Annons:
Etikettallmänt
Läst 13315 ggr
ANNIA
8/3/08, 12:04 AM

Örter <> östrogen

Lade in en fråga på alt beh igår om några örter och om dom ombildas till östrogen. Blev rekommenderad att fråga här och fick ett svar från BranDuir (via ombud) att alla örter har östrogenliknande effekt.

Tackar för det svaret och har ett par följdfrågor. Gäller det just dom örter (nedanstående) jag frågade om eller gäller det alla örter.

kinesisk kvanne/Angelica sinensis
rödklöver/trifolium pratense
maskros/Taraxacum officinalis
kamomill/Matricaria chamomilla
rölleka/Achillea millifolium

Det är en produkt som heter chello som dom ingår i.

För om det gäller alla örter så ska jag ju kunna använda örter för mina vallningar. För man använder ju örter tex i matlagning och då borde det ju gå.
Och fråga för säkerhetsskull en gång till. Det blir inte östrogen av det för jag kan inte ta östrogen då jag haft en cysta.

Annons:
Vekka
8/4/08, 4:39 PM
#1

hm… Annia, kan du inte ta östrogen ska du inte äta rödklöver, jag har också detta problem o jag söker örter som innehåller så hög halt av östrogen som möjligt #S# en av dom "bästa" verkar rödklöver vara, efter att sökt info. (har skrivit om detta i tråden, fylla medicinskåpet 2, tror jag det var #S#) Jag "forskar" så mkt jag kan just nu i detta ämne, så vi kanske kan utbyta info lite löpande?

kramar

ANNIA
8/4/08, 5:15 PM
#2

Tack vekka. Jag hade mina misstankar att jag kanske inte ska använda det eftersom det verkade så effektivt. Knasigt va. Jag får försöka hitta mer info om vad man kan käka för besvären. Hittar jag nåt så hör jag av mig.

Vekka
8/4/08, 5:48 PM
#3

hej, jag är inte säker på skillnaderna mellan kroppens östrogen o naturlig östrogen men dom naturliga isoflavonerna är ju svagare än dom kvinnan producerar i kroppen, jag äter idag Naturapotekets Fytoöstrogen = sojabönextrakt.
o Remifemin = rotstock av silverax, cimicifuga racemosa. Men jag tycker Femal balans, är mkt bättre ska återgå till dessa. #S#
(jag vill heller inte ta utskrivna östrogen pga riskerna.)
Har du testat dessa?

Jag ska gå över till så småningom att endast dricka the av egenskördade växt/örter med samma effekt. Men det tar sin tid att bygga upp sin örtagård o kunskap #S#

Men Branduir är nog mkt kunnig i detta så har han rekommenderat något som du kan ta så tror jag man kan lita på det.

Coturnix
8/4/08, 5:57 PM
#4

humle, öl? Alltså borde inte öl vara så bra för män. Jag vet inte alls hur det här fungerar men ofta har man längtat efter saker och efteråt kan man av intresse läsa, leta om vad det man längtade efter innehöll.// bara en tanke, helt oveten-skapligt.

Vekka
8/4/08, 6:12 PM
#5

Ha ha, ja coturnix det kanske är så, för en karl med för stort intag av denna dryck brukar ju inte "få till det" #s#

ANNIA
8/4/08, 9:10 PM
#6

Jag hade planer på att köpa remifenin men läst nånstans att det omvandlades till östrogen därför som jag inte har det. Det där fytoöstrogen har jag inte provat.

Alkohol i någon form funkar inte för mig då jag nästan varje dag äter värktabletter som kan bli dödliga ihop med det. Eventuellt om det finns alkoholfritt öl så kanske. Eller bara humle i så fall.

Jag har ringt sjukvårdsupplysningen, fick prata med en tjej som också är i klimakteriet. Tyvärr så får dom inte säga nåt om andra grejer eftersom dom är landstingsanställda. Hon hänvisa till apotketet för dom skulle tydligen ha koll. Men icke. Inte mer än deras egna produkter och inte ens där kunde jag få riktigt svar gällande remifenin mer än att man inte ska äta det mer än 6 mån det hade nåt att göra med slemhinnorna i livmodern.

Så bara till att fortsätta leta.

Annons:
Vekka
8/4/08, 9:39 PM
#7

Men Annia, Femal balans? har du testat dom? det fungerar mkt bra för mig.
Även fytoöstrogenet funkar fint, jag äter dessa samtidigt. Alla finns i hälsokostaffären.

http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=1899&gclid=CM3ot9Tc9JQCFRqH1QodJBI3pw

http://www.halsorutan.se/shopp/product.asp?dept_id=1600&pf_id=100216

ANNIA
8/4/08, 9:57 PM
#8

Har inte hunnit testat just nåt än. För jag har bara hunnit börja leta efter nåt som ska hjälpa. Hade tänkt försöka härda ut utan nåt, men det har blivit så jobbigt att jag måste försöka hitta nåt.

Det knasiga är ju att det är svårt att veta vad jag kan använda. För när jag läser om nåt så verkar det jättebra men samtidigt kan jag hitta info som säger att det ombildas till östrogen. Och för mig låter det lika illa som att ta östrogen. Det är möjligt att det är jag som fattar fel när jag läser vissa texter, men jag vill vara på säkra sidan.

Ska försöka ta mig till den hälsokostbutik som finns en bit härifrån och fråga, för dom bör ju veta tycker jag.

BranDuir
8/4/08, 10:17 PM
#9

Du kan tryggt använda Fytoöstrogen även om du inte är helt säker på att du kommit i klimakteriet. Fytoöstrogener har, förutom effekt på klimakteriebesvär, även god effekt på bland annat PMS, bentäthet och hjärtkärlsjukdom. De aktiva ämnena är olika isoflavoner som genestein, daidzein och glycetein. Dessa ämnen har en östrogenliknande effekt men utan risk fr östrogenets potentiella biverkningar.

Om du vill prova så är mat med höga halter av växtöstrogen både nyttig och god.
Det här ska du äta:

* Soja-produkter: sojabönor, tofu, sojamjölk, sojamjöl, rent allmänt sojabaserade produkter som sojakorv etc.
* Bönor: bruna bönor, kikärter, vita bönor, gröna ärter, linser
* Mjöl, frön: grovt mjöl, alla slag, rågflingor, rågbröd, korngryn, veteflingor, musli, linfrö, linfröolja, pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön, nötter.
* Grönsaker, svamp: alfagroddar, munggroddar, brocoli, aubergine,pumpa, svamp, vitlök, morot, rödkål, zucchini, selleri, sallad, kål
* Frukt: apelsin, kiwi, cantaloupmelon, äpplen, päron
* Bär: blåbär, jordgubbar, vin bär, tranbär, ingefära,
* Drycker: kaffe, grönt te, rött vin
* Godis: nattsvart choklad, med mer än 70% kakaohalt De kosttillskott som idag säljs är: Kvinna Fytoöstrogen, Menosoy, Tofupill.

De kosttillskott som idag säljs är: Kvinna Fytoöstrogen, Menosoy, Tofupill.

Remifemin som är ett väldokumenterat alternativ vid klimakteriebesvär är inte ett fytoöstrogen och ska således inte ses som ett sådant.

De smärtstillande du äter torde vara Dexofen och de är mycket riktigt direkt livsfarliga i samband med alkohol!!!

Dessutom så finns synrubbningar, huvudvärk, yrsel och vallningar med i listan över biverkningar …..

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Vekka
8/4/08, 11:11 PM
#10

Tackar Branduir! för lite sakkunnig hjälp.
Men vad säger du om Rödklöver? kommer den i närheten av kvinnans hormoner, starkhet? eller den går också bra fast man inte ska äta hormoner för ev. biverkningar.
frågar till Annia då jag själv är tvärtom, jag vill ha så mkt som möjligt #S# bara för att slippa äta hormoner utskrivet av läkaren.

Vad är skillnaden mellan Remifemin o Femal balans?, jag vet vad dom tillverkas av men jag menar mer "vidd" av info. Då Remifemin inte funkar så bra för mig men Femal balans gör det.

kramar

BranDuir
8/4/08, 11:13 PM
#11

Rödklöver är ju oxå en växt….Fytoöstrogen..så det är ingen fara alls

Remifemin är huvudsakligen extrakt ur roten på Cimicifuga racemosa. I Sverige kallas växten silverax.

femal balans är i huvdsak Pollen och pistillextrakt…..

ingen av dem är Fytoöstrogener

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Vekka
8/4/08, 11:37 PM
#12

ja #S# en växt visste jag ju #S#
men det finns växter som inte är att leka med heller #S# många (dom flesta stammar härifrån ju) starka skolmediciner är ju från växtriket #S#

ja jag får forska vidare för mer info om skillnaderna här, ingredienserna vet jag redan #S#

Tackar BD

ANNIA
8/5/08, 12:47 AM
#13

Tack BranDuir.

Jo då, jag är i klimakteriet och dit kom jag redan 01 det triggades igång i förtid av en svårläkt inflammation som tog många pencillinkurer och ett par år att bli av med. Troligen samma inflammation som trigga igång cellförändringarna jag hade (åtminstone enligt läkare stor del tack vare infl). Har även tagit hormonprov så jag vet att jag är där.

Och jo då du har rätt att det är dexofen jag äter. men dom ger mig bara en biverkning och det är när den biverkningen kommer som jag vet att dom gör nytta. Ätit dom i snart 20 år så dom har inget med mina vallningar att göra.

Men om man kan äta rödklöver då ska jag kunna ta dom här chello då som jag skrev om i första inlägget eller?? För dom verkar vara effektiva. Eller ska jag inskaffa fytoöstrogen.

Annars kanske ska börja käka choklad, om inte annat så är det ju gott.Tungan ute

Annons:
ANNIA
8/5/08, 12:49 AM
#14

Ett tillägg, är en riktig kaffetunna. Skrattande Men det kanske ska vara kokkaffe.

BranDuir
8/5/08, 12:49 AM
#15

Javisst kan du det!..och dessutom kan du baka in några av ovanstående födoämnen i kosten…..

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BranDuir
8/5/08, 12:59 AM
#16

#12 Remifemin: Laboratoriestudier för ett par år sedan visade att triterpenerna band sig till såväl den östrogena alfa- som beta-receptorn, medan kliniska studier tydde på effekt enbart över beta-receptorn. Dessa bindningsstudier har emellertid inte kunnat verifieras vid senare försök. De allra senaste forskningsresultaten (oktober - november 2003) visar effekt huvudsakligen över dopamin- och serotonin-receptorer i cerebrum. Det innebär effekt huvudsakligen i hjärnans vävnad (i hypotalamus).
Därigenom lindras värmevallningar och svettningar, oro och sömnsvårighet minskar.

De aktiva substanserna uppvisar inga karakteristiska alfa-receptor-medierade effekter såsom stimulans av livmoderslemhinnan (endometriet) eller bröstvävnaden.

Femal Balans: Från skolmedicinska försök vet man med stor sannolikhet att PMS-symtom orsakas av att gulkroppshormonet och dess sönderfallsprodukter binds hårt till receptorerna i bröst, tarmar och hjärna. Knytningen gör att kroppen binder vätska, brösten blir ömma, tarmarna blir uppspända och orörliga, magen svullnar. Ny forskning tyder också på att gulkroppsmetaboliterna binds till en receptor i det centrala nervsystemet - GABA receptorern. Denna bindning har en dämpande effekt på kommunikationen mellan celler med en känsla av nedstämdhet som följd.

Till skillnad mot GABA har Serotonin en stimulerande effekt på cellkommunikationen. Inom skolmedicinen har man också kunnat visa att en liten tillförsel av serotonin verkar kunna lindra PMS symtom. Samma erfarenhet har man också vid behandling av klimakteriesymtom med serotonin.

Mekanismen bakom Femal är inte helt klarlagd. Men de goda resultaten på såväl PMS som klimakteriebesvär tyder på att pollen pistillextraktet i Femal balans har en receptorpåverkan. Sannolikt bromsas bindningen av gulkroppsmetaboliter samtidigt som det sker en ökad tillgänglighet av serotonin.

Sedan tidigare vet man också att pollen främjar samandragningen av urinblåsan och verkar avslappnande på urinledaren. Detta ger en milt vätskedrivande effekt. Pollen har också en hämmande effekt på leukotriner vilket minskar bildningen av ödem.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BranDuir
8/5/08, 1:00 AM
#17

#12 Remifemin: Laboratoriestudier för ett par år sedan visade att triterpenerna band sig till såväl den östrogena alfa- som beta-receptorn, medan kliniska studier tydde på effekt enbart över beta-receptorn. Dessa bindningsstudier har emellertid inte kunnat verifieras vid senare försök. De allra senaste forskningsresultaten (oktober - november 2003) visar effekt huvudsakligen över dopamin- och serotonin-receptorer i cerebrum. Det innebär effekt huvudsakligen i hjärnans vävnad (i hypotalamus).
Därigenom lindras värmevallningar och svettningar, oro och sömnsvårighet minskar.

De aktiva substanserna uppvisar inga karakteristiska alfa-receptor-medierade effekter såsom stimulans av livmoderslemhinnan (endometriet) eller bröstvävnaden.

Femal Balans: Från skolmedicinska försök vet man med stor sannolikhet att PMS-symtom orsakas av att gulkroppshormonet och dess sönderfallsprodukter binds hårt till receptorerna i bröst, tarmar och hjärna. Knytningen gör att kroppen binder vätska, brösten blir ömma, tarmarna blir uppspända och orörliga, magen svullnar. Ny forskning tyder också på att gulkroppsmetaboliterna binds till en receptor i det centrala nervsystemet - GABA receptorern. Denna bindning har en dämpande effekt på kommunikationen mellan celler med en känsla av nedstämdhet som följd.

Till skillnad mot GABA har Serotonin en stimulerande effekt på cellkommunikationen. Inom skolmedicinen har man också kunnat visa att en liten tillförsel av serotonin verkar kunna lindra PMS symtom. Samma erfarenhet har man också vid behandling av klimakteriesymtom med serotonin.

Mekanismen bakom Femal är inte helt klarlagd. Men de goda resultaten på såväl PMS som klimakteriebesvär tyder på att pollen pistillextraktet i Femal balans har en receptorpåverkan. Sannolikt bromsas bindningen av gulkroppsmetaboliter samtidigt som det sker en ökad tillgänglighet av serotonin.

Sedan tidigare vet man också att pollen främjar samandragningen av urinblåsan och verkar avslappnande på urinledaren. Detta ger en milt vätskedrivande effekt. Pollen har också en hämmande effekt på leukotriner vilket minskar bildningen av ödem.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

ANNIA
8/5/08, 1:23 AM
#18

Tack. Guld värt.

Då kan jag få sova utan allför många avbrott och får ganska normala dagar.

Bokmärker tråden så jag lätt kan få tag i listan.

ANNIA
8/5/08, 7:43 PM
#19

Glömde naturligtvis en fråga. Kan jag äta dom här chello utan att göra uppehåll. Tänker på det tjejen på apoteket sa om remifenin, dom skulle man bara äta i 6 månader. Om jag måste göra uppehåll med chello hur långt måste uppehållet vara innan jag kan börja äta på nytt.

Vekka
8/5/08, 11:11 PM
#20

Tackar Branduir för info. Perfekt Glad det var lite det jag ville veta. hm…vad jag inte visste var att femal balans var lite vätskedrivande, det behöver ju inte jag egentligen Rynkar på näsan men dom är bra på annat o man brukar ju säga att man kan inte få allt! Skrattande

Än en gång tack för att du rättar upp i ledet #S#

kramar

Annons:
ANNIA
8/6/08, 12:01 AM
#21

Vekka, som det verkar nu i alla fall så kan jag rekommendera chello. Jag började ju ta dom igår kväll igen. Och redan idag har antalet vallningar minskat, även intensiteten i vallningarna jag får har gått ner även hur länge dom sitter i och det efter bara två tabletter. Fast jag kanske inte ska ropa hej än. Men än så länge ser det lovande ut.

En fördel med de här, som det ser ut nu, är i fall jag vill jag vill göra uppehåll och prova om vallningarna upphört är ju att dom kickar in ganska fort. 

En brakslapp dock, detta gäller ju mig, kanske inte lika för alla.

Vekka
8/6/08, 3:28 AM
#22

Annia, ja jag ska kanske prova dom o se om dom funkar på mig, jag tror att jag tittade på dom en gång i hälsokost. Du får gärna ge mig info hur det känns om ca 2 veckor, om du vill alltså #S# det känns bra att man kan få lite info från en i samma sits #S#

kramar

ANNIA
8/6/08, 3:32 PM
#23

Klart jag kan informera dig om ett tag. Hoppas då att pm är igång så skickar jag ett. Är det inte i gång ens då så skriver jag här.

Var min mamma som såg en annons och gav mig och där var det nån som skrev att det började göra nytta först efter 2-3 v. Så jag blev positivt överraskad att det gjorde viss nytta redan efter några tabletter. Men som sagt hoppas det gör än mer nytta med tiden.

20122012
2/12/12, 9:52 AM
#24

Jag rek. Salvia te/tabl.hjälper mot vallningar/svett

själv sover jag som en stock numera Glad

Bluefeather
1/27/15, 11:09 PM
#25

Varva gärna salvia teet med Humle te, tre veckor humle och tre veckor salvia, för salvia är inte bra att ta hela tiden.
Humleplockande män fick bröst förr i tiden, och även män som dricker mycket öl.

 
Är MEDICINFRI och FRI från hypotyreos och Haschimoto, sedan 2 år tillbaka (åt min sista sköldkörteltablett 17/8 2009) och gick ner 15 kilo och 20 cm runt midjan på mindre än 3 månader! genom min kostomläggning.

All is well.
All is working out for my highest best.
And out of this experience only god tings will come.
I am safe


Upp till toppen
Annons: