Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 13866 ggr
Norbertina
2008-06-28 03:49

Huskurer för att bota "GIKT"!

Ja, många råd  finns hur man botar Gikt.

Vissa råd kan låta lite mer undliga än andra….

Men att t.ex. piska sig med brännnässlor, vältra sig i en myrstack, tugga tobak eller stoppa fickorna fulla med hästkastanjer…är några utav råd som fanns (en gång)…. .

Förr itiden var man oftast tyungen att ta till sådant som fanns i huset, trädgården eller i naturen… när man behövde ett botemedel av något slag.

Som t.ex.; Att koka färska grankvistar 10 min. Sila avkoket & drick en kopp dagligen

Eller; Grötomslag användes flitigt, både mot Gikt, men även mot tanvärk & örsprång samt ont i bröstet. Gröten kunde vara gjord av korn, havre eller råg. Även hirs kom till användning ibland.

En annan gammal Huskur är….om du har gott om Brännnäslor och är ägare till 2 stora grytor. Och ha ett gott tålamodGlad

Du behöver nämligen 10 kilo Brännässlor och 10 lit. vatten.

Koka under lok i 4 timmar. Häll allt i en ny gryta och koka vidare tills ca. knapp en liter vatten är kvar.Tag upp brännässlorna och krama ut resterande vatten. Ja sedan kan du lägga brännässlorna på de onda ställena (lindrar smärtan). Avkoket kan du badda de smärtande kroppsdelarna med….

Ja de var några små prov på gammla huskurer för att bota Gikt.

Men Nu undrar jag är de nån som vet andra  användbara Huskurer som kan bota Gikt?

Annons:
lightseeker
2008-06-28 12:49
#1

inte vet jag om gikt, men min mormor lyckades få ut en elak tagg ur min fot, med hjälp av ett gröt-omslag, som hade verkat över natten, UTAN kirurgiskt ingrepp, utan risk för infektion, det ni.

BranDuir
2008-06-28 13:05
#2

Ett bra sätt att bota gikt på är att sluta att äta Griskött sominnehåller stora mängder urinsyra vilket är en huvudsaklig orsak till gikt.

 Sjukdomen orsakas av att urinsyrakristaller lagras i lederna. Urinsyra bildas naturligt i kroppen och normalt försvinner den via urinen. Men hos patienter med med anlag för gikt ökar i stället halten urinsyra i blodet. Hos vissa blir koncentrationen i blodet så hög att urinsyran bildar kristaller som fälls ut i leder och eventuellt i hud och njurar.

Goda Råd:

  • Skär ner på alkoholkonsumtionen.

  • Undvik mat och dryck som du vet kan framkalla fram ett anfall.

  • Se upp med vikten.

  • Kristallerna av urinsyra kan fällas ut i urinvägarna som stenar. Därför skall du dricka rikligt, gärna 10-12 glas vatten om dagen, för att skölja igenom urinvägarna ordentligt.

Vid ett akut giktanfall så är Kamfersalva på det angripna stället en snabb och effektiv hjälp.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

lightseeker
2008-06-28 14:38
#3

förresten acido filus, fick visst min far i uppgift att dricka var dag, av sin dåvarande läkare, för att motverka sin gikt, kom jag på nu.

Isatis
2008-06-28 21:54
#4

Är reumatiker och lindrar min värk med hjälp av en teblandning, bestående av älggräs och spansk körvel. Suveränt hjälpmedel för mig.

Har uppfattat tipsen:  piska med brännässla, ligga i myrstack, bära kastanjer i fickan etc., som riktat till personer med RA, ej gikt.

mariatingsund
2012-08-19 08:41
#5

Forskare i andra världsdelar har experimenterat med att ge mycket C-vitamin som verkade ha hindrande verkan till gikt.

Det sägs att inte bara griskött utan ost och allt med alla sorters mjöl och jäst är orsaker till högre halter urinsyra. Om man undviker äta bröd (max 2 knäckebröd om dagen) och mjölprodukter, ost o griskött, har jag hört att andra mår bättre av. Men vidare tips emottages. Utländska sajter skriver även rött kött och t.ex. sill som orsakar urinsyra-tillväxt, medan andra fiskar skulle vara nyttiga. Jag är lite skeptiskt, men att äta bovete isf vanliga mjölsorter, nässelpulver, pumpafrön, gojibär o liknande kan ju inte skada.

Jag ser att inlägget är gammalt, men det skadar aldrig att fräscha upp det. Jag undrar om det finns något gemensamt mellan gikt och  fybro

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

skogsbergs-anna
2012-08-19 23:37
#6

Omslag med krossad kirskål på onda gikt fötter har jag läst nånstans.

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
Upp till toppen
Annons: