Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 5726 ggr
[Sharp]
2009-08-05 17:12

Totemdjur

Vet inte riktigt om det hör till här, men detta är mitt första inlägg… så..

Jag undrar om totemdjur/kraftdjur. Hört att man kan komma i trans p.g.a trummor eller något liknande? Jag är jättenyfiken på vilket djur jag har och undrar hur man kan få reda på det. Ett tag såg jag nästan harar överallt där jag bodde, det kryllade av dem. Men de såg på mig, sedan sprang de bara iväg. Jag har också haft katt och vi kom väldigt bra överrens (som systrar nästan) , beundrar katter lite, de är magiska djur.

Och det sista jag tror på är väl varg. Vet inte riktigt varför, men det bara känns som det. Att jag är en varg.

Rådjur är jag också lite knäsvag för. En grej som hände när jag var väldigt liten:

När jag och min kusin (kommer aldrig glömma detta) var ute och lekte runt hennes område, så gick lite in mot skogen. Och då såg vi ett rådjur som betade eller något. Vi småsprang lite men stannade upp. Rådjuret var ståtligt och hade horn, såg ut som en krona nästan. Vi hade ögonkontakt i loppet av några sekunder innan rådjuret vände om och sprang iväg. Jag och min kusin stod där och bara stirrade. Sedan sprang vi efter. Men såklart var rådjuret borta.

Alltså, någon som är bra på detta och kan ge tips hur man finner sitt totemdjur. Jag vet inte, men det känns som att jag borde veta, innan det är försent och djuret skiter i mig…

Annons:
[Sharp]
2009-08-06 17:12
#1

Absolut ingen?

Bappho
2009-08-06 18:08
#2

Kanske du får snabbare svar inne på Druid och Shaman iFokus. Visserligen så finns det väl en och annan häxa som intresserar sig för kraftdjur av olika slag men det är nog bra mycket vanligare bland shamaner och de som intresserar sig för shamanism.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zoraye
2009-08-06 22:29
#3

Sök bland tidigare inlägg, det finns ett gäng trådar om det.

siddelina
2009-08-07 22:21
#4

Hej Sharp, jag kan rekommendera dig att läsa Cassandra Easons bok Den stora boken om kraftdjur (2007), där beskriver hon bland annat hur du hittar ditt/dina speciella kraftdjur.

Enligt vad Cassandra Eason skriver i sin bok har man fyra olika kraftdjur.

Ett huvudtotem som är det djur som du lättast identifierar dig med i ditt dagliga liv och folk kan säga att du liknar det.

Ett sidototem som är ditt privata inre, den sida du visar för nära vänner och familjen och som kanske kunde må bra av att få ta mer plats i ditt yttre liv.

Ett skuggtotem, som är det djur som du mest hatar eller är rädd för. Jag tycker inte om fåglar, men har ofta fåglar som följeslagare när jag är ute och springer eller promenerar.

Slutligen har man en högre andlig guide. Det kan vara ett mytologiskt djur vars egenskaper du beundrar och vars skydd du gärna skulle vilja ha i ditt liv.

Hoppas du fick lite hjälp …Glad

korpsyster
2009-08-08 00:08
#5

En rejäl och bra bok är Animal Speak av Ted Andrews. Ett riktigt guldkorn. Lägger in en länk till google books där du kan förhandgranska lite av innehållet. Den tar upp det mesta.

http://books.google.se/books?id=SDqPDqKAXggC&printsec=frontcover&source=gbs_navlinks_s#v=onepage&q=&f=false

Cornish-rex
2009-08-09 01:20
#6

#4 Jag fick hjälp iaf! Ännu en bok som läggs till på köplistan Obestämd, inte bra för min plånbok ;).

Har du läst den?

Annons:
Jennix
2009-08-09 18:16
#7

Mina kraftdjur eller andehjälpare har jag inte skapat själv iallafall, utan de har erbjudit sig själva - och har aldrig varit favoritdjur på något sätt.

Nu är jag ingen expert på shamanism men som jag förstår det så är kraftdjur en ande som har tagit formen av ett djur, som man ber om hjälp för att vara med en.

De flesta kulturer som jag har läst om säger att alla som överlever barndomen har ett krafdjur, annars skulle de inte ha överlevt, men sen om man har aktiv kontakt med det eller kan kommunicera är nog en annan sak.

Det brukar vara så att man får ett kraftdjur inblåst i sig av någon som trummar, och det är snarare att ett djur kommer till en och erbjuder sin hjälp.

Det behöver inte alls ha med att göra vad man har som favoritdjur, utan jag tror det handlar mer om symbolik och vad det är man behöver lära sig av andevärlden.

Om totemdjur är detsamma vet jag inte, men att läsa i en bok om vad kraftdjur står för ser jag som rätt meningslöst då det inte säger nåt om vad DU ska lära dig av just ditt kraftdjur.

Men det är mina erfarenheter och det jag minns, och det finns säkert de som sysslat mer med shamanism är vad jag har…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Sharp]
2009-08-11 14:50
#8

Tack för alla svar! Ska kika runt lite i länkar och fundera.

Bappho
2009-08-11 15:12
#9

Totem, är inte det när klanen/familjen har ett djur som klanmoder/fader?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sebastian
2009-08-11 16:09
#10

Jo. Men många "författare" idag har som vanligt missat begrepp osv. 
Ett lysande exempel på kunskapsmängden hos ovan nämnda författare…

siddelina
2009-08-11 20:11
#11

#6 Jo, jag har läst den och jag har kommit fram till insikter genom att följa hennes råd i boken. Bland annat så vet jag att ett av mina kraftdjur är björnen.

Cassandras böcker är läsvärda tycker jag. Det är konkreta råd och intressant läsning.

Jennix
2009-08-12 22:27
#12

Här är någon som verkligen vet och har erfarenhet, så jag litar på detta:

http://www.sjaman.com/om-sjamanisme/kraftdyr-igjen-mainmenu-61.html

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

korpsyster
2009-08-12 22:36
#13

#10 Ok if you say so.

Annons:
Bappho
2009-08-12 22:37
#14

#12 Undrar vad som menas med sajvo-klasser och sajvo-shamanskola, på vilket sätt han använder sig av ordet sajvo hmm..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2009-08-13 12:29
#15

#10 Jag har en känsla av att ordet totem används slarvigt även av författare som vet vad det betyder. Läste senast igår kväll om "Hekates totem, hunden" av en i övrigt ganska okej författare :) Kanske det är en brist på andra bra beskrivande ord att använda.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsstjerna
2009-08-13 15:06
#16

Cassandra Easons är knappast en författare jag skulle rekomendera om man är intresserad av kraftdjur och shamansism. Skulle inte rekomendera Cassandra Easons över huvud taget. Men populär är hon tydligen och spottar ut sig böcker på löpande band om allt möjligt.

Jennix
2009-08-14 11:12
#17

#16  Jag har tittat lite i hennes böcker och tycker inte dom har med de kraftdjur som shamanism talar om att göra. Men det är bara min åsikt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bappho
2009-08-14 12:18
#18

Anledningen till att Cassandra Easons böcker har blivit så populära här i Sverige beror nog mest på att det inte finns så många andra än hennes böcker översatta eller skrivna på det svenska språket. Det finns inte så mycket annat att välja på om man inte känner sig bekväm med engelskan.

Det är kanske dags för svenska erfarna häxor att börja skriva böcker Skrattande

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Vekka
2009-08-14 15:22
#19

Yes! fram för fler bra böcker på svenska!!

Finns det inga erfarna, seriösa o kunniga häxor som känner sig hågade att skriva böcker?
Ja det är ju det där med tid, ork, inspiration, o en jäkla massa arbete o knåpande, + offentligheten, kanske?
Sen är det kanske en fördel att man har en läggning till att kunna skriva intressant o bra också.

Jag läser ju utan problem engelska böcker, men det hade varit riktigt bra med böcker på svenska.

Bappho
2009-08-14 17:03
#20

#19 Jag går runt och väntar på att Spindelfot ska komma på idén att skriva boken om "mina tankar och funderingar om nutida svensk trolldom" Skrattande

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[trumman]
2009-08-14 18:06
#21

#16 Helt enig!

Som jag förstått det och erfarit det:

Kraftdjur - Kraftfull ur-ande. Djurets samlade essence i andeform. Kraftdjuret väljer dig.

Totem - Hjälp-ande som ofta delas av en hel grupp / släkt / stam etc. Ett totem kan man välja.

Men det är väldigt flytande gränser beroende på vem du läser och vilken del av världen som beskriver relationen kraftdjur kontra totem; så det blir som vanligt svårt att försöka definiera.

spindelfot
2009-08-14 19:42
#22

#20 vi har väl alla skrivit flera böcker i inlägg och bloggar nu på hif redan, det är väl bara att printa och ge ut egentligen, ha ha.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Airamya
2009-08-14 23:23
#23

#14 Ailo Gaup är same så det är nog inte så konstigt att han använder sig utav ordet saivo / sajvo.

Det är med andra ord högst sannolikt att det är den samiska betydelsen av ordet.

Glad

Bappho
2009-08-14 23:50
#24

#23 Det var p g a att jag tror mig veta betydelsen av ordet som jag undrade varför han valt att använda det i just det sammanhanget. Är det bara en samisk touch på det hela eller ligger det mer bakom varför han använder sig av det ordet?

Jag är lite nyfiken för mina barn är av samisk släkt och det finns en hel del om sajvo i deras släktsaga :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Airamya
2009-08-15 12:24
#25

Kontakta honom och fråga :) Det är ingen idé att jag försöker förklara ordet saivo, det skulle bara bli tillkrånglat och knasigt eftersom jag inte behärskar samiskan tillräckligt för att till fullo förstå.

Eller så kan jag försöka få fram e-post-adressen till en kvinna som är same och har undervisat i samiska språk, hon behärskar dessutom svenska till fullo och jag tror att även hon är noaidi. Hon är en kunskapsbank utan like, ifall du vill forska djupare i ordet.

Jag skulle gissa på att det ligger mycket bakom varför Ailo Gaup använder sig utav ordet. Jag har svårt att föreställa mig honom göra något bara för att få in en samisk touch. Skrattande

Bappho
2009-08-15 12:50
#26

Du missförstår mig, jag behöver inte få ordet förklarat för mig. Det intresserar mig dock. Däremot har jag noll koll på dagens shamaner och Ailo Gaup. :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Airamya
2009-08-15 21:07
#27

Ah! Ok :) Ailo Gaup är samisk shaman av 'den gamla stammen' och erkänd noaidi bland samerna. Mycket intressant person tycker jag.

Annons:
[alica]
2009-08-15 21:56
#28

Enligt de nordamerikanska indianerna har alla djur en egenskap (Kraft) som även människor har. Vissa av oss har vissa egenskaper starkare än andra krafter och de djur som då är kraften personifierad är vårt totemdjur, vi har flera totemdjur och jag brukar enkelt säga att de blir som ett horoskåp som visar våra starka och svaga sidor - när vi inte är i balans med vår kraft är det en "svaghet" som vi har alla möjligheter att balansera upp tack vare totemdjuren.
Tomtedjur kan försvinna och andra kliva in när vi utvecklas och förändars som människor  - lika så kan vi kalla på ett specifikt djur för att få hjälp av deras kraft.

Kraftdjuren däremot har vi med oss hela livet och jag har träffat mina både under meditation och under trumresor.
Lycka till med att få kontakt med dina!

Du kan trumma för att skapa kontakten, du kan också dansa (ett annat sätt att komma i trans) eller sjunga (seijd). Det finns flera tekniker som sagt var.

[trumman]
2009-08-27 14:49
#29

Sajvo är himmelriket. Där är det gott att vara.

[Sharp]
2010-01-20 20:30
#30

Haha, wow! Länge sedan jag skapade denna tråd. Fortfarande på jakt efter mitt/mina djur. :P

Börjat att drömma om örnar…

Meditation låter intressant…

Gur4m1
2014-06-24 06:00
#31

inte läst alla inlägg medn #14 Sajvo (saivo) är den samiska andevärlden där de döda finns. Så talar man inte om samisk shamanism och samer så bör man inte använda ordet anser jag, för att inte språkförbistra och utarma den samiska religionen som reda är ganska urholkad tack vare de kristnas frmfart och iver att missionera.

Saivo är helt enkelt den andra världen, dit shamanen (nåjden/noaidi) reser i trans. Där de döda förfäderna vistas. Det tros att t.ex  vissa slutna sjöar, små tjärnar osv är portaler till saivo (dvs inte älvar, forsar osv tror jag). När man fiskar så kommer de upp från "andra sidan" och ger oss mat osv.

förstår itne det svåra i att förklara ordet då inte enbart samiska shamaner känner till begreppet? Är själv ättling till Rika-Maja som var en kvinnlig nåjd i Västerbottens lappmarker på 1600-talet. Fått berättat att kvinnor inte bör utöva shamanism och besöka andra sidan innan de lämnat barnafödandet bakom sig, då vi kan bli en portal för onda andar.  Det är därför det blev ett himla ståhej runt konstnären som placerade till synes väldigt fertila, nakna kvinnor tillsammans med nåjdtrumman, för det är tabu.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: