Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 32830 ggr
skogsgubben
2007-01-12 12:09

Alruna

Är det någon som har eller odlar Alruna? Vad har ni för erfarenhet av denna mytiska planta?

Annons:
LinaN
2007-01-12 13:50
#1

Att den är förbannat svår att få tag på! Likaså tycks det mig nästan omöjligt att hitta spikklubba någonstans… Det är ju inte direkt så att Blombergs fröer har dem….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

skogsgubben
2007-01-12 13:56
#2

Det är hur lätt som helst att få tag på alruna och spikklubba. Det går att beställa från Impecta handels www.impecta.se Där kan man få tag på det mesta mer eller mindre udda. Jag har beställt alruna, spikklubba, bolmört, belladonna, drakblod och dyvelsträck bl.a.

Rahmes
2007-01-12 14:04
#3

Jag vet även att Solvinden har spikklubbe frön till salu.

www.solvinden.se

QueenBitch
2007-01-12 16:15
#4

Jag har sedan ett och ett halvt år tillbaka en liten alruna i mitt kök. Nu kan jag inte påstå att jag har speciellt gröna fingrar. Men min lilla planta beter sig lite skumt. Den skjuter ständigt nya blad. Efter någon månad så vissnar dessa ner totalt. Krukan ser då helt tom ut. Men efter ett litet tag så ser man att nya blad är på väg upp.Och så fortsätter det så.

 Är det någon annan som kan tala om ifall denna växten skall bete sig så eller om det är jag som gör något galet.

LinaN
2007-01-12 22:52
#5

Tack skogsgubben! :D

alltid lättare att hitta fröer om någon visar vägen :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

skogsgubben
2007-01-12 23:39
#6

QueenBitch jag har hört att alrunan kan bete sig så. Själv har jag inte planterat någon alruna trots att jag har haft frön liggandes väldigt länge. Får nog allt ta mig i kragen.

Jag har även läst någonstans att man bör plantera alrunan i en djup kruka.

Däremot har jag försökt odla bolmört med dåligt resultat. De började gro men dog väldigt snabbt tyvärr.

Annons:
Mopsen
2007-01-13 00:31
#7

För några år sen så hade jag tillgång till ett litet land, där odlade jag bla alruna, på hösten flyttade jag och tog då med skörden. Jag hade innan dess hört talas om att alrunan "skriker" när man drar upp den och döm om min förvåning när jag drog upp den så hördes det som ett stönande jag kan inte förklara ljudet på annat sätt, de gick som en rysning genom hela mej. Sedan dess har jag en väldigt speciell känsla för alruna. Tack för tipset att odla den i kruka, jag hade ingen aning om att man kunde göra de.

Kramar Mopsen

Ceriadwen
2007-01-13 01:13
#8

QueenBitch: Min alruna som jag hade gjorde också så, vissnade ner alltså. Tyvärr visste jag inte då att de ofta växer upp igen, så jag trodde den var körd. Därför grävde jag upp den. Och jag ljuger inte, det var en väldigt märklig känsla och jag minns att hjärtat bultade. Efter alla berättelser och myter om alrunan är det inte konstigt att man automatiskt behandlar den med mycket respekt…! Roten såg dessutom ut som en halv människokropp.

QueenBitch
2007-01-15 09:29
#9

Tack för alla svar jag fick angående min fråga på min lilla Alruna. Ville bara göra ett litet tillägg. Enligt gamla seder och myter som våra förfäder hade för sig ang denna planta skall den aldrig dras upp med händerna. Man skall dra upp dessa med hjälp av en kattsvans. Ja ni läste rätt….. Man skall tydligen binda ett snöre runt kattens svans och sedan den andra ändan runt alruneroten. Sedan får katten göra resten. Man får heller aldrig ge bort en alruna. Om man tex köpt sin planta för 50:- måste man sälja den för över det beloppet.

Hennum
2007-01-17 03:47
#10

fantastiskt de där… me att det lät när man drog upp den… undrar vad det beror på. om det verkligen är så att den låter eller om de bara är en psykologisk grej… mot min vilja så tror ja oftast på de senare. men de e nästan så ja skulle plantera en alruna och dra upp den, för att ser hur man reagerar…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

susanne.s
2007-01-17 10:25
#11

Ursäkta ett dumhuvud men vad har ni alruna till???

QueenBitch
2007-01-17 13:32
#12

Du är absolut inte dum för att du inte vet alrunans betydelse. Men snart vet du :-)

Alrunan står för följande:

Den är den mest magiska örten. Man brukar använda sig av den människoformade roten. Alrunan ger beskydd, kärlek och fruktbarhet. Alrunan används oftast som amulett. Obs! Denna lilla ört är mycket giftig.

Ceriadwen
2007-01-17 15:30
#13

Det var iallafall ingen som skrek mig i örat. Skrattande

susanne.s: Många använder alruna för att förstärka annan trolldom, eller som lyckobringare.

Annons:
Root
2007-02-08 00:02
#14

Jag har haft min Alruna i en kruka i två somrar nu. Första vintern tog jag in den och den betedde sig som ni nämnt att den vissnade ner och återkom. Jag trodde att det var för att den stog för varmt, den stog i min tvättstuga bredvid tumlaren, så den här vintern står den i min "jordkällare". Det finns fönster där och jag tror inte det ska gå under nollan men jag är inte säker. Den har i alla fall vissnat ner helt nu och jag hoppas innerligt att den kommer tillbaka till våren. Föresten satte jag tre frön i samma kruka men det var bara en som överlevde första sommaren - trodde jag, men i somras var dom två :)

Flintflikkan
2007-02-08 01:51
#15

Tror ni man kan använda Alrunan som fruktbarhets-amulett t.ex en liten bit av roten inkapslad i ett smycke?

Någon som har kunskapen om detta, som kanske kan ge mig bra tips på hur jag bör gå tillväga…

carolz_84
2007-02-23 16:03
#16

Hej!

Jag har köpt frö nu, och i en bok jag har står att man ska plantera den första onsdagen med nymåne i vädurens tecken, så det ska jag göra… Men visst ska man dra upp den sen och t.ex. lägga på spishällen eller någonstans??

Ska bli spännande =0)

trampolin
2007-02-23 16:37
#17

Jag har sått en i kruka inomhus.. den växte upp och fick fyra rätt små blad. Sen vissnade dom. Jag hoppas på att den är skendöd och kommer tillbaka.. vattnar som vanligt under tiden

fairytindra
2007-03-09 19:05
#18

Det är ganska vanligt fenomen trampolin att den gör så. Min gjorde oxå så och då grävde jag upp roten för att se hur stor den blivit(det är ju mest roten som växer så därför behövs en stor kruka). Det visade sig då att där fanns två rötter varav den ena var lite människolik. Så den tog jag och gjorde en skyddsamulett av och den andra stoppade jag tillbaka med lite ny jord. Då kom det nya blad som fortfarande är kvar. Just nu står den i mitt vardagsrumsfönster i väntan på att få komma ut på min inglasade balkong.

 Dock gjorde jag ett litet misstag med min amulett…jag råkade tvätta den tillsammans med mina byxor , så nu vet jag inte om den längre är verksam samt hur roten mår. kram tindra

trampolin
2007-03-10 12:05
#19

#18 hehe ojdå. Jag tror nog att den är verksam. Men om man tänker att den är en liten människa så blev den nog ganska sur :P

miracle
2007-03-10 12:57
#20

Hej!

Här kommer ytterligare en fråga från en som inte vet så mkt ännu. Men som är desto mer intresserad. Hur gör man amuletter av alruneroten? Hittade den här tråden och blev intresserad. Sk nu beställa mina fröer och ge denna märkliga växt en chans.

Miracle

Annons:
zeretki
2007-03-10 14:15
#21

Jag ska sätta fröer i år. Ska bli kul att se!

fairytindra
2007-03-10 20:56
#22

Jag gjorde min amulett så här…jag tog en svart tygbit av sammet. Först renade jag sakerna jag skulle använda med rökelse. I tygstycket la jag alruneroten…en ametist,samt  lite hår från mig själv . Jag stoppade i alla sakerna i tygstycket samtidigt som jag upprepade en lite besvärjelse för mig själv. Slutligen band jag ihop allt sammans med ett band. kram tindra

miracle
2007-03-11 15:27
#23

Tack för tipset Tindra. Är på gång att beställa fröer. Ska bli spännande.

Kram MiracleFlört

drutten53
2007-03-12 08:25
#24

Hej kommer ett yttligare inlägg..om en som inte fattar o förstår detta…varför odla giftiga örter hemma…har fått en trumpetblomma..men är livrädd att mina barnbarn ska komma dom förnära…o sen..skulle det vara kul..om ni skriver vad ni har alla dessa örter till o doms betydelse  o skydd…

SannaHolmgren
2007-03-12 09:48
#25

Många gånger skyr man växter som är giftiga, bara för att de har ett sådant rykte om sig.

Speciellt gamla medicinalväxter får stå kvar i hyllan på plantskolan, eftersom man har hört att växten användes för att ta kål på folk. Samma människor har mer än gärna både julstjärna, prickblad och liljekonvaljer i köksföntret, och köper hem blommande primula för trevnads skull och ställer fram sin clivia när den blommar.  Hörde en gång på en kurs att de flesta förgiftningsfall sker med vuxna som när de är "på örat" får för sig att de ska äta en krukväxt.

Blomman för dagen Ipomea purpurea, är en vanlig växt vars frön är mkt giftiga. De kan orsaka hallucinationer och yrsel.

En vanlig giftig till, också den en älskad trädgårdsväxt.

Aquilegia, akleja.De vackra blommorna kan locka barn att smaka på dem. Men växten är giftig och fröna innehåller föreningar med blåsyra. Förgiftningssymtom kan vara allt från slemhinneretning till hjärtbesvär, beroende på hur mycket och vilken del man har ätit av växten. Vid allvarligare symtom ska läkare kontaktas.

Info kommer från odla.nu

mvh Sanna

miracle
2007-03-16 21:02
#26

Hej!

Hur har ni odlat alrunan? I kruka inomhus eller i landet utomhus? Vilket har gett bäst resultat? Funderar på att plantera mina i en kruka inne först för att sedan placera krukan ute i sommar. Några bra tips?

Miracle!

Norhagen
2007-03-17 16:42
#27

Mina alrunor är redan över jord och visar knoppar som börjar slå ut inom en till två veckor. Örten, som är storväxt, (ser ut som en förvuxen spenat) trivs bäst ute i rabatten. Jag bor på småländska höglandet och mina alrunor trivs och klarar våra relativt stränga vintrar. (Zon 4) Tänk på att märka ut växtplatsen tidigt på våren eftersom alrunan vissnar ner mycket tidigt. Sådd av alruna kan ta upp till 7 månader innan den gror. har grävt upp tre stycken som skall bli en gåva till en nyetablerad örtagård i Småland.

Inger i Norhagens örtagård

Annons:
KirkeMandragora
2007-03-19 11:51
#28

Jag har alltid kallat mig för KirkeMandragora på Internet och alrunans latinska namn är just Mandragora officinarum. Så länge jag kan minnas har jag varit mycket fascinerad av denna mytomspunna växt men har faktiskt aldrig odlat någon.

Jag fann denna lilla text om den spännande örten:
Alruna, Mandragora eller Kärleksäpple, är den äldsta av alla trolldomsväxter. Den omtalas redan i Första Mosebok (1 Mos 30:14-17 se även Höga V 7:13) som en afrodisiacum och används än idag som medicinalväxt. Ingen av de gamla läkeväxterna har kringsvepts av så mycket mystik som Alrunan. Roten drogs upp under stora ceremonier, helst med hjälp av en svart hund och på en galgbacke. Alrunans tvådelade rot påminner om ett par ben. Den avbildades ofta i medeltidens Europa som en liten människa. Likheten med en människa gjorde att man behandlade roten som en docka. Den kläddes fint och lades i en fin bädd. Man trodde allmänt att alrunerötterna kunde hjälpa kvinnor att föda barn. Örten har narkotiska egenskaper och är mycket giftig. Den har i forna tider använts som bedövningsmedel.

Coturnix
2008-01-04 00:09
#29

Nu har jag beställt nya fröer och ser framemot och planerar för trädgården! ;) Letade efter växttrådar och den här ligger ju i linje med tråden "Alrunans egenskaper";)

Bappho
2010-08-30 09:05
#30

Läste nu på morgonen att hundrovan använts på samma sätt som alrunan. Någon mer som läst detta?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2010-08-30 17:33
#31

#30 Jodå, jag vet att att det finns fall av "förfalskningar" helt enkelt för att vissa rötter är enklare att få tag på än alrunan, men de liknar den ändå nog mycket till utseendet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

spindelfot
2010-08-30 23:20
#32

Förr i tiden, speciellt när pesten härjade var det väldigt vanligt att människor köpte eller försökte komma över alrunor, som skulle värja mot sjukdomen. Ju likare en människa den var, desto dyrare såldes den. Det finns några stora alrunerötter bevarade på stockholms medeltidsmuseum, som tydligt har blivit täljda och filade i för att likna människor så mycket som möjligt.

Detta hindrade inte människor från att ta alla möjliga rötter, fila dem människoliknande, och sedan sälja dem som alrunor. Många människor hade kanske aldrig sett en äkta rot, men hört om dem?

Alrunan skulle även växa på galgbacken, gödd under säden från hängda män(gärna mördare), vad jag hört. (varför någon skulle få utlösning vid hägning, det övergår mitt förstånd om den manliga fysionomin, måste jag erkänna)

Enligt historien skall häxor spenderat mycket tid om nätterna på galgbackar och skördat det ena och det andra.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

pelle1234
2010-08-31 22:56
#33

har odlat eller försökt de blev väl 4 cm långa sedan skrumpnade de o dog…

Bappho
2010-09-03 13:14
#34

Krukan med min Alruna blåste i backen igår så att roten trillade ut. Ååh vad söt den var. Det var en liten kille :) Idag ska den få en ny större kruka att växa i.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Isatis
2010-09-03 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

I dag har jag plockat alrunefrukter och tömt en del av dem på frö. Nu skall de bara torka så de går att förvara om någon behöver dem.

Bappho
2010-09-03 14:32
#36

#35 Ser ut som små omogna tomater :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2010-09-03 18:36
#37

pelle1234

Har du kollat om roten finns kvar? Alrunan vissnar ner mycket tidigt,  redan i juli. Den brukar bara lämna ett litet hål i jorden men kommer tillbaka nästa år. Riktigt unga kan de försvinna mycket tidigt för att sedan komma igen efter någon eller några månader. Förvaras de i rumstemperatur tar de inte alltid hänsyn till årstid.

Bappho
2010-09-03 18:58
#38

I vilka zoner klarar den sig att vara ute året runt och dessutom hinna få frukt?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2010-09-03 21:06
#39

Jag bor i zon 4, småländska höglandet. Mina alrunor är gamla och har självsått sig då och då. Skyddar dem varje vinter genom att hälla kompost över dem (ca en 10-liters hink). Jag har också förvarat krukodlade alrunor och grävt ner hela krukan i sand. Det har gått bra, huvudsaken är ju att skydda dem mot alltför mycket vinterväta. Tung och blöt jord gör att de lätt ruttnar, speciellt de unga plantorna.

Bappho
2010-09-04 01:02
#40

#39 Jag bor också i zon 4 men gården ligger alldeles intill en sjö och jorden är gammal havsbotten och det är ganska mycket som brukar ruttna över vintern. Tror jag satsar på att fortsätta att ha den i kruka.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

silverhuldra
2010-09-04 11:10
#41

Jag bor också på gammal havsbotten, men kompakt lerjord som följd fast i odlingszon 3, Jag planterar i kruka jag med. Det kanske skulle gå att fri planter - får teste om jag får många alrunor som kommer till våren.

Mvh. Silverhuldra

Annons:
CherryLenore
2010-09-04 14:25
#42

Jag har försökt på mig det där, men med föga resultat. Dock tillhör inte odling mina starka sidor, jag kan ha ihjäl det mesta.

Marah
2010-10-20 11:42
#43

Jag lyckades få upp en liten planta för cirka två år sedan, men i min iver så råkade jag vattna ihjäl den Gråter

Alwyn
2010-10-21 10:25
#44

#43 haha, ursäkta min reaktion men jag tyckte det va så gulligt. Där står du med vattenkannan, överlycklig över din lilla Alruna, och älskar ihjäl den. Försök igen! Jag har just sått min första och det kom upp ett skott som jag hoppas ska få överleva. Jag ska komma ihåg dinn inlägg som en varning. Tack.

Marah
2010-10-21 14:36
#45

44# Ja, jag skrattar åt det nu ;) Men då var det ju inge kul "/ Jag ska odla igen! Med mindre vatten den här gången =))

Ja, vattna för f*n inte ihjäl den ;)

emsen96
2010-10-22 22:53
#46

hmm…. Tycker själv att alrunan är väldigt intressant. Kanske ska försöka mig på odling lite, men har aldrig varit mycke för växter och odling. Lyckades till och med döda en kaktus Skäms

annas1a
2010-12-18 11:35
#47

men ojoj…vilka härliga disskussioner..jag är helt ny på denna sajten men ska omedelbart bums leta alruna frön!!!

Dragon91
2010-12-19 15:24
#48

Jag älskar växter (trots att jag har väldigt ogröna fingrar) och funderar på att skaffa en alruna Glad

Kanske en dum fråga :/… Men jag såg i filmen pans labyrint att man ska lägga en alruna i mjölk för att bota sjukdom. Är det någon som vet hur mycket sanning det ligger i detta? :)

Sen undrar jag, ni som har alrunor, hur ofta ska man vattna dom? vad är för mycket och vad är för lite? :)

#22 Tack för tipset :D

Annons:
Enlightened.wolf
2011-12-22 00:17
#49

Kan jag plantera den nu i januari inne i blomkruka?

Hur ofta ska jag vattna?

ska man blanda jorden med sand eller ska man ha sanden längst ner i botten och sedan jord ovanpå sanden?

Hur djupt ska man gräva ner fröna?

kan man ha flera frön i samma kruka? isåfall finns det plats för båda rötterna att väga sig stora?

kan man ställa den i vinkällaren över vintern när den vuxit och blivit stor?

Ska den bara ha vatten? ingen näring av något slag?

Hur ofta ska man klippa ner den? och hur långt ner ska man klippa den?

När den är färdig klipper man då bort allting från roten och sedan gräver upp roten? Vad händer när den torkar skrymplar den ihop? Ska man förvara den på nått särskilt vis? kan man ha den hela livet?

Blev lite väl mycket frågot men undrar en massa så man är förberedd.

miabira
2012-03-15 20:40
#50

Hej LappOlle,

Jag är helt ny på alruna men har fått frön av en vän och ska så snart.

Efter vad jag läst mej till på olika ställen ska man så den i mars-april, en del säjer att det ska va fullmåne och en del att det inte får vara avtagande måne. Även hört att månen ska stå i särskilt stjärntecken, verkar iaf som det infaller på våren.

Blötlägg fröna i ca 2 dagar så ser du om det börjar hända nåt med dem :)

Vattning 2ggr/vecka, sätt ner fröna i såjord, sen ska det vara fyllig jord uppblandat med sand eller grus (har hört att man inte får plantera om den så jag tänker lägga ett lager såjord över blandningen just för att fröna ska gro bra). Du ska nog inte ha flera frön i samma kruka, rötterna ska förhoppningsvis bli riktigt stora och ha gott om plats. När du planterar fröna kan du viska dina önskningar till dem :)

Den ska stå i söderfönster om du planterar i kruka, med myket sol fast ok med lite skugga oxå.

Det kan ta lång tid innan plantan kommer upp, och det kan se ut som om den är död under vissa perioder men vänta och prata med den ofta så kan den komma tillbaka.

Man ska nypa av toppen på plantan, så den delar sej, och den ska inte stå i värmelampa eller vid element, växer plantan för snabbt blir det ingen god kvalité på roten, så märker du att den växer som sjutton ska du kanske ställa den lite kallare.

Du kan låta den bli flera år gammal, har för mej den fortfarande är ung vid ett par års ålder. Testa att så några stycken och dra upp en (du drar upp den genom att hålla i blasten så vore nog opraktiskt att klippa av den, och är du skrockfull ska du låta en hund eller katt gräva upp den åt dej, iaf inte göra det med händerna -har läst nånstans att man gjorde så förr för att djuret skulle dö istället för en själv och det ödet önskar man kanske inte sitt husdjur!..) efter nåt år för att se hur stor den blivit, du kan se könet på den då också, roten ser ut som en mänsklig underkropp och är det en maskulin är det en liten snopp mellan "benen" :)

Vet inte om den skrumpnar men antar den är ganska hård eftersom folk tydligen har provat att fila den. du kan skära en bit och använda som lyckoamulett, bind den i ett snöre om halsen eller lägg i en liten tygpåse att ha i fickan t.ex. Då kan du ha den så länge du vill, bara du behandlar den väl annars kan den vända sej mot dej..

Står olika på olika ställen men jag är exhalterad och hoppas det går bra för både dej och mej :)

Bappho
2012-03-15 21:47
#51

Min alruneplanta har precis sträckt upp ett litet, litet blad ur jorden, något jag är glad över eftersom min förra planta dog förra vintern :-(

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2012-03-15 22:06
#52

I Häxans örtagård har alrunorna precis kommit upp ovan jord. Likaså dårörten, munkhätta och vårbolmörten. Tibasten blommar på bar kvist. Alla klarar kyla och frost, nattetid har vi haft ett par minusgrader den senaste veckan. Alrunornas blommor ligger fortfarande omslutna av bladen men de slår ut om ett par dagar.

Bappho
2012-03-16 17:38
#53

#52 Du skulle inte kunna bjuda oss här på bilder av alrunans blommor när de slår ut? Det är ju en syn jag själv inte lyckats få någon gång :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2012-03-16 19:27
#54

Ja visst skall jag lägga ut bilder på alrunornas blommor. Lovar att fotografera dem så snart de slagit ut. Skall jag följa upp dem under sommaren så du kan följa deras utveckling?

Bappho
2012-03-17 09:48
#55

Ja, gärna. Det skulle vara helt underbart :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[Baubo]
2012-03-17 11:19
#56

Jag skulle såå gärna odla alruna, men sambon är säker på att våra katter skulle äta upp dom och dö, så jag får inte :(

Vad jag hört om denna växt så ska man vattna den med mjölk&honung eller mjölk&blod. Nån som gör det? ;) Sen har jag hört att den inte alls ska säljas vidare till högre pris än vad man köpt den för, tvärtom! Man ska alltid sälja den för lägre pris och man ska absolut sälja den innan man dör. Detta för att den som inte gör sig av med den (har själv tex köpt den för ett sandkorn så att ett lägre pris inte existerar, eller inte hinner sälja den före döden) den ger sin själ till "nästa" alruna. Är ni villiga att pröva detta, nästa liv som alruna? ;D

Bappho
2012-03-17 17:36
#57

#56 Jag har min planta inomhus på vintern för att den ska kunna övervintra, men vintertid lever den under jord utan blad och då är den ingen fara för katterna. På våren när jag ser det första gröna sticka upp så får den antingen komma ut om det inte är för kallt eller stå någonstans där inte katterna kommer åt. Mina dumskallar jag har inne skulle utan  tvekan börja gnaga på den om de fick chansen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2012-03-25 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Lovade att följa alrunorna från tidig vår till fruktsättning och skörd. Så här ser en gammal alruna ut då den visar sig över jord, tidigt i mars. Man kan se blomknopparna i de knutna bladen. I år har fem av sju alrunor delat sig i tre eller flera rosetter. Hoppas på bra blomning med flera frukter. Om så sker ger jag bort fröna till de som är intresserade.

Bappho
2012-03-26 16:20
#59

Vad spännande det ska bli att få följa med och se hur de växer och utvecklas.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skallhäxan
2012-03-26 22:31
#60

Ny medlem här men hoppar in på denna tråd eftersom jag är i begrepp att påbörja designa/planera uppbyggnaden av en "större" mörkare/magisk trädgård, både för mitt eget intresse samt för min verksamhet. En trädgård som man kan besöka och ta del av och som skall vara en lärorik tur med berättelser och således bli en upplevelse.  Alruna har vart en av mina tankar att försöka se om jag får att växa här i Hälsingland, dock snäppet tveksam. Skall dock ta med den i planeringen. Ämnar ha en hel drös magiska växter, både giftiga och ätbara i mitt trädgårdsprojekt, ett projekt som nu är i planeringsstadiet med tankar om att bli en fullständig magisk trädgård inom 3-4 år, med örter, träd, snår, slingrande stigar… Ser framemot att läsa mer inlägg och kika på tips och tankar som ni har!

// Shara

Bappho
2012-03-28 08:14
#61

#60 Välkommen! Roligt med någon från hälsingland här :-)

Personligen har jag fått alruna att övervintra som högst två vintrar, men jag undrar om man verkligen kan få dem att bli stora och blomma här i hälsingland. I rätt läge och i rätt jordmån kanske :-) Någon som lyckats?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skallhäxan
2012-03-28 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

#60 Tack!! Ser verkligen framemot att spendera en drös av min tid här och läsa mer i forumet, samt både ta emot och ge egna tips! Jag får nog ta och konsultera min trädgårdsmästare jag ska kicka igång ett samarbete med, vi har denna som inspirationsbild till vår mörka trädgård vi vill skapa. Ska se vad hon säger om Alruna i Hälsingland…hon bör veta det, eller så får vi testa. :)

Annons:
Bappho
2012-03-28 15:20
#63

Spännande! Var i Hälsingland kommer man kunna besöka denna trädgård då?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2012-03-28 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Nu är det full fart i Häxans örtagård. Dårört och tibast blommar vackert, vårbolmört, munkhätta och svart nysrot är en bra bit över jorden. I år syns fem odörtsplantor.  Bild på dårörten.

Måste tala om att min gamla lager blommar för fullt, jag är jätteglad och mallig.

Ganna
2012-03-28 19:47
#65

#64 Märks att du är några zoner bort, här har dårörten inte visat något grönt än och tibasten vsar bara små blyga knoppar. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Isatis
2012-03-28 20:41
#66

Småländska höglandet i zon 4-5, odlar i upphöjda bäddar och sand, det blir lite gynnsammare kanske.

Ganna
2012-03-28 21:10
#67

#66 Det är bara nån zon bort, vi har zon 6 här. Det jag odlar, odlar jag till hälften i rabatter och till hälften i lådor, men tibasten, den klarar sig själv ute i skogsbacken. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Coturnix
2012-03-30 23:41
#68

Tjo! Misströstade…Men ja!:) Visst är det alruna som spricker upp ur jorden! År nummer två! :)

Isatis
2012-03-31 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Så roligt Coturnix. Så här ser det ut hos mig idag. Alrunorna gömmer sig under snön, tur att de är tåliga.

Annons:
skallhäxan
2012-04-02 21:20
#70

#63 i Jättendal finns vi och du är varmt välkommen på besök till oss sen när vi kommit igång. Du är visst från Hälsingland med eller hur? Bosatt där ännu eller? Själv har jag inte rötterna från Hälsingland, flyttade hit 2009 och älskat bygden sen dess så slagit mig till ro här nu.

Bappho
2012-04-03 08:16
#71

#70 Ja, jag är född och bosatt i Hälsingland, även om rötterna finns lite längre söderut.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Nattmara
2012-04-04 22:10
#72

Trevligt initiativ, skallhäxan. Jag är också bosatt i norra Hälsingland.

Isatis
2012-04-14 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Lovade att visa hur alrunan ser ut när den börjar blomma. Snön, som täckte plantorna, är äntligen borta.

Bappho
2012-04-14 21:39
#74

Vilken vacker bild, och tänk att det finns något som blommar. Här ser inte ens vitsipporna glada ut.

Tack för att du delar med dig!!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2012-05-15 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Alrunorna har börjat fälla upp och vända på bladen för att skydda sina frukter. Nu förbereder de sig inför den långa vilan. De har vuxit bra de längsta bladet är 53 cm så hela plantan mäter 1 meter i diameter. Höjden däremot är bara 30 cm.

Bappho
2012-05-15 10:50
#76

Oj, blir de så stora!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Isatis
2012-05-31 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Har varit i Häxans örtagård för att titta hur alrunorna mår.

Isatis
2012-05-31 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Det blir en bra skörd i år. Alla alrunorna bär mängder av frukter. Man ser att det närmar sig vissnandet tid, bladen försvinner och på nakna jorden ligger bara frukterna kvar.

Coturnix
2012-06-01 01:54
#79

"Min" Alruna är mycket bladrik och vacker! Har "matat" henne med blodmjöl, vilket verkade uppskattas. Dock ser jag ingen förhoppning att hon ännu skulle bära några frukter. Hur gammal är Din Alruna för att bära frukt?

H3H1H3
2012-06-01 08:57
#80

Vad har man alrunans frukter till? :)

Bappho
2012-06-01 11:14
#81

Fjolårets frösådd som inte gav något förra året har kommit upp nu istället vilket har gett mig flera plantor så jag tänker våga mig på att plantera en planta för övervintring. Nu undrar jag vilken jordmån som blir bäst för den. Någon som vet?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
2012-06-24 13:43
#82

Nu börjar alrunorna gå tillbaka, de flesta bladen är redan gula och vissna. Glöm inte att märka ut var era plantor växer. Finns det inga frukter så är det jättesvårt att hitta växtplatsen. Det är så lätt att skada rötterna.

Coturnix
2012-06-24 21:43
#83

Den stora och den "nyfödda"…än lär frukten dröja…

Annons:
Isatis
2012-07-20 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Nu har alrunornas blad vissnat och endast frukterna syns. I år blev det drygt 70 frukter på 5 plantor.  Nu hoppas jag på en varm, lång höst så att de mognar och  inga sniglar äter på dem.

Häxkotten
2012-12-11 15:49
#85

Gud vad trevligt med alla dessa bilder! Vill själv odla en alruna men min mamma har bestämt ställt sig emot det :P

[djurgalen]
2013-02-12 08:21
#86

Igår kom mina alrunefrön på posten. På påsen(impecta fröer)står det att man ska så dem i krukor som ställs ut nu på vintern. Har någon lyckats med denna metod eller har nån någon bättre odlingsmetod? Det finns bara 6 fröer så jag vill såklart prova den bästa metoden ;-)

Atropa
2013-02-14 11:55
#87

jag har beställt och satt mina fröer från impecta, nu står dom ute på min balkong (stod att dom skulle ställas ut gärna i januari. hoppas och ber att dessa ska klara sig. hade varit skoj :)

Missla
2013-03-13 21:08
#88

Hejsan, jag är ny här,
men tänkte slänga in min egen - något lustiga! - erfarenhet.

För cirka fyra år sedan köpte jag frön från Impecta, 
och sådde dem i en kruka som min mor tidigare haft en tomatplanta i.
Jag väntade.
Och väntade.
Och väntade.

Tyvärr såg aldrig min alruna dagens ljus…
… Istället kom en ljusgrön tomatplanta upp ur krukan!
Antagligen hade några gamla frön legat kvar däri
och trängt undan de nya,
och jag blev så besviken att jag bara kastade allt,
kruka och planta, i en påse som for till soptippen.

Kanske fanns det en liten alruna därinne ändå,
men det lär jag aldrig få veta. (.__.'')

Atropa
2013-03-17 10:51
#89

snabb fråga bara, vad brukar ni göra med era plantor? torka befintliga delar från den eller vad? :)

[stass]
2013-03-17 11:23
#90

#89 den här boken bappho har tipsat om förut har en del recept med alruna http://haxor.ifokus.se/discussions/4d7133a1b9cb46222104b453-en-liten-spell-bok

Man kan också ta tillvara på en alrunerot, helst en som liknar en människa, väcka den,klä den och mata med nyktert spott (morgonspott) för att den ska dra det man vill till en.

Annons:
skogsbergs-anna
2014-01-22 10:29
#91

Nu har jag sått Alruna och Bolmört, hoppas de tar sig! Känns lite som ett lotteri. Har dem inne på sval plats just nu för ute är det -7 och ständig blåst ( bor öppet mitt på närkesslätten)

Gör hellre fel än inget alls.

ThreeStars
2014-01-23 00:35
#92

Finns det någon i skåne/lundaområdet som har några alrunefrön att sälja? :)

Häxkotten
2014-01-29 17:50
#93

92# undrar det med :)

Jinaum
2014-01-31 12:40
#94

Av en ren spontan grej köpte jag torkar alruna för jag hittade det på Tarot katten. Dock när jag gick därifrån blev jag lite. "Köpte jag just Alruna? Vad sjutton ska jag med de till?".

Sedan väl hemma hade denna tråden kommit upp *asg* Känns väldigt underhållande sammanträffande.

När jag kom hem satte jag mig till att läsa men ja.. Det är lite luddigt men information om den tyckte jag men lyckades komma fram till lite. Så nu står några små bitar och gottar till sig i en skål med vatten så ska de sys in i en kraft påse och därefter ska delar av vattnet ges till en vän som behöver lite extra skydd. 
Lite lustigt dock hur ens undermedvetna jobbar.

Bappho
2014-02-02 12:52
#95

#94 Om du blötlägger rötterna först, är det inte risk att de möglar i påsen sen?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Jinaum
2014-02-02 14:06
#96

#95 Lade dem på torkning och kramade ur vattnet därefter. 
Anledning jag lade dem i vatten är för att aktivera dem och samtidigt rena dem och på köpet få vatten till rening.

Coturnix
2014-03-14 18:19
#97

88" Synd att Du slängde dem! ) Bättre tur för mig  som tömde krukan i landet! ?) Liksom bekräftat. även om det inte ser ut som om det finns liv, så finns det det ändå! ;)

Annons:
Bappho
2015-06-16 10:55
#98

I vintras dog en av mina alrunor som jag har i kruka över vintern. Häromdagen när jag skulle tömma den krukan på jord så upptäckte jag att halva roten (den nedersta delen) fortfarande levde. Jag har nu planterat om den i ny kruka. Nu undrar jag, kommer den att kunna få nya blad, fast det bara är underdelen som lever?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

kenneth jönsson
2015-10-18 01:54
#99

Hej . Jag är ny medlem .Jag har 8 år gammal alruna så måste flyta den på ny plats .Är det möjligt att flytta den . Kan någon svara mig.

Bappho
2015-10-19 09:00
#100

#99 Jag har själv ingen erfarenhet av alrunor som växer utomhus, eftersom jag har mina i krukor men isatis vet säkert om hon tittar in hit och ser din fråga :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

kenneth jönsson
2015-11-04 00:53
#101

Tack så mycket för svår . Det är mycket svårt att gräva roten. Hoppas att isatis tittar in.

Manutar
2015-11-04 05:14
#102

#98 Hur har det gått för din alruna Bappho? Nyfiken :) Nu ska jag börja odla alruna på våren, i kruka då. Ska bli spännande.

Sen såhär lite sidan om: Jag har i engelsk text på många håll stött på att alruna betyder vilken som helst människoformad rot? Jag har alltid haft för mig att alruna är just precis mandragora och ingen annan.

Bappho
2017-04-19 19:33
#103

För den som är nyfiken på att prova Sarah Lawless alrunesalva så är det dags att passa på. Hon har gjort en omgång på hennes sista rötter så det kan dröja ett tag innan man kan köpa den igen.

Fern & Fungi

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2017-04-30 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Upp till toppen
Annons: