Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 3711 ggr
Meroryan
10/10/08, 11:49 AM

Samhainmaten 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har läst igenom en del av trådarna när det gäller vad ni äter till samhain, men tar mig friheten att starta en ny tråd inför årets samhainfirande ochställer nu frågan - vad planerar ni att äta i år?

Jag har vissa favoriter som jag inte gärna släpper på, men det kan vara roligt att få lite nya tips och idéer. Jag brukar baka en sorts matmuffins - salta, stora muffins med tranbär  som får stå framme på bordet. Älggryta med rotfrukter, vin och morotsbröd har hittills varit tradition och pumpapajen är ett "måste".

Jag dukar alltid en extra plats för en osynlig gäst och bränner salvia vid midnatt. Inget ståhej och vildsint firande utan en samhain i eftertanke, med mycket och god mat.

I år ska jag göra bröd med (urlakade), rostade, hackade ekollon i istället, det blir premiär och kanske, men bara kanske byta ut älggrytan mot något annat, men vad vet jag inte än…?

Annons:
Iram
10/10/08, 12:00 PM
#1

I år ska vi faktiskt äta ute på restaurang, men annars finns det egentligen bara en sak jag inte klarar mig utan på Samhain/allahelgona: Bloody Mary! Den dricker jag och sambon varje senhöst, men aldrig annars.  Sedan brukar vi äta rostade och saltade pumpafrön också efter man får gott om sådana efter att ha karvat ur sin Jack o`latern. :-)

Meroryan
10/10/08, 12:13 PM
#2

Bloody mary … :D  Ja, det kanske skulle kunna bli en trevlig tradition även här ute i urskogen :)

Finns det någon som har provat en alkoholfri variant som ni tycker smakar gott, som jag kan servera glyttingarna?

Astraea
10/10/08, 12:15 PM
#3

I typ 10 år har jag varje år tänkt att jag ska göra tårta på sötpotatis och choklad eller små bakelser av pumpa. Varje år blir det aldrig av. I år planerar jag det likafullt, med skillnaden att i år SKA jag…

Bloody Mary, den är allt bra god den. ;)

Endroppeihavet
10/10/08, 1:56 PM
#4

Om det blir som planerat så ska det bli vilt häxparty ute i skogen med lammgryta, frosseri och alkoholis och stor stor eld. Burn baby burn.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Meroryan
10/10/08, 2:08 PM
#5

#4 Trevligt :) men frossa i vad? Bring mama some examples!

Sebastian
10/10/08, 7:12 PM
#6

#0 "Älggryta med rotfrukter, vin och morotsbröd" Mmmmmmm Ääälg som Homer skulle sagt. Det lät gott det där.

Annons:
spindelfot
10/10/08, 7:43 PM
#7

#5 LAMMGRYTA blir det förstås. Det har jag lärt mig av min man.. så offrar man skyn.

Bröd blir det nog inget, jag tål inte bröd och kommer inte orka baka något, vi blir nog inte så många så mina gäster får klara sig utan..

Pumpa får vi se - förra året köpte jag en pumpa på tio kilo och vi fick äta pumpapaj i tre veckor. Sedan dess mår jag grymt illa av pumpa…Men nån femkilos kanske man kostar på sig..

VIN ska det bli massor av, gott vin, att offra och dricka. Snacks, kanske nötter och smågodis, ja allt möjligt.

Jag har inte planerat någonting annat än lamm och vino, tar gärna emot tips…

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
10/10/08, 7:46 PM
#8

#7 Jaha, jag som tänkt baka något bröd jag ;) E d GI dieten?

Hemmagjort godis skulle jag vilja prova på också. Typ Lionbars, det har jag inte testat, det skulle nog passa sig alldeles utmärkt.

Kanske lite scones eller bagels och sen ta med sig lite chokladhallonmarmelad eller min citroningefäramarmelad. Dom e goda. Ostar tycker jag passar på de flesta högtider, dom kan ju ändras i oändlighet!

Om ingen e nötallergiker då förstås. Nötter i havssalt och saffran e också en riktig höjdare.

Det skulle vara kul att införa lite av överdådet jag brukar ha på julen på Samhain oxå

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ganna
10/10/08, 7:51 PM
#9

#6 Ja, på måndag är det "älgdagen" (min äldste sons epitet på älgjaktens första dag) - så snart finns det kött i frysen igen! :)

Nu firar jag inte Samhain, men oavsett tillfälle är det inte en festmåltid om det inte finns hemgjord enbärsdricka på bordet!

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

spindelfot
10/10/08, 8:03 PM
#10

#8 Ja ostar är jättebra! och olika nötter..

Vi kan antingen laga maten där, men helst att man lagar lite hemma och tar med/lagar hemma hos mig i västerås - det finns inget rinnande vatten i torpet och därav är det rätt drygt att diska..

Nej, gi är det inte, jag försöker äta kolhydratsfritt, och så tål jag inte bröd, sväller upp som en ledsen ballong :(

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
10/10/08, 8:11 PM
#11

#10 Jo jag misstänkte det, men lite ostar och nötter är ju lätt att ta med sig också. Men jag ska nog ha med mig något slags bröd iaf, så gott att doppa i grytan!

jag tror de flesta blåser upp som ballonger av bröd.. tyvärr.

Äpplen känner jag hänger kvar även i Samhain. Och så självklart svamp också. Äpplen e ju lätt att ta med i olika fomer men svamp e ju lite dyrt om man inte kan plocka själv då förstås

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Bappho
10/10/08, 8:18 PM
#12

#9 Hemgjord enbärsdricka lät gott. Har du något recept på lur att dela med dig? :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
10/10/08, 8:20 PM
#13

#12 Jag har någon teori om att det måste finnas enbär i coca cola, jag tycker det kan kan likna varandra en aning. Hm *funderar*

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Annons:
Ganna
10/10/08, 8:31 PM
#14

#12 Ja uj ja!

Fyll en 5- eller 10-literskastrull med enris, gärna med många blå bär på. Riset ska inte vara för grovt i omkretsen, då blir det beskt.

Fyll sedan på med vatten så det täcker riset.

Koka upp och låt småkoka i en timme.

Sila av.

Häll tillbaka enrislagen i den (ursköljda) kastrullen och tillsätt 1 liter socker (0,5 liter socker om du använt en 5-literskastrull). Rör tills sockret löst sig och låt blandningen svalna till handvarmt.

Tillsätt 1/6-dels paket jäst (1/12 till 5-litersomgången) och låt stå i rumstemperatur och jäsa över natten.

Skumma av och häll upp på rena flaskor som sedan ställs svalt.

Drickan är klar att dricka efter ett dygn på flaska, men blir godare om den får stå ytterligare några dagar. Håller 2-3 veckor på oöppnad flaska beroende på hur svalt den står.

Häll försiktigt och drick inte upp sista skvätten i flaskan, den smakar bara jäst och gör magen bubblig. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

spindelfot
10/10/08, 8:36 PM
#15

11# Jag kan göra äppelpaj.. har massvis med äppelskivor i frysen..

vill du ha med dig bröd så ta med dig det!

svamp skulle jag nog skippa.. att plocka iallafall, de har nog gått hädan, alla svamparna på torpet, eller åtminstone blivit uppätna av mask.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
10/10/08, 8:39 PM
#16

#15 Jo precis, de ser ganska svarta ut ute i skogen just nu ;) Och som sagt ganska dyrt att köpa. Men jag kanske köper lite ändå. Jag e hyfsat duktig på att pruta precis innan stängning ;)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Meroryan
10/10/08, 9:38 PM
#17

#14 Tack för receptet! Undrar om det kan gå bra att använda köpta, torkade enbär, då fåglarna häromkring har förstja tjing på enbären varje gång det blir några…

mommo
10/10/08, 10:10 PM
#18

För mig är Samhain en viktig högtid, den viktigaste av alla. Vet inte varför, kanske för att hela familjen blir så involverad eftersom det är Halloween och allt.

Jag har faktiskt satt upp Halloween gardiner redan! (Där fick jag också köksfönstret tvättat på samma gång!) Och hängt upp ljuslyktor i fönstret. Och så har jag börjat skriva en Halloween novell (märker alla hur stor högtid detta är för mig??)

Men maten, ja: Jag brukar göra vanlig köttbulls smet med mycket krossad svartpepper i och så formar jag det till bajshögar (!) och sätter in det i ugnen. Och så tar jag prinskorv och delar på mitten och i änden sticker jag in ett mandelflan (ett finger med en nagel). Bredvid en skål med ketchup (blod) att doppa "fingret"i. Negerkyssar blir spöken när man trycker fast smartiesgodis till ögon. Som lim använder man lite choklad som man smält i micron. Man gör också en liten pupill i smartiesögat, så stirrar spöket på en när man äter upp det…

Mörk choklad med allehanda god fyllning åt dom vuxna. Äppelpaj och någon salt paj. Valfri dricka. Tarotläggarkväll.

Meroryan
10/10/08, 11:26 PM
#19

#18 :D Ja, det märks verkligen hur viktig Samhain är för dig. I allra högsta grad. :) Tack för alla tip

Bappho
10/11/08, 1:04 AM
#20

#14 Tackar!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Ganna
10/11/08, 1:44 AM
#21

#17 Om du menar att du skulle tillsätta de torkade bären till riset/vattnet tror jag det skulle funka. Kanske att de behöver mortlas lite innan för att släppa fram alla aromer, men det är nog bara en gradskillnad.

#20 Varsågod! F.ö. kan jag nämna att har man barn och de tycker smaken är lite udda, så kan man med fördel blanda enbärsdrickan med (jul)must.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
10/11/08, 1:46 AM
#22

#21 Då gör jag som barnen Glad ääälskar julmust!!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
10/11/08, 1:49 AM
#23

Jag blandar julmust med amaretto.. smakar marsipan!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ganna
10/11/08, 1:51 AM
#24

#22 Har du provat den från Mora Bryggeri? Det är grejor det. Här hemma får vi ha restriktioner för att inte tjuvstarta med mustdrickandet för tidigt innan jul. :)

#23 Ick, marsipan! Då föredrar jag nog "Elak tomte": julmust och vodka/brännvin.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
10/11/08, 2:03 AM
#25

#24 Nix! Men då måste jag göra det.

Min svärmor gömmer alltid några flaskor julmust vid jul som hon sedan tar fram på sommaren och bjuder på.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
10/11/08, 10:43 AM
#26

#25 Det ska tydligen vara en smakmässig höjdare att spara (glas)flaskor med must i ett år, den ska smaka ännu bättre då. Hur man ska lyckas med det utan att dricka upp dem är dock ett mysterium. ;)

Jag får nog lämna dem i mammas förvaring med instruktioner om att slå mig i skallen med en gummiklubba om jag försöker dricka upp dem i förtid.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

skogsbergs-anna
10/29/14, 6:30 PM
#27

Enbärsdricka är gott!

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
Ganna
10/29/14, 7:35 PM
#28

Japp, snart dags att ge sig ut och skörda lite ris. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: