Annons:
Etikettoff-topic
Läst 10756 ggr
Lorelai
11/6/08, 12:45 PM

husmoders tips

Ett gammalt beprövat tips är att använda sockerbitar för att skrubba bort fastbränt i kastrullen..
Jag har alltid tyckt att det har fungerat sådär, vi har ju svinto. :D
Men idag använde jag samma metod för att få bort det sjukt hårt fastbrända på spisen. Ni vet.. den med den vita kermiken som man inte vill repa.
Ungefär 10 sockerbitar, en masssa skrubbande, bitte lite vatten och ungefär 30 minuter senare är min spis nästan som ny. Det är lite kvar att göra..
lite fastbräntskydd på detta senare så kommer det att vara mycket enkelt att hållaspisen skinande ren..

Så för er som har misstortt sockerbitarna hemliga kraft.. :) ut och skrubba! Men vi kanske borde sluta inta dessa monster in i våra kroppar.. efter att ha sett dess verkan på fastbränt krafs.. vill jag inte ha i mig socker mer.

Jo.. själva plattorna kan man använda ungssvärta, men det är mest för en tillfällig effekt. Det är ju egentligen menat för andra ytor än spisplattorna.

Så.. nu när ni inte kan vänta med tat få skrubba rent era spisar utan att repa dom.. vilka mer husmoderstips finns  det på lut? Ketchup minns jag har en jobbig verkan.. men på vad då?

Annons:
Sovgott
11/6/08, 1:06 PM
#1

Putsar man inte silver med ketchup?

ljung
11/6/08, 1:17 PM
#2

Nja, men väl koppar tror jag. Märk väl tror.

Ett tips för att putsa silver är;

  • Koka upp vatten
  • Lägg aliminiumfolie i botten på en gryta.
  • Häll i salt
  • Doppa i silverringar eller skedar eller vad det nu är (ej nysilver) Och efter en stund så borde det mesta vara rent.
  • Skölj/torka.

Det brukar jag använda på sådana silversaker som har många svårt- att-komma-åt ställen. Kram/L

ljung
11/6/08, 1:19 PM
#3

Mat nyttigt Lorelai!

Vekka
11/6/08, 1:27 PM
#4

Ett annat bra rengörings tips är bakpulver, mkt bra att putsa speglar med och även hård smuts på spisen/köket.

Lorelai
11/6/08, 1:33 PM
#5

Jag vill minnas att det är koppar. Men precis.. tror. Det var väl någonting liknande som skrönandes om coca-cola?
Jag vet att ett visst tv program motbevisade hela det här fräta sönder tänder tänder av den drycken. Det fräter inte sönder, men är heller inte nyttigt.
Ingen som har koppar som behöver göras rent som vill testa? :P
Annars ringer jag bara mamma, hon vet sådant här. :D

Mycket bra tips #2 :D

några fler tips som lurar här och var?
Som.. tidningspapper är bästa för att torka rent fönster med fönsterputs, då det inte luddar. Personligen orkar jag aldrig med det, är oftast fuktig om händerna när fönstrena tas om hand och jag vägrar att ta i trä när jag är blöt om händerna. och papper är.. ? :)
Fönstrena har en tendens att bli putsade när jag liksom råkar plocka iordning på fönsterkarmen.. och ser att det behöver torkas.. och ser att fönstret är skitigt… och ser att.. ja.. :)
det jag skulle göra idag var att skura golvet.. men hamnade vid spisen med socker.. :D

Lorelai
11/6/08, 1:35 PM
#6

#4 Torrputsning eller våtputtsning? Skall det bli som en kräm av det? Efterpoleras med torr trasa? Det blev jag nyfiken över.. *s*

Annons:
Bappho
11/6/08, 1:41 PM
#7

#4 Även beläggning i termosar. Låt termosen stå i blöt med hetvatten och bakpulver.

Bakpulver och en skvätt vinäger i slasktratten är inte så dumt heller.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
11/6/08, 1:45 PM
#8

Apropå termosar.. Någon som har ett tips för att få ut äcklig lukt ur burkar? Jag samlar på olika burkar, bra att ha - grejer, men ibland luktar det av sina gamla ägare…

Lagom kul med vinbärste som plötsligt luktar surkål pga burken.

Jag har testat att låta dem stå i skåpet utan lock.. men tror att det krävs ngt mer radikalt för att få väck lukten.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Vekka
11/6/08, 1:53 PM
#9

På speglar: fuktig trasa/svamp, pudra på med bakpulver- skrubba/tvätta, torka av, kan även torka av med en torr handuk med lite bakpulver pudrat på som avslutning, blir superfin.

Till spis o kök lite mer vatten, spisen- pudra på bakpulver sen lite vatten på- låt det bubbla/verka ett tag-skrubba.

Ännu starkare lösning- För toaletten- bakpulver blandat i lite ättika- dunderbubbel :) luktar tyvärr ättika.

Rengöring inuti kylskåpet-citron o vatten. För god lukt- lägg en halv citron, eller 2 halvor, i kylen- tar bort oönskade dofter.

Vekka
11/6/08, 1:56 PM
#10

psst…#8 tvätta burkarna i citron, låt dom sedan stå några dagar med citronvatten i.

Även ättika, vinäger o bakpulvervatten-låt stå några dagar.
Behöver bara välja en av dom.

ljung
11/6/08, 2:07 PM
#11

Tillägg,ha,ha

Det kokande vattnet ska ju då hällas ned i grytan med salt och folie då givetvis. Haha, som om ni inte begrep det,men det är ju bäst att vara tydlig. Tror föresten att det där med ketchup funkar på mässing med. Nu är man nyfiken. Måste testa det idag! Återkommer.

Ianna
11/6/08, 4:06 PM
#12

Jättebra tips! Är det nån av er som vet hur man putsar brons? Jag har en del bronssmycken och de mörknar ju.

mommo
11/6/08, 5:32 PM
#13

Om soda:

Om hunden har en egen matta som sovplats, eller vilken matta som helst som luktar småunket: Pudra över med soda. Sodan drar åt sig unk lukten. Ev. överflöd skakar du sedan bara bort, eller dammsuger upp. Men låt verka en dag först.

Annons:
hus-musen
11/6/08, 6:19 PM
#14

tandkräm är bra till silver, ketchup är bra till koppar, tidningspapper är bra till fönster, de är även potatisvatten,cocacola är bra på rost.

Qui dormit, non peccat

 


Outrageous
11/6/08, 6:19 PM
#15

Bokmärker denna tråden. :) Kan vara väldigt bra att ha.

På tal om citron så kan man bleka hår med det har jag hört. På med citron och sedan sitta i solen. Har ej testat, men ska nog prova på armen eller nåt i sommar för att se hur effektivt det är.

hus-musen
11/6/08, 6:20 PM
#16

#15 jo det stämmer man kan bleka hår med citron men de tar lååång tid! mormor brukade göra det..

Qui dormit, non peccat

 


Outrageous
11/6/08, 6:33 PM
#17

#16 åh okej. Men bättre än kemikalier. :) Hur lång tid ungefär?

hus-musen
11/6/08, 6:40 PM
#18

#17 oj ja du, de beror på vilken hårfärg du har innan oxå=) har du de där knallröda så kommer ditt hår bli rosa=) citronen bleker inte så supermycke, har du brunt hår så blir det mera solblekt! man kan tex spraya håret med citronsaft, sen går man ut i solen o på kvällen sköljer man ur håret. en varning bara, håret kan bli väldigt torrt. mormor var redan blond så hon blev ljusblond=)

Qui dormit, non peccat

 


hus-musen
11/6/08, 6:44 PM
#19

bleka med citron är något man gör ganska ofta förresten, har fr mig att mormor gjorde det en gång i veckan, för att de ska blekas ordentligt. man kan bleka med kamomill oxå men då vet jag inte hur man gör.

Qui dormit, non peccat

 


Outrageous
11/7/08, 4:21 PM
#20

Åh okej. :) Jag har ingen önskan om att bleka det. Men intressant att det går i vilket fall. :D

Annons:
marinelady
11/7/08, 8:27 PM
#21

hm…ett om diskuterat husmors tips är väll sockerbit inlindat i en trasa som man droppat alkohol på och sen ger man det till barnet så somnar det…sen om det är bra eller dåligt låter jag stå osagt..

Lorelai
11/7/08, 9:12 PM
#22

#21 Ja.. det stämmer. Huvudsakligen vid tandning då.. alkoholen för att bedöva och sockerbiten är jag osäker på. sötman för att locka kanske?
Det var ypperligt då.. men nu har vi utmärkta mediciner att ge. Men jag skulle nog kunna ta till det om nöden krävde det.. eller låta bli och härda ut. Det är nog lite hur man väljer där..
Notera att alkoholen som användes där var inte en stor mängd, ett snabbt dopp bara. Den skulle inte drypa av det.

Inegn som har vågat prova ketchup? :) Eller inte haft behovet än kankse?

Annars så kan ni prova att tvätta bort kalkavlagringarna i kök och badrum medan ni vänar på att koppar alt. mässing behöver göras rent. :P En citronhalva är fint att skrubba över avlagringarna med, låt dras några minuter och torka rent med trasa. Våt eller torr gör liten skillnad. Bara ös på med citron. :)
Som för övrigt bleker inte bara hår utan märkliga märken på skärbrädan med. :P
Glöm bara inte att torka bort det efter en liten stund, några minuter. Annars får du ännu fler fula märken. :/
Fråga inte hur jag vet.. :S

Sebastian
11/7/08, 9:34 PM
#23

Ja och läcker kylaren på bilen för er så ha i bikarbonat i kylarvattnet.

Läcker soppatanken som ett såll? No problem. Gnid med tvål på hålet så reagerar bensinen med tvålen och tätar läckan.

Btw Ketchup fungerar bra att polera lite allt möjligt med. Men bästa resultatet får man om man tar en gammal tandborste och tandkräm och polerar med. Det ger en glans som håller ett tag.

Vid tandvärk slår man i järnspikar ovanför dörren och tar sig en sup och en hutt att gurgla i, sen går man och lägger sig. På morgonen dagen efter så är det bättre.

Mvh Husfar.

Iram
11/8/08, 12:11 PM
#24

Tack för alla tips, vilken härlig tråd! Jag är en sån där som faktiskt gillar att läsa husmorstipsen i tantveckotidningarna. Det är fascinerande vad man kan åstadkomma med lite citron eller vinäger. :-)

Mer mer!! (Ska försöka komma på något själv också men just nu är det tomt…)

Lorelai
11/8/08, 1:58 PM
#25

Vitvinsvinäger är bra för de flesta lukter och missfärgningar.. där citron används används inte för sällan vinägern.
Men den är bättre på mögelfläckar och onda dofter i badrum.. badrum generellt är ett bra rum att utfrorska vitvinsvinägern i. :)
Spruta med vinägern på fläckarna med exempelvis en blomspruta så försvinner det. Detta är däremot ett tips jag inte har provat själv.
Men.. att tvätta badkaret med en citron och gärna först doppad i salt och varm ättika är en hit. ;D

Jag tycker mycket om husmorstips.. :P
En klick smör när man kokar risgrynsgröt hjälper för att den inte skall fastna i kastrullen. En rejäl klick i första koket innan mjölken.
Ett par droppar doftolja på elementet är lika bra som sådana man sätter i väggen. SJälv har jag två oliak dofter i badrummet.. en blommigare och en peppermynta.. Peppermyntan är bra när det behöver lukta gott fort.
Jo.. elementet behöver vara varmt.. sommartid inte lika effektivt. ;)

Udda glas eller burkar med papper runt ger fina lyktor. Passar bra när man vill ha extra många. Man behöver heller inte ha så pappret sitter perfekt runt. Utan man kan göra cylinderform som ställs kring glaset gör det lika fint och enkelt att spara och växla för olika behov. Går bra med silkespapper.. tapetbård.. presentpapper osv..
Stoppar man in värmeljusen i frysen ett par timmar innan de används brinner de jämnare.

På tal om ljus.. snölyktor av is någon?   

Islykta

En dekorativ lykta att sätta ute kan du göra av is!

Fyll en skål ungefär till hälften med vatten. Sätt en mindre skål i den första skålen. Fyll denna skål också med vatten så mycket att den sjunker ner i den första skålen och en jämn vattenspalt bildas mellan skålarna. Ställ skålarna i frysen (om det inte råkar vara minusgrader ute). Sära på skålarna och sätt ett värmeljus i isskålen som bildats.

Om man vill kan man sticka ner växtdelar (gröna blad, grankvistar, rönnbär….) i vattnet. Det kan också färgas med karamellfärg.

tack till http://www.skapligtenkelt.se/

Vekka
11/8/08, 3:06 PM
#26

Sugproppar på plats.

Krokar med sugproppar som man fäster på kaklet i badrummet trillar lätt ner. Men om man penslar lite äggvita på baksidan så sitter dom sedan som berg.

Vekka
11/8/08, 3:43 PM
#27

Filter fixar fläcken.

Om du fått stearinfläckar på duken så lägg ett kaffefilter över o pressa med ett hett strykjärn. Stearinet smälter o sugs upp av fltret.

Annons:
Vekka
11/8/08, 3:46 PM
#28

Rengöra silverbestick.

Koka rabarber o lägg silvret i avkoket. Fin fint blir det.

Vekka
11/8/08, 3:50 PM
#29

Plastförpackningarna som coktailtomaterna ligger förpackade i blir perfekta, lättplacerade små växthus att så frön i.
Första tiden har man locket på men när plantan börjat växa kan locket hållas öppet. ex. perfekt att så kattgräs i, om man har innekatt.

Jodrena
11/8/08, 5:02 PM
#30

Ätticksprit mot urinlukt

Har man till exempel en okastrerad hankatt som börjar skvätta runt så är ätticksprit jättebra mot lukten. Bara häll upp i en skål och låt stå där det luktar illa.

Fast det kan ändå vara rätt svårt att få bort den lukten (luktar fortfarande ibland här fast det gått många år sen jag hade katt)

fridelfina
11/8/08, 6:35 PM
#31

Vet inte om det passar in här men polkagrisar mot magkatarr funkar toppen! Fast det ska vara äkta polkagrisar, de med pepparmyntsarom funkar inte förstås.

 
 

Vekka
11/9/08, 5:55 AM
#32

Neej, ursäkta! fridelfina, men äkta polkagrisar med riktig peppar mynta är totalt döden för magkatarr, myntan i sig är bra i naturlig form, ex som the, men ihop med så mkt socker så är det förödande.
Jag har kronisk magkatarr sen nästan 15år tillbaka pga. missbruk av coca cola o treo. Jag kan inte ta en tugga av en polkagris, det ger ett resultat av att sitta på toaletten ca 3 tim. Kan garantera att det inte är trevligt :(

Lorelai
11/9/08, 11:24 AM
#33

Ättiksprit kan även skättas på disktrsan och lätt sköljas igenom, så blir den fräsh.
Vet om en hel del som kör disktrasan i micron 30sek ca på hög värme eller diskmaskinen. Alternativt lägger den i kokande vatten så får den ligga tills vattnet är svalt.
Alla dessa skall hjälpa att fräsha till disktrasan och bör upprepas någon gång i veckan.

Sedan läste jag att man kan torka av badrumspegeln med sköljmedel. Vilket ger den en hinna som är fuktavstötande. Jag har inte sköljmedel så någon annan kanske vill testa? :)

fridelfina
11/9/08, 10:58 PM
#34

Vekka! Då har vi olika magar du och jag för på mig funkar det finfint! Man får väl testa och se om det funkar då, men bara lite för att inte behöva sitta 3 timmar på toa då Oskyldig

 
 

Annons:
Vekka
11/9/08, 11:24 PM
#35

Skrattande ja det är så olika från person till person. jag älskar polkagrisar o har försökt gång på gång-alltid med samma resultat.
Hmm…varför fungerar det för dig o tillomed hjälper din mage? blir lite avis, får jag nog erkänna!

fridelfina
11/10/08, 12:01 AM
#36

Orsaken till magproblemet kanske? Stress utlöser min katarr medans cola och treo orsakat din…

 
 

KlaraStjarnljus
11/10/08, 2:12 PM
#37

Mjölk på färska kaffefläckar och filmjölk på färska blåbärsfläckar!

Så mycket som jag bakar och slabbar med blåbär på jobbet så skulle hela köket varit lila vid det här laget, om inte Kristina hade lärt mig det där med filmjölken!

spindelfot
11/10/08, 2:33 PM
#38

Badrumsspegeln : Har man män i huset så kan man torka av den med raklödder också. Vi har inget sköljmedel men vi har rakgrejer..

Apropå disktrasor.. varför gå omvägar och koka och greja, låt de gå tillsammans med annan tvätt i tvättmaskinen istället. Jag köper aldrig disktrasor här hemma, jag tvättar dem. Det är faktist meningen att man ska tvätta dem, inte slänga.. Har ni läst på disktrase-förpackningen nångång så står det att de går att tvätta i upp till 90 grader..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Lorelai
11/10/08, 9:18 PM
#39

Ah.. nej jag har verkligen inte läst på förpackningen.. ganska korkat av mig. ^^
Skall testa raklödder.. :P

Coturnix
11/10/08, 9:28 PM
#40

//Islyktan var verkligen fin. Det ska jag pröva att göra.//

a-wise-woman
11/11/08, 12:20 AM
#41

Jag provade ketchup på min nästan svarta kopparkåpa över spisen. Fungerade bra, ser ut som ny

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Annons:
CatMoon
11/11/08, 1:15 AM
#42

Min mormor lärde mig att smeta ut ett lager smör på hopplösa etikettrester och liknande på tex glasburkar. Funkar finfint på att lösa upp limresterna! :)

Ibland får man låta dem stå ett tag, men annars är det bara att gno bort hela kladdet - och diska sen förstås…;)

blodtopp
11/11/08, 11:10 AM
#43

#23 "och läcker kylaren på bilen för er så ha i bikarbonat i kylarvattnet."

Har du testat själv? *nyfiken* Vi har nämligen en kylare som läcker nånstans, så jag undrar om det verkligen fungerar =)

hus-musen
11/11/08, 1:32 PM
#44

#43 ägg i kylaren funkar oxå=) men de bästa är att köpa sånt där medel frånen verkstad, kostar 100 kr men man kan laga många kylare=)

Qui dormit, non peccat

 


aris-eile
11/11/08, 1:45 PM
#45

#43

En hel kylare funkar garanterat…
Att smeta med kladd är ju lite onödigt, eftersom det bara hjälper tillfälligt ;) Men fungerar gör det. Ägg iallafall.

Hennum
11/12/08, 12:18 AM
#46

disktrasorna brukar vi tvätta i maskinen tillsammans med den andra vittvätten, funkar fint det med. så slipper man göra sig så mycket besvär med dem. ^^

kalkavlagningar i vattenkokare har vi problem med ibland. har något minne av att mamma hade i något som luktade riktigt illa. ättika kanske, eller om det är ättiksprit. ingen aning. någon som vet?

mamma gav mig tipset att ha en skål med ättika outblandad i mitt rum för att dra bort eventuell hamsterlukt så att inte den gror in och sitter kvar när jag ska flytta. när den stått där en dag eller så, så häller man ut den.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

hus-musen
11/12/08, 11:12 AM
#47

#46 jo ättika använder man till att ta bort kalkavlagringar med. fungerar även på tex badrumsfönster o annat=)

Qui dormit, non peccat

 


Lorelai
11/13/08, 12:14 PM
#48

Ja.. Det står på ättiksprit-flaskan hur man kan dosera med ättikan för att rena kaffebryggaren. Ser inget hinder för att utsätta en vattenkokare för detsamma. :D

Annons:
aris-eile
11/15/08, 3:40 PM
#49

Ättika fungerar bra mot fuktmögel med om man har taskig ventilation i förrådet, stugan eller huset.

Men men men.. man får heller inte glömma bort : GURKA mums…

Lill-Kisse
11/16/08, 8:45 PM
#50

Farligt?

Hur går det med brännbara material som disktrasor i diskmaskinen? Jag blev tveksam inför det tipset med tanke på hur varmt det blir när torkningsprogrammet håller på. Tänk om det börjar brinna! Tvätt i tvättmaskin måste vara en säkrare rengöringsmetod.

BiGavia
11/16/08, 8:53 PM
#51

Kanel i kylaren på bilen, om den läckerGlad Testat!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

spindelfot
11/16/08, 9:54 PM
#52

#50 disktrasor tål torktumling också.. torkprogrammet på diskmaskinen är nemas problemas i jämförelse med det ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Vekka
11/16/08, 10:29 PM
#53

Salt på färska vinfläckar, strö på salt på fläcken låt verka ex. över natten, tvätta. Fungerar mkt bra

lia-fail
11/18/08, 3:36 PM
#54

Kaffekoppar och muggar som blivit missfärgade av kaffe blir snabbt vita igen om man diskar dem med tvättmedel.

övriga tips jag hade har nog redan nämts :)

SilvianLuna
11/19/08, 10:50 PM
#55

Man ska även kunna putsa silver med coca cola också. Och ja, vad ska man säga? Efter att jag hade fått höra det var jag inte lika sugen på läskedryck längre. :P

Annons:
Outrageous
11/19/08, 11:50 PM
#56

Fungerar ketchup bra på diskbänken för att få den fin också? Eller finns andra tips?

Lorelai
11/20/08, 1:13 AM
#57

#56 Citron.. citronhalvor har rekomenderats i tråden.. men jag körde från sådan flaska eftersom det var vad jag hade hemma redan. Eftersom det även är citronsaften man vill åt och det är just det i flaskan så.. Fungerade mycket bra.
Sprejade över citronsaft över bänken.. torkade bort med fuktig svamp och sedan trasa.. Efterpolerade med Häxans poleringsgrej.. Glänser som bara den.

Vore bra med någonting att ersätta Häxans med.. iofs.. Men.. den heter ju Häxans! :D

Outrageous
11/20/08, 4:38 PM
#58

#57 Haha, jag tittade på en flaska häxans i förrgår, och funderade över varför den heter just häxans? :)

fridelfina
11/21/08, 12:36 AM
#59

Silver som blivit svart pustas upp fint med salt och en droppe vatten

 
 

Lill-Kisse
11/21/08, 1:49 AM
#60

#52  Någon hake är det, eftersom en brandman under ett föredrag om faror i hemmet, speciellt tog upp exemplet om det olämpliga i att lägga disktrasor i diskmaskin och bränder som uppstått p g a det. Vad vet jag - disktrasornas material eller skillnader på diskmaskiner? Man ska nog lägga textilier i tvättmaskin och porslin i diskmaskin, inte tvärt om.

hus-musen
11/21/08, 11:35 AM
#61

#60 vad jag hört angående disktrasor i diskmaskinen så är de farligt för att de kan fastna i den snurrande armen som stänker upp vatten. ibland stannar maskinen, ibland inte. en annan fara är att trasan kan täppa för vattenuttömmningen så maskinen kan bli för vattenfylld.

Qui dormit, non peccat

 


Lill-Kisse
11/21/08, 8:02 PM
#62

#56 och 57 Ang "Häxans" polermedel.

Kan man köpa "Häxans" och "Röda björn" numera? Jag har kvar ett par närmast antika burkar av båda sorterna. "Röda björn" är ett rosafärgat pulver, som ska vara bra att putsa koppar, mässing och diskbänkar med. Kanske läge att prova dessa två gamlingar under julstädningen.

Annons:
Jodrena
11/21/08, 8:10 PM
#63

Om man har någon metall, som man inte riktigt vet vad det är för material, som sitter fast i en sten, vad rekommenderar ni då att putsa med för att minimera risken att den ska lossa eller bli fulare av putsningen? (vet inte riktigt hur den sitter fast i stenen, antagligen med klister av något slag)

Coturnix
11/21/08, 8:44 PM
#64

#62 Häxan finns, fast numera i platta plastflaskor. Men "Röda Björn" Vad är det? Ååh det vill jag se!!!;) "Tomtens skurpulver" har jag en "antik" burk av.

hus-musen
11/22/08, 2:32 AM
#65

#63 hade inte putsat den alls, hade lagt den i nått rengöringsmedel istället..  beroende på metall så bör ju tandkräm eller ketchup funka iaf=)

Qui dormit, non peccat

 


0lilith0
12/12/08, 2:42 PM
#66

ang. disktrasor..ville bara berätta att jag stickar egna i bomullsgarn dom går att tvätta i 60 grader hur många ggr som helst och dom går jättebra att diska med också. Det blir billigt och miljö vänligt på lång sikt Glad

Upp till toppen
Annons: