Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 22485 ggr
isnornin
3/31/08, 9:51 PM

Maskrosvin

Är det någon som har gjort eget Maskrosvin?

MVH Isnornin

Annons:
Hias
3/31/08, 9:52 PM
#1

Nej men är oxå nyfiken på att få pröva på det..

isnornin
3/31/08, 9:58 PM
#2

Här finns det då maskrosor i överdrift på sommaren, tänkte att de skulle göra lite nytta;)

MVH Isnornin

Hias
3/31/08, 10:01 PM
#3

ja samma här fast jag bor i närheten av stan .

isnornin
3/31/08, 10:04 PM
#4

och jag mitt på/i/brevid en åker;)

MVH Isnornin

nanna-maria
3/31/08, 10:49 PM
#5

hur gör man maskrosvin då?

BranDuir
3/31/08, 11:01 PM
#6

Maskrosvin
Recept till ca 25 liter:
15L Maskrosor
8-10 Appelsiner
3-4 Citroner
7,8 Kg socker (icke mer smakar mer än du tror)
1 pkt Bakjäst eller 1 pkt torrjäst (vanlig)

Skiva Appelsiner och Citroner, halvtunna skivor,
lägg ner bland maskrosorna bara det gula.
Slå 15L kokande vatten över alltsammans.
Låt stå 18h, sila bort appelsiner, citroner och
maskrosor. Lös sockret i 10L vatten, häll all vätska
i jäskärlet, kolla tempen tillsätt jäst, låt jäsa tills det
är klart, länge!!!!!! tappa om tills det är klart, slå
i jästopp, inget klarningsmedel. häll på flaska njut
försiktigt, Djävulskt lömskt.!!!!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
BiGavia
3/31/08, 11:03 PM
#7

#6 hoppla de blir till att plocka maskrosor de.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Hadina
3/31/08, 11:44 PM
#8

ojojoj.. ni vet väl att det är förbjudet!! *S*

Coturnix
3/31/08, 11:46 PM
#9

Jo men det är ju för att det blir så oerhört hög alkoholhalt!!!

Hadina
3/31/08, 11:57 PM
#10

Jo jag vet.. skriv inte så *högt* om det.. så någon hör!..Cool

FantasyMoon
4/1/08, 12:09 AM
#11

Jag hörde nu att man får göra maskrosvin nuför tiden. Men jag svär inte vid det. Utan det är bara att man kollar upp saken.

Coturnix
4/1/08, 12:11 AM
#12

Eller så gör man det i vilket fall…

FantasyMoon
4/1/08, 12:16 AM
#13

#12 utan hänsyn till hurvida det är lagligt eller ej?

Annons:
BranDuir
4/1/08, 12:20 AM
#14

civil olydnad…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Coturnix
4/1/08, 12:21 AM
#15

Nej man kan göra sallad av blommorna också! ;) Är på aprilhumör.. jag ska kolla upp det där med lagligheten.!:) Men brygga vanligt vin med köpta extrakt får man göra. Och hämta svensktillverkad öl i Tyskland får man också göra.

FantasyMoon
4/1/08, 12:28 AM
#16

Jag är okej med civil olydnad. ;)
Ja jag tycker att man i alla fall kan göra ett hederligt försök att kolla upp saken. Jag blev lite sugen på att gröa vinet själv när receptet var så enkelt. Frågan är bara vad jag kommer att tycka om det.. får väl servera er på en sammankomst på gården kanske? :P
Ytterligare hörde jag att det förut inte var okej på grund av att man då inte gjorde vinet på frukt.. igen lösa rykten. Eftersom detta är gjort på frukt så borde det vara okej. .Men jag slår inte i några spikar här utan ordentliga källor.

sitter jag här och groggar på vodka och pepsi.. kan tro att jag inte gnäller på maskrosvin! :P

FantasyMoon
4/1/08, 12:54 AM
#18

Men va dduktigt gjort av dig. :D
Okej så det var en motion, vad blev beslutet på motionen då? Hittar det inte.

Coturnix
4/1/08, 1:00 AM
#19

Näe inte jag heller… var ute och tittade på stjärnorna istället. ;)

_RS_
4/1/08, 1:03 AM
#20

Lagligt sedan 1994.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941738.HTM

Som utdrag kan jag skriva i följande, för de som inte orkar läsa hela lagen.

"

Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

 "

Maskrosornas blommor är att anse som växtdelar.

//

Annons:
FantasyMoon
4/1/08, 1:09 AM
#21

Okej.. så man får göra maskros vin.. Vad bra.. då är det klargjort en gång för alla. :D Duktigt gjort av dig #20.

*hehe* #19 Jag fick en knepig lukt i näsan.. påminde om bränt papper. hade föredragit stjärnorna faktist. :P

_RS_
4/1/08, 1:17 AM
#22

#14

Civil olydnad är inte det samma som kriminellet förfarande.

Jag höll en kurs i civil olydnad för en tid sedan och jag kan garantera dig att det är en skillnad på att begå en olaglig handling och civil olydnad.

Till exempel är det förbjudet att sätta sig mitt på gatan och hindra trafiken, men det är inte förbjudet att man är 20 personer som går fram och tillbaka över gatan i flera timmar. Kan polismyndigheten däremot få det till en otillåten demonstration eller manifestation så kan de förflytta en från platsen. Kan det inte bevisas så kan de på sin höjd be en att snabba på. Det är tillåtet även för grupper att vara lite förvirrade ;-)

blodtopp
4/1/08, 1:29 AM
#23

Maskrosvin är farligt gott. Och det kan bli rejält starkt…

BranDuir
4/1/08, 1:33 AM
#24

För att förtydliga bifogar jag här ett litet utdrag…

Framställning av maskrosvin förbjöds 1978. Anledningen var tydligen att blommorna (det är kronbladen som används) inte är godkänd råvara för vin, för sådant var det bara frukt och bär som kom ifråga.

En annan motivering som förekommer är att blommorna snarare var krydda än råvara, den absoluta merparten av alkoholen kommer från jäsning av socker. Det hela skulle alltså kunna jämställas med mäsk, som är olagligt så länge det är "i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker." Men så verkar åtminstone inte skatteutskottet ha resonerat. Detta nämns i följande lilla citat-pärla; riksdagens motioner är då inte det första ställe jag skulle leta efter dylika recept på, men där ser man.

I sin tolkning av LTD [Lagen om Tillverkning av Drycker] uttalar skatteutskottet bland annat följande (SkU 1977/78:27):

Maskrosor omfattas inte av de råvaror som får användas vid tillverkning av vin. En dryck gjord på maskrosor anses därför inte som vin.

Dåvarande skatteutskottets lagtolkning vittnar om en okunnighet som i grad endast torde kunna mäta sig med dess klåfingrighet. Man kan nämligen utmärkt väl basera maskrosvin huvudsakligen på saft från frukter. Ett förträffligt recept använder exempelvis 15 apelsiner och 10 citroner till 5 liter maskrosblommor. Blommorna får här karaktären av smaksättare. En sherry-liknande smak blir resultatet av detta recept.

Det är efter skatteutskottets vantolkning som 1977/78 års riksmöte stämplade tillverkningen av maskrosvin som illegal trots att egentligen legaliteten bestämmes av närvaron av fruktsafter snarare än av frånvaron av maskrosblommor.

Ur motion 1990/91:So292 till riksdagen
av Gösta Lyngå m.fl. (mp)

Motionen avslogs. Förbudet upphävdes dock i 1994 års Alkohollag, som jag förstår det med ett pyttelitet tillägg, markerat av mig:

Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

Referenser:
Motion 1990/91:So292
SFS 1994:1738, 1 kap 5 §
Anita Danielsson, Gör eget vin av frukt och bär (ICA Bokförlag 1997), sid 31

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Veyla
4/1/08, 1:39 AM
#25

Där ser manFörvånad
 Jag önskar att jag kunde mer om lagen.

isnornin
4/1/08, 10:23 AM
#26

Jag hade inte tagit upp ämnet om det hade varit olagligt;)) Ut och plocka;)

MVH Isnornin

Bjornen
4/1/08, 10:29 AM
#27

Lite förkortat kan man säga att genom ändring av lagstiftning glömde man först bort maskrosorna, när det sas att bara frukt och bär fick användas för tillverkning av vin. Men är numera ändrad och andra växtdelar får också användas. Det blev även andra vintillverkningar som av misstag blev förbjudet, men maskrosorna var vanligaste blomväxten.

För att få ett gott vin bör blommorna rensas från gröna delar. Vanligen använder man bara citroner och inte apelsiner vid vintillverkningen. Jag har inget recept tillgängligt, då det är ett bra tag sedan jag gjorde något maskrosvin.

Vanligen använder man maskrosblad till sallat och bladen bör växa på mycket skuggiga ställen för att de ska bli någorlunda milda i smaken. Blommorna kan också användas men man bör använda lösa kronblad. Det är ju inte för inte maskros heter maskros, då många blommor är en bra matplats för olika larver. Om man delar en överblommad blomma märker man ofta att det finns olika larver i blombottnen. De som är vegetarianer måste nog noga sorter kronbladen så att inget kött komer med av misstag.

Annons:
isnornin
4/1/08, 10:38 AM
#28

smakar inte bladen lite som roccula sallad?

MVH Isnornin

Tistel-
4/1/08, 10:56 AM
#29

jag har aldrig riktigt tyckt om vin! kan detta vara ett alternativ?


Hadina
4/1/08, 11:01 AM
#30

#26.. Det var jag som skrev att det var olagligt.. hade tydligen inte tillräckligt med info.. ber om ursäkt för det..

Var inte meningen att det skulle bli en sån diskussion om det.. det var mer menat som ett skämt..

Tistel-
4/1/08, 11:04 AM
#31

#28 jo det gör dom men små späda är ganska milda, smakar mer som sallad =)

maskros är bra för utrensning av gifter, vätskedrivande=)


isnornin
4/1/08, 11:12 AM
#32

#29 jag tyckte nog inte om vin förrän jag var i din ålder;)

MVH Isnornin

Bappho_
4/1/08, 11:13 AM
#33

När jag var liten bodde vi granne med en bondgård. Den gamla kvinnan på gården gjorde ofta maskrosvin och jag har många minnesbilder av hur hon står böjd över åkern i timmar plockandes maskrosor.

FantasyMoon
4/1/08, 11:13 AM
#34

Men vad gör det att en sak undersöks noga? I satanism tråden får poster skäll för att posterna inte 
innehåller tillräklig med information. Nu är det korrigerat. ;)
Nu vet vi för fakta och inte bara lösa spekulationer, för inte kunde väl vi veta att det blev rekomenderat för att det var lagligt.
Jag uppmanar er till tre saker:

  1. Aldrig be om ursäkt för att man kollar upp saker på egen hand.

  2. Aldrig klanka på någon som vill undersöka för sina egna ögon.

  3. Alltid undersök med egna ögon.

Nej jag vet att ingen här hindrar någon i att undersöka själv, jag vill bara passa på att uppmana till källkritik. :D Inte heller gör det väl något att en persons inlägg 
blir ett samtalsämne. ;P

1.

Annons:
Tistel-
4/1/08, 11:18 AM
#35

#32 vad gjorde du för att tycka om det då? haha

tycker jag har försökt med så många olika, men får roliga grimascher (hur stavas det) varje gång=)

Kanske ska testa maskrosvin, kan ju alltid ge bort det om jag inte gillar det hahaha!


isnornin
4/1/08, 11:23 AM
#36

#35 du har väl inte hittat rätt sort;) Jag gillar rött, inte surt!! inte så kallt… Det finns ju hiskiligt äckliga sorter ;P

MVH Isnornin

Tistel-
4/1/08, 11:32 AM
#37

#36 då har jag smakat på alla de äckliga då=) haha

Egentligen är jag allergisk mot alcohol, får roliga röda fläckar på huden, men det kanske också växer bort? Flört


Mist
4/1/08, 1:36 PM
#38

Det är äckligt med maskrosvin…
* uscha * men smaken är som baken …

LinaN
4/1/08, 1:52 PM
#39

maskrosvin är en av projekten inför framtiden, men närmast till just nu är kottisiima, finsk lättmjöd kan man väl kalla det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

isnornin
4/1/08, 1:55 PM
#40

#39 det låter gott;)

MVH Isnornin

svartmask
4/1/08, 4:23 PM
#41

hehe, tror hela tin att de står  makro svin xD

Annons:
_RS_
4/1/08, 4:33 PM
#42

Det är stooooora grisar det…

svartmask
4/1/08, 4:45 PM
#43

*asg* dom bor uppe i storfors xD (där jag för övrigt växte upp)
ok felåt tebaka te on-topic =P

Anco
4/1/08, 9:20 PM
#44

#38, maskrosvin är  faktiskt gott,men man ska inte dricka det förrän det är dags att plocka nästa års maskrosor. Det behöver lång lagringstid, då blir det liknande sherry. *slurrrppp*

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Bybo
5/6/08, 10:59 PM
#45

Hepp!

Har tänkt göra maskrosvin, men ännu inte bestämt vilket recept jag ska använda mig av ( googlat) Men tänkte delge er ett av dem jag hittade:

**************************************************

5 liter) 3 l blommor, 4 l vatten, 2 citroner, 2 apelsiner, 2kg farinsocker 50 gr jäst.

Lägg blommorna i kruka eller likn. Häll på kokande vatten. Låt stå i 48 tim. Sila bort blommorna. Tillsätt socker.

Skala apelsinerna skär dem och tvättade citroner i skivor. Lägg i frukten. Täck krukan med en duk, och ett lock.

Jäses 3 v. Tappa på flaskor, låt stå minst 8 v.

sanaya
5/7/08, 12:09 AM
#46

Känner en som gjorde maskrosvin. Blommig om kinderna var hon, glad och sprallig av att dricka det. Har aldrig smakat själv, men blir väldigt nyfiken nu igen, haha

Mayline
5/7/08, 12:12 AM
#47

Jag gör maskrosvin right this second :)

Endroppeihavet
5/7/08, 12:19 AM
#48

haha.. figures att en tråd om egengjord alkohol har en stor skara anhängare här.. *asg* alkisar hela bunten!

*nu.. hur va d nu då.. 15 liter maskr…"

Här ska d göras maskrosvin.. d kanske man borde ta med på träffen.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Annons:
Lorelai
5/7/08, 1:03 AM
#49

Ja.. vi bara går och väntar på att dem skall växa sig klara för att skördas.. Det ser ut att vara vilken dag som helst nu. :D

Bybo
5/7/08, 1:27 AM
#50

#47 Gör du efter Brans recept?

Bybo
5/7/08, 1:48 AM
#51

Rödbetsvin

10 medelstora rödbetor
2pkt russin
2kg socker
2st rågbrödscirklar
50g jäst för söt deg

Koka upp rödbetorna i 4 liter vatten, och låt det koka till dess att de är helt färglösa (flera timmar, jag kokade dem i 5). Fyll på med vatten någon gång ibland så att det hela tiden är 4 liter.

Häll över vätskan i din jäshink, men släng rödbetorna - det är smaken vi vill ha, inte de gråa och tråkiga klumparna.
Häll i sockret och rör ut det ordentligt, häll därefter i russinen, och ställ hinken att svalna i rumstemperatur.

När vätskan svalnat brer du på jästen på rågbrödscirklarna, precis som om det vore smör du bredde på dem. Lägg dem sedan med jäst-sidan nedåt i hinken.

Försegla sedan hinken och låt den stå och jäsa i en måndad. Till en början kan jäsningen vara mycket kraftig, men efter en vecka så har den nästan avstannat helt.
Låt hinken vara helt under denna månad - rör varken om eller lufta den.

Efter en månad tillsätter du jäststopp, och någon dag därefter klarningsmedel. Häll sedan över sherryn i flaskor, och låt dessa stå svalt i minst en månad.
*********************************************

Hittade på nätet. fanns även Älggräsvin :-)

Lorelai
5/7/08, 1:58 AM
#52

Rödbetsvin! Näeä.. men det skall provas på! ;P
bra tips.. tack.

Bybo
5/7/08, 2:06 AM
#53

#52 *fniss* Japp. man kan nog ta lite mer vatten kan jag tänka mig

Hadina
5/8/08, 12:21 AM
#54

Jag kanske med ska prova!
Nu när jag kan smaka på det med..Flört

Bybo
5/8/08, 12:24 AM
#55

Kuuuligt att smaka av det hemmagjorda :-)

Annons:
Hadina
5/8/08, 12:36 AM
#56

Visst är det nått speciellt när man gjort nått själv!
vin, sylt, saft..osv

Bybo
5/8/08, 12:38 AM
#57

Ja, vi människor mår bra av att odla själv och skapa själv osv…att allt inte är färdigt sas….Och så är det ju godast också då man odlar själv :-)

Mayline
5/9/08, 10:00 AM
#58

#50

Jag gör en egen liten blandning av olika recept. Delvis detta. :)

Bybo
5/9/08, 10:17 AM
#59

#58 Wow! Har du gjort det tidigare? Isf hur smakade det? Enkelt recept? :-)

isnornin
5/9/08, 11:18 AM
#60

Ska maskrosorna vara färska? el torkade?

MVH Isnornin

Anco
5/9/08, 11:33 AM
#61

#60 du använder de nyplockade blommorna.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Coturnix
5/9/08, 11:36 AM
#62

..och sköljer bort alla små svarta djur…det blir så animaliskt annars;)

Annons:
Anco
5/9/08, 11:38 AM
#63

#62 självklart!! om man nu inte vill ha ett proteinfyllt vin förstås Skrattande

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

isnornin
5/9/08, 11:49 AM
#64

Lite skräp rensar magen;)

MVH Isnornin

Astrina
5/9/08, 11:59 AM
#65

Haha! Jag hört talas om någon tequilasort som har larver/maskar på botten, det här skulle kunna bli en variant då, fast vin förstås. :D

Coturnix
5/9/08, 12:06 PM
#66

Det vildjäser och blir äckligt, va.

Hadina
5/9/08, 12:06 PM
#67

Kollade receptet från broder BD.. 25 liter!!
Då lär ju jag ha vin livet ut!!..Förvånad

Coturnix
5/9/08, 12:15 PM
#68

#67 Du får ju bjuda på vinet! ;)

Hadina
5/9/08, 12:17 PM
#69

#68.. ja får ju bli det!!

Det är gott om maskrosor nu.. Hmm kanske skulle leta upp nåt och göra slag i saken..

Annons:
magickittie
5/9/08, 1:43 PM
#70

Har gjort maskrosvin ett par gånger och provat ett par recept, spelar egentligen ingen roll vilket du använder, citrusfrukterna ger naturligtvis en smak på det som är något bättre än med bara maskrosbladssmaken (finns det ett sånt ord *s*). Annars är det bara att använda citronsyra, man kan säkert smaksätta med vad som helst i princip *s* .

Tips från mig, låt det stå mer än 8 veckor och var noga med att inte få med bottensatsen varesig från jäshinken eller från den färdiga flaskan.

Ang rödbetsvinet… det rekomenderar jag inte *s*

isnornin
5/9/08, 1:47 PM
#71

Hadina jag kan hjälpa dig att dricka det, vi kan ha maskrosfest!! Maskrossallad, bröd, ??? och vin till;)

#70 Ska det inte stå sen 1 år minnst på flaska?

MVH Isnornin

Lorelai
5/9/08, 2:15 PM
#72

Efter vad jag har hört så tappningen på flaska gör varken till eller ifrån med jäsningen. Alltså att när man har hällt upp det på 
flaska är det färdigt för att drickas, lagringen skall ske på fat. 

Hmm.. en idé.. baka maskrosbröd.. :P Undrar hur det blir..

Outrageous
5/9/08, 2:26 PM
#73

Har inte kikat i den här tråden förrän nu. Är det för sent att plocka maskrosorna nu? Förvånad Vore kul att testa.

magickittie
5/9/08, 2:29 PM
#74

#71 Vårat var aldrig så länge på flaska men vinet ändrade smak ju längre du väntade med att dricka det.

Jag tyckte smaken blev bättre med tiden så det är säkert så att man med fördel kan lagra det ett år :-)

Lorelai
5/9/08, 2:36 PM
#75

#73 Nej då… stick ut och plocka du.. Vi gör halva receptet.. Eller vi och vi. _RS_ gör och jag tittar på.. :P Jag har aldrig gjort vin förut och han har börjat prata om äpplen och grejer i. Begriper ingenting jag.. Men kör på du..

#74 ja för visst är det väl så att vin blir bättre med tiden, alltid. Men  ja jag vet ingenting om detta. Jag dricker knappt alkohol heller. Försöker att läsa på om lagring och jäsning på sidor av folk som ser ut att veta vad de bedriver.. Funderar på att höra av mig till någon som pysslar med detta..
Funderar även på om man borde leta reda på en trätunna. :P

Outrageous
5/9/08, 2:43 PM
#76

#75 Haha, det kommer nog bli lite samma sak här, då Kristoffer har erfarenhet av vinbryggning. Tror nog han kommer tända på idén om jag lägger upp det. :D Testar nog också att göra hälfen dock.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden för det var ju en del, men är det blommorna, bladen eller hela växten man ska använda?

Annons:
magickittie
5/9/08, 2:44 PM
#77

#75 Vet inte det med trätunnan, när man lagrar vin (druvor) så sägs det att man lagrar mycket på ståltunnor idag (om det är just stål vet jag inte men någon metall iallafall). Om man ska lagra på träfat (tunna) så tror jag den måste vara av en speciell sort och att den ska "behandlas" eller liknande innan man lagrar vin (druva) på den. Kanske funkar det med vad som helst men jag är helt ärligt inte heller den alkoholdrickande typen eller för den delen vinkännare. Maskrosvinet var mer för att det va ett kul projekt och ganska enkelt och vi gjorde det ett par gånger och delade ut flaskor till familjen ( hu langare också  inser jag nu- dock inte till minderåriga naturligtvis )

;-)

Lorelai
5/9/08, 2:56 PM
#78

#76 Det är bara blomman som skall användas. Men plockar du hela köret så har du ju tillhörande sallad för i kväll med. :P

#77 Hohooo langare där.. :P
Man kanske kunde hitta någon gammal tunna från någon vinlagrare som är trött på den? De är ju ganska stiliga. Så när man inte skall lagra vin i den kan man skära av toppen och leka pirat med den. :D Ja vi sa det att detta vinet få ju nästan bli ett högtidsvin.. ett för cermonier och liknande. Ingeting för lördagsdrickandet direkt.

BranDuir
5/9/08, 2:58 PM
#79

fungerande vintunnor kostar skjortan och femtio, plus att de brukar rymma typ 250 liter….

men en whiskytunna på två imperial gallon kan du köpa loss för ungefär 3000:- då är den först använd till sherry eller portvin och sedan till whisky…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
5/9/08, 2:59 PM
#80

Det jag har märkt med maskrosvinet är att det i början kan vara mycket strävt… och att dircka sandpapper är ju ingen höjdare:((

Men ju längre flaskorna får stå desto bättre blir vinte, nånting åt sherryhållet efter ung. 1 år.

Nu är det inte alla vin som vinner på lagring… en del blir helt enkelt odrickbara efter ett år eller så. Enklast om det är köpvin är att kolla i systembol.katalog… där brukar stå om det vinner på lagring eller bör drickas omgående.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Outrageous
5/9/08, 2:59 PM
#81

#78 Haha, har aldrig ätit maskrosor. Har fått för mig att de är ganska beska, men det kanske inte stämmer? Bara bladen man äter då eller? Kanske vore bra för min skrala ekonomi. *S*

BranDuir
5/9/08, 3:00 PM
#82

hellre hederliga maskrosor än influgen ruccola…smakar ungefär lika dant

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
5/9/08, 3:02 PM
#83

#81 späda maskrosblad som sallad…. kan vara beskt, ja.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Outrageous
5/9/08, 3:03 PM
#84

Jag får nog gå ut och smaka i eftermiddag helt enkelt. :)

Anco
5/9/08, 3:04 PM
#85

#84… ta och plocka lite och ta med hem…. ser så konstigt ut om du ligger på alla fyra i gräset och tuggar på maskrosblad… ;)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Outrageous
5/9/08, 3:06 PM
#86

#85 Haha, man måste ju ge grannarna något att prata om. ;P

_RS_
5/9/08, 3:08 PM
#87

#86

Jag minns en sommar då… hmmm jag bodde ovanför din mamma… Fast iofs så tuggade du ju inte maskrosor då… det var väl ett inslag i livet jag saknade… för jag petade in den bilden i mina minnesbilder och vips… jag smålog lite :D

Anco
5/9/08, 3:08 PM
#88

#86 jovisst…. men som häximage är det kanske inte att rekommendera att ligga och tugga gräs…. ;)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Outrageous
5/9/08, 3:17 PM
#89

#87 Det var en mysig tid :) Helt klart.

#88 Det kanske blir en ny häxtrend? Haha. För att visa att vi står nära naturen.

Anco
5/9/08, 4:12 PM
#90

#89 Varför inte…. låter som en god idé, men man kanske göra det med lite finess?! Ta åtminstone med dig en servett och tallrik med bestick. Det ser lite mer softikerat ut!;))

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
_RS_
5/9/08, 4:15 PM
#91

För övrigt håller jag på med en sats nu… vin alltså

:D

Outrageous
5/9/08, 4:48 PM
#92

#90 Jovisst, duka upp med levande ljus och vin. Maskrosvin kanske. :D (så håller jag mig dessutom lite on topic ;))

isnornin
5/9/08, 5:52 PM
#93

#91 vad blir det för sort??

Lorelai, ringblomsbröd är gott, så det blir säkert bra med maskrosor, rödbetsbröd är också gott!

MVH Isnornin

_RS_
5/9/08, 8:38 PM
#94

#93

Maskrosor med äpple och citron…

Coturnix
5/9/08, 8:42 PM
#95

Märkte du vad dyrt det är med citroner? Jag skickade med dottern tjugo kronor och bad henne köpa två citroner. Jag trodde i min enfald att det skulle bli lite över till henne. Men två citroner kostade sjutton kronor!!!!;)

Lorelai
5/9/08, 9:17 PM
#96

#93 Hmm.. mums.. Jag har ju lite ringblomma som håller på att ta sig med.. kanske blir det så det räcker till lite bröd med. :D Det behövs ju inte mycket för brödbakning. Någon tesked bara. Eller ja okej.. matsked då. ;)
Rödbetsbröd.. aldrig tänkt på. Jag tror jag underskattar rödbetorna en smula.

#95 Näe! Shit det var dyrt..

isnornin
5/9/08, 10:25 PM
#97

Rödbetor är jättegott tycker jag! Rödbetssoppa! mums!!

MVH Isnornin

Annons:
Lorelai
5/9/08, 10:38 PM
#98

Oh jag älskar rödbetor.. men jag har bara ätit dem på två vis.. små från klasen.. som godis nästan. Och från burk till pyttipanna. Dags att prova ny sätt ser jag. :D De har en otroligt härlig smak de där. så kryddiga.

isnornin
5/9/08, 10:40 PM
#99

umm;)

MVH Isnornin

Jodrena
5/9/08, 11:02 PM
#100

Nu är jag den att säga att jag inte kikat här förrän nu. Men nu blev jag sugen på att göra en sats. Visserligen har jag hela kylskåpet fullt av "sima" men vinet ska ju stå ett tag med :D

Så till min fråga: Lorelai sa att man använder bara blommorna. Bara det gula i blommorna eller med hela den gröna knoppen under blomman?

(jaja, jag är finsk och kan inte precis alla ord :P )

Anco
5/9/08, 11:35 PM
#101

#100 du använder bara det gula i blommorna, dra bort den gröna "knoppen" under blomman…
Varning för gula fingrar :)'Lycka till!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Lorelai
5/9/08, 11:42 PM
#102

#100 Du ser ut att ha lika många ord som jag har. Jag skulle ha använt det gröna med, annars blir det väl 
bara kronblad?

Jodrena
5/9/08, 11:46 PM
#103

#102 Det roliga är att jag fick ordet för bara några dagar sedan, men jag lärde mig det tydligen inte :P Annars är det sällan folk kan tro att jag skulle vara annat än svensk, men i vissa ord brister det totalt. Kan vara helt vanliga ord som jag egentligen kan men det blockeras. Så är det att vara tvåspråkig =/

bjarvamor
5/9/08, 11:56 PM
#104

Fick prova maskrosvin första gången för ett par år sedan, och det var himmelskt gott! Som en jättegod sherry, tyckte jag. Har tänkt göra själv men det blir aldrig av! Men vi får kanske börja sätta nu då inför nästa häxträff nästa sommar. Det ska ju stå och jäsa länge, helst två år har jag hört!Flört

Annons:
_RS_
5/9/08, 11:59 PM
#105

#104

Jäsa i två år vill jag nog helst inte att det skall göra…. Inte för att jag har bråttom att dricka, utan för att det antagligen går helt åt skogen…

isnornin
5/12/08, 3:18 PM
#106

Varför måste maskrosorn vara färska? Vet inte hur jag ska få till så många liter på 1 dag…

MVH Isnornin

Lorelai
5/20/08, 12:19 PM
#107

#106 Jag vet inte.. Kanske prova att frysa dem tills du har tillräckligt med maskroser och så tina upp dem?
Annars.. halvera receptet till den mängd blommor du får tag på och sätt det. Så gjorde vi iaf.

_RS_
5/20/08, 12:26 PM
#108

#106

Ja… jag har gjort vin sedan jag gick på högstadiet ;-) det jag upplever är att man gott kan göra vin på frusna saker i princip lika bra som på färska. Det kan faktiskt vara en fördel med att frysa in plockade växter och bär. Nämligen att eventuella ägg från insekter eller nematoder inte kommer att kläckas och förstöra jäsningen.

Vi vet ju alla hur hemskt tråkiga torkade maskrosor ser ut, så det är ju inte ett alternativ :P

Favoritvinet över alla andra är nog fikonvin… men det är ju livsfarligt :D

isnornin
5/20/08, 12:37 PM
#109

Nu finns det massor med maskrosor!! Men de får allt vänta;) tills en annan vecka:)

Fikonvin det lät smaskens, är det desertvin? till ost o kex typ??

MVH Isnornin

_RS_
5/20/08, 1:27 PM
#110

#109

Njae.. det är ett vin man kan hälla på glas och dricka sig fördärvad på utan annan orsak än att det är otroligt gott :D
Men i huvudsak skulle jag rekommendera det till vuxenfolk som vill ha ett substitut till saft, när man äter glass, tårta, chokladpudding eller annat som är smaskensjättesupergott.

Så visst ligger du nära när du säger dessertvin, men jag tror att fara föreligger för att man glömmer själva desserten ;-)

isnornin
5/20/08, 1:36 PM
#111

ok!!;))

MVH Isnornin

Annons:
Bappho_
5/20/08, 1:38 PM
#112

Är det någon som har något bra recept på örtlikör?

_RS_
5/20/08, 2:04 PM
#113

#112

Till en flaska sprit ;-)
Krossa/mosa 2 msk Anisfrå och en msk fänkålsfrö, samt "en liten bit" lakritsrot (ca 1 msk "bitar" som finns på apoteket) i en mortel. Häll på en dl kokande vatten direkt i morteln och låt stå en stund.

Under tiden kan man lägga några (3-4st) stjälkar med pepparmynta, en "standard" stjälk citrongräs i en flaska (1 lit). Häll i 5dl av spriten och 1 dl rårörssocker. Ta en hutt ur vodkaflaskan och le lite. Häll i innehållet från morteln, fyll upp med vatten till ett par cm nedanför halsen (ca en dl från full). Ta en jäkel till ur vodkan, för att smaken från den förra börjar släppa (men sen är det nog med smygandet).
Lägg i ett litet skott (stort som en tumme ca) från Artemisia arboretum, förslut och ställ undan minst 3 veckor. ;-). Sila ner allt i en ny enlitersflaska och smaka av med vatten eller sprit tills du får rundhet eller styrka som önskas (Gillar man sött kan man givetvis ha i lite mer socker).

Lycka till… Det smakar inte så tokigt det inte…

//

Bappho_
5/20/08, 4:47 PM
#114

#113 Tack :-)

Jodrena
5/20/08, 4:55 PM
#115

"Ta en hutt ur vodkaflaskan och le lite" :D säkert en mycket viktig del av processen hihi. den meningen gjorde mig glad på något vis, det var så gulligt. Den andra hutten gjorde inte alls samma verkan på mig. och nej, jag sitter inte här och huttar :P

Ni delar med er av mycket trevliga recept här. Synd att jag går i flytta-tankar (och har för litet utrymme för att göra allt jag vill med för den delen) så jag hindrar mig själv från att prova allt. För jag är den som tycker om att prova allt. Det blir nog en riktig kökshäxa av mig till slut hihi.

Denna tråd gör mig dock litet bekymrad. Den borde ha en åldersgräns. Hoppas inte alltför unga tonåringar hamnar i trubbel pga recept som publicerats här på den här underbara sidan…

_RS_
5/20/08, 5:15 PM
#116

#115

Njae… jag hoppas inte heller att ungdomar får bekymmer av några recept… Men å andra sidan… får det tag på sprit, utgår jag från att de inte har tid att vänta på att det blir klart ;-) och i de fall de har tid att vänta är nog inte orosmolnen så stora heller. ;-)

Sedan är det ju bra om det räcker med en hutt för att få dig glad… Jag drog i med en extra för de som inte tycker en räcker… det är ju givetvis valfritt att hutta över huvud taget.. Annars blir det inte roligt att göra tio flaskor likör :S… hehehehe

//

Jodrena
5/20/08, 5:42 PM
#117

#116 jo, de recept som kräver alkohol i har de förstås litet svårt att lyckas med hur som helst, men t.ex. som ju trådens titel säger, maskrosvinet, är inte särskilt svårt att göra själv utan legitimation ;) men som du säger, de har nog inte tid att vänta på den och den som har det har nog också förhoppningsvis förnuft.

haha. jo, det skulle nog bli litet intressant att sätta igång med tio flaskor likör efter ditt recept ;) undrar just hur den tionde skulle bli…

isnornin
5/20/08, 5:44 PM
#118

Körsbärsglögg har jag smakat, det var gott, ska be syrran om receptet;) if någon är sugen;))

MVH Isnornin

Annons:
blodtopp
5/20/08, 6:59 PM
#119

#115 Jag tror då att om det är några ungdomar som vill ha alkohol, så skaffar de nog det nån annanstans. Färdig. För det är lättare… Tyvärr =/

Waara
5/20/08, 7:00 PM
#120

#6..När är det goda maskrosvinet klart..? :D

isnornin
5/24/08, 2:01 PM
#121

Hur många dl maskrosor går det på 1L?

MVH Isnornin

_RS_
5/24/08, 2:42 PM
#122

#121

10 dl Alltid… hehehe ;-)

Astrina
5/24/08, 2:48 PM
#123

#118 Jag är jätteintresserad!

isnornin
5/25/08, 11:15 AM
#124

#122 bäst att vara säker;)

#123 jag ska fråga min kära syster;)

MVH Isnornin

_RS_
5/25/08, 12:27 PM
#125

#124

Men om du menar hur många deciliter maskrosor du skall ha till en liter vin, får ju frågan ett annat svar ;-)

Men jag tror nog att du kan köra 5-6 dl baskrosor till en liter vin.

//

Annons:
ANBC
5/30/08, 10:41 PM
#126

Jag skulle vilja smaka på detta när det är klart ;-)

Kram o BB

Outrageous
5/31/08, 4:43 AM
#127

#125 Baskrosor? Är det någon ny sort? ;P

_RS_
5/31/08, 1:33 PM
#128

#127

Jepp.. speciellt vanliga i spaniens bergstrakter :D Av dem kan man få ett speciellt typ av maskrosvin, med en ton av sprängsten och lustigt sittande huvudbonader…
Alla dessa smaker och upplevelser tar väl överhanden över det man märker under den så kallade "dagen efter"… Sprängande huvudvärk och stentunga grejer på huvudet.

Outrageous
5/31/08, 2:06 PM
#129

#128 Haha, det låter jobbigt. :D Jag tror inte att jag ska testa det då.

Upp till toppen
Annons: