Annons:
Etikettsabbater-och-högtider
Läst 6561 ggr
Tunrida
2007-08-19 21:13

Nordisk motsvarighet till Årshjulet?

Funderar lite över det här med de olika sabbaterna som brukar firas inom Häxkonst och Wicca. De är ju keltiska i sitt ursprung, med namn som man ibland inte vet riktigt hur man ska uttala alla gånger. :-)
Dessutom, om man ska se till mytologin bakom (som symboliserar skeenden i naturen), så är den ju keltisk.

Är det någon som vet om det finns en motsvarighet här i Norden för det keltiska årshjulet? Med lika många högtider, fast givetvis med andra, nordiska namn? Kan det keltiska årshjulet egentligen passa in så där rakt av i vårt nordiska landskap och mytologi?

Tror på att värna om och vörda marken där man står så att säga (även om man givetvis kan inspireras av visdom från andra platser världen över!). Jag vill gärna uppmärksamma årshjulet, naturens olika skiften och övergångar, men gärna på ett nordiskt sätt om ni förstår. Pratar dock inte om forn sed och asatroende här. 

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter? :-)

Annons:
Iram
2007-08-19 23:14
#1

Ja, det är lite besvärligt ibland det där med det keltiska årshjulet kontra våra egna högtider och årstider. Visst finna det flera sabbater som stämmer överrens med nordiska firanden, även om en del är "förkristnat". Som tur är har vi en del hedniskt kvar också.

Midsommarafton, keltiska Litha, är ett bra exempel. Nu firas midsommarafton alltid på en fredag och det blir inte så ofta på pricken den dag som sommarsolståndet, men bra nära. Och högtiderna är ju desamma, man firar årets längsta dag.

Höstdagjämningen i slutet av september, keltiska Mabon, har på sätt och vis sin nordiska motsvarighet i Mickelsmäss den 29 september. Åtminstone i gamla tider, för på 1800-talet flyttades mickelsmäss fram till oktober istället. Men för länge sedan, som sagt, betydde Mickelsmäss att skörden skulle vara klar och man ställde då till med fest. Mycket skrock är knutet till den natten!

Samhain är vår Allhelgonahelg, väldigt kristet och prydligt. Jag kan inte hjälpa att jag är lite förtjust i "Halloween-vågen" som svept in de sista åren, för det gör helgen mindre dyster och mer "horror-mysig"!

Yule, vintersolståndet, är förstås vår jul. Inte mycket mer att orda om detta. Den kristne gudasonens födelse har förstås inte mycket med gamla tiders Yulefirande att göra. Inte nutidens heller, kanske, det är väl snarare Mammon som tagit över.

Få se nu… Imbolc, Kyndelsmäss, är en gammal ljusmässa, kristnad förstås. Den 2 februari firar man att ljuset långsamt är på väg tillbaka. "Kyndel" kommer ifrån ordet "candela" dvs ljus.

Vår valborgsmässoafton är den nordiska varianten av Beltane. En underbar vårfest! Kruxet är väl att Beltane snarare är en försommarfest med blommor och blader, men vad har vi av sånt här uppe i kalla nord den sista april? Tussilago?

Någon som vet mer om högtiderna? Skriv gärna!

Iram
2007-08-19 23:40
#2

Och förresten; jag skulle verkligen välkomna en helt nordisk häxtradition med en anpassat årshjul! Ingen som har lust att starta en?

Räcka ut tungan

Coturnix
2007-08-19 23:42
#3

Härligt Iram! Bra fråga Tunrida!

[Lady-Oona]
2007-08-20 12:59
#4

Hmm…jag har döpt om en del utav dessa högtider…något som jag har presenterat inom Vitkaförbundet (där jag är ordförande). Det är inget märkvärdigt  utan helt enkelt kalla det för vad det är och vad det är jag firar och varför….så det är väldigt enkelt och vardagligt, delar gärna med mig…vill du veta mer så hör av dig….det finns små häften som jag säljer, där du kan ta del av det jag kan och gör, ett för varje högtid. även om de olika månfaserna.

20 dec. Midvinter, häsla solen välkommen, bejaka solgudinnan, ära de som dött under året som gott

1 feb. Ljusfest, stöpa ljus, hjälpa de som behöver….

20 mars Vårfestival, bejaka Moder Jord, städa bort rester

1 maj Eldfesten, njuta av Naturens väckelse, förbereda sommar

20 juni  Midsommar, fira örterna, plocka, samla, binda kvastar

1 aug. Brödfesten, baka bröd,dela med sig, umgås

20 sep. Skördehelg, tacksägelseceremoni för det jorden ger, plocka bär, göra örtblandningar

10 nov Hels Afton, förmödrafest, resa in Andes värld, sia å spå om det kommande året

20 dec.

Ha det gott därute….Lady Oona

inca
2007-08-20 13:21
#5

Ja en nordisk häxtradition vore väldigt intressant. Det känns mest naturligt att fira. Tack alla för era inlägg om det.

Iram
2007-08-20 13:41
#6

Lady-Oona, det där var en helskön årskalender tycker jag! Den skulle jag gärna använda mig av. :-)

Annons:
valica
2007-08-20 13:52
#7

Precis som Oona har jag och mina medfirande satt egna namn på våra högtider. Vi firar i tur och ordning Midvinter, Disafton (efter 'Disa' som betyder gudinna), Vårfest, Eldsafton, Midsommar, Skördefest, Äppelfest och Förmödrarnatt. Det är namn som växer fram naturligt allt eftersom hjulet vrider sig och man blir på det klara med var det är man egentligen firar.

Personligen tycker jag att det är bra att våra egna sabbater infaller samtidigt som andra högtider eftersom det känns festligare för egen del när det är lite allmän feststämning även om vi kanske inte firar exakt samma saker. Det underlättar onekligen om butiker och liknande är med på noterna så det är lättare att hitta rätt material när man är på jakt efter sådant.

Att midvinter och midsommar inte infaller på exakt samma dagar som det lite mer vedertagna jul och midsommarafton tycker jag funkar bra eftersom jag då både hinner fira med mitt coven och med min familj som föredrar svenssonversionerna av högtiderna i fråga :)

lightseeker
2007-08-20 14:05
#8

jag anammar verkligen dina namn på högtiderna, valica och lovordar din fina hemsida och underbara kort där. Träffade några nätvänner i storvik i helgen och vi hade bägge upptäckt hur vi uppskattade just alla vackra beskrivningar av hur man kunde fira högtiderna, lovord till dig, du kvinna med vackra hjärtat

valica
2007-08-20 14:22
#9

Oj tack! Det var minsan inga dåliga lovord :) Det känns fantastiskt att mitt eget firande som ger mig så otroligt mycket dessutom kan inspirera och motivera andra.

inca
2007-08-20 16:13
#10

Ja valica vi beundrade din sida och dina vackra bilder från högtiderna, vi blev så sugna på att göra något :)

Tunrida
2007-08-20 18:03
#11

#3: Tack så mycket! :-)

Tack ska ni ha allihop för svaren! Vissa av sabbaterna har jag egentligen inte haft några svårigheter med att finna motsvarighet till. Det blir visserligen kanske små avvikelser i datum, men så här ser jag det:

31 okt, Samhain/Halloween - Allhelgona:

Då tänker jag på de som vandrat på Jorden innan mig, minns de och tänder ljus för dem. Både för dem jag aldrig träffat, mina förmödrar och förfäder, men förstås också för nära och kära och husdjur. Har foton på dem på mitt altare. Går ut och vandrar i mörkret, i denna mörkaste tiden på året, går till en gammal ek kanske och lägger en gåva till Hel. Uppmärksammar livets gång, med födsel, död och återfödsel. Ser nödvändigheten av att låta saker och ting dö för att nytt ska kunna komma in i ens liv.
Har pyntat mitt hem med pumpor och små spöken kanske, har orange och svarta ljus på altaret.
Öht så är det svart och orange som gäller nu. Spöken, svarta katter, fladdermöss. Inte för att det är kommersiellt "Halloween", utan för att det har en djupare symbolisk innebörd: Spöken och skelett står för andarna, de som gått bort. Katten är den som är Häxans följeslagare, som vandrar obehindrat mellan världarna, är ett nattens och mörkrets djur, liksom fladdermusen. Ja, och spindeln förstås också. Väver trådarna i Livets Väv, SpindelModern. Samhain/Halloween tillhör en av mina favorithögtider som häxa. :-)

20-22 dec, Yule - Vintersolståndet/Midvinter:

Firar jag på den dag som Vintersolståndet är. Firar att det nu vänder och ljuset återvänder efter denna den kortaste dagen på året. (Sen firar jag även vanlig "svenssonjul", som Valica uttryckte det, den 24 dec. av myspys-skäl och gammal tradition. För Kalle Ankas skull, julklappar, god mat och gran. Typ. :-)

20-22 mars, Ostara - Vårdagjämningen:

Dag och natt är lika långa, det råder balans mellan ljus och mörker. Nu växer ljuset ännu mer och detta är vårens första, spirande dag. Firar vårens ankomst, tittar efter små gröna skott i naturen, på träden. Glädjs över att grönskan är på väg tillbaka. Bra tid för rening och ny början. Firar min "påsk" nu, dvs nu har jag pyntat med fjädrar, harar, ägg och andra hedniska symboler. Finns vårblommor tar jag gärna in några sådana också.

30 april, Beltane/Eldsafton - Valborg:

Våren har riktigt slagit ut (förhoppningsvis), fokus är på kärleken, passionen, på skapandet, livet. Firar både de båda skapande krafterna i naturen men också min egen kärleksrelation. Umgås gärna med min älskade. Firar livet och kärleken helt enkelt. Plockar blommor och pyntar med. Går gärna till Valborgselden, för detta är Eldens Afton. Eld som står för kreativitet, inspiration, passion, kraft. Känner värmen från majbrasan och njuter. :-)

20-22 juni, Litha/Midsommar - Sommarsolståndet:

Jag firar sommaren och hur livet står på topp i naturen denna dag. Det är en dag av glädje över livet, men också en lite bitterljuv känsla eftersom det vänder denna dag. Det är årets kortaste dag och vi går åter mot mörker. Inte något sorgligt i sig alls, men ni förstår hoppas jag..
Jag blir påmind om att livet ständigt flödar vidare, att inget är beständigt. Allt förändras, hela tiden är allt i rörelse, cykliskt. Även när det ser ut som om det ska vara sommar jämt, alla blommor har slagit ut och det doftar underbart, så vet jag att Moder Jord håller på att förbereda sig för sin årliga vila…
Jag kan även fira midsommarafton som andra "svenssons" på fredagen, av traditionsskäl, men för mig är Midsommar den dagen som Sommarsolståndet är. Det är då som den kortaste natten och längsta dagen är, inte på Midsommarafton.

20-22 sept, Mabon - Höstdagjämning:

Dag och natt är återigen lika långa och det råder åter balans mellan ljus och mörker. Men nu tar mörkret överhanden och detta är höstens första dag. Äpplen, färggranna löv, rött, orange, gult dominerar. Jag går ut i skogen och njuter av förändringarna, av den klara luften (förhoppningsvis). Hösten är underbar tycker jag. Ser fram emot att kvällarna blir mörkare, så jag kan sitta inne med en kopp te och tända ljus och bara mysa eller läsa en god bok. Önskar jag hade en öppen spis.. :-)

Så, det är alltså Imbolc och Lammas som jag inte fått med i mitt årshjul. Fast jag kan tänka mig att uppmärksamma Imbolc, eller Disafton som Valica sa, eller Ljusfest, som Oona sa. Mycket för att det är en så mörk tid på året, även fast ljuset är på väg tillbaka, så är dagarna fortfarande långa och våren känns långt bort. Då kan det nog vara trevligt med att tända en massa ljus för att locka tillbaka ljuset. Och sen har ju Disa namnsdag då (3 feb). Gudinnans Dag. :-)

Lammas har jag nog svårast för, vet inte riktigt varför jag skulle fira den? Kan förstå om man vill fira skördefest, för att tacka för allt som vår Moder skänker oss, men det kan man väl göra på Höstdagjämningen/Mabon? Har svårt att se nödvändigheten av två skördefester, som det är inom Wicca (Lammas=första skördefesten och Mabon=andra skördefesten)..

Tunrida
2007-08-20 18:04
#12

Hmm, oj, vad långt jag skriver…hoppas ni orkar läsa allt! :-)

inca
2007-08-20 18:10
#13

Det där var jättebra skrivet Tunrida!

Annons:
Tunrida
2007-08-20 22:45
#14

Tack inca, det värmde!! :-)

valica
2007-08-20 22:49
#15

#10 Inca: Vad roligt att höra! Ni får fota och rapportera om era upplevelser hit sen så går inspirationen vidare :)

inca
2007-08-21 11:00
#16

Iram, hörde du vi ska fota om det blir något :)

Bappho_
2007-08-22 00:56
#17

Bara här i Sverige så är det skillnad i naturens cykler om man bor i söder eller långt upp i norr. Det bästa är att själv iaktta naturen omkring sig och göra ett eget årshjul. Själv bor jag t. ex vid en fågelsjö och den viktigaste händelsen för mig är när fåglarna kommer på våren och sedan när de sista lämnar sent på hösten.

Iram
2007-08-22 10:41
#18

Bappho, du har helt rätt. Det måste förstås vara en enorm skillnad på att vara en svensk häxa i norrbotten mot i skåne.

Jag blev väldigt inspirerad av den här tråden så nu ska jag sätta mig och kika lite närmare på hur ett skräddarsytt årshjul, som passar mig, skulle se ut.

Skrattande

inca
2007-08-22 12:27
#19

#18 Iram - och så berättar du sen Glad

Tunrida
2007-08-22 17:12
#20

#17 Bappho: Ja visst är det så att naturens cykler ser olika ut beroende på var i landet man befinner sig.

Våren kommer ju exempelvis mycket tidigare här nere i Skåne än den gör uppe i norra Sverige. Jag flyttade hit till Skåne i maj förra året, från Smålandskusten där jag är född och uppväxt och märkte skillnad. Och då är det ju inte så långt avstånd egentligen. Men ändå kom våren lite tidigare hit till Skåne..

Ja, det bästa är nog som du säger att själv betrakta och studera naturen där man bor, för att sen kunna göra sig sitt eget årshjul. Det om något är ju att leva i samspel, i harmoni, med naturen. :-)

#18 Iram: Håller med Inca, berätta sen. :-)

Annons:
emee
2007-08-22 21:11
#21

vad glad jag blev av den här tråden jag har länge tänkt på det här…det känns lite konstigt att säga engelska ord på sina högtider till ex yule…varför ska man säga det när det finns ett hedniskt ord för högtiden på svenska nämligen JUL, yule kan man ju säga när man pratar engelska…det skulle vara intressant med ett nordiskt årshjul jag har försökt mig på ett innan…jag är intresserad av dina häften lady-Oona Glad kul att det är fler som tänkt på detta…

mina namn på högtiderna:

vårfest

eldfest

midsommarafton

höstfest

hels afton

jul

(med en del hämtat från Lady Oona) 

den enda jag firar är jul…och vårfest litegrann…

Hennum
2007-08-23 21:54
#22

de e skillnad på när våren kommer i skåne oxå. inne i landet vid eslöv så kommer löven tidigare än i simrishamn, där ja bor. men de e väl ingen mer skillnad än så :P

man borde verkligen ha ett eget årshjul. ett sånt ska ja oxå göra nån gång.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

leoochelvismatte
2007-08-24 12:00
#23

vilken intressant tråd! Jag har också funderat i de banorna

skogsgubben
2007-08-24 13:01
#24

En sann häxa skapar sitt eget årshjul utifrån var han/hon bor i landet/världen. Det är det sanna sättet att komma i samklang och harmoni med naturen och dess cykel. Börjar man med fasta datum som inom bl.a. wicca så fastnar man i religionens regler och dogmer och kommer längre ifrån den sanna samklangen med naturen. Det hela blirt mer en mekanisk process.

Den enda cykel som har relativt fasta datum är solens rörelse. Sommersolståndet, vintersolståndet, höst- och vårdagjämning.

Detta är mn åsikt i alla fall. Nu får jag väll hela wiccarörelsen efter mig. Flört

[Lady-Oona]
2007-08-24 13:28
#25

#24 skogsbubben….nä inte får du wiccanerna efter dig…alla kan väl inte följa den trad. menå andra sidan kan du säkerligen hantera en och annan "förföljelse" utan problem….!

Va roligt det är att läsa om vad som händer ute i Landet….och jag tycker också att det är viktigt att följa just rytmen där man bor och skapa egna traditioner….jag själv har bott i Sundsvall en period av mitt liv och då blev det lite annorlunda mot när jag bodde i Göteborg och nu bor jag mitt emellan i Kungsör….så det har varit små förändringar….

På tal om mina häften så inser jag att de faktiskt behöver lite förändringar så jag var nog lite för snabb med att erbjuda dem….men så fort jag har något nytt att erbjuda får ni veta det.

Just nu är jag mitt uppe i förberedelserna till Vitkaförbundets Stormöte som blir i Skåne…..det blir väl ca 30 häxor och likasinnade som ska träffas, umgås, ha ceremonier, mm i dagarna 3 och fint besök får vi också utav en av Nordens mest lästa författarinnor inom just "magisk litteratur"..det ser jag fram emot.

Ha det gott därute och ser fram emot att få läsa mer om era Årshjulsplaneringar.

Lady O

skogsgubben
2007-08-24 13:41
#26

#25 Jo du Oona jag kan nog hantera en och annan förföljelse utan problem. Jag verkar ju ha en viss förkärlek till att slänga in en och annan brinnande fackla, provocera och utmana olika invanda tankestrukturer. Du minns väll hur det kunde hetta till på andlig.se Skrattande

Oona jag önskar dig all välgång med VF stormöte. Hoppas ni häxor och annat löst pack får en underbar helg. Vad är det för författarinna som kommer? Blir nyfiken.

Tunrida
2007-08-25 18:02
#27

#24 skogsgubben:
Naturligtvis har du ju rätt, skogsgubben, i att firandet av naturens cykel inte får bli en mekanisk process. Det ska ju inte handla om det yttre. Det man nu gör i det yttre för att fira faserna ska ju komma inifrån, vara en yttre manifestation av det inre om man så vill. Om man bara ser till det yttre, redskapen, som firandet av Årshjulet och inte vet varför man egentligen firar så kan man ju skippa det.

Så, att man då gör sitt eget Årshjulsfirande efter hur det ser ut där man bor, är ju allra bäst. Det är ju, som du säger, ett sätt att komma i harmoni, i samklang med Naturen. Vilket väl ändå är häxans strävan, eller hur? Och det är ju precis det som firandet av Årshjulet handlar om. Att leva i samspel och harmoni med Naturen.

#25 Lady-Oona: Vad trevligt att det blir så många som samlas till Stormötet! Hoppas ni får det jättetrevligt! :-) Håller med skogsgubben; berätta gärna vem denna författarinna är? :-)

Annons:
Thistle
2007-09-28 00:31
#28

Jag tycker att den här tråden är väldigt bra, jag har alltid haft svårt för sabbaterna just för att jag aldrig har kunnat relatera till de keltiska/wiccanska. Jag tyckte idén att göra sitt eget årshjul verkar väldigt bra och jag har just påbörjat mitt.

#4Lady-Oona, jag är väldigt intresserad av 10 nov Hels Afton, skulle du vilja berätta hur du kom fram till det här och lite tankar bakom?

#7Valica, jag gillar verkligen dina namn på Sabbaterna så jag lär nog låna lite av dig.

#24Skogsgubben, det du säger om sabbatena tycker jag stämmer bra. Jag firar inte sabbatena men jag märker själv hur det känns inom mig när årstiderna förändras. Till exempel nu på äppelträdet utanför mitt fönster och att jag plockar kastanjer och lägger dem i små skålar lite här och var. Det är svårt att bestämma en speciell dag att fira den känsla men på samma gång är det skönt att kunna fira tillsammans med andra en bestämd dag.

Här har jag lyckats hitta en intressant sida om sabbaterna, jag vet inte vem som har gjort den eller om ni sett den förut men det är intresant läsning.

http://web.telia.com/~u45402488/anglagard/arshjulet.html#toppen

Thistle

skogsbergs-anna
2015-03-20 16:33
#29

Funderar över det här med årshjul och högtider, själv ser jag vintersolståndet som nyårsafton, det är då det vänder och allt börjar om på nytt… tänker jag.

Intressant tråd!

Gör hellre fel än inget alls.

Bappho
2015-03-21 08:36
#30

#29 Detsamma för mig.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ravenna
2015-03-24 20:54
#31

Ser att det var jag som skapade tråden under mitt forna alias. :-) Kul att läsa igenom kommentarerna, det har ju gått några år sen dess och det är med värme som jag minns tillbaka.  Lite memory lane så här på kvällskvisten. :-)

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

lightseeker
2015-03-25 20:15
#32

älskar att hitta gamla inlägg men vet inte hur jag ska söka upp dem

Bappho
2015-03-26 11:10
#33

Det finns ju en sökfunktion på sidan :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: