Annons:
Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 8286 ggr
Mayline
2008-05-22 21:08

Troll, tomtar, älvor, feer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla, döm mig inte nu.

Har en fråga.

Har någon av er träffat på något väsen såsom troll eller älvor?

Själv har jag gjort detta men aldrig har någon trott på mig då jag berättat detta. Har alltid fått avsluta men : nej jag skojjar bara. För att inte bli dumförklarad.

Är det någon mer än jag som träffat på något sådant?

Själv har jag träffat två feer.

En röd och en blå. Det var verkligen en magisk händelse. 

Min mor var med och talar ofta om händelsen trots att det nu var närmare 10 år sedan.

Annons:
Mist
2008-05-22 21:41
#1

Jag och min dotter har byggt ett trädhus till älvor och tja vi såg en st älva :) Jag tror på dig , och jag tror även på andra naturväsen :)

Ignisintus
2008-05-22 21:44
#2

Varför skulle du inte ha träffat 2 älvor? dom är en del av vår värld precis som allt annat, sen om många stressar förbi och inte ser dom är deras förlust. så klart vi tror dig och är lite avis;)

Mayline
2008-05-22 21:49
#3

Känns härligt med förstående människor.

Finns inte många häxor IRL och prata med här i väst så det är skönt att få tala av sig lite här.

:)

Lorelai
2008-05-22 21:52
#4

Jodå.. jag ser hör, ser och talar med dem. Jag ser dem inte så tydligt som om det står en sko där på golvet. Jag får lov att se dem med mitt sinne. Det har hänt att dem har varit nästan helt fysiska, men jag ber inte om det heller. Jag vet att dem är där.
Jo jag menar främst vättar nu. :)

Mayline
2008-05-22 21:54
#5

#4

Det som jag tar upp i frågan träffade jag på och de var helt fysiska och klara framför mig. Annars har jag träffat på både troll och små tomtar :)

ANBC
2008-05-22 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Helt klart, jag tror dig, men jag har bara fått skymten av några vid två tillfällen vad jag vet, såg alltså inte helt klart utan typ dimmiga var dom.

Njut av det.

Kram o BB

Annons:
lightseeker
2008-05-22 23:39
#7

men mayline, jag finns ju också här i väst, och jag ser dom, allesammans, så då är vi TVÅ, ju.

fairytindra
2008-05-22 23:45
#8

jag såg en av våra hustomtar som gick förbi soffan som jag låg på i höstas. Det var en märklig och stark upplevelse kram tindra

marinelady
2008-05-23 00:06
#9

Hustomtar har jag defenitiv märkt av många ggr för de har hjälpt mig i stallet när jag skött mitt så har de skött sitt…gör jag fel så hämnas dom (saker som går sönder, saker som försvinner osv)

Ignisintus
2008-05-23 00:08
#10

själv ser jag aldrig nån el, några även om frun talar om för mig att jag har sällskap el, så… men jag hoppas på att kanske få träffa dom/det som finns runt omkring. jag vet iafl, att dom är där och det räcker för mig, och jag vet om jag inte bör vara på vissa ställen när man är ute och går och sånt;)

Endroppeihavet
2008-05-23 00:25
#11

Jag har aldrig sett några *avis* men man känner närvaron.. har en kompis speciellt som attraherar alla möjliga småtroll och älvor.. i hennes hem är det full aktivitet! Hon ser dem inte heller men vi har båda beskrivit dem på papper exakt likadant hur vi tror de ser ut..

Första gången jag faktiskt såg det blev jag lite rädd.. en påse som blev "nertrampad" sporadiskt på flera ställen som att någon med små fötter gick över påsen.. jag flög upp ur sängen och hade ingen lust att va ensam..

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Moonraven
2008-05-23 00:40
#12

Jag har nog aldrig sett en älva men om nätterna kan jag ibland känna små hopp och dunsar i sängen. Vet inte säkert om det är älvor, tomtar eller vättar men något är det Flört.

bjarvamor
2008-05-23 01:14
#13

En midsommarafton för några år sedan såg jag ett riktigt troll. Hon var väldigt stor och satt lutat mot stugväggen med uppdragna knän och betraktade folket som satt vid lägerelden! En fantastisk upplevelse. Jag tecknade av henne ur minnet några dagar senare.Flört

Annons:
Alvljus
2008-05-23 13:26
#14

Trädandar har jag sett och mött, och det skogsrå som besjälar skogen omkring vår stuga. Inga troll eller älvor, men min dotter säger ofta att hon brukar se "småtomtar" (jag tror hon menar vättar) ute vid stugan. Hon pekar ut dem för mig och beskriver dem och deras kläder men jag ser dem aldrig, förmodligen är jag för låst i mitt tänkande.

ANBC
2008-05-23 14:19
#15

Njut av det ni ser mina vänner.

Kram o BB

Wargmane
2008-05-23 14:30
#16

# det är ju underbart att du har förmågan ..

gläds med den för det är sannerligen en gåva…

På mitt gamla torp där vi har haft kurser hela somrarna , där fick de flesta uppleva möten med älvor , vättar å annat knytt *ler'

de flesta med stor förvåning…

Att se ansiktet på någon som för första gången inser att De Finns !! Den känslan är obetalbar !!

Kramixar

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lorelai
2008-05-23 14:42
#17

#5 Jo jag förstod att det stod till så. Det var därför jag poängterade att jag så sällan tar till mig av det när de är i fysisk gestaltning.
Det är precis som när jag använder pendeln.. det räcker med att den hintar åt ett håll så är jag tillfreds. ) Så pendeln ger mig inte mer eftersom jag inget mer önskar.

Vättarna kan få lalla fysikt inför andra som har behov för det. För min del räcker det som det är. Fast då och då så står dem där åndå.

Iram
2008-05-23 17:19
#18

Jag kan ana småfolket, men mer som rörelser i ögonvrån (nånting litet pilar förbi eller tittar fram) eller som en slags energi som känns väldigt speciell, liksom virvlande och lite småbusig. På mitt gamla jobb kändes detta väldigt ofta men tyvärr är jag inte kvar där längre.

Min mormor kunde se gårdstomten och han sägs finnas kvar på samma gård ännu. Jag kan tyvärr inte se honom.

Till er som kan se; Glädj er! Glad

Mayline
2008-05-23 17:35
#19

#13

Nu är jag nyfiken… ungefärfär hur stor var hon?

Själv har jag träffat på något jag själv tror var ett troll. Det tyckte jag var stort och det gick mig ungefär upp till knävecket.

#16

Måste vara väldigt roande att få vara med vid ett sånt ögonblick!

Hade själv viljat se deras ansiktsuttryck då en vätte pinnar in i skogen framför dem. :)

Wargmane
2008-05-23 17:44
#20

#19 jaaaaa….det är helfränt !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
lightseeker
2008-05-23 23:04
#21

hmm, trollen har jag sett i olika storlekar, älvorna likaså och trädandar med, tomten har jag anat, i ögonvrån…mfl.

Mililot
2008-07-29 19:51
#22

Skogstomtar har jag sett några gånger, men jag har bara anat att jag haft älvor i närheten när jag varit i skogen.

Det är en sådan otrolig känsla! :D

BiGavia
2008-07-29 20:03
#23

Jag har min gröna skogs* vet inte vart han tillhör, men busig är han…. alla andra väsen finns .Tomtars lycktor jag sett… men troll aldrig ens anat….

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

LadyDarkness
2008-07-29 20:42
#24

När jag var liten bodde vi på en gård utanför Göteborg. Där hade vi en liten ladugårdstomte som vi fick små skymtar av ibland. ^^

mommo
2008-07-29 21:07
#25

Jag har sett älvor ända sedan jag var tre år på villan ute i skären. Fast jag då var så liten så visste jag redan då att detta är något som alla inte kan se. Så jag höll tyst om det.

 Först nu i vuxen ålder så har jag berättat om det för mamma, och idag så tror hon nog på mig, jag har upplevt en hel del annat övernaturligt också.

Nuförtiden så bor jag i skogen och här har jag stött på: älvor, tomtar, troll, och några små som jag tror är vättar.

Jag ser det som en stor förmån att få bo såhär, och dagligen få träffa på småfolket!

Ladysara
2008-09-12 12:18
#26

Min mamma berättade om hustomte när hon var liten,hon skulle gå till korna på natten och kolla varför dom förde sånt väsen,hon sa att hon gömde sig i ett bås,och hon hörde någon tassa och gå omkring med mjölkkannor,alla andra var inne i huset.Hon vågade inte kolla för hon trodde det var spöken sa hon till mig.Jag tror på feer och hustomtar ,småfolk,även om jag ej sätt dom.Glad

Iram
2008-09-12 12:22
#27

Jag tror att skogen kryllar av liv, och inte bara det vi kan se med blotta ögat. Mitt hjärta säger mig att varenda träd har en ande.

Annons:
Mayline
2008-09-12 13:56
#28

#27

Var på en föreläsning om just trädandar. Mycket intressant kvinna och en mycket intressant föreläsning.

Hon pratade mycket om skogsfolk om trädandar som hon kallade för "devor" och hon berättade även om att varje själ har en ande som vakar över en.

Jag blev särskillt fascinerad då hon satte sig ned bredvid mig efter föreläsningen då folk börjat gå ut och tittar på mig. Hon tar in hand och sluter ögonen och säger "du kan se" och visar med sitt finger ett parti i mitt öga.

Jag har alltid bara sett andligheter med just den här delen av ögat. Blev väldigt imponerad att hon såg detta.

Sen sa hon något som gjorde mig varm i själen.

"Du har inte en ande som vakar över dig som de andra i det här rummet. Hela skogen står bakom dig och stöttar dig i det du ska göra. Det du är ämnad att göra. Blunda inte för synerna, ta vara på dem istället. "

Kände mig väldigt speciell just då. Det har levt med mig länge nu.

Jennix
2008-09-12 19:32
#29

Jag har aldrig sett något men jag känner mer av när det är en närvaro vid mig. Så exakt vad det är, ande, älva eller tomte har jag ingen aning om. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

maximiljana
2008-09-13 00:42
#30

Yes.Du är speciell Mayline.

Mayline
2008-09-13 17:15
#31

Tack, det var väldigt snällt sagt, maximiljana <3

[trumman]
2008-09-13 17:25
#32

Ja, kom ihåg att du är unik, som alla andra! :D

Mvh, T

Tuva-Lena
2008-09-14 02:55
#33

Nej, jag har aldrig sett några älvor eller vättar, men dom gör mig sällskap i stallet där dom flätar manen på min häst. :) På nätterna kan jag höra dom när dom knallar förbi utanför huset också, och varje gång tror jag att det är nån ohyfsad "människa" som inte tänker på vad klockan är! Men sedan slår det mig ju, att det är mitt i natten och "människan" sover. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

felixmartinsson
2008-10-18 00:46
#34

Jodå, jag tror dig iaf. Själv har jag sett en häftig liten varelse. Eligt mina förlarningar & sökand eom dess storlek och utseende va det en Gnom.

Annons:
chaange
2008-10-27 18:00
#35

Vilka underbara berättelser! Jag har inte sett något naturväsen alls, men hoppas verkligen att jag gör det i framtiden, ska hålla ögonen mer öppna! :)

aris-eile
2008-10-27 19:50
#36

Väsen ja.. ser man mest hela tiden. Jag har en del på bild med… både i skogen och hemma.. mest ser man ju skuggorna av dem.. men ser man bara lite bredvid dem så ser man dem klart..

//

MaryDrummond
2008-10-27 23:39
#37

När jag låtsas som om jag inte ser dom ser jag dom.När jag visar att jag ser dom försvinner dom:)Utom en gång när jag vråålstirrade på en liten ful skäggig gubbe i brungråa kläder och med en krokig gren till käpp.Han blängde tillbaka och fnyste med sin svampiga näsa som var full med hår i näshålorna.

Efter ett tag fnyste jag tillbaka så att det stänkte på mina kinder.Han gjorde då helt om och skumpade iväg likt en grävlings rulltiga gång och försvan ner i en bäck för att upplösas  framför mina ögon.

När jag först upptäckte honom stod han med nedsänkt huvud och hade någon gren i handen som vippade upp och ned.Han gjorde ett kryss på marken med sina invirade fötter i nån hårig beklädnad.

När han upplösts av vattnet stod jag mållös kvar och stirrade på krysset han gjort.Än i dag kan jag gå fram till platsen och undra var som döljer sig där.Någon som har svar?

Zenta
2008-10-28 02:15
#38

troll och älver med mera finns men få tror på dom. Allt du ser som ingen annan ser finns. Men alla andra tror att du är knäpp eller dum för att dom inte ser de.

Dom är avis på dig för du ser de dom inte serFlört

aris-eile
2008-10-28 02:20
#39

#38

Väl kommen och väl mött.. ser du är ny.. här…
Alltid trevligt med färskt blod i grytan.

Men jag måste få säga en sak… det är inte allt man ser som finns.. sinnet spelar en ibland ett spratt, så ock De…
Bara så du tänker på det framöver.

chaange
2008-10-28 09:32
#40

aris-eile: Tack så mycket!

Oh ja, trots att jag inte sett dem så både vet och känner jag att de finns, har alltid vetat att det finns "något mer".

Har även varit med om lite mystiska saker som får mig att tro ännu mer :)

Simelion
2008-10-28 21:26
#41

Jag är verkligen avis på de som ser, det skulle jag verkligen vilja göra, se alla fantastiska magiska väsen…

När jag nu suttit och läst igenom tråden tänkte jag på en sak. Ganska ofta när jag gått å lagt mej så känner jag hur nån/nåt kliver i sängen, ibland sträcker jag ut en hand och ibland tänder jag lampan för att jag tror jag ska känna eller se nån utav mina katter där. Men ingen katt där, inte ens i närheten. Mån tro om det är nåt väsen som kliver i min säng?

Annons:
Snuffe82
2016-07-09 23:10
#42

Har aldrig trott på Sk övernaturliga väsen mm till jag fick bevittna det själv, så ja, jag har sett älvor..eller kanske fenomenet älvor, kommer till det senare varför jag säger fenomenet. Och så här ligger det till: Jag har aldrig berättat det för någon (första gången nu) för jag vet vad jag själv skulle ha sagt om någon hade berättat det till mig förut. Har även undviktgt konversationer i många många år med många om s k övernaturliga saker genom att säga att jag inte tror eller sätt något övernaturligt. Vet på förhand hur dessa diskussion skulle ha blivit när den som frågar ler och har ett litet flin på läpparna när de frågar om det. Om de var med om det jag var med om skulle det vara ett betydligt allvarlig, snudd på skräckslaget ansiktsuttryck. Googlade lite grann nu och tycker att 99% av allt jag läser är ett skämt och ett jävla hån. Visst det kanske finns "Peter pan-älvor" men är riktigt tveksamt till det. Det jag bevittnade var mer typen "klassiska" älvor och det var fan ingen fröjd som jag ser att vissa kallar det när de ser de. Själv fick jag hjärtat upp i halsgropen och blev bokstavligen stel av skräck i ca 15-30sek (svårt att säge en korrekt uppskattning av tiden). Detta skedde när jag och flera andra var ute i skogarna i Särna och nattvandrade i en vecka för nu ett antal år sedan (Sov i tält på dagen och gick upp mot kvällen och vandrade genom natten). En dag någonstans där i skogen gick vandringsleden förbi en öppning, typ en myr innan den gick vidare in i skogen igen och mycket riktigt låg det ett tunt täcke av dimma över myren. Alla gick vidare med jag själv som gick längst bak i vandringsledet stannade till när jag kom till öppningen…Jag blev stel av skräck/panik och kände håret resa sig och pulsen låg säkert på max. Där ute på myren var det ett sällskap av 8-10 vitgråa/genomskinliga kvinnliga gestalter som dansade i ring på ett svävande sätt. Och det var inte svåra att se eller urskilja från dimman, jag såg tydligt deras svallande kläder och frisyren med långa flätor i som var uppsatta. När jag står där så vänder sig en av dom sitt ansikte om och tittar rakt på mig, det var just ögonkontakten som fick mig att stort sätt dö av skräck. Hon log lätt till mig och vände sedan tillbaka sitt huvud inåt mot de övriga i ringdanser igen. Jag bara stod där full av skräck medan i ödonvrån såg mina kompisar gå vidare in i skogen på vandringsleden. Efter ca 15-30sek lyckades jag kolla neråt/slita blicken och sätter mig ner på huk några sekunden för att typ hämta andan och låta skräcken sjunka in och sedan reser mig igen . Med ser då bara dimma som ligger över myren. Jag skyndar mig skräckslagen ikapp mina vandringskompisar men håller tyst om det jag såg. Och jag har varit tyst om det fram till nu. Och kanske kommer i fortsättningen vara tyst om det. Få se.. Ville bara berätta detta och hoppas att andra som har varit med om liknade inte känner sig ensamma om det. Vet inte var det var som jag såg elle ifall detta var någon form av illusion i mitt huvud eller om det var på riktig. Som sakt var jag riktig skeptisk till sådana övernaturliga saker innan men efter detta känner jag mig mera öppen. Som sakt fenomenet existerar frågan är bara om det är i huvuden eller om det verkligen skedde ute på myren..

MrsOgg
2016-07-10 08:38
#43

Jag har aldrig sett dom som om man ser en människa av kött och blod men däremot så är förnimmer jag dom och ser dom i mitt tredje öga. Jag är aldrig ensam när jag går in skogen och den mest framträdande är min gud The Green Man, jag har sett småfolk som jag kallar dom med ett gemensamt namn hos många andra men inte så mycket här hemma vilket är lite synd. Jag är nog lite avis på dig också :)

Bappho
2016-07-11 00:37
#44

Bland udmurter som är ett finsk-ugriskt folk tror man att typiska älvdimmor är vattenväsen som kliver upp på land, vid gryning och skymning.

Här kan man läsa mer om vozo-väsen:

https://albacorax.wordpress.com/2011/09/09/vozo/

https://www.folklore.ee/folklore/vol26/lintrop.pdf

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2016-08-27 08:18
#45

Nu när vi är inne i dimmornas tid tänkte jag komma med ett tips.  Väsen av olika slag kan ta hjälp av dimmor (eller tjock rökelserök) för att visa sig för oss, materialisera sig,  

Så gå ut en sen kväll eller tidig morgon när dimmorna är i farten och packa ner ditt besvärjelsekit (vad det nu vara månde) och experimentera lite ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: