Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 3036 ggr
Elenril
5/10/11, 3:25 PM

Tatueringar och intentioner

Hej har läst en hel del här väldigt länge, men det här blir nog mitt första inlägg!
Fick en liten tankegång förut när jag funderade över om man skulle tatuera sig.

Det känns som att det är relativt vanligt att man tatuerar in motiv med kraftfull symbolik, tex galdrar och liknande. Anledning har ibland varit skydd eller att symbolen skall ha någon sorts inverkan på ens person eller liv.

Jag tycker alltid jag hör att när man annars skall rista symboler så är intentionen det viktigaste. Man skall fylla symbolen med kraft i varje drag man gör.
Hur ska man få det att gå ihop med en tatuering där det väldigt sällan är man själv som håller i nålen, utan någon helt annan. Denna person kanske tänker på något helt annat som förstör hela intentionen med tatueringen.

Tror ni att det kan hända? Att tatueringens syfte förstörs genom en "dålig" tatuerare?
Kan man motverka det på något vis? Tex att sända energi inifrån mot ristningen istället.
Hur verksam är en "skyddstatuering" utan intention i själva tatuerandet?

Jag kommer nog aldrig själv att våga sätta en bestående symbol på min kropp, men det hade vart intressant att veta vad ni tycker och tänker Glad

Annons:
Ganna
5/10/11, 3:56 PM
#1

Det här är relativt nya och moderna tankegångar, dvs att intentionen/tanken är allt och symboler, tillvägagångssätt och ord nästan oviktiga förutom som någon slags fokus.

För mig är det affirmation (självsuggestion), inte magi, att tro att kraften sitter till största delen i tanken.

Naturligtvis är viljan viktig, men rätt symbol, rätt ord, rätt ordföljd är minst lika viktig (om inte viktigare), liksom kunskap, erfarenhet och för den delen "talangen" (läs ut det som inneboende medfödd egenskap) hos den som sätter samman det hela, vare sig det är en besvärjelse, symbol eller amulett.

I det här fallet skulle det kunna bli riktigt bra om man kombinerar en artistiskt duktig tatuerare (för utseendet) med någon som är kunnig (i den tradition du vill hämta motivet från).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Kuutar
5/11/11, 11:03 AM
#2

kan man inte berätta till tatueraren vad det handlar om och fråga om hon/han skulle vara intresserad av att jobba med rätt intension? tatuerare är, vad jag vet, ett spännande släkte och öppna för annorlunda tänkesätt ;-)

krimskrams
5/18/11, 4:32 AM
#3

Jag tror inte att det har något att göra med tatuerarens intension under själva sittningen! Jag tror däremot att man själv kan koncentrera sig på det man vill att symbolen ska betyda för en när man blir tatuerad!

Jag har själv en halvmåne på höger överarm och ett öga i nacken!

Nyxgazer
5/18/11, 4:23 PM
#4

Att själv ha intentionen i åtande under tatuerandet räcker, enligt mig.

Har själv ett Ankh på handleden och ett pentagram omgiven av en beskyddande drake och två rosor på höften.:)

Kan lägga upp bilder om någon är intresserad..

Blessed Be

krimskrams
5/18/11, 7:50 PM
#5

# Låter intressant! Lägg gärna upp bilder : )

[stass]
8/3/17, 1:30 PM
#6

Hej! Det var längesedan, hoppas alla mår bra :) Väcker tråden och funderar på om symboler intatuerade på kroppen påverkar individen? Tatueringar har ju använts ofta i samband med ceremonier hos många urfolk. I nyare tider var det främst kriminella och sjömän som berättade på sin kropp vad de hade åstadkommit etc. Och det är här några av mina tankar väcktes tex, handskakningen på sjömän betydde att en vän alltid skulle nå dem. Dvs den var inte bara kommunikativ över vad man har gjort. Svalan och kompassrosen var en tatuering som skulle hjälpa en att navigera bättre. Det verkar som att man både tatuerade sig för att uppnå någonting och inte bara för kommunikation om sin ställning/det man redan åstadkommit. Idag är det tämligen fritt att tatuera vadsom på kroppen. Delvis som en subkultur och modegrej men kanske har det en djupare innebörd. Vad tänker ni om det? https://www.sjohistoriska.se/skola/lararhandledningar/sjomanstatueringar http://www.mikroarkeologi.se/pdf.php?pdf=publications/Fahlander%20Magiska%20Tatueringar_A4.pdf

Annons:
Sebastian
8/3/17, 1:47 PM
#7

Hej Stass!

Jo. Att dekorera kroppen är väl troligen lika gammalt som kroppen själv.
Att tatuera sig i rituellt syfte är väl ganska vanligt idag och förr var det ju mer uppseendeväckande än nu.
Jag själv har ett gäng, dock  inte mer magiska än att de för mig tjänar som minnen, symboler för att påminna mig själv om vägen jag går. 
Vet att många gör bindrunor, dock råder det ju delade meningar huruvida runor ska tatueras alls. Jag själv har en, men med barnens initialer vilket såklart är magiskt nog.

[stass]
8/3/17, 2:26 PM
#8

#7 hej :), jag har själv två, en som saknar en direkt betydelse egentligen och en som bär mycket personlig symbolik. Saken är den att när jag mkt väl börjat fundera djupare över detta inser jag sambandet mellan individen och motivet, (dels varför personen ifråga väljer just det motivet) har kikat runt närmare i min umgängeskrets och det är som att vissa motiv har förstärkt livsmönster hos dom. Mina tankar är då, är det verkligen endast rent estetiskt? Hur starkt är egentligen suggestion eller finns det en annan mer inneboende kraft i stark symbolik. Har inte kommit fram till nått ordentligt än och jag antar att det är djupt inviduell och komplicerat också. Och dessa bindrunor/andra kraftförknippade symboler somliga tatuerat in- är det någon här inne som har? Isf hur har den påverkat livsvägen? Vore riktigt intressant att läsa om :) !

Bappho
8/3/17, 9:34 PM
#9

#8 Spännande tankar, ska genast fundera på den..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
8/4/17, 7:00 AM
#10

Jag skulle nog säga att symboliken har mycket mer betydelse än tatuerarens intention o koncentration. Tycker inta man alls behöver vara rädd för tatueraren ska förstöra! Allra bäst såklart vore om man hittade en som förstår sig på magi och rituellt arbete, det vore häftigt! Jag har mycket tatueringar själv, men bara ett par har specifikt magiskt syfte: en bindruna och ett häxmärke. Tänker inte visa bild :)

Sebastian
8/4/17, 7:09 AM
#11

#7 Jag tror det blir lite hönan eller ägget där. Förändrade gaddningen livsvägen, eller förändrade livsvägen gaddningen så att säga. 

Gällande runor så har jag fått lära mig att de ska sjungas medan de ristas för att få kraft. Utan avsikt är det bara streck.

dennas
8/4/17, 10:02 AM
#12

# 6

Intressant! Själv har jag inga tatueringar, men funderar över vem som skulle få tatuera mej, om jag väl valde att skaffa en. Skulle jag vilja göra en hemmagjord? Ska det vara en "konstnär" eller en "hantverkare" eller nån med magisk,/andlig/religiös inriktning? En tatuering kan ju vara en protest, en prydnad eller ett tecken som är antingen offentligt eller hemligt.

Jag skulle nog välja en dold/halvdold tatuering, som måste ha en för mej viktig betydelse och vara estetiskt tilltalande. Men det är onekligen en lockande tanke att bli tilldelad en "magisk" tatuering av nån med "rätta kunskapen"…

PS. Kul att se du är tillbaka! DS

Upp till toppen
Annons: