Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 4083 ggr
Tomatoklister
2009-06-10 16:49

Avalon?

Hur står ni till den mystiska ön Avalon?

Jag är väldigt facinerad av dess historia och vad den användes till. Det finns ju väldigt många myter runt den. Ibland kombineras myten med kvinno-ön? Vad tror ni?

Annons:
Zoraye
2009-06-10 17:44
#1

Jag gillar dom där legenderna rent sagomässigt, men däremot gillar jag inte all new age-fluff som uppkommit kring dom.

ladysparkle
2009-06-10 18:11
#2

Jag har gått min Prästinneutbildning i Glastonbury/Avalon och kan säga att energin där är speciell. Jag tror att det var en helig plats där kvinnor/Prästinnor bodde för länge sen. Jag upplever att det är en väldigt stark plats.

Jag kan tänka mig att mycket "new age fluff" uppstår, men jag hoppas att de som åker till Glastonbury kan uppleva energin själva och njuta av den underbara platsen!

Ceriadwen
2009-06-10 20:36
#3

Jag är lite småbutter sedan min kära mor avslöjade att hon egentligen ville döpa mig till Avalon (Roxy Music hade väl kommit ut med sin singel i krokarna). Hur häftigt hade inte det varit?! Tyvärr var pappa svårövertalad. Precis som fäder brukar vara när det gäller namn. Jag blev döpt efter en annan låt istället. Vilken får vara osagt.

Annars tycker jag att myten är intressant och tilltalande på alla sätt och vis. Äppelön. Glad

Lorelai
2009-06-10 22:09
#4

Sagan Avalon förför mig, dvs Mists of Avalon. Mer under fötterna om det har jag inte. Har inte gjort någon reasearch om platsen i sig eller någonting.
#2 Så du har gjort din prästinneutbildning där. Intressant att höra lite mer om den saken. :)
#3 Osis. Här var det min mamma som satte sig på tvären med val av exotiskt namnval. Du kan ju alltid byta ditt namn. :P Eller lägga till.

ladysparkle
2009-06-10 23:34
#5

#3 Ja, jag tror jag skrivit nåt om den i nån annan tråd. Men lite kort kan jag säga att det var en treårig utbildning. Första året träffades vi vid varje högtid. Vi lärde oss om årshjulet, mer om Gudinnan, vi gick i landskapet och lärde känna dess energi och energin från respektive tid på året, vi gjorde ceremonier etc.

Andra året handlade mer om hur man kan vara Prästinna i värlen. Så vi lärde oss om att hålla ceremonier, provade olika sätt att spå (vilket jag är sämst i världen på!!) etc.

Tredje året är väldigt intensivt för då gör man en meditation/visualisering varje morgon i 3 månader. Den tar mellan 25 min - 1 timme beroende på en själv. De följande tre månaderna gör man samma meditation (ja, ungefär samma) på kvällen också. Och de följande tre månaderna lägger man till en kort meditation mitt på dagen.

Det var väldigt intensivt och svårt men nåt av det bästa jag gjort i hela mitt liv! För jag lärde inte bara känna Gudinnan utan också mig själv på ett nytt sätt. Mycket personlig utveckling, och den förändring jag gick igenom var enorm!

Ja, jag skriver inte mer för folk kanske läst mitt babbel förut. Men, Lorelai, om det är nåt speciellt annat du vill fråga så kan du skicka ett meddelande. Ha det bra! Kram

Ganna
2009-06-11 00:20
#6

#3 Långa bollar på Bengt? ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Ceriadwen
2009-06-11 15:18
#7

#4 Jag har efter många år förlikat mig och faktiskt lärt mig gilla alla mina namn. När jag var yngre var jag dock inne på att byta. Och operera underläppen. Flört

#6 Åh Ganna! Skrattande Det tog flera sekunder innan jag kopplade! Nej, tack och lov heter jag inte Bengt.

[kliinda]
2013-04-29 21:10
#8

Tron på Avalon fanns före Kristendomen!

och jag är djupt troende!

[kliinda]
2013-04-29 21:11
#9

men får jag fråga er som kanske inte är insatta lika mycket i Avalon som jag själv är - vad tror ni att Avalon är, och vad man gör där?

[stass]
2013-04-29 23:30
#10

Jag har fått för mig att det är en wiccansk gren, eller wicca influerad prästinne utbildning, men jag kan ju som sagt ha fel.

The mists of avalon, en kopp the, regn och rusk utomhus, det är underhållning det =)

Bappho
2013-04-30 10:23
#11

Jag tror att Avalon är ett namn och en beskrivning av en annan värld och inte en fysisk plats.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Rorvattnet63
2014-03-28 19:23
#12

Avalon, hör i hop med Kung Arthur. Kommer ej i håg om slottet hette Avalon, eller någon lats i närheten hette så. Sången Avalon of the Heart med Van Morrison handlar om Avalon.

Jämten 63

Rorvattnet63
2014-03-29 01:04
#13

Kolla den Engelska mytologin.

Jämten 63

Annons:
Upp till toppen
Annons: