Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 11953 ggr
Wargmane
2008-07-03 18:09

Fylla Medicinskåpet 2 !!!

Japp nu fortsätter  vi med "godiset !!

Vill ju berätta om Juli  och Augustis aktiviteter nu drar det ju igång på riktigt!!!

Väl mött alle gohexer !!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Wargmane
2008-07-03 18:25
#1

Ja helgen ute i Bohuslän blev helt underbar !

Vädrets makter var med oss och vi fick fyllt på förråden ordentligt !

Mest blev det : Rölleka , Älgört, Alla sorters bärblad, Gulmåra från Ramsvikslandet(är helt unik och doftar och smakar himlagott!, Daggkåpa, Johannesört, Styvmorsviol, Fläderblom, Kärringtand, Malva, och en himla massa Vildrosblad!!

Här nedan fyller jag på allteftersom med recept och beskrivningar!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-03 18:37
#2

Image:Johannesört.jpg

Underbara Johannesört, nu är den som bäst att plocka här i Västra Götaöand…å det gör jag i massor !!

Tinktur, olja och torkade blommor till Änglathe blandningen!

Både tinktur och olja används till omslag vid muskel och nervsmärtor! För bra att vara utan !!

Te eller tinktur är kalas vid nervositet och ångest, depression.

Älgört plockas bara blomställningen…torkas eller som nu har jag gjort tinktur , alltså plockat burkar fulla och fyllt på med brännvin, så nu står de i solen och laddas , sen intar man det tsk vis vid influensa och förkylning !

Torkar man blommorna håller de bara i 9 månader …sen oxiderar de, och blir otjänliga !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-03 18:46
#3

Sen gjorde vi salva på alla vildrosor vi hittade , och det kan jag lova att det finns mycket av  därute på kusten !!

 SNABBSALVA

Rosa moyesii Highdownensis Foto Eva StadeJag plockade c:a en liter

Rosenblad som jag la i en kastrull, hällde på c:a 6 dl rapsolja och satte på spisplattan och lät det precis börja puttra och drog sedan av och lät stå i en halvtimma…silade sedan av blombladen och bröt ner 2 stycken bivaxkakor, och hällde i en halv deciliter jordnötsolja, lär det smälta och hällde sedan upp det på fina glasburkar !!

Simsalabim bästa salvan för torra händer och fötter !

Läker t.o.m sprickor på hälar !!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-03 18:54
#4

Likadant som i exempel 3 om man har brådis kan man göra salva eller olja på så sätt att man hettar upp snabbt olja med den verksamma örten…kan ju vara så att nån har fått ryggskott och man har ingen färdig salva eller olja …bara att plocka och göra påm samma sätt som ovan!

Receptet ovan är MYCKET ! så till husbehov räcker gott halva mängden !!

Exempel på bra örter :

Ringblomma,Lavendel, Rosmarin, Rosor, Myntor.

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

mommo
2008-07-03 19:05
#5

Tack för fina tips!

Wargmane
2008-07-03 19:16
#6

Till att göra "lypsyl använder jag samma recept fast dubblar bivaxet...gör på den blomma eller ört jag vill använda ,, då gärna lavendel och ros, till förkylningstrutvalla använder jag pepparmynta !

Det Bivax jag använder är just nu crearomes som är på 50 gr kakan..

Så rent av kan man säga Till SALVA

6 dl veg olja /Typ Rapsolja , Olivolja, Solrosolja..)

100 gram bivax

0,5 dl Jordnötsolja (alt, mandelolja, jojobaolja, eller sheasmör)

LYPSYL

3 dl olja 100 gram bivax….

här är det väldigt olika på kvaliteer så man får prova sig fram …är gott att ha extra bivax ifall det blir för mjukt eller olja om det är för hårt!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
blodtopp
2008-07-03 20:45
#7

Kalas Wargmane!! =) Mera mera mera *S*

Och så kommer du väl ihåg min fråga i förra tråden va? ;o)

Ioma
2008-07-03 20:52
#8

Tack så jättemycket för infon.

Kan man använda johannesörtens blad oxå eller är det enbart blommorna som är bra?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Wargmane
2008-07-03 20:59
#9

# 5-7-8 Tack !!!

ja bara Johannesörtsblommorna!

EHH HAR JAG MISSAT EN FRÅGA ?? kOLLAR !!?? nu …

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-03 21:17
#10

Om du menar vad man göra tinkturer på ??

Det jag gör tinktur på är :

Älgört . Johannesört , Blodrot , Melissa . Rölleka . Kärringtand, Mynta . Salvia . Vänderot.

Sen kan man ju göra på vad som helst….Bror på vad man använder jue!

BT !! du som verkligen går in för det här …så finns det en engelsk bok som heter:

Planetary Herbologi.   Den är suverän!! Tjockare än bibeln och lite "överkurs" jämfört med svenska böcker !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wynja
2008-07-03 21:27
#11

Men detta med olika Johannesört? Har så himla svårt se/känna vilken som är den äkta…Tips?

 Undrar Wynja

Wargmane
2008-07-03 21:36
#12

Äkta johannasört (Hypericum perforatum) blir drygt halvmeterhög, med en tvåkantig stjälk och små, äggformade blad med genomlysande prickar. Mosar man de gula blommorna kommer det ut en röd saft. På grund av den röda saften från blommorna kallades den också mansblod, syftande på Johannes Döparens blod. Den röda färgen kommer av färgämnet [hypericin](http://hem.spray.se/e.snygg/Vxtmed/johannes.htm#färgämnet hypericin). Johannesörten växer i glesa skogsmarker, på ängar och i buskmarker. Sommaren 1994 påstås ha varit den bästa johannesörtsommaren i mannaminne.

Nu fuskar jag lite *ler*Här kommer länkar där du kan titta !

http://hem.spray.se/e.snygg/Vxtmed/johannes.htm

http://www.s-weeds.net/familjer/teenies/hypericaceae/perforatum.html

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wynja
2008-07-03 21:39
#13

Tack, kära Wargmåne :)

Men det e väl inte farligt om fel typ kommer med av misstag?

Annons:
Wargmane
2008-07-03 21:43
#14

#13  Nejdå !!

den andra har samma verkning fast svagare …så det är ingen fara alls!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wynja
2008-07-03 21:47
#15

Vad bra :) Tack igen! // Wynja

Wargmane
2008-07-03 21:50
#16

Nu ska jag skriva om min största favorit av dem alla :

LAVENDEL

Jag kan praktiskt taget inte vara utan den…Den gör att jag är balanserad och mår gott!!!

Främst använder jag den utvärtes i oljor och som infusion till omslag! till lvendeldoftkuddar både här och där!

Den är lugnande för centrala nervsystemet, blommorna har en lätt laxerande verkan , och funkar vid jäsningssymptom, Då som te !

Jag har alltid ren eterisk lavendelolja i handväskan…den verkliga akutörten vi illamående, trötthet, Brännblåsor, Insektsbett..mm

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-03 21:59
#17

Sen har vi då Fruntimmersblana!!

Eller Jungfru Marie Kåpa …ja kärt barn har många namn!

Daggkåpa !! Bra att plocka nu innan den blommat helt ut!

Den är invertes stoppande och inflammationshämmande.
Och är kalasbra för oss som är klimakteriekärringar *s*, samt mot smärtsam menstruation!

Då oxå torkad eller färsk som te.

Jag plockar mängder för det blir inte mycket torkad ört kvar….

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lorelai
2008-07-03 22:02
#18

Ja.. daggkåpan har jag plockat nu så jag är nästan less på det. Inte ens bemödat mig med att ta hand om den senaste skörden som än väntar på att bli nerplockad. :P

Wargmane
2008-07-03 22:18
#19

#18 ja men visst !!!*ler*

det är jue healing på en bara man tar i det…pratar om det…skriver om det….Jag healar mig som bara tusan nu *ler*

Har snart gått i bott , sen är det uppåt mot en topp !!!

Kramixen ….

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lorelai
2008-07-03 22:20
#20

#19 A men vad underbart! :D Det är alltid skoj att vara på g till toppen igen.. :P

Annons:
blodtopp
2008-07-03 22:58
#21

Tack Wargmane =) Och den där boken var inte ens dyr jö! *chockad*
  Jo, jag har väntat så många år på att komma igång med det här så det känns så bra att det äntligen börjar röra på sig ;o) Och det är tack vare det här forumet, till 99.8% i alla fall *S*
  Så jag hoppas att jag kan hitta ställen där blommorna finns, det är det som för tillfället sätter käppar i hjulen för mig.

Och ja, lavendel. Helt underbar blomma! Älskar den mest av alla jag också =)

Coturnix
2008-07-04 00:13
#22

Lavendel övervintrar aldrig hos mig…jo denna vintern som var en enda gren med en ynka liten blomma :)

Hur bevarar ni vildrosendoften bäst? Jag har prövat nu att bevara den i solrosolja.

Waara
2008-07-04 00:14
#23

Wargmane :) Tack goa. Tar del av tråden du ger oss ,jag drar ut hela sidan.. så har jag lite o läsa i kvällen..*S* ..
Lavendel har jag planterat lite extra,min favorit oxå ;)
Kram//W

Wargmane
2008-07-04 00:35
#24

# 21 nej jag kollade själv på amazon.com…12 dollar!!

På vattumannen i Stockholm…647!!!! lite skillnad !

#22 gör den inte ? hmm…vad jag har försdtått så bodde du jue ett antal kliv från vättern å hit o dit å bortofram…det är ju enna samma linje som mig *s* Du får la ta å bädda in dem lite då …..*s*
>Jag använder ju alltid raps Och Bivax…vaxet "låser" doften så den inte dunstar…gäller att vara snabb där *ler*

kramixar gohexerne // Kristina

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blodtopp
2008-07-04 01:11
#25

Och på Adlibris.se kostar den 130 kr och där är det ingen frakt. Så det blir ungefär samma pris som från Amazon. Men när jag kollar på amazon nu så hittar jag den inte, vill du kolla att det är samma bok på adlibris?

Wargmane
2008-07-04 01:30
#26

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-04 01:37
#27

ja det är samma BT !

det som är bra med den för oss kitchenwitches är att den innehåller oxå..kryddor och annat för läkekonst…så Många bra recept och annat finns !!

<Den är verkligen en bok jag rekommenderar!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Wargmane
2008-07-04 02:31
#28

Nä nu är det nattinatti….Imorrn går färden ut till ängarna……

Fylla sig med dofter och Hänga ryggsäcken full…de e healing det se…

Blomsteräng

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Searchingmoonwolf
2008-07-04 08:42
#29

#25 Jag hittar inte boken på AdLibris…

#28 Vad är de största skillnaderna mellan denna och boken "Örtmedicin och växtmagi"?

Hadina
2008-07-04 09:30
#30

Å du goa örtagumma!!!
Vad du generöst delar med dej!!
Tackar från det allra innersta, för alla tips och recept du ger.
Nu MÅSTE jag ju till bolaget och handla brännvin :))

Redan juli.. jag tyckte nyss det var vår..Förvånad

blodtopp
2008-07-04 10:53
Searchingmoonwolf
2008-07-04 11:12
#32

#31. Tackar o bockar!!!

Searchingmoonwolf
2008-07-04 12:00
#33

Jag tänkte att jag sätter in en liten fråga/text under denna tråd…

Jag kan väl säga att det är tack vare forumet som jag verkligen kommit igång med en dröm som jag haft länge, att odla örter.
Som normalt var jag för nån månad sen och köpte och planterade några örter, utan att veta till vilken nytta. Bara för att ha. Räcka ut tungan

Nu undrar jag om ni skulle kunna ge mig tips - exempelvis till te- va jag kan göra med mina örter (salvia, timjan, chilibasilika, rosmarin, lavendel)? Hittills är det timjan och chilibasilikan som kommit rejält upp de andra är långsammare. 

Vilka örter lönar det sig att för mig skaffa om jag skulle villa laga te?

Jag hann tyvärr inte med i årets örtskörder men nästa år kommer jag på nytt… Och så äter jag lite mediciner som jag inte vet om passar med alla örter, ska i augusti och fråga om saken. Skrattande

Alla råd är välkomna! Cool

Wargmane
2008-07-04 12:11
#34

# 33 *ler* men där var du ju igen !! försökte PM :a dig igen men det går inte att komma in på din sida !Lite svårt då !

Jo jag tycker du ska ansa dem eftersom och torka till te..

Just dessa örter använder jag inte så mycket till teblandningar…Timjan mot hosta …Rosmarin mest till utvärtes för dålig cirkulation, lvendel har jag beskrivit i #16. Salvia som munsköljning vid infektioner i mun och svalg samt baddning vid dåligt läkande sår!

Till teer är det ji mest olika sorters myntor jag vill rekommendera, temynta, peppermynta,rosenmynta,polejmynta,krusmynta och citronmeliss. dessa är alla helt underbart gott i te!

Det gäller dock med alla sorts örter att använda med sans då de har mer eller mindre medicinsk verkan!

Kramixen // Kristina

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Searchingmoonwolf
2008-07-04 12:33
#35

#34 Tack tack. Skrattande Jo. Tänkte, som du skrev, att jag tar tillfället i akt och frågar här med. Äsch då. Fattar inte varför man inte kommer in på den. Tråååkigt. Ledsen

Oj, tackar för vad du fyllt på med här. Det var nyttigt. Tar juh emot alla förslag, nybörjare som jag är. Cool Jo. Det är väl med den där medicinska delen jag är lite fundersam och rädd. Ska se att det löser sig med tiden.

Tjolahopp. Kramizar.

Wargmane
2008-07-04 14:07
#36

#35 Du har förmodligen begränsat tiillgången till din sida ..tror du kan fixa det i dina inställningar!

Vassego bara att fråga mera, jag svarar så snabbt jag hinner…

Ställ era frågor helst här ..det blir lite mycket att dessutom svara på brev oxå….plus att då har alla glädje över svaren!Skrattande

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Searchingmoonwolf
2008-07-04 14:17
#37

#36 nu skulle jag tro att jag har "öppnat tillgången" till min sida. Räcka ut tungan Det står i och för sig inget egentligen där men…

Om jag alltså ska göra te av örter hur gör jag då(från början till slut)? Kanske finns nån sorts förklarning på forumet, men oftast kommer det i olika delar och kanske för lite mer erfarna… Tackar för svar… Räcka ut tungan

Searchingmoonwolf
2008-07-04 14:29
#38

#36 ändring. satt in lite fummel likväl…Flört

Bjornen
2008-07-04 14:55
#39

Bild 17 visar den odlade jättedaggkåpan. De allra flesta arter av våra svenska daggkåpor är effektivare. Daggkåpa är ju en apomiktisk art och de förteckningar jag har finns omkring 40 arter upptecknade men det finns flera och en del är nog inte upptäckta ännu.

Äkta johannesört växer bara i södra Sverige. Men det finns ju flera arter. Den vanligaste är fyrkantig eller som den hette förr fyreggade johannesört. Där bägge arterna finns förekommer kosningar som är intermediära.

Wargmane
2008-07-04 15:35
#40

Tack Björnen !!!

vet du hur långt upp södra sverige räknas …jag blir inte riktigt klok på de….*ler* därom tvista di lärde !

får olika rapporter från mina kursare ..om var det finns johannesört….så jag har ingen kläm alls på det längre …

En annan fråga till dig som har koll på sånt.Lavendel….varför är det så stor skillnad på var de klarar sig…Har de blivit "sönderavlade"??

mvh // <Kristina

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-04 16:41
#41

jo nu ska jag berätta nåt….jag har en plan ! *s*

Gick här och fnurlade …..jag har väldigt många rutom mig inklusive mig själv som har värk….och eftersom jag har en hel del lavendel…Citronmeliss över så ska jag göra en "Värktinktur"

Har redan fyllt burken med lavendel, eftersom den balanserar, sen på med citronmeliss, för lugn….lite älgört för inflammationshämmning…Johannesört för lugnande kramplösande, ett uns kärringtand,och ett uns vänderot,stillande…och till sist lite vitpilsbark,smärtstillande.

Har gjort en liknande tinktur tidigare …som funkade helbra , men nu har jag fått till  mig att även älgört ska vara med …

just för att förhindra inflammationer i kroniska besvär …

så nu har jag målet med dagens utflykt!.

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
BiGavia
2008-07-04 18:59
#42

#41 Den låter bra du.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Trollvind
2008-07-04 19:23
#43

Har just fått hem mitt ex. av "Örtmedicin och växtmagi" och suttit och dreglat över det en stund.

I en del recept står det "färsk eller stabiliserad rot". Någon som har en aning om hur man stabiliserar en rot? Är det månne samma sak som torkad rot?

Wynja
2008-07-04 20:06
#44

Här kommer en liten till fråga! Nu om Tinkturer! HUR dosera dessa? Wargmåne, du sa 2-3 tsk / dag om jag minns rätt?Någon annan sa o jag har även läst: ett par tre droppar i ett vattenglas några gånger/dag?

Wynja

Bjornen
2008-07-04 22:11
#45

Äkta johannesörts nordgräns går enligt floran vid sydlgaste Dalarna och något efter norrlandskusten. Jag har inte sett den vild i Dalarna. I min trädgård finns den spridd och den är lite ogräsaktig och av och an finns oclkså korsningar. På Bollnäs finnskog har jag sett den på en öde gård där den troligen var planterad.

Lavendel finns i flera sorter och även andra arter som inte övervintrar. En viktig förutsättning för övervintring är torr växtplats åtminstone på vintern.

Wargmane
2008-07-05 02:09
#46

# 43 Hmmm ja det måste vara torkad de menar..har aldrig hört uttrycket förut!

#44 Hej gumman…jag baserar på recept med låg sprit halt..eftersom det är svårt att få tag i starkare procent ..

Här finns en länk med all info om vikter alkohalter osv…det är en helvetenskap …jag rekommenderar denna sida åt alla som håller på med tinktur

http://www.shenet.se/ravaror/tinktur.html '

Tack rara björnen!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-05 03:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

jaha det blev en hel eftermiddag och kväll ute i bohuslän….var hos en liten gohäxa å fika fiint fick en massa mynta och jättedaggkåpa som hon hade torkat åt mig !

Så nu har jag fyllt på i förråden…

Plockade ihop en del av örterna jag ska ha i min specialtinktur i #41.

Hittade Älgört, mera Rölleka .Fackelblomster(mmmm) Johannesört Gulmåra å lite annat småplock.

Har börjat packa tinktur burken nu….står till v på bilden…hehe Filimonkatten är nyfis på godsakerna !

Han vill dock inte vara med på bild eftersom han inte är säker på vem som tittar .*s*

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-05 03:52
#48

Tänkte lite mera på det där med Tinktur…det är ju som vanlig medicin….gäller att inte överdosera,,,

Jag går ju helt på känn vad jag själv behöver…men en bra regel är som de gamle sa:

Tinktur av torkad ört och 40% alkohol. Inga tillsatser! Dosering: Dag 1: 15 - 20 dropparx3  Därefter 5 -10 droppar på morgonen. Ta gärna dropparna med lite vatten på en sked. Ta  tinkturen i 3 veckor, gör sedan ett uppehåll i 1 vecka osv…

Är det mer akuta besvär …som dag ett fast i tre dagar , och sedan stopp.

Det där med tre veckor beror på att vi blir det vi äter och borde vara en regel för all sorts medicinering…bästa effekten är upp till tre veckor …sedan har kroppen lärt sig ….

Är DU osäker eller äter annan medicin…kontakta alltid sakkunning innan du tillsätter tinkturer!!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Wargmane
2008-07-05 04:04
#49

Måste lägga till en favorit här som jag hittade idag !

FACKELBLOMSTER


Både roten och bladen innehåller sammandragande och stoppande ämnen och användes därför förr i tiden ofta som medicin vid magproblem.

Jag hitter den dock inte så ofta härikring men idag fann jag massor!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Searchingmoonwolf
2008-07-05 11:11
#50

#49 Det där… Missade du och alla andra min fråga i #37…? Gör inget, för säkert hittar jag svaret nånstans. Tänkte bara göra det lättare för mig själv och fråga här…Räcka ut tungan

Wargmane
2008-07-05 12:55
#51

Jassååå en missad fråga ,…

Jodu …te gör man som vanligt te….

Torkad finfördelad ört, häll kokande vatten över och låt dra!

Om det är för medicinskt bruk googla eller sök i böcker eftersom det är lite olika dosering….

Men vanliga örtteer(blandteer ) som man dricker för att balansera systemet är regeln en näve till en liter vatten bra !*ler*

Kramixen !//Kristina

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lorelai
2008-07-05 13:01
#52

Här vill jag bara kliva in och berätta en sak.
Te blir det när drycken innehåller koffein, eller tein som det kallas. Annars kan man enkelt kalla det för bryggd eller så och få  nytta av det ordet med. :P

Searchingmoonwolf
2008-07-05 14:08
#53

#51 tack tack för ditt svar.
Det låter enklare än vad jag trodde; att man torkar bladen -  hackar dem fint - häller det kokande vattnet  - (dra) - drick!Skrattande

Än så länge är det enbart för smakens skull och för att få igång mitt örtintresse. Känns som om jag inte hinner med i årets svängar… och så har jag annan medicin som jag än så länge inte vet hur påverkas av olika örter. Undersöks. Har bok på kommande, men har ingen ännu…

Torkning. Kan man lägga örterna på en tidning och på så vis torka dem, eller är det bättre att hänga upp dem?

Drickmängd. Kan man dricka hur mycket som helst per dag av örtte? Eller är det den där litern du (#51) pratade om?

Funderar om det är för sent att plocka jordgubbs- och hallonblad (till torkning och te)?

Till vad använder man blåbärsbladen till? (Finns under rubriken Juli och augustitema…)

Ska se om jag kommer på några andra frågor…Cool

Wargmane
2008-07-05 17:03
#54

#52 ja brygd är ett bra ord…infusion är ett annat…dekokt när man kokar örten…grejjen är att säger man te då fattar alla vad man pratar om….jag försökte allt använda de orden i tråd ett….men det fick övergå till te *s*

#53 Jo alltorkning funkar…på tidningar men då finfördelad.

jag föredrar att hänga …lite latmask jag då…*s*för då slipper man hålla på å vända å trixa *s*

Alla bärblad kan man plocka men nu då gärna de nyaste färska bladen på plantan.

Blåbärsblad är blodsocker sänkare .och har använts mot diabetes.
de är oxå motsatsen till bären lösande för magen(bärenstoppar diarre)

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
2008-07-05 17:05
#55

Hej Kristina! Tack för alla vackra bilder du lägger ut o fina tips o ideér.. Jag har ganska mycket citronmeliss o undrar om du har någe bra tips på hur jag torkar dem bäst? (Använder den annars mest bara färsk o tänkte frysa in lite oxå :) Tack på förhand!
Kram!/W

Annons:
Wargmane
2008-07-05 18:12
#56

Heeeej där !! *ler*

Ja Hjärtstilla kan man inte ha för mycket av ..dessutom är den go som godis *ler*

Jo jag hänger dem i buketter med en 5-6 stjälkar i varje mörkt och luftigt då blir de som bäst, bra att få med stjälkarna oxå , de innehåller lika mycket ämnen!

Kramixen // Kristina

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-05 18:28
#57

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/858

En bra sida som beskriver användning av Citronmeliss

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
2008-07-05 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Tack Kristina! :) Nu hänger den på tork, citronmelissen..
Jättebra länk.. letat en del om citronmeliss ida..

Kram//W

Wargmane
2008-07-06 01:12
#59

Hej hopp har vart med Jodrena på berget.

Hittade 4 sorters vilda myntor !!!! Det är stort det !!

hasr redan spårat 2 av dem….Åkermynta och Kransmynta…Sen blev det även kungsmynta och enannan sort som ser ut som en blandning…får forska mer i det !

Blir fiina brygdeblandningar av dessa …mummelimumma !!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ioma
2008-07-06 01:16
#60

#41 Åhhh får en örtoutbildad värknissa tigga till sig lite av värktinkturen tro?

Jag vill göra allt för att slippa diclofenacen :-(

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
2008-07-06 01:17
#61

Jag har förresten massa 10ml flaskor i blått glas med svart kork om du behöver…

Byta? *flirt*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Lorelai
2008-07-06 03:17
#62

#54 Ja da.. det vet jag att du vet. :D Passade bara på att nå ut med info till dom som har missat det. ;)

Annons:
Wargmane
2008-07-06 14:31
#63

Har just fått på näsan i en annan tråd att jag har använt ett felaktigt namn på en växt !!

Ber så mycket om ursäkt…men där har vi de dialektala skillnaderna som uppkommer ibland , ska därför tillägga latinska namnen i föortsättningen, samt de olika övriga svenska namn som finnes ….

i detta fallet gällde det Hjärtstilla , Hjärtans fröjd , Hjärteblomster  eller Citronmeliss som  har alla dessa namn i folkmun! melissa officinalis på latin!

Tyvärr är ingen flora mig veterligen helt pålitlig…det kankse är just därför jag håller mig till de vanligast förekommande örterna , jag undviker här att nämna och låter bli de som lätt kan förväxlas !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-06 18:21
#64

Johopp !!

Idag är jag på bettet *s*
Är forfarande euforisk över myntorna vi hittade igår kväll….godigodis ..de doftar himmelskt…Går runt här och låter som en sniffande hund *s* denn största lyckan för mig är när man verkligen hittar saker i naturen….Trodde jag skulle sakna min stora örtagård mer än vad jag har gjort…Men snarare har jag återupptäckt Moder Jords sanna Apotek…Glad !!

# 60 rara Ioma Visst kan vi ordna det !! ehum..flaskor …ja absolut !! vi får PM:a om detta !!! Kramizen

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Jodrena
2008-07-06 18:47
#65

Bara så ni alla vet. Wargmane låter verkligen som en sniffande hund, gick som en spårhund och sniffade efter örter igår hihi.

Wargmane
2008-07-06 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

hehehe ja jag skojar ju inte fast det kanske kan låta så ibland …här är de sista sniffobjekten..hängda i den mööörka hallen *s*

resten står på tillväxt i mina krus!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-07 10:36
#67

Fråga från PM :

Hallå gosystra, har en fråga om tinktur…

_Plockade lite älgört och johannesört igår. Funderar på en tinktur med lavendelblommor, johannseört och älgört för förkylning och värk. Låter det som en ok blandning eller bör det vara något annat ??
_

Ja det kan nog bli en riktigt bra blandning…jag hade doserat 50% Älgört 25 % Lavendel och 25% Johannesört

Effekten…man sover och svettas ut förkylningen!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Anco
2008-07-07 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Tack för ditt svar… här kommer en bild på blandningen :)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5a778d9c-be9b-46d3-93b5-606c267d0f0d&Filename=2008 07 07 001.jpg)

Det blev en vacker blandning. Nu ser jag fram emot att den blir klar :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Anco
2008-07-07 11:17
#69

Vill dela med mig av ett recept på peelingolja som jag fick av en vän i helgen.

Häll olivolja i en burk, tillsätt strösocker (gärna råsocker, men vanligt går också bra). Rör om och smörj i armar, händer, fötter eller vad man nu känner att man behöver. Sockret "peelar" huden och oljan tillför mjukhet.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
BranDuir
2008-07-07 11:45
#70

Utifrån min horisont, hade jag ju inte blandat örterna till en tinktur, utan istället gjort rena tinkturer av varje ört och sedan blandat om behov skulle uppstå.

De olika aktiva beståndsdelarna i örterna kan interagera på olika sätt och med betydlig risk för att nya föreningar med okänd verkan bildas eller helt försvinner.

Visst är det vackert , men den medicinska verkan är osäker!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Wargmane
2008-07-07 12:46
#71

Ja vad fint det ser ut Anco!!

Du har så rätt BD…om man ska hårdra allt sånt här ska man nog inte göra nånting alls!!!
Bra att du lägger din synpunkt här !

Jag har själv hållt på Mycket med blandningar, jag har många gamla välbeprövade recept ! !

Det finns en del växter jag uttryckligen avråder från att blanda , men det är växter som inte överhuvudtaget nämts här !

Sen Är det sant att rena tinkturer är det bästa eftersom man då kan ha dem till många fler områden.

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

BranDuir
2008-07-07 12:56
#72

#71 kan inte förstå varför i hela fridens namn du måste ta alla avvikande synpunkter som påhopp,

citat "Du har så rätt BD…om man ska hårdra allt sånt här ska man nog inte göra nånting alls!!!"slut citat

Jag ger ett råd i all välmening, baserat på mångåriga studier och erfarenhet! Inte av illvilja eller elakhet…

Frid!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Wargmane
2008-07-07 13:13
#73

# 71 Jag tog det faktiskt inte som ett påhopp alls *ler*
hm…svaret var bara ett konstaterande !

Jag och alla andra är tacksamma över ditt kunnande som du delar med dig av ! Så det så!

Harmoni!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Vekka
2008-07-08 00:51
#74

Hallå, Wargmåne & alla andra. Lite frågor.
Undrar om ni har bra tips för användning av Kungsljus, utöver förkylning/hosta?
Röllekan vad har den för bästa egenskaper, utöver magont?
Och en fråga om torkade nässlor, ex. The, måste man alltid sila vattnet innan man dricker det?

kramar

Wargmane
2008-07-08 00:58
#75

Hej gumman !!!#74

Bra  frågor återkommer strax …min rosensalva står å puttrar …

kramixen

ps tar en liten stund…

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-08 01:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

lite ögongodis här är blandade rosor här gammaldags Parkros och Flammentanz, plockar bara rosenbladen till världens underbaraste salva …recept uppe i tråden !

gissa om detta luktar himmelsgott !

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b86e29e8-35ba-418e-aedc-307dbd449086&Filename=rosor 023.JPG)

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Wargmane
2008-07-08 01:24
#77

Seså..# 74 nu ska vi se   

Jo Kungsljus  Verbascum thapsiforme  använder jag bara som the,brygd, infusion. vid hosta , den användes förr till vätskedrivande.

Rölleka  Achillea millefolium den använder jag till matsmältningsproblem, dvs inflammationshämmande, kramplösande samt öka utsöndringen av matsmältningsvätskor!
Då som Infusion,Te ,brygd.
utvärten som infusionsomslag för dålig leverfunktion !

Hmm ..ja det är lämpligt att sila …tycker man om nässlor så ..kan man ju äta upp dom oxå *ler'

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Vekka
2008-07-08 01:35
#78

Tackar, tackar! för svaren.Glad

kramar

Wargmane
2008-07-08 02:32
#79

Rosor tillsammans med lavendel är nog det som gör mig mest lycklig ! kan enna inte få nog av dem…Rosen vatten  gör jag på destillerat vatten och rosenblad, det är gott både som ansiktsvatten och i matlagning…

Likaså lavendelvatten som görs på samma sätt…

Rosen olja, lavendelolja, jasminolja gör jag på samma sätt att jag plockar blombladen  i burkar och fyller på med olja eller vatten…Dessa blir sedan kanon som salvbaser, eller rena som dom är !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blodtopp
2008-07-08 11:42
#80

Rosenvatten och lavendelvatten - Du använder destillerat vatten och blommor, men HUR gör du? Som man gör tinktur eller ska det 'tillredas' på något annat sätt?

Wargmane
2008-07-08 12:01
#81

Men halååå BT …jajajajaja *s* har jag vart otydlig nu igen ??

Ja kära du ,precis samma !!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blodtopp
2008-07-08 12:23
#82

Bra bra =) Misstänkte det var så, men det är bättre att fråga en gång extra för säkerhets skull *S*

Vekka
2008-07-08 21:21
#83

Hallå Wargmåne el. övriga:) HJÄLP!
Johannesörten gör mig totalt förvirrad:)
Hur ser man skillnad -finns det falsk?
Jag plockade johannesört för några år sedan och trodde att jag var relativt säker:) men nu hittade jag en planta som ser ut som johannesört - tror jag! kollar i min bok, stämmer med alla kännetecken, kollar nätet verkar stämma……men ändå inte riktikt:( denna nu, verkar ha mörkare gula blommor och fler blad-kanske även mindre blad, krossar/gnuggar jag blommorna blir det inte så mkt rött men blir mörkrött av blomknopparna….???
Är det någon som kan bringa klarhet i detta?

kramar

Annons:
Ioma
2008-07-08 21:22
#84

Om vi hinner och mitt huvud orkar med så ska vi ut och plocka älggräs ikväll eller i morgon.

*glad*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

BranDuir
2008-07-08 21:27
#85

är stjälken och bladskaften lie fyrkantiga så har du sannolikt hittat en Hypericum Quadrangulum , fyrkantsjohannesört, samma verkan fast mycket svagare…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Vekka
2008-07-08 21:54
#86

hallå BD, njaä, jag tycker inte dom är lite fyrkantiga men där är  precis som en kant på var sida om stjälken, längsgående men inte på fyra sidor som jag tycker det borde vara om man ska säga fyrkantig?? när jag har sökt på nätet fick jag uppfattningen att fyrkantsjohannesörten hade större blad så det stämde inte heller?? Finns det någon falsk, som bara försöker se ut som JH? :)

Bjornen
2008-07-09 01:09
#87

#77. Vanligt kungsljus heter Verbascum thapsus (som vanligen används som meicinalväxt) och den ovanliga ölandskungsljus hette förr V. thapsiforme men heter numera V. densiflorum.

I Sverige finns 7 arter av johannesört vildväxande samt ytterligare några odlade arter. Vanligast är fyrkantig johannesört (Hepericum maculatum ssp. maculatum). Kärrjohannesörten har fyrkantigt vingade stjälkar. Bergjohannesörten har allra största bladen och äkta, fyrkantig, kärr- johannesört har ungefär lika stora blad om än äkta johannesört oftast har något mindre blad.

Vekka
2008-07-09 02:36
#88

Hallå o tackar för hjälpen BD o Björnen. Nu har jag funnit mer info, i äldre böcker, Floran i färg 1950 o Svensk flora 1945. Där fann jag(ehum, sambon:)) den avgörande infon. Jag har funnit Äkta johannesört. (stjälken är 2 kantig.) :) :)

kramar

Wargmane
2008-07-09 02:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Känns bra att herrarna backar upp…idag har varit en lång dag och jag har varit lite "off"

På kvällningen plockade jag en himla massa mera Älgört  och Johannesört Hypericum Perforatum

_En beskrivning på äkta Johannesört följer:
_

Beskrivning. Äkta johannesört är en flerårig ört som kan bli upp till sju decimeter hög. Den känns igen på den kala, ofta rikt smågreniga stjälken, som har två längsgående lister. Bladen är motsatta, elliptiska och tätt punkterade av genomskinliga körtelprickar. Äkta johannesört blommar under högsommaren och hösten, från juli till september, och de klargula blommorna sitter i ganska yviga knippen i stjälkens topp. Foderbladen är spetsiga och de har, liksom kronbladen, vanligen oskaftade svarta körtlar.
Äkta johannesört förväxlas ibland med den andra vanliga arten, fyrkantig johannesört (H. maculatum), vilken dock har tydligt fyrkantig stjälk och små, trubbiga foderblad.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypeper.html

ja så har lagt dagens skörd till tork nu…känns fint i hela kroppen…denna Johannesört ska bli till brygd!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-09 03:33
#90

 Hittade nåt kul idag…som jag inte sett häromkring på ..ja nästan 10 år…Helt plötsligt befinner den sig överallt ! Den är vacker när man kommer inpå den , och den Mörkvinröda mitt -blomman gör hela den …fascinerande..hehe låg på alla fyra och beundrade den!!

Vild-Morot Daucus carota L.
Image:Wilde wortel bloeiwijze Daucus carota.jpg
Medicinsk verkan: Vitamin A-effekt. Antidiarroisk effekt. Urindrivande, menstruationsökande, mjölksekretionsökande. Väderspänningsminskande.

Användning: Vid A-hypovitaminos och avitaminos, t.ex. nattblindhet. Vid diarré, bristande mjölksekretion, väderspänning

Använda växtdelar: Rot (sensommaren), mogna frukter, färska blad.

Under kriget rostade de fröställningarna och använde till att göra kaffe !!

har ni såna i er närhet?

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Anco
2008-07-09 14:08
#91

#90 Japp, den växer längs med  gångvägarna här nere. Har kollat att det är vildmoroten och INTE odörten som man kan förväxla den med :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Vekka
2008-07-09 14:31
#92

Hallå igen! (nu är hon, det där, envist frågande fruntimmret här igen:) )
Wargmåne, eller ni andra kunniga, jag tänkte att jag skulle göra ditt Änglathe, men är lite förvirrad, du skriver att du använder bara blomblad, ??, är det kronbladen eller bladen? alltså blomman eller bladen på stjälken? :)
En till, på min johannesört är det ju både blommor, blomknoppar o kapslar, torkar du blomställningen med alla dessa eller kniper du av bara blommorna o torkar?

Kramar o hoppas du har tålamod med mina frågor:)
Tack på förhand!
(Detta är ju egentligen inte The tråden men men…)

Wargmane
2008-07-09 14:36
#93

Hallooo gumman !!

Jajajaja Kronbladen menar jag givetvis !!

Johannesörten använder jag blommor och knoppar…rensar dom innan jag lägger ut dem på torkställningen !

Här finns allt tålamod i världen gumman !!

Kram//Kristina

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lindbygarden
2008-07-09 19:11
#94

vilken underbar tråd! Den ska jag lusläsa när barnen lagt sig ikväll:o)

Vekka
2008-07-10 00:19
#95

visslar…..skrapar med foten :) hello, nu är jag här igen! :)
Jag undrar om någon använder sig av Rödklöver? har svårt att hitta någon bra info, jag har i bakhuvudet att man kan torka blomma o blad o ha som the, o mala blomman till mjöl under snåla tider. Såg på nätet att den säljs i hälsokost i tablettform utan vidare info.
Vad är den bra för?

kramar

Wargmane
2008-07-10 20:58
#96

visslar tebx !'s*

Njaaee nån större medicinsk användning för rödklöver har iallafall inte jag…däremot är den en god smaksättare i blandte!

Kramixen

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Vekka
2008-07-10 23:40
#97

Tack för ditt svar Wargmåne :)
Nu har jag funnit lite mer info om rödklöver.
Det var visst bra mot övergångsåldern o pms besvär.
Innehåller stora mängder av de viktigaste isoflavonerna. Formonetin, som finns i Rödklöver, är bland de mest effektiva växtöstrogenerna.
Men detta var i tablettform så jag vet inte om man får i sig dessa bra när man gör the? men det kan ju inte skada, tror jag, att ha i the. som jag tror måste tillföra lite god smak, bladen är ju syrliga o goda :)

Tillägg: hittade mer info, det säljs torkad rödklöver i hälsokost som ska drickas som the o det hjälper mot ovanstående. Hittade också att rödklövern var blodrenande, slemmlösande o inflamationshämmande används i utrensnings preparat ex. bio drain :)
rekommenderas ej till gravida :)

Japp, man lär sig något nytt hela tiden :) det är skoj :)

kramar

Annons:
BiGavia
2008-07-11 05:38
#98

Vekka stämmer.. kvinnor blir pigga ..männen slöa ;)

Rödklöver te är bra mot hosta också.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Wargmane
2008-07-11 11:59
#99

#97 åååhh spännande !! ja min enda kommentar från min läromästare om Rödklöver var "Dän ä bra te söttera"
Alltså = Ko medicin *s*

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2008-07-11 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Ja idag har jag hällt av första Wärktinkturen och gjort färdig Hostsirapen ..som är gjord på Granskott och Timjan…

Gjorde tidigare en granskottssirap som jag har blandat nu med Timjantinktur….

Timjan tinktur gör jag på Konjak….en dl finfördelad ört till en kvarter konjak…..står 6 dagar i solen….blandas sedan med 3 dl granskotts sirap ….den ÄR riktigt bra !!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

miffo
2008-07-12 20:39
#101

Mycket intressant tråd,

funderar på om man kan göra tinktur på humlekottar?

Coturnix
2008-07-12 20:40
#102

# 101 Öl?!!!

Anco
2008-07-12 21:04
#103

#101… Humklekottar kan man ha till att göra ett lugnande, sövande te. Eller lägga dom i en påse under kudden som sövande.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

miffo
2008-07-13 00:17
#104

#102 istället för öl. Jag har märkt att jag får smärtlindring om jag tar en starköl. Lider av konsant värk i leder och muskler. Men det är lite väl mycke att dricka innan jag går och lägger mig, blir så pinkis.

#103 Ja, jag brukar dricka nåt liknade när spänningen i mina muskler inte är för mycket. Jag är ute efter nåt som det är lite mer riv i, till de dagar då värken pga spända muskler är för mycke. Har gått på sjukhuset och provat flera olika värkisar utan att hitta nått som hjälper.

Annons:
Wargmane
2008-07-13 12:53
#105

Visst kan du göra Humlekottstinktur!

Har själv en tinktur jag gjort för att kunna sova bra när jag har mina ontskov..

Hälften Humlekottar och hälften Citronmeliss..den funkar kanon !!

Kramixen!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

miffo
2008-07-13 14:16
#106

#105 Tackar för svaret,

nu ska jag ut på humlekottjakt, citronmeliss har jag på balkongen och en härlig lavendel. Glad

mycket bra tråd, har bokmärkt den. Här ska läras örter. Ska nog ta en liten promenad till skogen och se vad jag kan hitta.

kram

Ioma
2008-07-14 19:45
#107

Hur gör du med älgörten? Jag plockade det idag, har fyllt en burk med blommorna och endel knoppar och fyllt upp med brännvin.

Hur länge ska det stå och ska det vara mörkt eller i solen?

Enligt shenet ska det stå mörkt om burken är genomskinlig…

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Hadina
2008-07-14 22:20
#108

Wargmane.. Fina etiketter du har!

Följde ditt svar.. så nu ligger johannesörten i rom!

Wargmane
2008-07-15 00:00
#109

 

107 vad kul Ioma ! Jo det gäller den färdiga tinkturen , liksom all färdigberedd örtmedicin ska det förvaras mörkt, tinkturerna då oxå gärna kallt …Jag har tinkturer som är flera år gamla och funkar fortfarande!

vad som gäller för tinkturer är minst 8 dagar gärna längre om man inte har bråttom…det handlar lite om vad för växt man använder, det är ju så att det bara finns en viss mängd verksam del i örten ….så

Jag rekommenderar verkligen she net….där finns nästan allt om varje växt!'

Va fiiint hadina !!!

Kram på er tjejer!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ioma
2008-07-15 00:09
#110

Oki men nu när örten är däri ska det stå i sol i de 8 dagarna (eller fler då)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Wargmane
2008-07-15 00:20
#111

Nej det behöver inte stå i  sol…Det är främst de växter som innehåller Tormentilla som behöver sol för att frigöra sina ämnen…Jag har dock allt på min balkong för att ljuset ska göra sitt……..

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Ioma
2008-07-15 00:23
#112

Aha tack så mycket för hjälpen.

Ska bli så grymt kul att testa….

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Hadina
2008-07-15 10:35
#113

Jag letar och letar..
Hur länge ska det stå med olja?

Wargmane
2008-07-15 11:45
#114

5-6 veckor kan det gott stå…det är ju en långsammare process….

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ioma
2008-07-15 12:38
#115

Men då går det snabbare om man har den i sol då?

8 dagar eller mer i sol

5-6 veckor i mörker

Eller har jag fattat det helt åt skogen tro? hehe

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Anco
2008-07-15 12:39
#116

Har en fråga…. (börjar bli lite senil tror jag :( )
Hur länge ska tinkturen som jag gjorde (värktinkturen med johannesört, älgört o lavendel) stå?

Den Har fått en fin röd färg av johannesörten :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Wargmane
2008-07-15 12:49
#117

#115 Tinktur ..sprit 8 dagar,,,Olja…5-6 veckor *ler då blir det finfint !

#116 Ja få se när satte du den ? den är säkert klar på 8 dagar..

Obs det gör inget om den står längre ..det finns bara en mängd verksamma ämnen i växterna !

Kramizen på er !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Anco
2008-07-15 12:51
#118

Den har stått i 9 dagar idag:)
Tack för att du står ut med oss Oskyldig

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Wargmane
2008-07-15 12:55
#119

Klart jag gör !!!

Ibland tar svaren lite längre tid…men då har jag fullt upp på linan….

Glad

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blodtopp
2008-07-15 12:58
#120

Du, Wargmane. Tidigare när vi pratade tinkturer (i förra tråden) sa vi att de skulle stå i 5-6 veckor.
  Beror det på vilken ört och/eller vilken sprit man använder?

Min citronmeliss har bott i sprit och solfönster sen 11 juni. Skulle den vara klar nu alltså? Och rölleketinkturen som stått sen 3 juli då, den borde alltså också var färdig. Eller? Jag blir ju förvirrad här! *S*
  När det gäller oljor har jag iaf läst mig till att de ska stå 2-3 veckor i solen innan de är klara.

Wargmane
2008-07-15 13:30
#121

 

Japp gumman Johannesört, Vänderot . blodrot  samt även andra rötter eller vedartade växter behöver stå såpass länge…

Ja dina tinkturer är säkerligen klara nu! men som sagt det händer inget ytterligare bara för att de står längre !

Samma där med oljor …jag brukar hålla dem 5-6 veckor ..då blir de som bäst !

Jag skulle egentligen göra en lista med tider och sånt eftersom det kommer frågor på enskilda växter och då är det lätt att ta det som att det gäller alla .

En enkel regel är ..Ju hårdare växtdelar ju längre tid-

Johannesörten behöver tid för att riktigt frigöra det tormentillaröda.den behöver "mogna" ordentligt!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Hadina
2008-07-16 14:22
#122

Tack wargmane!

Vekka
2008-08-04 16:46
#123

#Putt#

wargmåne, behövs kanske snart en nr 3 tråd, den här börjar bli lång! #S#

droander
2008-12-02 22:08
#124

Det här bivaxet?

är det samma sort som i bivaxljus

xDumlee
2009-01-10 15:18
#125

#3 Måste man använda jordnötsolja eller det kvittar?

Annons:
dragonstar
2011-05-16 14:44
#126

Puttar upp denan tråd då jag själv tänker läsa igenom den och tänkte kanske felr har intresse av det =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Hellas
2011-08-12 20:24
#127

Vilken toppentråd med goda råd jag ramlade in i, trots att den är några år så känns det för mig som en jättebra informationskälla Glad!

Tack

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Keylie
2015-07-13 21:29
#128

Puttar!!

Upp till toppen
Annons: