Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 15279 ggr
TwinkleTwinkle
2008-09-18 23:54

Rönnbär!

Tänkte starta en liten tråd angående dessa rönnbär, då jag nyligen varit ute och plockat sådana :)

De är väldigt rika på c-vitamin, och jar har hört att tre bär om dagen täcker dagsbehovet, vet ej om det stämmer, men mycket c-vitamin har de iaf! Det är bra att äta tre torkade bär om dagen som förebyggande medel mot förkylning. Och om förkylningen redan är framme sägs de också vara bra. Man måste dock tugga dem noga :)

vill man vara kreativ kan de även vara fint att göra något pyssel med dem, t.ex. trä på tråd och kanske göra rönnbärsgardiner eller draperier eller något annat trevligt. För något år sedan tog jag rönnbär och satte, med hjälp av vanliga nålar fast dem, tätt, på en frigolitboll, så det blev liksom en "rönnbärsboll". Tidskrävande, men fint blev det! (har tyvärr ingen bild)

vad gäller magi så sägs de ha en beskyddande effekt, så t.ex. ett halsband med rönnbär blir en bra skyddsamulett!

jag tänkte att ni kanske har lite övriga tips och idéer om vad man kan göra med dessa bär, och vad de kan användas till? Glad

Annons:
[incendium]
2008-09-19 00:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Rönnbär är ju roliga saker, satt och gjorde girlanger idag. Gelé och saft är vad jag brukar göra i matväg av de små röda rackarna.

Har även gjort kola med rönnbärsavkok i, de blev syrliga och goda.

Det låter inte underligt att rönnbär skulle vara skyddande. Rönnen sägs ju vara tors träd.

Det låter verkligen riktigt härligt med en rönnbärsboll.

Cristine
2008-09-19 10:13
#2

#1 Vilken festlig krans du gjort..den är jättevacker.

Jag gör rönnbärsgele av dem och har alltid ett fång i en vas.. när hösten börjar komma med sitt mörker lyser de upp.Jag har också hört något om tre bär om dagen!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bjornen
2008-09-19 10:29
#3

En del av de magiska egenskaperna kommer troligen genom likheten med Yggrasil (asken) som är livets träd. Rönnen ersätter asken på nordligare klimat och har fått ta över en del av askens egenskaper.

TwinkleTwinkle
2008-09-19 13:09
#4

#1 jättefin krans! =)

har ni några tips på hur man kan göra för att få rönnbären att hålla lite längre? om man ska ha dom som dekoration, alltså.

louhi
2008-09-19 13:35
#5

Rönnen har antagligen varit heligt träd redan före asa-tiden. För de hedniska finnarna var den det heligaste trädet. De hade inget med asa-tro att göra.

Bjornen
2008-09-19 14:04
#6

Finnarna var inte hedningar men de hade mera schamanistiska inslag än andra kristna. De blev kristnade genom svenska korståg på 1200- och 1300-talen, då Finland blev svenskt. På Gotland fanns också rönnens magiska verkan med bevis från 1200-talet liksom det har funnits delvis kvar på olika ställen i vårt land in på 1900-talet (bl.a. Västkusten och Småland). Ännu har flygrönnarna en magisk betydelse på sina ställen. När svedjefinnarna kommer till Sverige i slutet av 1500-talet var de officiellt protestanter men genom inflytande från Polen (Sigismund) och Ryssland var de mer grekisk-ortodoxa och/eller katoliker.

Asatron är mycket gammal men den utvecklades under Vikingatiden med flera gudar (eller nya). Troligen fanns Asatron långt före Kristi födelse och sannolikt fanns Yggdrasil med sedan tidigare när den "moderna" Asatron uppstod.

Dessutom har rönnen utnyttjats som foder åt både människor och djur. Men eftersom livslängden på rönnen är starkt begränsad och de når sällan en ålder över hundra år så är det litet märkligt att det blivit ett heligt träd särskilt bland finnarna och oftast fanns rönnen som vårdträd trots allt. Normalt valdes vårdträd som hade lång livslängd och det bör därför finnas även annat med i bilden än som ren nyttoväxt och då ligger det nära till hands att hitta likheten med asken. Asken verkar ju magisk när den till synes döda trädet grönskar så sent och växer kraftigt med lång livslängd.

Annons:
BiGavia
2008-09-19 17:16
#7

#4 : Frys dom !

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jennix
2008-09-19 18:21
#8

Om man torkar dom håller dom väl sig ett tag? Eller?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

isnornin
2008-09-19 20:22
#9

jo då de håller om de är torra.

MVH Isnornin

[incendium]
2008-09-19 23:14
#10

#4 På följande hemsida finns hur du kan göra för att få dem att vara längre med hjälp av lite tillsatser.

"Om du vill bevara kvistar av rönn kan du behandla dem med glycerol. Glycerol gör bladen läderaktiga, hållbara och vackra till färgen. Glycerolbehandling passar också bra för blad och kvistar från andra växter. Glycerol får du från apoteket, det är ganska dyrt men du klarar dig oftast med 0,5 liter."

http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=1096

Gallis
2008-10-27 23:23
#11

Prova att göra rönnbärs sherry. Väldigt gott!!Glad

fridelfina
2009-09-21 00:43
#12

Puttar upp tråd med rönnbärstips till IOMA!

 
 

Ioma
2009-09-21 12:29
#13

Åh va skoj med en massa tips.

Nu blir det till att lura ut maken till o plocka rönnbär.

Det finns ju så grymt mycket nu så det borde inte göra så mycket om man plockar lite?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
Isatis
2009-09-21 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har frossat i rönnbär (från trädgården). Dekorerar matbordets dukar, i feststakar, på tallrikar, i vaser och krus, i brudspiror mm.

Isatis
2009-09-21 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En bild till…

Ceriadwen
2009-09-21 17:45
#16

Men jösses Isatis! Det var ett av de vackrast dekorerade bord jag sett! Skrattande

Bappho
2009-09-21 17:52
#17

Vackert värre Skrattande

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Iram
2009-09-21 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Trä dem på järntråd och gör små hjärtan!

(Här har jag blandat röda och gula rönnbär)

BiGavia
2009-09-21 20:11
#19

Vilka vackra bilder på rönnbärs temat!Skrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Ioma
2009-09-21 21:36
#20

WOW. helt underbart vackra grejjer och vilken bord!!!Där hade jag gärna suttit ;-)

Mer bilder vill vi ha!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
Nostradamus
2012-05-17 20:15
#21

Rönnbärsblad ska ju va bra mot olika allergier, men när är det bäst att plocka dom? Rönnbären är väl Tors träd, så kanske man ska plocka efter åska?

Acerventus
2012-05-17 20:42
#22

Efter åska, på torsdag, på eftermiddagen! Flört (Ursäkta min humor..)

Bra fråga! Intressant att bladen ska vara bra mot allergier. Det visste jag faktiskt inte! :)

Nostradamus
2012-05-17 22:46
#23

Aa, Tors-dag kan ju va bra… :)

Men eftersom det förr ansågs va Tors träd, så kanske det har med åska att göra. Luften är ju fulladdad med energi då.

Å allt består av energi, olika frekvenser bara..

Ta tex ett bär, den har skillda egenskaper om den är färsk, frusen eller torkad. Allt innehåll är egentligen detsamma, men…energin, frekvensen har ändrats.

Tillbax till frågan så gäller den oxå om bladen ska skördas som skott på våren eller mogna på högsommaren.

MissLuna
2012-05-17 23:57
#24

Oj vad mycket ny kunskap om rönnbär och dess blad man fått denna kväll :)

Thorgun
2012-10-20 08:48
#25

Trevligt och bra!

Här kommer ett aldeles vanligt recept på hur man kan äta Rönnbär.
Som sylt! Och det är GOTT!

http://julblogg.wordpress.com/2012/10/20/ronnbars-sylt/

ThreeStars
2012-10-20 16:29
#26

Jag skulle ge mig ut och plocka rönnbär förra veckan. TRÄDEN VAR TOMMA D: antingen har något djur mumsat i sig dem eller så är det kanske en annan häxa i närheten… ;)

LinaLj
2012-10-23 00:12
#27

Jag plockar ett par kassar varje år och fryser in. Sedan får småfåglarna kalasa på dem till yule. Det uppskattas enormt och med kärve, ister och äpplen så blir det storfest i min trädgård ett par dagar.

Annons:
yazz
2012-10-23 20:08
#28

#4 en del glycerin och 2 delar vatten låt stå och dra 5-6 timmar så ser kvistarna fina ut lite längre Skrattande

vill bara säga att jag är så glad att jag gått med här det är så inspirerande att höra er alla Glad

Yazzy

Lexiia
2013-08-11 21:15
#29

Oj va mycket bra info det va här! Denna tråd hamnar i favoritlistan!

Passar på att puffa upp den i fall det finns någon mer osm har info om dessa UNDERBARA träd, älskar verkligen rönnbärsträd å ja kan sitta under dom i timmar och meditera.

Nån som vet MER om de e beskyddande då ja upplever dom som helande/skyddande och mår riktigt bra i själen när ja har rönnbär i fickan.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Bjornen
2013-08-12 07:53
#30

Då borde masurrönn vara ännu mera magisk, som jag upptäckte i min trädgård när den sågades ner. Nu en mängd rotskott, och får vara kvar i någon form trots att den växer på fel ställe.

arandeira
2013-08-19 17:29
#31

putt (a)

ThreeStars
2013-08-24 21:10
#32

Jag var ute nu i kväll och plockade på mig några deciliter, då de var härligt röda och såg (redan!) ganska mogna ut. La dem i frysen, så får se hur de smakar imorron. Är de bra, giver jag mig åstad för att plocka på mig mer!👍 Annars blir det väl girlanger av dem.

Som jag skrev för ca ett år sedan i denna tråden, var alla träd tomma redan i oktober, så passar på och kollar dem regelbundet nu medan de finns kvar 😉

Bjornen
2013-08-25 05:24
#33

Både mina vita, gula, rosa och röda rönnbär är nu i full prakt. Därutöver även några arter av oxel.

chevy79forewer
2013-08-25 18:44
#34

har bara tagit in en rönnbärs kvist som jag har torkat… Kanske skulle testa att äta tre rönnbär om dagen och se ifall de gör någon verkan… alltid kul att testa nya saker som man vet inte är giftiga… toppen tråd förövrigt.. lärt mig massor på bara ett par minuter känns de som=)

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight

Annons:
pavor-nocturnus
2015-08-22 12:36
#35

Bumpar gammal tråd men känner att det är ok ändå :)

Går det att odla rönn i (stor) kruka på, typ, balkongen tror ni?

Bappho
2015-08-22 17:29
#36

Det går det säkert.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: