Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 3446 ggr
Rovanja
11/18/08, 2:24 PM

Varma drycker?

Jag har fastnat i ett trask fyllt med svart te.

Jag vill komma ifrån det och gärna få recept på andra varma drycker är de standard :kaffe, te, varm choklad…

Älskar dricka varmt, värmande.

En lite besatthet jag har Flört

mums mums på er!

Annons:
Outrageous
11/18/08, 3:04 PM
#1

Man kan ju göra eget te, pepparmynta t ex i varmt vatten är väldigt gott med lite honung. :)

stjarnfrukt
11/18/08, 3:26 PM
#2

jag har tänkt på samma sak och försökt hitta på nya grejjer. särskillt nu när det börjar bli riktigt kallt är det så mysigt att dricka varmt.

jag älskar te men för att inte tröttna så varierar jag på typ, smak och styrka hela tiden.

sedan brukar jag göra min egen chai-latte med chai-te och MYCKET mjölk. Tungan ute

älskar mjölk-drycker så jag gör också kaffelatte men med olika smaker och kryddor.

kanske lite .. vad ska man kalla det?… "ohäxit" med det är inge fel på varma koppen Flört.  äpple-kanel är min favvo. hehe

kram på´n

Ceriadwen
11/18/08, 3:36 PM
#3

Nu vimlar det ju av goda glöggsorter i affärerna, både med och utan alkohol (själv föredrar jag utan). T ex med smaker av saffran, citrus, blåbär, choklad och kanel. Bara att välja sin favorit, värma och sedan lägga i en kanelstång eller annat smarrigt. Glad

fridelfina
11/18/08, 3:39 PM
#4

Yogi Classic är mitt favvoté! Smakar mest kanel, men innehåller även ingfära mm. Luktar pepparkakor och jul, året om!

Sen tycker jag att det är gott att dricka fänkålste. Nyttigt för matsmältningen, en bra dryck att dricka till maten eller efter. Smakar lite lakrits. Jag brukar köpa hel fänkål i kryddhyllan. Låt gärna svalna lite så det inte är kokhett. Gör att magen inte blåser upp sig så mycket om man brukar ha problem med det när man äter.

Varm choklad med vispgrädde är ju också en favorit och passar kalla eller ruggiga vinterdagar! Jag gillar när man använder kakao och lite vaniljsocker som rörs ut i minst 3% mjölk (eller gammeldags).

Sen tycker jag också om att dricka kokt vatten som svalnat lite (jag vet jag är lite knasig Flört)

 
 

Clearheart
11/18/08, 3:43 PM
#5

Varm choklad gjord på mjölk, kakao, socker med en nypa chili och kanel är väldigt gott! och nyttigt!….ja för själen i allafall!

Tungan ute

lia-fail
11/18/08, 3:45 PM
#6

#3 inte att förglömma min absoluta glögg favorit… Hjortron… Mums :P

Annars finns det många goda örtteer, fruktteer och annat gott med eller utan svart te på Te och Kaffe butiker runt om i landet. Av det man kan ha hemma gillar jag citronmeliss, pepparmynta etc. Hittade även ett bra slämlösande tips i dessa förkylningstider Oregano, funkar bra med den torkade man har i kryddhyllan.

Annons:
Ceriadwen
11/18/08, 4:03 PM
#7

#6 Vad kul att du nämner den! Jag smakade den hos vänner förra året och den var ju supergod! De sa att den var från ICA men jag har inte själv sett den där. Rynkar på näsan Var kan man köpa den? Har du sett den ute i år än?

Rovanja
11/18/08, 4:30 PM
#8

#7 jag hade hjortonglöggen hemma i helgen!

Har planerat in att provablåbär-lingon glöggen till helgen… eller kanske den spännande chokladsmaken?

# tack alla för tips! Nu skall här drickas varma drycker i mängder!

Outrageous
11/18/08, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja men glögg ja! Det är ju den bästa varma drycken! Blossa original, saftglögg.. Mmmmmm nu blev jag sugen…

Tycker så bra om glögg att jag tog en bild tillägnad den häromdagen. Hahahah.

lia-fail
11/18/08, 4:33 PM
#10

#6 Den tillverkas av Dufvenkrooks och finns på ICA här. Har redan köpt hem ngra flaskor som står och väntar på rätt tillfälle :)

Rovanja
11/18/08, 4:36 PM
#11

#9 Vilken härlig bild! Nu blir man sugen. har just en sådan flaska stående i skafferiet som väntar på mig… längtar mycketSkrattande

lia-fail
11/18/08, 4:39 PM
#12

#8 Chokladglögg???

Outrageous
11/18/08, 5:01 PM
#13

#11 Haha tackar, ååh nu blir jag avundsjuk. Jag ska se om jag inte kan skramla till en flaska här också. Skrattande

Annons:
Rovanja
11/18/08, 5:02 PM
#14

#12 jo det finns en glögg.

Tindra chokald och pomeransglögg. har inte provat den än. finns nog med vit choklad och lime också om jag minns rätt!

[Lady-Oona]
11/18/08, 5:13 PM
#15

Om man tar 1 kanelstång, 5 nejlikor och 3 tsk råsocker i 1 dl rom/konjak…låter det dra under svag värme INTE koka, låt det stå kanske halv dag för mera smak….och blandar detta i en mugg hett kaffe eller svart te….mums och vill man lägger man också i apelsinskal från 1 apelsin i spritblandningen.

Drick och njut en frusen dag.

lia-fail
11/18/08, 5:14 PM
#16

#14 Ah… *dreggel*… Låter gott…

Så nu vet jag vad jag måste söka efter :) Tack!

mommo
11/18/08, 7:04 PM
#17

1 tsk ingefära i en stor mugg hett vatten. Obs! Det blir starkt, kanske kan man halvera ingefäradosen.

Men hur som helst så är det gott, har en egen smak (men starkt) och så råder det bot på huvudvärk och förkylning.

Jag brukar dricka det istället för kaffe ibland, jag tycker att det är en riktig hälsodryck.

Rovanja
11/19/08, 7:39 PM
#18

#1 Peppearmynta te brukar jag blanda ihop på somrarna och dricka det av färska blad. Det är väldigt mumsigt!

#4 Yogi har jag alltid i teskåpet. Det ser jag som en basvaraFlört

Har dock inte fallit för någon mer än just classic av de jag testat. Har du någon att reckomendera?

#17 Bra mot huvudvärk..? Låter ju som perfekt för mig! Brukar vara väldigt skeptisk  mot värktabletter så då kan jag testa detta nästa gång det biter i hjärnan…

Keylie
11/19/08, 8:32 PM
#19

http://www.tasteline.com/recept/chai_-_ett_kryddigt_te

Här är ett recept jag tycker låter varmt o gott i kylan.

Yogi var får jag tag på det?

mommo
11/19/08, 8:35 PM
#20

Yogi finns åtminstone på Indiska.

Annons:
Keylie
11/19/08, 8:39 PM
#21

ok. tack! Blev lite nyfiken på hur det smakar. Vill alltid testa nya smaker. Älskar te.Glad

Rovanja
11/19/08, 10:37 PM
#22

#19 yogi finns i vissa ica butiker och i nästan alla hälsokostbutiker!

fridelfina
11/21/08, 12:18 AM
#23

nja, gillar också classic mest, men det finns en som heter Woman (har jag för mig?) som har samma ingredienser men med ingefära mest. Den är också mycket god. Sen tror jag att jag smakade någon sorts Yogi chai som var rätt god.

Yogi teer är varken svarta eller gröna utan de kallas väl kryddteer tror jag? Det är kanel, ingfära, peppar, lakritsrot mm läs på paketen och lukta för att hitta det som tilltalar dig!

 
 

Outrageous
11/21/08, 2:53 AM
#24

Drack ett rött te med smak av blåbär, lingon och yoghurt igår. Det var jättegott!

Rovanja
11/21/08, 8:34 AM
#25

#24 fick ett sådant te i present en gång av en vän. just rött med lingon blåbär och yoghurt. blev helt kär i det!

Casiopeia
11/21/08, 12:56 PM
#26

Om man är sugen på något varmt att dricka som inte är sött kan man ju dricka buljong.  Mina farföräldrar var helt tokiga i att bjuda på buljong, ofta som förrätt till maten. Tror dom serverade oxbuljong men även grönsaksbuljong går att använda. Jag rekommenderar i vilket fall en sort som är organisk, utan en massa smakförstärkare, glutamat och skräp.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Rovanja
11/21/08, 4:31 PM
#27

#26

har gjort det ibland när jag får ont i magen. Det brukar vara både en god och fungerande kur!

har en buljong som heter rapunzel. En organisk och utan glutamat. Får prova på det.

Annons:
Cristine
11/21/08, 5:51 PM
#28

 Min favoritdrink när det är riktigt kallt

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Outrageous
11/21/08, 5:54 PM
#29

#25 oh! Det var på café jag drack det. Skulle vilja köpa det men vet ej vart.

#26  Buljong är helt klart underskattat som dryck :)

isnornin
12/11/08, 1:12 PM
#30

Kiviks Tranbärs glögg!!!!

MVH Isnornin

Astraea
12/11/08, 2:05 PM
#31

#30 Haha, upptäckte själv den häromdagen. Kanongod!

isnornin
12/11/08, 2:32 PM
#32

yes och Kiviks Äppel glögg är också god! ummmmm;)

MVH Isnornin

Rovanja
12/11/08, 4:11 PM
#33

ooh tranbärsglögg! Det låter ju jättemums!

Vart går den att köpa? I vanlig butik, ica?Glad

sus-sharon
12/11/08, 6:00 PM
#34

..eller hetmjölk med myntahonung..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
isnornin
12/11/08, 6:10 PM
#35

#32 jag köpte den på Ica Maxi..

MVH Isnornin

Ayena
12/11/08, 6:28 PM
#36

Hibiskus-te är väldigt gott. Köpes på hälsokost. Detta kan man dricka vinter som sommar. Syrligt och gott.

Bappho
9/28/09, 8:32 PM
#37

Örttéer

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[incendium]
9/29/09, 12:11 AM
#38

Det fungerar riktigt bra att göra eget yogite med. Köper kryddorna hela och krossar i mortel. Innehållet brukar jag ha som följande: kanel (ca 60% av den totala blandningen), kardemumma, ingefära, kryddnejlika och svartpeppar (några korn).

Dricks alltid med någon form av mjölk (för att det inte ska bli för starkt för magen) och något sötande om man känner för det.

Upp till toppen
Annons: