

Du har en trevlig blogg som jag gärna läser. Men om du tänkte skriva texter och ta betalt för dom så räcker inte det på långa vägar.

Jag vet inte vem du är, men din blogg kändes trevande och undersökande. För att skriva en bok, e eller papper, så måste det vara betydligt mer vägledande och djupare. Du måste helt enkelt vara en expert inom ditt område…

MEN FORTSÄTT SKRIVA!!! Ge inte upp!!! Det kommer med tiden, du verkar ju vara rätt ung än…

[NadjaIyona]
12/14/11, 5:03 AM
#9

Hej,

Jag vill hålla med de tidigare inlägg att om du ska ta betalt för dina texter så borde du göra det lite mera proffsigt, väldigt få är beredda att betala för bloggmaterial, men jag vill också säga att det är såååå kul att du skriver, det behövs flera som skriver på svenska!

Jag tänkte också att om du är intreserad så hjälper jag dig gärna med layoput och bilder och liknande. Jag har jobbat med det förut, jag var layoutare förut för Vitka/Hedniska Nätverket Vitka förut. Jag har själv funderat på liknande projekt och skulle gärna jobba med dig. Så hör av dig om du är intresserad att få hjälp med layouten.

Kram NadjaIyona

[Ackinna]
12/15/11, 10:21 AM
#10

Alltså ska notera att det som jag menar är inte blogg inlägg mfl jag ska ta betald för…. Utan det här är enskilda dokument med betydligt mer nerlagt arbete. blogg är ju ändå blogg. Jag skulle kunna lägga ner ännu mer arbete med bloggtexterna med tanke på att jag skriver bokmanus på sidan av mina studier så jag har författarkunskaper. Men jag har lite mer lättlästa bloggtexter pga av jag vill ha bloggen bara som extra skrivande och lättläst så att säga… vill inte gråta blod när jag gör inlägg varje gång på bloggen.

#9 tack för erbjudandet ska fundera på det. skicka mig ett litet mess så att jag har ditt användarnamn så att jag kan kontaka mig om och när det kan bli aktuellt. Annars glömmer jag bort ditt användarnamn innan eller när det är dags för det. tack

Praefatio
12/15/11, 12:57 PM
#11

#10 Okej, men det blir ju väldigt svårt för oss att ge dig råd om du ger oss din bloggadress som exempel på skrivna texter, och sedan bli missnöjd när vi kritiserar din idé utifrån dessa texter. Det är mycket möjligt att du är en strålande kompetent författare egentligen som mycket väl kan ta betalt för faktablad senare (ett rimligt pris är återigen 1-3 kr/A4-sida) men det jag/vi kan bedöma dig utifrån är det du skriver på din blogg och det du skriver här. Vanligtvis är det så att om man har en inneboende fantastisk skrivstil/-teknik/-känsla så visar sig det i precis allt man skriver och det tycker jag inte att det gör när du skriver. Givetvis kan du vara ett undantag, men vi kan fortfarande bara bedöma dig utifrån normen. Det ska inte behövas blodgråtande för att skriva en kort, korrekt text utan grammatiska fel och faktafel.

Även kunskapsmässigt kan vi bara bedöma dig efter vad du skriver på din blogg och här och personligen så tycker jag inte att du verkar ha tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna ta betalt för dina texter. Det är inget fel i det och jag lägger ingen som helst värdering i dig som människa för det men skulle jag köpa en text av dig så skulle jag bli väldigt besviken. Återigen: Betalar jag en slant för att läsa någonting, så förväntar jag mig att lära mig någonting nytt.

Verklig erfarenhet är någonting man får efter många, många års praktiserande och du har inte hunnit få så många såna år vilket speglas i det du skriver. Det är inget fel i det, jag själv är inte på långa vägar redo att lära någon någonting av värde. Visst kan både du och jag lära någon vad redskapen heter, hur de används och vilka element/väderstreck de står för men då är vi återigen tillbaka på sån information som går att få gratis på nätet bara genom att googla. Häxkonst handlar ju trots allt mer om insikt än om fakta.

Jag tycker helt enkelt att du ska vänta några år innan du börjar fundera på att tjäna pengar på häxkonst. Därmed inte sagt att du ska sluta skriva, det är jättenyttigt att skriva och man lär sig själv mycket i processen. Kanske kan du lägga upp boken som e-bok om ditt egentliga syfte att skriva inte är att tjäna pengar på det utan att folk ska läsa och uppskatta dina verk.

dennas
12/17/11, 9:43 AM
#12

# 10

Att skriva ett manus är inte samma sak som att ha författarkunskaper, om du med det menar kunskaper i skrivande.

I de flesta fall så är det flera processer en text genomgår före sin publicering. Först skriver en skribent, därefter läses och bedöms texten av en lektör eller redaktör som beslutar om texten ska ges ut. Troligen har vederbörande en hel del att tillägga om texten. Det kan gälla stil, grammatik, tilltal, konsekvens, angelägenhet, fakta etc. När väl detta är genomgånget och korrigerat så kommer man till en korrekturläsning.

Mycket få personer har förmågan att själva göra alla dessa moment på sina egna texter, då det kräver stort kunnande, ett objektivt läsande samt stor erfarenhet.

I tråden finns många gratis och bra råd, som en habil skribent utan tvekan skulle ta till sej, eftersom de har ett ärligt och välmenande uppsåt. Råden är skrivna för att hjälpa dej!

Torka dina blodiga tårar och låt dina klara ögon åter läsa all hjälp du har fått. Det är en gåva som skimrar likt diamanter. Spara denna skattkista och öppna härhelst du behöver, där finns nästan alla juveler en skribent kan behöva. De enda juveler du själv behöver lägga ner i skattkistan är vilja, vilja och berättarglöd. Dessa har du förmodligen i överflöd. Lycka till!

[Ackinna]
12/17/11, 11:07 AM
#13

Det är lugnt alla. Jag tar inte alls illa vid mig utav kritiken. Tvärt om. Jag värdesätter den mycket högt. Dessutom behöver jag det verkligen. Tackar Tackar….

En fråga.. vill inte skapa en ny tråd för en sådan här liten fråga. När vi ändå är inne på inlägg och blogg. Som bloggare vill jag fråga er.

När ni läser ett inlägg. Nu menar jag generellt. Nu syftar jag inte bara på min blogg utan oavsett var ni är inne och läser för blogg.

Vad föredrar ni för längd på inläggen?

Man brukar ju säga att det är inte mängden "sidor" som avgör, utan det är innehållet. Men om ni finner ett inlägg vid intresse.. om vi utgår från det. Ett inlägg utav intresse.  Störs ni utav att det är ett långt inlägg? Vissa gillar ju korta inlägg….

Annons:
Zismos
12/17/11, 9:18 PM
#14

Som du skriver själv -Man brukar ju säga att det inte är mängden "sidor" som avgör, utan det är innehållet.

Och då spelar det ingen roll om inlägget är just långt, så länge det är intressant så läser man Flört

Det är vad jag tycker iallafall.

Upp till toppen
Annons: