Annons:
Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 4617 ggr
[dcpower]
3/17/08, 4:59 PM

nu vet jag vad jag ärO-O

jag e en satanistisk häxa jag har kommit fram till det:O:O:O:O O-O

Annons:
[trumman]
3/17/08, 5:07 PM
#1

LOL!!

Ok, in nomine dei nostri satanas luciferi excelsi till dig isf ;)

Vem är det som sagt att du är en sån nu då?

[dcpower]
3/17/08, 5:14 PM
#2

vet inte snusa lite på ämnet. å min kompis sa att det va jättebra att va satinist

[dcpower]
3/17/08, 5:49 PM
#3

satanist men jagGenerad men det känns liksom som jag e en sån

isnornin
3/17/08, 5:55 PM
#4

Nu är du tillbaka på det spåret…. Trodde att du hade kommit över de tankarna..???

MVH Isnornin

Astrina
3/17/08, 5:59 PM
#5

*poff*

[dcpower]
3/17/08, 6:00 PM
#6

ehh, vet, men det känns så kan inte låta bli detGråterGråter

Annons:
Hias
3/17/08, 6:11 PM
#7

Trodde faktiskt oxå att du hade börja finna den ljusa stigen men nähä….

BranDuir
3/17/08, 6:15 PM
#8

trams….häxor är häxor……satanister…vad fasen det är ju en kristen sekt….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[dcpower]
3/17/08, 6:21 PM
#9

kan man bara inte acceptera mig för den jag är å ÄNDÅ ha kul tillsammans det e iaf jag hoppas på nån mer som tkr som jagFlörtGlad för ni känns som en ända stor familj å det gör mig lycklig. kan ni inte hålla mä mig lite iaf.

Bappho_
3/17/08, 6:28 PM
#10

Du ska nog studera satanismen ett tag innan du bestämmer dig. Vem vet, det kanske inte passar dig alls.

Kan du inte bara vara dig själv, den du är. Något annat är man ju ändå inte.

[dcpower]
3/17/08, 6:30 PM
#11

jo, kanske det:):) jag kanske bara inbillar mig, jag vet inte:S:S

Bappho_
3/17/08, 6:33 PM
#12

Du kan ju inte bestämma dig för att bli satanist bara för att en kompis säger att det är jättebra. Du ska nog sluta att lyssna så mycket på andra.

Hias
3/17/08, 6:34 PM
#13

#12 duhar helt rätt man skall lyssna till sin inre röst och va som känns rätt sedan kan hela jorden stå där och säga en massa annat men de är ens egna röst som är den som vet bäst!

Annons:
[dcpower]
3/17/08, 6:36 PM
#14

ja,när jag började studera ämnet å börja intressera mig å när hon fick reda på det uppmuntra hon mig ännu mer.:(:(

[dcpower]
3/17/08, 6:37 PM
#15

å nu e jag så inne på det så det slår gnistor om det.:(:(

[dcpower]
3/17/08, 6:38 PM
#16

undrar om exorcism skulle hjälpa va tror ni???

Hias
3/17/08, 6:41 PM
#17

#16 ursäkta men vem är du ???? Jag får en kraftig känsla av att du är inte något av de du söker här utan någon som vill ha 100% uppmärksamhet och gör allt för att vinna den . Och me alla dina kraftiga svägningar så kommer ingen att orka svara dig tillslut utan du blir något av ett jobbigt väsen tyvärr så återigen sätt  dig ner och fundera över vem är jag ?Varför är mitt liv som det är ett enda stort hav i kaos. När  du funnit detta så kan du kanske börja dra i alla dina lösa trådar.

isnornin
3/17/08, 6:44 PM
#18

Tack Hias du skrev det jag tänkte!

MVH Isnornin

Astrina
3/17/08, 6:47 PM
#19

Jag håller fullkomligt med dig Hias. Det här börjar bli aningens…mycket. Är det proffshjälp du behöver, fine, sök den i skolan eller var du nu kan finna den. Här har du fått dina råd, vi kan det häxiga, det du behöver kanske inte är just vårt specialområde (det får stå för mig). Snart börjar jag tvivla på din sanningshalt, det är bara för mycket. Kan jag tycka. Så, nu yttar jag inte ord till om den här saken! Och jag läser inte mer, jag har tröttnat rejält.

Hias
3/17/08, 6:52 PM
#20

#18 och 19 ja tyvärr så är det nog så att vi får inte gemer av våra energier till detta för de kramar ur oss de vi behöver till annat BlessedbeHias

Annons:
[dcpower]
3/17/08, 6:54 PM
#21

en sak ska ni veta jag talar alltid sanning. MEN JAG E EN KRAKE SOM NÄSTAN HELT SAKNAR KOMPISAR. men det e kanske ingen ide att va medlem på den här sidan. för det blir bara………….tokigt. jag säger inget mer

isnornin
3/17/08, 6:54 PM
#22

Helt rätt Hias, jag har sagt mitt sista ord i tråden! Bless

MVH Isnornin

[dcpower]
3/17/08, 7:01 PM
#23

nä,nu går jag ur medlemsskapet mot min vilja. ni har gjort mig så lessen så jag e nära tårarna

[dcpower]
3/17/08, 7:03 PM
#24

hur tar man bort medlemsskapetGråter

Hias
3/17/08, 7:04 PM
#25

Tyvär så tror jag att du har själv dragit till dig de och ser ingen annan utväg just nu.

[dcpower]
3/17/08, 7:13 PM
#26

ok, men vad tkr NI det e ni som får dras mä mig för eran del kanske det e bäst att jag slutar va medlem

lightseeker
3/17/08, 7:14 PM
#27

en liten vilsen själv, som vill så väl, men det blir så fel…..ödmjukhet, är viktigt

Annons:
[dcpower]
3/17/08, 7:26 PM
#28

ok, jag slutar tjata lägg ner den här tråden nu allihopa det e en ORDERSkrattande

Iram
3/17/08, 7:27 PM
#29

Var gärna kvar om du vill, dcPower. Jag tror att du är den du utger dig för att vara. Du har förklarat din belägenhet i en annan tråd.

Man väljer själv vilka trådar man vill vara med och diskutera i, så om man tröttnar på ett samtalsämne är det bara att vandra vidare till nästa eller kanske starta ett helt nytt?

Mvh Iram

Ljusalv
3/17/08, 7:30 PM
#30

dcpower, det finns inget som heter "satanistisk häxa".. satanister är ju ett slags perverterade kristna och häxor är häxor..

[dcpower]
3/17/08, 7:37 PM
#31

ok,tack för det ordet:):)

Hadina
3/17/08, 8:23 PM
#32

Hej! Jag har inte varit här så länge.. och har inte *följt* dcpower Ville bara säga en liten sak nu när jag läst vad dc skriver.. och vad ni andra skriver.. Förstår om ni blir irriterade och att ni inte vill lägga energier på dc… (dessutom vet jag inte vad som är skrivet innan) Tror att hon bara vill *tillhöra* något..

Ville bara säga…

En liten vilsen borttappad själ.. Du måste hitta dig själv!!!!.. och finna en harmonisk väg att ta dig fram på..

Tistel-
3/17/08, 8:24 PM
#33

bara för att informera;

satanismen har inget med att dyrka djävlen som många kan tro… Och varför ska man hela tiden sträva efter att vara något överhuvudtaget!

Jag är mej själv, jag kallar mej inte häxa eller wicca eller buddhist, varför tillhöra en viss grupp av människor?


Sofielunsen
3/17/08, 8:29 PM
#34

Dcpower, jag vet hur det är att vara ung. Nu är jag ju inte gammal men jag vet vad jag pratar om. När jag var yngre ville jag sååå gärna veta "vad jag var" för något. Var jag hårdrockare? Var jag häxa? Var jag pojkband fanatiker? Jag ville ha ett namn på det jag var. Det går över.

Nu vet jag vad jag är och vad jag alltid har varit. Jag är SOFIE. Det är mitt namn och det är vad jag är. Jag är Sofie. Jag behöver ingen annan stämpel än det. Jag vet vad jag gillar. Jag vet vad jag inte gillar. Jag kan tycka om både hårdrock och gladpop. Jag kan vara häxa och vara rädd för spöken (lite svårt tro mig :P ). Jag har både svarta och vita kläder på mig. Jag är den jag är.

Allt du behöver vara är DU. Jag vet inte vad du heter. Men ditt namn, det är allt du behöver vara.   Säg det ett par gånger    "Jag är …… (ditt namn)"

Det var vad jag tänkte säga. Hoppas det går in. Kram

Annons:
Ijin
3/17/08, 9:05 PM
#35

Alla går sin egen väg. Och tror knappast att Satanismen är öppen för andra vägar.

Tistel-
3/17/08, 9:17 PM
#36

#34 JA! Prescis så känner jag! Jag är Rosanna o ingen annan.


Iram
3/17/08, 9:31 PM
#37

Jag är Marie…och ibland någon helt annan. Det beror på humöret.

Ljusalv
3/17/08, 9:33 PM
#38

#33, oavsett om vissa satanister dyrkar Satan eller ej, så bygger satanismen på den kristna trosläran och föreställningen om det onda (fast man vänder på begreppen och symbolerna)..  Satanismen är helt enkelt en kristen sekt..

blodtopp
3/17/08, 11:19 PM
#39

Mnja. Satanister är inte bara en kristen sekt. Jag satt och läste en massa gamla trådar här inne i förrgår och just en av trådarna tog upp just detta.  Här är den.

Det finns mängder av inriktningar och många är långt ifrån anti-kristet.

dcpower:  Jag håller med de andra ovanför att du ska satsa på att Vara Dig Själv. Om du gärna vill sätta en titel på dig så läs läs läs om allt som intresserar dig så du verkligen känner och vet att du väljer rätt.
  Jag kan rekommendera tråden jag länkade till här ovanför. Särskilt de inläggen av Marie_Morgana. Där har du mycket information om vad du nu är på väg att välja att kalla dig. Läs och begrunda och känn efter om det är detta du vill kalla dig. Leta efter mer info på nätet eller i böcker om du behöver, men låt ingen annan bestämma åt dig vad det är du ska kalla dig eller vad du ska tro på. Även om det är ett sätt att skaffa vänner för dig, så bör du lyssna på dig själv i första hand och inte låta andra avgöra vad som är bra för dig/passar dig.

Jag hoppas innerligt att du tar vara på dig vad du än väljer att göra, och att du vågar stå för den du är innerst inne.
*cyberkramar*

Ljusalv
3/18/08, 12:17 AM
#40

#39, efter att ha läst igenom tråden du hänvisade till, kan jag ju bara konstatera att satanism och djävulsdyrkan förutsätter kristendomen..

[dcpower]
3/18/08, 12:59 PM
#41

ja, jag försöker hitta ALLT jag kan om satanismen å häxkonst å det går faktiskt riktigt bra igår kväll började jag studera ORDENTLIGT kan jag säga.tack så hemskt mycke:):) jag vill inget annat än att va mig själv men ibland e det SVÅRT men jag försöker verkligen.

Annons:
blodtopp
3/18/08, 1:06 PM
#42

Klart det är svårt! Det är nåt man måste öva sig på hela tiden. Det gäller att man har tålamod med sig själv *been there, jobbar på det fortfarande* Jag hoppas du orkar fortsätta tro på dig själv, det kommer att löna sig i slutändan.

*kram*

[dcpower]
3/18/08, 1:08 PM
#43

jorå, försöker gör man ju alltid när man orkar mä det villsäg*ler*

FantasyMoon
3/18/08, 2:06 PM
#44

Det jag tycker är mycket ansträngande är svägningarna. Det är den smygande pressen av att läsa inlägg som:
_"ok, men vad tkr NI det e ni som får dras mä mig för eran del kanske det e bäst att jag slutar va medlem"
_Du måste ta eget ansvar Dcpower. Lägg inte på oss att avgöra vad du skall göra med ditt liv. Lägg det inte på andra heller. Ta till dig av vad folk skriver och säger till dig, men ta det inte för en lag.
Minns att folk altlid talar ur sina egna erfarenheter och om någon 
rekomenderar någontign så är det för att personen
A har valt det själv och finner det fungera bra.
B  Har annan anledning till att tro att det föreslagana skulle passa en i din till synes situation.
Men det är alltid du som har eget ansvar för vad du skall göra med ditt liv. Det är ditt liv och ingen annans att leva. En sak jag på det starkaste har insett är att du behöver läsa på och lära dig vad alla genger egenltigen är. Vi gav dig för en tid sedan tipset om biblioteket.. har du sökt det?

Det är bara du som kan avgöra vart du hör hemma och jag för 
min del låter detta vara det sista jag skriver om saken. Jag vill se någon stabilitet innan jag känner ork 
för att fortsätta. Jag har nog med mitt egna..
_
Men jag önskar kar dig lycka och styrka Dcpower.
_

Veyla
3/30/08, 11:41 PM
#45

Men snälla nån! Sluta nu snälla?

 Ni verkar behöva en lektion inom satanismen allihop här. Ni snackar ju bara massa strunt.

Till o börja med är inte satanismen baserad på kristendomen. Trot eller ej men det är tvärt om. Kristendomen är baserad på satanism och judendom. Satanismen har funnits i flera tusen år mer än kristendomen. 

 En sak till jag reagerade stark över är att ni verkar vara motståndsmän mot satanismen bara för att ni har valt den "ljusa sidan" Vad ger kristna rätten att klanka ner på satanister? Är det inte i den kristna biblen som det står att man ska vända andra kinden till?

Det finns så många satanister som inte har något imot kristendomen. Men vi måste helt enkelt skydda oss från sånna påhopp och mobbing som precis har utspelat sig här.

Det ni håller på med nu mot Dcpower kallas i vardagligt språk för ren mobbing. Ärligt talat tycker jag att ni får ta o växa upp lite å ta henne för vem hon är. Jag är också satanist men ni har inte trackat mig för det. Varför?

Sen undrar jag var den "onda" biten ligger i satanismen? Kan inte någon av er duktiga häxor tala om för mig vad satanism är?

 SKÄRPNING!!!

//magiker lärlingen

Veyla
3/30/08, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

O här har ni en bild föresten. Ett sigil på bathomet. Även kallad Pan. Om ni inte vet något om Pan borde ni läsa mer i faktaböcker o mindre i dagstidningen.

svartmask
3/30/08, 11:49 PM
#47

Amen to that Veyla.

Veyla
3/30/08, 11:58 PM
#48

Amen jaSkrattande

Amen to you to;) haha

Annons:
Moonchild
3/31/08, 12:11 AM
#49

#46 Jag trodde att djävulen isåfall kallades Baphomet? Jag kanske har fel? Och Pan och djävulen är väl inte samma gestalt. Visst att när grekerna blev kristnade och man skulle få bort den gamla religionen så kanske man kallade Pan för djävulen, det känner man ju igen på den behornade guden etc. men att satanismen skulle vara äldre än kristendomen? Nja, det har jag svårt att tro. Men jag kan såklart bli överbevisad. Fast jag är rätt intresserad av religion i allmänhet, och jag har aldrig hört att satanismen skulle vara äldre än kristendomen. Sedan så tror jag inte att någon direkt störde sig på att dcpower var satanist, utan att hon egentligen satte en etikett på sig själv utan att riktigt veta vad det innebar.

Jag kanske är helt out of line här, menmen.

svartmask
3/31/08, 12:38 AM
#50

eller så bildar man sin egen religion med vilka gudar man vill^^

eller de kanske är de som kallas eklektisk häxa. hmm…

littlemartha
3/31/08, 12:43 AM
#51

# 45 skriver: Men snälla nån! Sluta nu snälla?

 Ni verkar behöva en lektion inom satanismen allihop här. Ni snackar ju bara massa strunt.

Jag kan här vara den första att erkänna att jag vet inte ett enda dugg om satanismen. Jag har sett en satanistisk kyrka en gång, i Kenya, Eldoret, Afrika. Den hade svarta taggiga staket, helt igenbomat, galler för fönstern, blecksvart. Det växte röda törnrosor över staketet, det var som en dröm eller film.  Och dit gick de korrupta männen, sade mammorna som jobbade i SOS-barnaby där jag praktiserade i två veckor. Jag tror inte på satan och tycker att det verkar helkonstigt att vilja dras mot ondska. Så uppfattar jag satan. Varför gör du det? Sedan kan jag iofs se ondska i skenheliga Jehovas Vittnen också. Skenet bedrar.

Till o börja med är inte satanismen baserad på kristendomen. Trot eller ej men det är tvärt om. Kristendomen är baserad på satanism och judendom. Satanismen har funnits i flera tusen år mer än kristendomen. 

Jag kan inte förstå vad det spelar för roll.

 En sak till jag reagerade stark över är att ni verkar vara motståndsmän mot satanismen bara för att ni har valt den "ljusa sidan" Vad ger kristna rätten att klanka ner på satanister? Är det inte i den kristna biblen som det står att man ska vända andra kinden till?

Jag uppfattar inte wicca som en "ljus sida". Snarare att man inte räds sina egna skuggor. Och för egen del tror jag att en människa är komplex, hon är inte enbart det ena eller andra, utan jag tror att vi alla har både ock i oss.

Det finns så många satanister som inte har något imot kristendomen. Men vi måste helt enkelt skydda oss från sånna påhopp och mobbing som precis har utspelat sig här.

Jag upplever inte att det begås någon mobbing här, mer ett tålamod och en vilja att förstå, men också en vilja att personen i fråga ska kunna lita på sig själv och vem hon är. Hennes osäker gör andra osäkra och det är svårt för andra att tala om för henne vem hon är. Det vet hon ju bäst själv.

Det ni håller på med nu mot Dcpower kallas i vardagligt språk för ren mobbing. Ärligt talat tycker jag att ni får ta o växa upp lite å ta henne för vem hon är. Jag är också satanist men ni har inte trackat mig för det. Varför?

Om Dcpower är satanist, så är det hennes val, precis som det är ditt val och jag tycker inte att någon dömer någon av er.

Sen undrar jag var den "onda" biten ligger i satanismen? Kan inte någon av er duktiga häxor tala om för mig vad satanism är?

Om du tycker att satanismen är god så stämmer min bild av hur svårt det är med saker som är givna och man ser. Det är väl inte konstigt att tex satan bär oket av att vara ond, det är ju sådan han ses överallt i kulturen, i bibeln och så vidare. En människa kan skälla ut en annan och fullkomligt stråla av kärlek, en annan människa kan komma emot en med idel leenden och vara rent hatisk. Världen är komplicerad, det är min erfarenhet. Vad är satanismen för dig , du som valt att vara en satanist kan inte du berätta varför?

Ha det gott

mvh

Bappho_
3/31/08, 12:48 AM
#52

Vi hade nyss den diskussionen. Se tråden Satanism.

littlemartha
3/31/08, 12:49 AM
#53

wops! Ok, det ska göra, tack!

Vekka
3/31/08, 1:01 AM
#54

Hej! Veyla. Jag är också relativt ny här och brukar inte göra så många inlägg, lite smått här o där. Men! jag har följt samtalen sen 3-4 månader tillbaka. Vad jag har märkt så är det ingen som "mobbar" någon. När det gäller dcpower har alla från början varit mkt trevliga o försökt hjälpa till, o det är det fortfarande många som vill. Men det har varit mkt svängningar från hennes sida o självklart tar det mkt energi. Rekommenderar dig att kolla igenom innan du dömmer! vi accepterar henne för den hon är.

Ursäkta att jag nämner dig dcpower! jag har inget emot dig!

Sen tror jag att här finns personer med alla möjliga "inriktningar" häxor, wiccaner, satanister, vampyrer osv. Och jag tror att alla här inne är öppna för nya bekantskaper.

Jag är själv häxa och för mig existerar det inte någon ljus eller mörk sida! och jag är absolut inte kristen. Jag vet en hel del om satanism, där jag "har varit" en tid i min ungdom, studerade detta mkt noga med mkt starka upplevelser. men det är en annan lång historia.

Men vad jag skulle komma till är att du är välkommen som satanist! Och det är alltid roligt med nya disskutioner. Men alla har olika åsikter och erfarenheter och det måste man acceptera. Att du sänder en skärpning till alla är inte riktigt rättvist!

Ta inte detta som något negativt inlägg för det är inte menat så!

Hälsar dig med många kramar!

littlemartha
3/31/08, 1:05 AM
#55

# 54 Väl talat!

Annons:
Iram
3/31/08, 1:35 AM
#56

Veyla, jag vet inte vem du är eller vad du gör på denna sida. Du verkar inte vilja respektera vår religion och borde då egentligen inte ha något intresse av att vara här.

Dessutom kanske jag måste upplysa dig om vad det är för en sida du har hamnat på. Detta är HäxoriFokus. Du skriver:

"En sak till jag reagerade stark över är att ni verkar vara motståndsmän mot satanismen bara för att ni har valt den "ljusa sidan" Vad ger kristna rätten att klanka ner på satanister? Är det inte i den kristna biblen som det står att man ska vända andra kinden till?"

Detta är ingen kristen sida, Veyla! Detta är en sida för olika sorters häxor. Det betyder också att det ej heller är någon satanistsida. Det är kanske därför folk här inne inte är maximalt pålästa om satanismen, speciellt förtjusta i satanismen eller för den delen speciellt intresserade av den. Detta är en sida för häxor, inte för satanister.

Nu kanske man kan tycka att alla som vill får skriva här. Visst är det så! Men om du som ickehäxa är här och skriver; respektera då att vi har den tro och inställning som vi har! Och vill du diskutera satanism med likasinnade får du söka dig till ett forum som passar bättre!

Dessutom bildades den moderna satanismen på 60-talet av La Vey. Jag har aldrig någonsin läst någonstans att den skulle vara flera tusen år äldre än kristendomen. De äldre religionerna var primitiva naturreligioner, ofta gudinneinriktade. Man levde i klaner och små samhällen och livet gick ut på att klara livet tillsammans och gemensamt. Satanismen förespråkar ju tvärtom individualism och en viss egosim, vilket faktiskt inte verkar vara någon bra överlevnadsstrategi under forntiden!

Mvh Iram, sajtvärd

littlemartha
3/31/08, 2:17 AM
#57

Hej igen!

Jag vill göra ett tilllägg att jag faktiskt har lite mer erfarenhet av satanismen när jag får tänka efter lite.  När jag gick på folkhögskola hade jag ännu inte hittat min religon, jag var mer inne i det mesta av New-Age. Jag sökte saker om magi, men fann endast typ Wayne W Dyer. 

I min klass fanns en satanist. Hon sade att hon var det, hon var endast 19 år, men jag trodde henne inte. Jag är en ganska naiv människa.

Jag följde med henne hem några gånger. Hon visade mig kort från Halloween hennes pojkvän hade långt hår i en lång fläta och när han kom hem gick han in i vardagsrummet och satte på en skiva som skrek War hela tiden. De hade en katt som hette Damien.

Vi satt vid bordet och spelade poker medans hårdrocken ljöd på hög volym. Min klasskompis hade stora plancher inne i vardagsrummet på kultfigurer inom skräckfilmerna, ni vet han med spjut till händer, nu minns jag rakt inte namnet på honom. Kreuger? Någonting.

Hon hade ett upp och nedvänt kord uppsatt inne i vardagsrummets mitt och lagt på en röd filt, och jag började tänka att det kanske verkligen ÄR så att hon faktistk är satanist, och jag klände en viss skräck inför tanken, men slog ändå bort det, och det skulle jag kanske inte ha gjort.

När vi spelar korten händer en sak, katten hoppar upp på mig och biter mig i handen så att jag börjar blöda. Då blev jag rädd  ,tackade för mig och gick därifrån.

Jag hade en vän på Birka som sedan tog mig till en präst. Prästen och jag pratade om situationen. Hon sade att när man inte tar satanismen på allvar, kan den "bevisa" att den finns. Hon berättade om en egen erfarenhet när hon inte trodde på anden i glaset och något liknade hade hänt henne, glaset hade praktiskt taget hoppat upp i hennes knä och skrivit saker på högvarv. Det hade gjort henne rädd och prästen sade gång på gång att det värsta jag hade  kunnat gjort var att följa med den här tjejen och inte tro på ondskan, det var därför katten hade hoppat upp i mitt knä och bet mig i handen tills blodet rann, katten vägrade släppa taget, jag fick praktiskt taget skaka handen för att den skulle lossna,  min klasskamrat fick dra loss katten.

I övrigt var prästen djupt bekymrad över min "New Age" tro och försökte få mig bort från det, men det misslyckades. Hon skulle be för mig. Sedan vill jag hålla med Iram, klokt skriviet! Ha det bra!

littlemartha
3/31/08, 2:19 AM
#58

PS: Birka var alltså namnet på skolan dvs.

Iram
3/31/08, 2:25 AM
#59

Jaa du, littlemartha, jag är säker på att satanismen existerar. Alla religioner som har anhängare existerar ju, så även denna. Det är de troende som skapar religionen, inte tvärtom.

Måste också tillägga att jag inte är emot satanismen, det är bara inte "min" religion. En del av dess budskap håller jag med om och kan ta till mig.

Jag tycker inte heller att häxor överlag går omkring och känner sig ha valt den "goda" sidan, medan de stackars satanisterna då skulle stå där med den "onda". Gott, ont, ljus och mörker… Man är inte enbart det ena. Man är en blandning av båda.

Ijin
3/31/08, 2:27 AM
#60

Spelar ingen roll vilken relgion man tillhör eller vilken som är bäst. Den relgion som regerar är den som flest människor tror på helt enkelt. Så ska man växa som relgion måste man få människor att tro som en. Resten spelar faktiskt ingen roll.

Hadina
3/31/08, 2:27 AM
#61

Borde egentligen inte lägga mej i denna *tråden*.. men kan inte låte bli..

Verkar som om det finns vissa här inne på just detta forumet som inte riktigt vet vad dom pratar om.. och som egentligen *hör hemma* på någon annan sajt

Ijin
3/31/08, 2:30 AM
#62

#61 ;) Jag är egentligen en av dom:p Ingen häxa är jag.. ;)

Annons:
littlemartha
3/31/08, 2:38 AM
#63

Jag kommer att tänka på en Metallicalåt där de sjunger (översatt) var försiktig med vad du önskar, det kan bli sant. När jag läser ditt svar, Iram påminns jag om att det man tillkallar är energier som man kan ta del av. Jag kan tillkalla olika gudars namn och ta del av deras olika energier, eller om jag vore kristen kan jag be till Jesus som ju sas vara barnens gud när barnen trilskas för att få hjälp, eller om jag skriver poesi kan jag tillbe gudinnan Brigid som sägs vara poetisk för att få hennes hjälp när jag skriver poesi, eller jag kan tillbe en musikalisk gud, Pan? När jag vill vara musikalisk och så vidare. Som du skriver de är de troende som skapar religonen. Man kanske skulle kunna hitta på en egen religon där man tillbad seriefigurer och om tillräckligt många trodde på dessa så skulle man till slut få liv i dem och ta del av deras energier.

Jag är inte heller emot satanismen, men för min egen del finner jag det obegripligt varför man skulle vilja tillkalla på en destruktiv kraft, det är det jag inte förstår, men respekterar de som vill göra det. Att finna kunskap är ju viktigt tycker jag, innan man tar ställning till vad man tror på. Är det verkligen detta jag vill och varför? Känns som viktiga frågor, att ta reda på vart saker och ting leder en. Jag tror att medvetenhet är av endast gott, alltså ju mer medveten man är om något desto bättre. Det finns enligt mig inget något sådant som "lycklig omedvetenhet" men jag tror i stället på "lycklig medvetenhet" Detta lämnar ett ganska stort ansvar på en själv.

En sak som slog mig med tanke på det sista du skriver om att vi alla har en blandning av båda, var att när jag var hos min satanistiske klassvän så hade hon mitt i allt detta "onda" en tavla och det var "Tryggare kan ingen vara" bönen. Jag stannade upp frågande framför den tavlan och hon då sade hon att hon också kunde känna en viss dragning till just den biten.

Jaa, det måste finnas någon balans på saker och ting kan man tycka;)

Ijin
3/31/08, 2:44 AM
#64

#63 Jag gillar destruktiv kraft… Den är så… Underhållande;)

littlemartha
3/31/08, 2:47 AM
#65

Och lagen om den tredje då, när det slår tillbaka på dig själv? Att allt du gör kommer tillbaka till dig trefalt? Knivspetsen på athamen är vass och påminner oss om den.

Iram
3/31/08, 2:55 AM
#66

Även den destruktiva kraften har sin plats i universum.

Personligen tycker jag att kristendomen är långt mer otäck än satanismen.

littlemartha
3/31/08, 3:00 AM
#67

Jag tycker också att kristendomen är otäck, men kan tycka att satanismen är fånig och rent av galen. Jag har svårt att se det positiva med satanismen. Sen är jag inte insatt i den heller. Jag känner ingen lockelse.

Den destruktiva kraften tycks finnas vare man vill det eller inte. Men jag tror att det onda förlorar alltid mot det goda, att det är helig lag.

littlemartha
3/31/08, 3:07 AM
#68

Godnatt, folks

Cristine
3/31/08, 11:00 AM
#69

Visste inte att du var så bra på latin Trumman.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Bappho_
3/31/08, 12:18 PM
#70

#46 #49 Baphomet är inte Pan och han är inte en bild av djävulen.

Namnet Baphomet nedtecknades först under förhör med Tempel Riddare på 1300 talet. Sedan är det Eliphas Lévi som konstruerat bilden av Baphomet.

Ijin
3/31/08, 7:25 PM
#71

#66 Kanske nu, Men grund tanken var bra iallafall. Det är väl det som räknas.

[trumman]
3/31/08, 11:58 PM
#72

#69 Hä ä som myttje du int vet om mig ;)

Veyla
4/1/08, 12:49 AM
#73

Hej ursäkta att jag dröjde men jag har inte tillgång till datorn jätteofta. Det är så här vad gäller Dcpower. Som jag såg det i den här tråden var det mobbing o jag säger inta att alla mobbar.

Jag har upptäckt att det finns väldigt många öppna och snälla människor här på sajten men det finns också troll som tex Iram (som sa att jag inte borde va här). Jag har all rätt att vara här och jag är här för att diskutera häxor och magi. Men i och med att jag själv har erfarat vissa saker så tolererar jag inte mobbing. Som ni säkert märkte blev Dcpower ledsen och upprörd.

Det kan hända att hon inte vet vad det är för titel hon sätter på sig, ty hon ändrar sig i mellanåt. Men ger det er rätten att skriva elaka saker? Om ni inte har mer energi kvar åt henne så kanske det är bättre att vara tysta då?

Nu till några svar till Iram som undrade vissa saker. 

"Du verkar inte vilja respektera vår religion och borde då egentligen inte ha något intresse av att vara här."

Svar: Kan du citera det stycke där jag sa att jag inte respektera eran religion? Det skulle uppskattas enormt.

 "Detta är ingen kristen sida, Veyla! Detta är en sida för olika sorters häxor. Det betyder också att det ej heller är någon satanistsida. Det är kanske därför folk här inne inte är maximalt pålästa om satanismen, speciellt förtjusta i satanismen eller för den delen speciellt intresserade av den. Detta är en sida för häxor, inte för satanister."

Svar: Jag vet att det inte är någon kristen sida och heller ingen satanistisk sida. Jag ser nu i efterhand att jag formulerade mig klumpigt och fick det att låta som om det var en kristen sida. Jag ber om ursäkt för det. Om ingen här vore speciellt intreserad av satanismen skulle väl inte mobbingen och diskutionen börjat? Jag har sett att det visst finns folk här som är intreserade. Du värkar va en av dem Iram. Du har många åsikter om satanismen iaf.

 "Och vill du diskutera satanism med likasinnade får du söka dig till ett forum som passar bättre!"

 Svar: Jag upprepar. Jag reagera bara på mobbingen! Jag är inte här för att diskutera satanism utan för att snacka om häxor och magi. Men jag toererar inte mobbing.

 "Dessutom bildades den moderna satanismen på 60-talet av La Vey."

Svar: Den modärna satanismen ja. Men LaVey trodde inte på djävulen. Och inte heller på någon gud. Han trodde att varje människ o varje djur är gud. Jag är gud, du är gud. Det finns former av satanism än idag som handlar om samma sak som för flera tusen år sedan. Om du nu inte var intreserad så borde väl jag veta bättre eller?

Så. Hoppas att du fått dina svar och att jag slipper höra något mer av din gnälliga attityd. Jag vet att du kan vara mycket trevligare, för det har du varit innan. Snälla jag ber dig att vara trevlig i fortsättningen för då slipper vi det här.

Till er andra: Om ni av någon anledning skulle intresera er för satanismen så fråga inte på forumet (för det blir så rörit. jag tror jag missat massa frågor nu) utan gå direkt till mig. Min e-mail och msn är modmarstoneheart@live.se

Jag vill inte rekrytera någon eller något sånt. Jag märker bara att vissa av er har ett intresse och jag delar gärna med mig av den info jag besitter. Som en garanti på detta kan jag säga att jag inte är med i några satanistiska grupper eller utan jag har min tro solo.

//magiker lärlingen

Veyla
4/1/08, 12:55 AM
#74

Bappho. Jag såg ditt inlägg där du säger att Bathomet inte är Pan.

Ne, kan hända men om du ser det så här då. Bathomet är inte djävulen.

Frågan är inte "vad är djuvulen" utan frågan är "vad är inte djävulen". Framför allt under korståget så dömde de kristna katolikerna ut alla andra religioner till att vara hedningar och djävulsdyrkare.

Som jag sagt innan tror jag varken på någon gud eller någon djävul eller satan. Jag tror som Atnon LaVey att varje individ är gud. men rent historiskt sett är ju ni häxor djävulsdyrkare me. Man behöver inte gå speciellt långt tillbaka för att se en häxa brännas för att hon/han dyrkade djävulen.

FantasyMoon
4/1/08, 1:01 AM
#75

Det var ett utvecklat svar. Jag har bara en grej att beröra resten har jag inte varit inblandad i. Det är om dcpower. Att låta bli och svara är någonting jag praktiserar i stor vidd, att låta bli och uppröra henne är svårt. Hennes humör och åsikter skiftar likt kappan i vinden. Jag önskar henne bara det bästa, men jag orkar inte med alla svägningar.
När hon dessutom tar alla våra råd och bara kastar i kloaken för att fortsätta samma jakt som en gång förvirrade henne, så vet jag inte vad mer man kan göra för henne. Jag gav upp där för länge sedan och jag svarar sparsamt på hennes inlägg. Det är det enda jag har att komma med om detta.

Veyla
4/1/08, 1:16 AM
#76

FantasyMoon, Jag har aldrig kritiserat dig och du är en av dem många jag gillar här på forumet. Jag vet exakt hur Dcpower är och som du själv sa så byter hon ofta åsikt både om personer och annat. Jag uppskattar också att du är så pass tyst när du kanske blir upprörd eller arg. Du har ingen anledning att känna dig utkäld på något sätt. Ok?Skrattande

Annons:
Bappho_
4/1/08, 1:17 AM
#77

#74 Om du läser om mitt inlägg så ser du att jag också skrev att Baphomet inte var djävulen.

Veyla
4/1/08, 1:19 AM
#78

Oj, förlåtGenerad

Klockan är mycket:P Men rästen stämmer väl?

FantasyMoon
4/1/08, 2:23 AM
#79

#76 Oh nej då.. Jag har den här förmågan att låta bli och ta åt mig av saker jag vet jag inte har med att göra. Det var hyggligt utav dig att tänka så.. :D Näe.. jag kände mest att jag ville ventilera den biten en gång för alla. För som sagt oftast håller jag mig utanför det jag känner är mer än vad jag klarar av.

Hmm Veyla.. jag har på känn att detta kan utvecklas att bli många timmar trevligt samtal. :D

littlemartha
4/1/08, 3:06 AM
#80

Jag vill bara säga att jag tolorerar inte heller någon mobbing, utfrysning eller något annat översitteri. Det borde kunna vara tryggt att skriva här annars får det nog vara för min del.

littlemartha
4/1/08, 3:15 AM
#81

En till sak, Veyla du vet väl om att Iram är sajtvärden här på forumet? Förrvirringen kan bli total här när det blir konfliktfyllt och på något sätt kanske man måste se sin del i det hela på båda håll och kanter? Jag tycker mig kunna förstå både dig och Iram. Hoppas verkligen att det här reder ut sig på något sätt?!

lightseeker
4/1/08, 1:53 PM
#82

rent  historiskt är vi häxor djävulsdyrkare! say what?

Rent historiskt är jag varken DET eller troendes på GUD, så då är nog jag en konstig häxa, borde kanske hoppa av hela forumet, jag har hamnat helt fel.

För övrigt så har jag ingenting att tillägga, mer än att Iram är sajt-värd.

[dcpower]
4/1/08, 2:17 PM
#83

nej, snälla lightseeker gå inte ur forumet jag tkr du e jättetrevlig å snäll

Annons:
Tistel-
4/1/08, 2:18 PM
#84

den här tråden har nog spårat ur en del…

Kanske vi skulle sluta här?=)


lightseeker
4/1/08, 2:18 PM
#85

Jag skall inte gå ur forumet dcpower, jag bara skojade litet grand. Du är också go´

Tistel-
4/1/08, 2:23 PM
#86

För att gå tillbaka till det ursprungliga meddelandet i den här tråden från dcpower…

Om du känner att det är din väg så är det! Alla har rätt att tycka som dom vill, och dom som står för vad dom tycker-Är starka (enligt mej)!

The end!


svartmask
4/1/08, 4:22 PM
#87

Hoppas du blir nöjd med ditt val dcpower^^.
För det är det som DU väljer som är de bästa för dej.
Lycka till vännen<3

[dcpower]
4/1/08, 5:46 PM
#88

tackar så mkt jag önskar er all lycka i era liv:);)

Veyla
4/1/08, 7:04 PM
#89

Svar till #81: hmm… sajt-värd? Det visste jag inte. Då äre ännu värre att Iram inte accepterar vem jag är då. Jag tyckte dess utom inte om Irams sätt att försöka mästra mig. Iram säger i ena stunden att hon vet mer än mig om satanism. I andra stunden säger hon att hon inte är intreserad av den.

Jag tolkar det hela som att hon försökte mästra mig och gick därmed ut på djupt vatten. Som jag skrev i presentationen. Jag accepterar alla för den dem är, bortsätt från dem som inte accepterar mig.

Svar på #82: När jag sa rent historiskt sett så mena jag att från katolikernas syn (som då var dominanta) så var alla förutom dem djävulsdyrkare.

Och tillbaka on-topic: Dcpower, Va bara den du är så löser sig allt;)

Bappho_
4/1/08, 7:11 PM
#90

#89 Bara för att en ledande religion anser att alla de som inte tror som de, tror på djävulen, så betyder det inte att människor faktiskt dyrkade en satan eller djävul. Det är ju en milsvidd skillnad. Förstår inte alls hur du tänker där.

Annons:
svartmask
4/1/08, 7:16 PM
#91

omg känns som om denna tråd kan hålla på i evigheter =P
Men iofs kan de va bra att få vädra sina åsikter ibland, samt kanske delge andra sin kunskap/tro. Det var ungefär som en kompis och jag småtjafsade idag om mitt nya nagellack var rosa eller lila. Men till slut så sa jag bara "va kul att du tycker de, de är roligt och framförallt bra att folk tycker olika" ^^

Veyla
4/1/08, 7:26 PM
#92

#90: Jag har inte sagt att ni dyrkar djävulen heller. Det var så här att vi började gå in på historia och filosofi längre upp och då skrev jag att om man ska följa historieböckerna så… Jag har aldrig hävdat att ni har dyrkat någon överhuvud taget.

Bappho_
4/1/08, 7:32 PM
#93

äsch, du missar min "point". Jag har läst ditt tidigare inlägg. Jag förstod vad du menade och svarade därefter. I give up :-)

Astrina
4/1/08, 7:33 PM
#94

Veyla - eftersom du uttrycker så starkt att du inte tolererar mobbning, varför tar då inte det som rör dig och Iram privat istället?

Veyla
4/1/08, 7:51 PM
#95

#94: Så du ser det  som att jag mobbar Iram? hmm…

nja, på sett o vis har du rätt. Men jag har inte gjort nåt annat än att svara på hennes frågor. Jag är medveten om att jag har varit hård. Men det har med överlevnad att göra. Jag möter oftast hårt med hårt och låter ingen knäcka mig igen. Jag har blivit knäckt för många gånger.

Jag förstår inte varför folk måste bråka så mycket. Om man bara kunde förlåta och acceptera vore det så mycket lättare.

Ni verkar tro att jag känner någon slags känsla till Iram. (hat, ilska osv) men det gör jag inte. Jag har förlåtit henne för länge sedan. Och om hon nu skulle vilja ha en trevlig diskution med mig privat så har jag gärna det. Men då får hon vara lite ödmjuk me;)

Jag är här för att lära mig saker om er på ett trevligt sätt. inte för att bli kritiserad för vem jag är.

//magikerns lärling

Iram
4/1/08, 9:06 PM
#96

Ojoj, jag hade ingen aning om att jag hade en "issue" med eller för den delen emot någon här inne. Ska svara så gott jag kan lite senare när jag får tid, men en sak är dock säker; Man vet aldrig vad som händer när man är på jobbet!

Mvh Iram

Räcka ut tungan

Ijin
4/1/08, 9:14 PM
#97

#95 Känslor är rätt irrelevanta… Men jag kan inte hålla med om när du sa att Satanismen är äldre än andra Relgioner. Isåfall skulle den vara lik Hinduism, så som dom andra äldre religonerna är. Eller längre bak för den delen…

får gärna skriva vad du tror/tycker/tänker/vet ;)

Annons:
Veyla
4/1/08, 11:22 PM
#98

Jag vet att det är så. Det är ren fakta. Thats it! xD

Iram! Trevligt att se dig igen. Hoppas att du inte har tagit allt för illa vid dig nu. Jag ser i alla fall imot en trevlig tid här även med dig;)

Ijin
4/2/08, 12:26 AM
#99

#98 Det får du nog allt bevisa;) Hinduismen är världens äldsta relgion, som är långt över 4000 år gammal. Innan dess fanns massor med Natur Relgioner, som påminner om Wicca.

varulven
4/2/08, 12:30 AM
#100

#98 jag har alltid varit ett stort fan av källhänvisningar faktiskt :)

Ljusalv
4/2/08, 12:35 AM
#101

Jag måste instämma i det Iram skriver, detta är inte ett forum för satanister och djävulsdyrkare utan för häxor och närbesläktade traditioner som shamanism, druidism, wicca, fri/vildhäxor mflr..  Får jag föreslå att ni som är intresserade av satanism och djävulsdyrkan skapar ett eget forum..

varulven
4/2/08, 1:03 AM
#102

För mig är dom då välkomna här. Sen är det upp till Iram att sätta gränserna på vilka hon tycker passar in eller inte. Som påpekats tidigare så finns det ju satanister som har "magiska" intressen, som inte alls behöver vara långt ifrån det vi pratar om här och att då deras tro lyser igenom är väl bara bra kan jag tycka…

varulven
4/2/08, 1:06 AM
#103

och jaja forumet heter "häxor", men jag är ju inte den som stirrar mig blind på ord. som sagts så är det ju även öppet för schamaner, druider blaha blaha oxå, så vart går egentligen gränsen isåfall?

Ljusalv
4/2/08, 1:14 AM
#104

Visst är det upp till Iram att sätta gränserna för forumet! Jag tyckte det var ett konstruktivt förslag från min sida att satanister och djävulsdyrkare skapar sitt eget forum..

Annons:
varulven
4/2/08, 1:19 AM
#105

för deras egen skull , JA. För vår skull, NJA

FantasyMoon
4/2/08, 1:19 AM
#106

Nog för att jag tror att ett sådant forum kan behövas, så öppnar jag iaf mina armar för dem att stanna. Jag har liten kunnskap om både djävulsdyrkare eller satanister, 
men håller det inom ramen så ser inte jag någon anledning för 
detta forum att ha frisinnade även i den kategorin.
För jag vill minnas att det inte är förbjudet av icke häxor att vistas här. En ikke praktiserande får väl vara här med? 
Alla medlemmar iFokus kan ju vistas här.

Iram
4/2/08, 1:27 AM
#107

Naturligtvis får alla vistas här!! Jag tänker absolut inte slänga ut någon, och det har det heller aldrig varit tal om.

Mitt internet krånglar så ikväll, vi får se om detta funkar att skicka. :-(

varulven
4/2/08, 9:51 PM
#108

Iram: nej jag anade att du faktiskt inte hade några planer på det ;)

Veyla
4/3/08, 2:39 AM
#109

Jo det är så här att jag är medlem på ett satanist forum redan. Det finns massor men en svensk som är bra är www.belial.org (om någon va intreserad)

Jag tror att det är bra att blanda oss lite. Inte dela upp oss för då är vi tillbax på stenåldern juh. Jag kan magi som ni aldrig har hört talas om och vice verse. Jag vill lära mig allt jag kan få inn av er och jag delar som sagt gärna med mig av mina kunskaper.

Cristine
4/3/08, 11:27 AM
#110

Den traditionella satanismen:

Han vänder sej mot sin skapare , och bildar en satanisk kult som odlar hat mot allt som är heligt och de använde sina liv åt att kriga mot det som var sant och ärligt.

 Satanismen skapad av Anton Szandor LaVey:

Boken om satan som han skrev är baserad på en smädeskrift  Från XiX som heter "Makten är skälet" av en politisk aktivist från Nya Zeland vars namn är Arthur Desmond och som utmärkte sej för sitt violenta antiprästerskap och för att han försvarade arbetarsyndikaten

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mist
4/3/08, 11:52 AM
#111

Hur orkar ni hålla på …

Om man är dyrkare till gudinnan , guden  eller djävulen…
Det är ju upp det den som är det .

Jag frågar ofta min moder ( Erce ) Moderjord om hjälp när det är något.
Hur gammal e hon tro ?
Vem är hon ?

Alla djävulsdyrkare behöver INTE dyrka satan What so ever…

Det finns dock en massa olika demoner . Min bror var en "satanist" i sina unga år … Och ja Hinduism , är mycket gammal dyrkan .

Låt DC , dyrka vad denna vill , denna  kommer så småning om att finna sin stig i livet , även  om den nu är på denna stig…
Jag tror varken på mörk/ljus/skär/gul dyrkan jag är en Völva / häxa andligt sökande person som följer naturens helhet…

Är det något fel i det …

Må väl alla , va rädda om varandra i stället för att lägga energi på  att skriva en massa saker ,  om att satanister , hindu ,
Va glada om andra kan tillföra er  nya kunskaper om olika saker i stället .

DET  är fööööör mycket skit på nätet redan . inget vidare att göra folk ledsna eller arga…

* Kramar & tankar till er alla *
// Mist

Annons:
mod13
4/3/08, 12:04 PM
#112

Jag anser dock att det är stor skillnad på satanism och häxkonst/druidism/shamanism mfl.

Satanistens grundläggande axiom är "stärk mig själv, det är inte mitt problem om någon annan får betala för min ökade styrka".

Grunden för häxkonst/druidism/shamanism mfl är en helt annan, och här citerar jag Iram:

"De äldre religionerna var primitiva naturreligioner, ofta gudinneinriktade. Man levde i klaner och små samhällen och livet gick ut på att klara livet tillsammans och gemensamt." Dvs här är det inte ego-behov och egokraft som ligger till grund.

Jag tycker att Irams och Veylas sätt att uttrycka sig mycket bra speglar de olika grundläggande förhållningssätten.

Mist
4/3/08, 12:15 PM
#113

Ja , självklart , var det bra det dom skrev .
Men eftersom inte danna DC , vet var den står själv så ska man inte säga till den att si och så är det .

Jag blev bara så ledsen när denna DC , blev ledsen över allt som skrevs .

Om man ska ta upp mörk / ljus magi så finns det faktiskt gudinnor / gudar som är  " mörka / ljusa "

Hecate  , Lilith tex …
Jag har även gått olika vägar i mitt liv , det är svårt ibland att se den väg som finns där faktiskt .
Det är svårt att skriva / tala om vilket som är bäst och vilka / en dyrkan man bör gå .

Jag brukar säga så här ialf .

Den väg du väljer nu , kanske inte är den rätta….
DIN väg som är den rätta… Kommer finna dig
Ha tålamod och ett öppet sinne så finner du frid…

Veyla
4/5/08, 3:13 AM
#114

I och med att vissa här tror sig veta mer än en som är väldigt intreserad så fortsätter jag bara för att det kan bli intresant läsning av det. Om man inte tycker om iden föreslår jag att man helt enkelt ignorerar denna tråd.

Cristine: Av det du säger om satanismen är 90% lögn. Jag skulle vilja att du skriver ut din källa så att jag vet var du får allt ifrån. LaVey trodde inte på någon skapare så hur kunde han tillbe honom?

Mist: Du sa att en djävulsdyrkare inte behöver dyrka djävulen. Det låter inte logist. LaVeyaner dyrkar satan i sina ritualer.

Mod13: Du påstår att det är skilnad mellan satanism och häxkonst/druidism/shamanism mfl. Det stämmer men det är också skilnad mellan Häxkonst och druidism. Och mellan shamanism och wicca. Är det inte?

Mist: du har en väldigt intresant syn på saken. Jag ser att den stämmer men jag vet inte om jag håller med dig. Och det är det som är det fina. Båda kan ha rätt. Eller, finns det något rätt? haha. Jag vet, jag går lite väl djupt ibland:P

Mist
4/5/08, 5:23 AM
#115

Det är ok att va djup ibland som sagt…
Det är roligt att läsa här inne ;)

Cristine
4/5/08, 11:05 AM
#116

Källan kommer från en bok som heter " La vida de Anton Szandor LaVey (Howard Stanton Levey)

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
4/5/08, 11:05 AM
#117

Källan kommer från en bok som heter " La vida de Anton Szandor LaVey (Howard Stanton Levey)

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
4/5/08, 12:06 PM
#118

#114 Hej Veyla: Det är 2 skilda böcker.Den traditionella OCH Den om LaVey. Därför gjorde jag ett utrymme emellan dem.

Önskar dej en härlig dag. Cristine

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Veyla
4/5/08, 3:47 PM
#119

Ja Cristine. Men då står det om Magnus Anton Szandor LaVey va? Han är inte skaparen av satanismen. Jag tror inte att det står det i boken men vill bara försäkra mig om att du inte tror något anat:)

 Du får ha en bra dag du med Cristine<3

Ljusalv
4/5/08, 7:49 PM
#120

#112, jag håller helt med, det finns dessutom en avgörande skillnad till mellan satanism och sk "jordreligioner" som häxkonst, wicca, shamanism, druidism, och det är att satanismen (liksom kristendom, islam, judendom) förutsätter ett dualistiskt tänkande, dvs en uppdelning av världen i termer av ont  gott, ljus, mörker, själviskhet, osjälviskhet, svart, vitt osv..

Detta dualistiska tänkande är främmande för jordreligioner, världen är mycker mer komplicerad och mångfacetterad, begrepp som svart och vitt, ljus och mörker existerar inte, utan livet rymmer allt detta, Gudinnan är både den som ger livet och tar livet osv.. Vi rymmer allt inom oss, eftersom naturen "jorden" gör det..

Ijin
4/5/08, 10:01 PM
#121

Det finns bara ett element. Makt. Och makt är varken gott eller ont.

Veyla
4/5/08, 10:49 PM
#122

Ljusalv. Du talar imot vissa häxor på denna sidan nu. Flera säger att dem följer den ljusa eller goda sidan. Därimot finns det inget i LaVeyismen som säger att vi är onda. Det där har du hittat på själv va? Skulla vilja ha källan till dit utalande:P

Ijin du har så rätt så. Men då kommer vi till frågan, vad är makt?

Ijin
4/5/08, 11:13 PM
#123

#122 Makt är helt enkelt någonting man kan göra;)

Veyla
4/5/08, 11:25 PM
#124

Ja Ijin. O vad kan man inte göra? haha, jag fördjupar mig i allt vetu. Ha lite tålamod bara:P

Ijin
4/6/08, 12:02 AM
#125

#124 Jag stoppar mitt huvud i allt. Jag behöver inte fördjupa mig speciellt, jag lär mig endå. Kan man grund principen så kan man över 65% av resten.

Jag kan inte flyga, men jag kan se till satt ingen kan bestäma över mig..?

Annons:
Ljusalv
4/6/08, 12:03 AM
#126

#122, det är uppenbart att dualismen, dvs uppdelningen av kosmos i motsatser är en del av satanismens väsen. Därmed inte sagt att satanismen enling LaVey skulle vara "ond.  Satanismen (dess olika varianter - från den mer "förfinade LaVeyismen till ren djävulsdyrkan) definierar sig själv i ljuset av kristendomen.

Jordreligioner, åtminstone så som jag tolkar dom, gör överhuvudtaget inte denna uppdelning av kosmos. Det blir ointressant att diskutera i termer av ont och gott, ljus och mörker osv.

Veyla
4/6/08, 12:09 AM
#127

Ljusalv jag kan se din point nu och jag håller delvis med. Men det är väldigt vanligt att människor vill se saker som onda och goda eller ljusa och mörka. Sen är det så att satanismen är mer eller mindre en jordreligion i grunden. Därav måste man inte tro på gott och ont för att vara satanist. Därimot måste man det om man ska vara tex jude eller kristen. För då är dem goda och vi onda. satanismen är nog mer jordreligion än vad du tror. Sen finns det alltid as som sabbar allt och kallar sig för saker dem inte är o påstår massa saker. Det du läser i tidningar eller ser på nyheterna är oftast fjortisars verk:P

Veyla
4/6/08, 12:13 AM
#128

Ijin! Du säger att du inte kan flyga? Kan inte alla det? Jag kan det iaf o alla jag känner!

Skoja bara. Jag tror därimot att med hjälp av magi kan man det. det finns bevis på detta men dem är ju inte 100%. Och nej du kan inte bestämma helt över dig själv så länge du vill tillhöra sammhället. Du måste anpassa dig till dem lagar som fins annars går det illa:P

Men det va inte så du menade va? Jag förstod vad du menade (tror jag) och du har helt rätt(:

Ljusalv
4/6/08, 12:49 AM
#129

#127, det just det som är problemet, att människor tänker i termer av ont-gott, ljus-mörker osv.. Jag tror det gäller att bryta detta destruktiva tänkande som bara leder till fanatism och enfald och som fjärmar oss från jorden och allt annat skapat.

Konkreta skillnader mellan satanism och jordreligioner är flera, de flesta jordreligioner erkänner en gudomlig närvaro, tex som Guden och Gudinnan inom wicca/häxkonst, andeväsen knutna till de olika elementen, eller en mångfald av gudar och gudinnor. Satanismen enligt LaVey är ju närmast ateistisk även om begreppet "Mörkrets Herre" förekommer..

För de flesta anhängare av jordreligioner finns en strävan efter att att bli en balanserad person och att leva i harmoni med naturen och elementen, man har en cyklisk världsbild, dvs man föds, lever, dör och återföds.

Satanismen tycks mer handla om det egna jaget - egot, inom LaVayismen finns ju en närmast darwinistisk människosyn.. Hur man ser på själen och ev återfödelse vet jag inte..

Några ganska djupgående skillnader!

Ijin
4/6/08, 2:21 AM
#130

#128 Jag lyder inga lagar:P Lagar är för dom som inte har respekt, heder eller något sinne för rättvisa. Om jag har någon magi i mig så kan jag inte använda den. Jag bryr mig inte ett skvatt alls om vad andra tycker och tänker om mig, Jag är jag, sen vad andra vill att jag ska vara kan ta sig… Att ens bry sig om det!? Så nej, jag tillhör inte samhället..? Jag har makt att strunta i lagen utan att det drabbar andra, så jag har visst rätt mycket makt. Dessutom har jag massor med annan makt med. Jag är helt enkelt inte en person som gillar att använda den.

FantasyMoon
4/6/08, 2:36 AM
#131

dcpower, du är väl ännu kvar fast du inte skriver så mkt? Jag tänkte att du lurar runt  här och suger åt dig av vad som skrivs och låte rdte mogna i din egen takt. Eller?

Mist
4/6/08, 4:25 PM
#132

Klart DC är kvar :) det är ju roligt att lära / läsa om allt :)
Jag lär mig nytt varje dag när jag är här och när jag läser om saker hemma :)

I helgen har jag lär mig en massa saker ( här i från )  jätte roligt tycker jag faktiskt :)

Så hur är allt nu dcpower ?

// Mist

Annons:
Veyla
4/6/08, 9:46 PM
#133

Ijin och ljusalv. Jag känner att vi kan holla på i evigheter med det här. Jag känner att jag lärt mig massor och har fått massor av nya sätt att tänka på. Jag hoppas att ni har fått ut något av det med:)

Senast jag hörde något från Dcpower (idag) var läget fint och det verkar som om hon är kvar här;)

marcoz
2/7/15, 9:59 PM
#134

åfyfan xD

Upp till toppen
Annons: