Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 9884 ggr
Astrina
11/6/07, 11:06 AM

Skade

Jag har nu en längre tid försökt hitta information om Skade men det går rätt trögt. Jag tycker det står samma sak på internetsidor och i böcker. Jag behöver hjälp för att ta mig vidare känner jag. Är det någon av er som har erfarenhet av henne på något vis? Eller som kan tipsa om böcker eller likande. Jag läste i ett tidigare inlägg att hon var prästinna för en skat-klan, vet ni något mer om det?

Annons:
Bappho_
11/6/07, 11:30 AM
#1

Läs om de Keltiska vintergudinnorna Cailleach Bheur (finns olika varianter av stavning) och Scathac. Dessa gudinnor är troligen besläktade med Skade och kan ge dig mer information.

Bappho_
11/6/07, 11:45 AM
#2

Jag skulle gissa att det där att Skade skulle ha varit en prästinna av en skat-klan kommer ifrån att orden Skata och Skade låter så lika.

Astrina
11/6/07, 11:51 AM
#3

Tack! Ska kolla upp det.

NightPhoenix
11/6/07, 11:58 AM
#4

Intressant det där jag har en bok om Morrigan och de gudinnorna står med där också :-)

Skade är också en väldigt intressant gudinna som jag också vill veta lite mer om.

Astrina
11/6/07, 12:19 PM
#5

Vad är det för nån bok? *nyfiken*

[Lady-Oona]
11/6/07, 12:38 PM
#6

Skata på svenska….Skade på danska….Skathe (läspande th) på fornnordiska…scado på gammal germanska….

Det säjer kanske lite om Skades inblandning i Skat-traditioner.

Sedan har jag en bok som heter "The womens encyclopedia of myths and secrets", skriven av Barbara Walker en bok på över 1000´sidor och det finns en liten berättelse om Skadi där men om du redan läst det så skriver jag inte av något…annars får du säga till.

Lady O

Annons:
Astrina
11/6/07, 1:07 PM
#7

Jag har inte kommit i kontakt med den boken så du får jättegärna skriva av lite om du har lust. Glad

[Lady-Oona]
11/6/07, 2:05 PM
#8

Ok, nu har jag översatt en del….håll till godo och hoppas att det du hittar något intressant  i det hela….

Lady Oona

Översättning från engelskan och jag skriver inte ordagrant, hoppar lite i texten och kortar ner sådant som jag själv tycker inte är så viktigt. Det blev lite långt….men satte in det här ifall någon annan skulle tycka att det är intressant.

SKADI

En keltisk-teutonisk gudinna i hennes "förstörar" roll. Precis som den greksiska Persefone, "Förgörerskan" så var SKADI en Drottning över Skuggorna, Dödens Moder. Hennes namns rötter kommer frnn gotiska skadus, gammelengelskan sceadu "skugga, skepnad". Skadi var Skuggan dit in som alla gudar gick vid domedagen ("Götterdämmerung" eller "gå-in-i gudarnas-skugga") Precis som Scotia var Skadi en Mörkergudinna, som Svarta Kali.

Precis som Svarta Kali, utförde Skadi en årlig blodrit med manligt blod, för ett gott år till landet.

Männen gjorde också blodriter på ungefär samma orsak när de jagade och hade riter efteråt med djurets blod, och sitt eget blod som de gav till Gudinnan.

Det finns forna riter där man kastrerade hjältar och penisen gavs till Gudinnan Skadi och då kallades hon Mörnir (trollkvinnan).

Skadi var en mörk tvilling till Freyja, och praktisk taget identisk med underjordens gudinna Hel. Skadi var en gång Jordgivare, den som gav människorna liv och den som slukade upp sina barn…födelse och död..

Hela Skandinavien är döpt efter henne och ursprungligen hette det "Scadin-auja" vilket betyder Skadis land.

En variation av hennes namn är Skuld som gavs till en av nornorna , den gammal Haggan, hon som river ner, och hon blev då helt naturligt Häxornas Patronessa vars utformning och aktivitet kom att kallas "skulduggery"

(ett ord som i dag översätts med att "ta fördel av någon", luras, inte vara ärlig, hokuspokus, medvetet lura någon)

Bland de gamla kelterna kallades/var hon Scatha, Scath (jmf skata för oss svenskar, trevlig liten fågel det där) Hennes underjordsplats kallades Schath -landet och precis som i berättelsen om Persefone var detta land "en stad med sju väggar" Ibland var det placerad under jorden och ibland i himlen eller långt borta övar havet på en Ö i väster….landet Sky…dit färdades många keltiska hjältar för att lära Magiska Konstarter. Scatha behöll dem där i ett år och en dag, det vanliga magiska 13 fullmånar tiden. När hon lärt dem allt hon visste sände hon dem tillbaka "som en ny man som offrade sig för den goda saken och dog hjältedöden"

Denna ö, anses var ett Kultcenter för Gudinnan och många krigare begav sig dit för att invigda i allehanda hjältemods kunskaper..

Skadi åkallas fortfarande i Sverige som på platser kallade Skadevi (Skades tempel) och Skadalungr (Skades Plats)

Skadevi ligger mittemellan Bålsta och Uppsala, det andra namnet har jag inte hittat…men det finns en del orter som har förstavelsen Skade, skada osv. bl.a i Dalarna och upp i norr.

Ordet Skald, att skalda…kommer från Skadi eller Skuld och betyder att man är inspirerad av Gudinnan. Och en stor skald ansågs ha stora krafter och det han skaldade kunde bli sant. En skald kunde t.o.m. anropa dödsgudinnan själv genom att sjunga begravningssånger och be henne att ta hand om den döde väl..

Detta var i stort sett vad som stod i boken….har uteslutit vissa saker….men orkar inte just nu….

[Lady-Oona]
11/6/07, 2:07 PM
#9

Ja nu blev det visst ett separat dokument i alla fall…Skrattande

Astrina
11/6/07, 2:18 PM
#10

Kanon Lady-Oona! Åhh vad du har lagt ner dig! Tack så mycket!

NightPhoenix
11/6/07, 2:28 PM
#11

Ja tack :-)

Bappho_
11/6/07, 3:08 PM
#12

NightPhoenix
11/6/07, 3:24 PM
#13

Bappho det var en vacker bild :-)

Annons:
Astrina
11/6/07, 4:44 PM
#14

Ja verkligen! Jättevacker!

trampolin
11/6/07, 6:20 PM
#15

Intressant att läsa.. inte så konstigt att jag kände mig dragen till skatorna så här års och jag kände koppling till någon gudinna. Blir intressant att se hur det utvecklar sig, om jag kan meditera och kanske få något mer till mig från henne :)

lightseeker
11/7/07, 11:53 AM
#16

mm, nu vaknade också mitt intresse, efter oonas fina text.

Helst det korta stycket om skuggorna, finns mer om det i karl herman tillhagens bok: skogarna och träden. Detta var snarare svaret på hans funderingar.

Astrina
11/7/07, 12:10 PM
#17

Väven Lightseeker! Väven..

Bappho_
11/7/07, 12:32 PM
#18

#16 Berätta gärna mer lightseeker, förstår inte riktigt.

lightseeker
11/7/07, 12:53 PM
#19

nu väver vi vidare då: det står mycket om skuggan i lady oonas text.
I kapitlet "spegelbilden ett fönster till de osynligas värld" så berättar karl herman, bla. om hur olika folkslag (även vi) hade föreställningar om att det var riskabelt att titta för djupt in i stillastående vatten eller i spegelbilder.

Att det fanns en motsatt verklighet på andra sidan av vår verklighet, där även den underjordiska människan led, när den överjordiska, alltså vi, led.

För att skydda sig från de i den motsatta världen kunde man bla. bete sig avigt. Gå baklänges, vända kläderna ut och in, ta på kepsen baklänges. (detta gällde även om man råkade på skogsrået.

Jag tror dock inte att karl-herman gick djupare in i detta om det  hedniska så att han såg sambanden, i sin helhet. men vem är det som säger att vi gör det.

Mycket om det han skriver om, och han har tydligen skrivit många böcker, är dock väldigt starka källforskningar, tycker jag.

Skogsrået har han intresserat sig extra mycket för och det är just de kapitlen som jag håller på att avhandla nu.

Men 2/3 av boken handlar om de olika trädslagens inverkan på folktron och människors förhållningssätt till dom. Även deras olika läkningsförmåga, mycket intressant, just nu.

[Lady-Oona]
11/7/07, 3:26 PM
#20

Tillhagen har skrivit mycket intressant, jag har boken om Fåglar i folktro och likaså Läkekonst i folktro….mycket spännande böcker. Jag har även läst lite i hans trädbok men det är ett tag sedan.

Skuggornas bok, häxors egen grimoire, det här med skuggor är jätteintressant, världen bortom….

Annons:
Bappho_
11/8/07, 11:25 AM
#21

Hittade en intressant artikel om den keltiska vintergudinnan:

http://www.sacred-texts.com/neu/celt/tsm/tsm04.htm

Astrina
11/8/07, 11:29 AM
#22

Ohh ska ta en kopp te och läsa bums..

Bappho
4/4/09, 12:50 AM
#23

Såg just på facebook att det ska komma ut en ny bok om Cailleach.

THE VISIONS OF THE CAILLEACH**
By Sorita d'Este & David Rankine
**

**[

](http://www.avaloniabooks.co.uk/new.htm)**

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Eilonwy33
1/31/10, 9:58 PM
#24

#12 Age of Mythology, minsann. :)

[Ackinna]
2/1/10, 9:40 PM
#25

SKADE…. skade är Bågskyttens guddina i Nordisk Mytologi. här kommer info om henne:

-------

Jättedotter som blivit gudinna för jakt och skidåkning. Hennes fader är jätten Tjatse, som dräptes av asarna när han förföljde Loke och Idun. Skade for då i hjälm och brynja och med vapen till Asgård för att hämnas sin fader. Som skadestånd, erbjöd gudarna henne då en förlikning. Skade skulle få välja ut en make bland gudarna, men på ett villkor: hon var bara se deras fötter. (jfr Hadding, Ragnhild)

Skades längtan står efter den vackre Balder, I tron att det är denne hon väljer ut, stannar hon inför de vackraste fötterna. Men då visade det sig att det var Njord hon hade valt. Skade har emellertid ett eget vilkor att komma med, nämligen att asarna skulle göra något som får henne att skratta. Det är Loke som lyckas med det.

Oden, eller Tor, gottgör ytterligare Skade med att slänga upp Tjatses ögon på himlen där de blir två stjärnor. Äktet mellan Njord och Skade blir föga lyckligt. Njord länktade till havet och måsarnas skrän, medan Skade drömde om fjällen och vargarnas ylande kring den boning, Trymheim, som hennes fader innehaft.

Till sist enades makarna om att skilda säsonger vistas på båda platserna. De skulle vara nio nätter i Trymheim och nio nätter i Njords boningsort, Noatun.

Men i längdenn fjärmades makarna från varandra. Det sod inte ut med det för dem främmande naturtyper de var tvugna att ömsevis uppehålla sig i. Njord stannade i sin boning, och Skade stannade i fjällen, där hon som Ondurdis ("skid-disen) tog sig fram på skidor och jagade fjällens djur med Pilbåge. Enligt Heimskringla blev hon gift med Oden.  Det kan tilläggas att det var Skade som fäste den drypade etterormen ovanför Lokes ansikte när gudarna skulle straffa honom för Balders död.

Skade är en gåtfull kvinna - nte minst därför att hennes namn är manligt. Hon erinar på ett märkligt sätt om guden Ull. som också färdas på skidor i fjällvärlden. Många har velat sett henne som en förvanskad fruktbarhetskvinna som kan skifta kön. Men allt detta blir spekulationer

                     Källa: Vem är vem i Nordisk Mytologi - Åke Hultkrantz

-----------------------

För mig fungerar denna bok, alltså som jag hämtade boken från nästan som en bibel, då eftersom jag tror på våra asagudar…. riktig bra bok, en bok som jag föreslår till er om ni vill hålla reda på våra gudar.

[stass]
11/9/11, 3:44 PM
#26

*putt*

Casiopeia
11/9/11, 5:25 PM
#27

#8 Oj! Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig milt, men det där var den grövsta sammling hittepå jag läst. Den där boken skulle jag ta med en REJÄL nypa grovsalt. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om allt som är rent felaktigt, spekulativt eller helt taget ur luften i den texten, men jag vet faktiskt inte vart jag ska börja… Lättare att försöka lista vad som är rätt. Förlåt, inget ont om dig Lady-Oona, men jag undrar vad den där Barbara Walker rökt för något ;)

#0 Vill du VERKLIGEN lära dig om gudinnan Skade så studera nordisk mytologi. Något om några skator har jag då aldrig hört talas om, utan det låter som hemmagjort etymologi och fantasi i mina öron. Däremot är det #25 skriver är en jättebra sammanfattning av vad som står om Skade i eddorna, men inget går ju upp mot att studera myterna själv. Eller jo, det skulle förstås vara att lära känna Skade personligen, vilket man lätt gör nu när vinterns makter börjar smyga sig på :) Meditera/res och sök henne där ulvarna ylar, eller gå ut i det första snöfallet och kalla henne där. Det är hennes tid snart.

För mig personligen representerar Skade glädjen över vintern. Det är så mycket sorg, ångest, kyla och mörker så här års, men Skade är gudinnan som ler åt de första snöflingorna. Hon är skidåkningens gudinna, och hon hör hemma i fjällen, den mörka skogen, under stjärnorna där ulvarna ylar. Hon är stark, och väljer ensamheten, jakten och den vilda naturen istället för att leva tryggt som hustru med Njord vid havet. Hon representerar att stå på egna ben, vara stark och lycklig och lära känna sig själv. Hon åkallas för att hålla svälten borta under den hårda vintern- idag svälter vi kanske inte rent fysiskt, men däremot själsligt i väntan på våren och då är Skade en fantastisk tröst. Skade är också bra att vända sig till i relationsfrågor som rör särboskap och singelliv. En stark och självständig brud med integritet, självförtroende och livsglädje- så känner jag Skade.  Detta är naturligtvis min personliga syn, och ingen objektiv sanning, som med alla gudar så visar dom ju sig för oss så som vi behöver se dom, men det kanske hjälper dig att själv ta kontakt med henne?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Wintereyes
11/9/11, 7:28 PM
#28

Skata kommer av det gamla ordet skate, som betyder trädtopp. Skatan är alltså hon som sitter i trädtoppen.

Det isländska ordet skaði kan översättas med förlust. Det ingår i sammansättningar som sonarskaði (sonförlust) féskaði (pengaförlust) och så vidare. I jättinnans fall har hon råkat ut för en föðurskaði (fadersförlust), så det troliga är väl att det snarare är en en titel på en person som råkat ut för en stor förlust än ett namn. Det kan väl också förklara varför hon har ett manligt namn.

I myten som Ackinna återberättar kommer hon till asarna efter att ha lidit sin förlust, och hon erbjuds där förlikning. Hon får gifta sig med Njord, men trots att hon lidit en så stor förlust hemma på fjället känner hon att det är där hon hör hemma, och de tvingas därmed leva i ett särboförhållande.

Av det kan vi kanske lära oss att Skade har starka band till sitt hem, trots att hon blivit av med sitt forna liv och sammanhang här, i myten gestaltat av att hennes far blir dödad. Hon är ensam, och hon jagar på fjället där hon känner sig hemma om vintern, trots kylan, mörkret och säkerligen sorgen, både efter sin far och sin man.

Vad gäller Skandinavien, eller Scandinavia på latin, finns det två tolkningar av ordet. Första gången det förekommer skrivs det Skaðiey. En del har uttolkat detta som Skades ö, men i så fall står Skaði inte i genitiv (ägandeform) som förväntat. Skaði är dock också genitivformen av skaða (skada), och i så fall skulle namnet kunna uttydas som syftande på en ö där man blir skadad eller något ditåt. Vilken förklaring som är troligast är något oklart. Att man trodde att det var en ö är nog inte så konstigt med tanke på att man får resa ganska långt norrut för att se att halvön sitter ihop med nuvarande Finland. Bokstaven ð finns ju inte på latin, så det blev ett d,och vid något tillfälle smög sig ett n in i ordet, och ändelsen -ey ändrades av lika oklar anledning till -navia.

Ordet skalds ursprung är inte utredd, men det skrivs även i isländska med bokstaven d och inte ð som Skaði, så sannolikheten för släktskap mellan dessa ord är nog inte särskilt hög.

Några blodsoffer till Skade har jag aldrig hört talas om, vare sig i forntid eller nutid.

För vidare litterär förkovran rekommenderas Lars Magnar Enoksens Gudar och gudinnor i Norden och Britt-Mari Näsströms Nordiska gudinnor: Nytolkningar av den förkristna mytologin. Vad gäller att lära känna henne mer personligen finns det förstås ingen ersättning för mediation och åkallan.

lightseeker
11/9/11, 9:01 PM
#29

gillar alltid att få lära mig mer, tack för infon

Bappho
11/10/11, 8:57 AM
#30

Jag tackar också.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zoraye
11/10/11, 5:32 PM
#31

Suverän info, tack! Kände till Skades och Njords historia, men fick lära mig mer nu.

Kuutar
11/10/11, 8:35 PM
#32

Tack #27 och #28! Och skatorna kan man gilla ändå, för deras egen skull :-)

Zoraye
11/10/11, 10:19 PM
#33

Grävde fram "Fädernas gudasaga" av Viktor Rydberg och där står det en hel del om Skade. Språket är lätt gammaldags, men inte oförståeligt.

Casiopeia
11/10/11, 10:46 PM
#34

#33 Problemet med Viktor Rydberg är att han verkade under den nationalromantiska eran och deras ideal, och hans tolkningar av myterna är väldigt färgade av det. I Britt-Mari Näsströms ovan nämda bok om Nordiska gudinnor får han och många samtida gubbar en del kritik för att de bland annat undergräver kvinnornas/gudinnornas ställning i den förkristna tron (förminskar dom till passiva fruktbarhets/modersgudinnor utan makt), och även ljuger ihop en del andra dumheter för att framhäva nordens folk som ättlingar till krigiska matcho-hjältar med kristen moral.
Undrar om inte Rydberg var en av dem hon kallade för de värsta "mytmarodörerna" tillsammans med Wagner.. får ta och läsa om boken igen tror jag :)
Nåja, inget ont om Rydberg som skald och författare, men läser man hans skildringar av den nordiska mytologin bör man ha i bakhuvudet i vilket sammanhang han diktade dem. Är man ute efter att lära sig något om gudinnor ska man nog söka någon annan stans.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Bappho
11/11/11, 8:51 AM
#35

#34 Men med det i gott minne kan man ändå läsa Rydberg tycker jag (som även gärna läser Näsström).

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Casiopeia
11/11/11, 8:58 AM
#36

#35 Absolut, det är ju vackert skrivet.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Zoraye
11/11/11, 10:38 PM
#37

#34 Visst är det så, hans bok är ju mer "sagoaktig" och precis som du säger bör man ha sammanhanget klart för sig. Och japp, visst är det himla underhållande ändå.

[stass]
11/30/12, 11:44 AM
#38

Puttar upp nu när första snön är här (hos mig iaf)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: