Annons:
Etiketttarotkorten-var-för-sig
Läst 6504 ggr
Skogselva
2009-08-14 11:45

Vad ska jag tro på?

Har lite problem med sju mynt (kortet), jag vet inte hur jag ska tolka det, den ena nyckeln, av Hanna Venneberg, säger att det står för misslyckande och den andra (som följde med leken) säger fulländning.

Om det kan ha ngn betydelse så använder jag The Vampire Tarot av Nathalie Hertz och kortet ser ju onekligen mer ut som fulländning än misslyckande, men jag är ändå osäker på vilken av nycklarna jag ska lita på.

Vad har ni fått lära er att det står för?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Bappho
2009-08-14 12:34
#1

Jag använder mig av ett nyckelscenario för varje kort som jag brukar utgå ifrån och sju mynt är "väntan på skörden" för mig. Det kan ju betyda en massa olika saker förstås beroende på frågeställning och omkringliggande kort.

Fulländning ligger ganska nära, fast det är mer en fulländning som är på väg att hända isåfall. Man väntar på att frukten ska mogna, i arbetslivet t ex eller ett barn i magen.. Men eftersom mynt står för det materiella/fysiska så är det i den världen det sker i s a s

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

ladysparkle
2009-08-14 12:38
#2

Jag har inte samma lek, men i den som jag använder mest står kortet mer för fulländning. Att man kan nu ta sig tid att njuta av det man åstadkommit. Man behöver inte jobba lika hårt just nu, utan liksom ta ett steg tillbaka. Det kan också stå för att man just ska ha tålamod för den tiden kommer då man kan njuta av skörden.
Så i min lek står det inte för misslyckande. Men vi får väl se vad andra skriver. ;)

Skogselva
2009-08-17 16:52
#3

Kollade i boken, Vennberg har skrivit misslyckande på sju mynt och fulländning på nio mynt (är väl oursäktligt lat nu, för jag har inte kollat den andra nyckeln), kan det varit så att hon blandat ihop dem, eller snarare skrivit fel? Vad betyder nio mynt i era "nycklar"?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ritva
2009-08-17 17:09
#4

Jag har Jolanda den tredjes " Tarot häxans tolkning"

Så här står det om myntsjuan.

"Det här kortet betyder en sorglig historia: elände, svält och förtryck, antingen ur det här livet eller ur ett tidigare liv. Vi människor får utstå mycket lidande på vår livsväg, som världen ser ut idag är den i sanning beströdd med törnen. Du har det inte lätt just nu. Svält och fattigdomm lurar runt hörnet, vargarna ylar utanför dörren.

Din enkonomi är ett fiasko. Du kanske måstee tigga pengar, antingen från släktingar eller pappa staten. Det är en förnedrande situation du befinner dig i. I det här läget går et bra att skylla ifrån sig på samhällets struktur och maktbalans. Det hierarkiska kapitalistiska samhället bygger på social utslagning. Din stolthet riskerar att slås i spillror.

Upp och ner betyder myntsjuan att ditt lidande är över. Du har lyckats åstakomma baland både i din ekonomi och i dina närmaste relationer.

Häxmedicin

Här rekomenderas lite samhällkonspiratorisk verksamhet, ett och annat svart jobb för att lösa den mest akuta situationen. Var noga med att hålla din inre eld vid liv."

(Sid:228)

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

spindelfot
2009-08-17 23:20
#5

Jag har också jolandas bok, jag tycker den är bra. Jag tipsar gärna om den boken om man vill införskaffa sig några tarotböcker.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ritva
2009-08-17 23:31
#6

#5 Ja, jag har lånat den och bara börjat med stora arkanan än men den är lite spännande då hon varvar med egna berättelser och de sk häxmedicin och läxor…. Den blir lättläst men ändå givande. Kanske jag köper den så småningom…

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Annons:
Skogselva
2009-10-17 15:10
#7

Jag hittade tarot och häxkonst av Jolanda III av en slump på akademibokhandeln. Den kostade 319:- men var nedsatt till 29:-, ett självklart köp med andra ord.

Men det kanske inte är samma bok som den ni tipsar om?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2009-10-17 15:12
#8

Denna bok säger iofs samma sak om myntsjuan som i #4, bara något omskrivet.

(s 279)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Viper
2009-10-17 20:21
#9

Jag brukar tolka sju i mynt på det mer "klassiska" sättet. Misslyckande, dålig ekonomi osv. Sjuor brukar generellt indikera någon slags obalans.

Men jag tycker man ska gå efter den kortlek man använder och sin egen intution mer än olika böcker. Ser myntsjuan ut som en fulländning i din kortlek och är omgiven av bra kort i överigt, är det nog så du ska tolka den.

SgtRipley
2009-10-18 13:20
#10

Jag håller med #9, att det beror på hur Tarot-leken du har är upplagd och hur just det kortet ser ut. Du kan även få ledtrådar om du studerar kortet som kommer närmast före i leken, det vill säga myntsexan. Det sker oftast en utveckling mellan korten, och ibland kan ett kort spegla motsatsen till det kort som föregår det i leken. Tex i Crowleys lek så betyder myntsexan  framgång, medan myntsjuan är misslyckande. I Rider-Waite-leken är myntsjuan lite ambivalent: En man står och tittar på något han har jobbat med och ser fundersam ut. Kanske han undrar om det duger eller vad det kommer att bli av det. Ett intressant kort!

Lifea
2009-10-31 13:56
#11

Jag vill råda dig att inte gå så mycket efter andras tolkningar, utan mera gå efter dina egna erfarenheter av kortet. Det viktigaste i Tarot är att förstå det grundläggande;Stora och lilla Arkanan, arketyperna och de fyra elementen. det är också viktigt att känna till en del om sifrornas symbolik.

Själv använder jag mig av olika lekar, beroende på behov och sammanhang.    Min erfarenhet är att samma kort i de olika lekarna har samma grundprincip men betydelsen kan ändå variera ganska mycket. Till och med kan samma kort i samma lek ha ganska skiftande budskap. Det är alltid svårt att plocka ut ett enstaka kort och försöka förklara dess innebörd eftersom alla korten i leken är sammanlänkade och därför "uppför sig" olika beroende på vilken granne det har.

Lägg ofta Tarot till dig själv för din personliga utveckling och dina personliga frågor.Ge varje gång akt på de kort du är osäker på, vilka sammanhang de dyker upp i, vilka frågor de är med och svara på, vilka "kortkompisar" de har med sig, är det något särskillt annat kort det ofta dyker upp tillsammans med osv. Men det är också viktigt att notera i vilka sammanhang ditt osäkra  kort lyser med sin frånvaro, finns det tex sammanhang det verkar undvika helt och hållet.  Använd gärna anteckningsbok när du gör de här läggningarna.             Ett komplement till de här övningarna är att försöka bli kompis med det "trilskande" kortet. Lev tillsammans med det; ha det under kudden eller låt det stå på nattduksbordet så du ser det varje morgon och kväll, ha det i väskan eller plånboken när du går hemifrån, meditera på det när du har tid osv.       Ofta är det faktiskt så att det är något hos sig själv man behöver åtgärda när ett kort sätter sig på tvären. Det kan vara just därför ditt kort trilskas….för att göra dig uppmärksam på något speciellt.

Lycka till

Lifea (med mngårig erfarenhet av Tarot)

fridelfina
2009-11-01 22:52
#12

Det är nog samma bok fast kanske en annan upplaga… Har för mig dock att hon i den nya upplagan har skrivit om en del saker, antagligen pga sin egna utveckling kan jag tänka…

 
 

Upp till toppen
Annons: