Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 19050 ggr
zinnia
10/16/09, 7:36 AM

Blodmåne

På söndag ska det tydligen vara nåt som kallas blodmåne..Någon som vet vad det har för betydelse?Foten i munnen

Annons:
Ganna
10/16/09, 12:39 PM
#1

Det är mörkmåne på söndag, så det kan knappast vara månförmörkelse då? Varifrån fick du uppgiften om att det var s.k. blodmåne?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

EveningWitch
10/16/09, 2:18 PM
#2

Tror Du menar detta!  (inte just för Söndan)

Jan-Vargmåne, Feb-Ismåne, Mars-Stormmåne, April-Harmåne

Maj-Älvmåne, Juni-Mjödmåne, Juli-Örtmåne, Aug-Kornmåne

Sept-Vinmåne, Okt-Blodmåne, Nov-Snömåne, Dec-Ekmåne

Väl Mött!Glad

)O(

Ord kan såra en människas själ.
Ord kan glädja ens sinne
Ord kan göra en människa väl
men även sätta spår i ens minne.
Välj dina ord när du säger dem så att du ingen sårar.
Ditt ord kan du aldrig ta igen, då de lämna miljoner av tårar.

 

Ganna
10/16/09, 2:31 PM
#3

#2 Det tål sägas att det där inte är de svenska namnen för månarna/månmånaderna. Hur autentiska de är i den anglosaxiska sfären vet jag inte (dvs om det är gamla namn eller nya "uppfinningar").

Blodmåne är en benämning på den röda färg månen får vid månförmörkelse, röd måne är ett annat namn för fenomenet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

fridelfina
10/16/09, 2:46 PM
#4

#3) vilka är de svenska månnamnen enligt din tradition (visst var det Freja/Frigga, eller blandar jag ihop dig nu med nån?)?

 
 

Ganna
10/16/09, 2:59 PM
#5

#4 Jag är Friggaprästinna och traditionell häxa i en svensk häxkonsttradition.

Det jag avsåg med månnamnen är de gamla svenska som med kalenderns/solårets införande kom att bli månadsnamn: Tors/Torremånad, Göjemånad, Vårmånad, Gräsmånad, Blomstermånad, Sommmarmånad, Hömånad, Skördemånad, Höstmånad, Slaktmånad, Vintermånad och Julmånad.

Månåret korresponderar sådär med solåret eftersom en måncykel har 27,3 dagar, men för enkelhets skull kan man kalla varje solmånads måne för motsvarande gammalt namn.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

EveningWitch
10/16/09, 3:42 PM
#6

#3 Ja men Röd måne är väll de mest vanliga namn vid detta Mån fenomen.?

Blodmåne; har väll betydelse ungefär,  Månaden för jakt & slakt.

)O(

Ord kan såra en människas själ.
Ord kan glädja ens sinne
Ord kan göra en människa väl
men även sätta spår i ens minne.
Välj dina ord när du säger dem så att du ingen sårar.
Ditt ord kan du aldrig ta igen, då de lämna miljoner av tårar.

 

Annons:
Ganna
10/16/09, 3:58 PM
#7

#3 Ja, röd måne är det vanligaste namnet. Jag har inte hört/sett "blodmåne" som substitut för Slaktmåne, endast som en mer ovanlig benämning för månförmörkelse.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ganna
10/16/09, 8:21 PM
#9

#8 Som sagt, en översättning från engelskan.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

zinnia
10/16/09, 11:32 PM
#10

Jag var inne på nån länk inatt och där stod det blodmåne 17 okt…

En person sa i alla fall att vid blodmåne kan man passa på att göra ritualer för att "ta bort" saker, men att blodmånen är "balanserad" och då kan man även be om saker,.,,efter att man tagit bort..

Jaja, vi ska på utesittarkväll i alla fall och nåt hittar vi nog på Cool

Ganna
10/17/09, 12:15 AM
#11

#10 Det kan ju ha varit ett annat år, folk är slarviga med att inte skriva ut årtal/uppdatera.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

zinnia
10/17/09, 12:24 AM
#12

Aha,,,så kan det ju vara Foten i munnen

fridelfina
10/17/09, 11:31 AM
#13

#5) Ja, men då kom jag ju ihåg rätt! Skrattande Jag som brukar säga att jag har Alzhaimerslight!

Vill du förklara Tors/Torremånad och Göjemånad är du snäll? De andra känns ju tydliga.

Tor/Torre för januari, vilken koppling syftas på då?

Göje vet jag inte alls vem/vad det är? Och hur kopplas det till februari?

 
 

Annons:
Ganna
10/17/09, 12:29 PM
#14

#13 Det ursprungliga namnet är Torremånad, vilket sedan förvanskades till Torsmånad. Det har inget med guden Tor att göra, utan Torre, som betyder "barfrost" (frost på snöfri mark) var son till Snö den Gamle.

Göje är en förvanskning av Goa, dotter till Torre (ibland istället omnämnd som syster till Torre och dotter till Snö den Gamle).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

fridelfina
10/18/09, 1:55 AM
#15

Tack Ganna! Känns lite fel med frost på snöfri mark i januari förstås.

 
 

Ganna
10/18/09, 10:45 AM
#16

#15 Det sägs att det blotades till Torre för mycket snö och gott före. :) Vilket behövdes om de lätt skulle kunna ta sig till Disting/Disablot.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

fridelfina
10/19/09, 12:06 AM
#17

Aha! Skrattande Tusen tack!

Letade vidare om Disablot och hittade också att det snart skall vara Alvablot då man blotar till bland andra nornorna Urd, Verdandi och Skuld….

 
 

Ganna
10/19/09, 12:15 AM
#18

#17 Det varierar i olika grupper; vissa blotar till alver och förfäder, andra inkluderar nornorna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Tarotstollan
7/16/14, 7:13 PM
#19

Gammal tråd men eftersom det handlar om Blodmåne skriver jag här.

Även i andra trådar här på iFokus nämns benämningen Blodmåne om månen som var nu i helgen.
Såg reprisen på "Häxorna i Est End" igår och då var det Blodmåne med där och enligt dem och även i andra s.k.  häxserier så handlar just Blodmåne om mord och död.

Vad tycker och tänker ni om det?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Månflickan
9/25/15, 11:17 AM
#20

….det är Blodmåne nu på söndag-måndagnatt också. Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter kring denna tid.

Annons:
loppanlilla
12/2/15, 4:45 PM
#21

Snubblade in i denna tråden av en slump, men undrar fortfarande ifall det betydde något "extra speciellt" att jag fyllde 20 under samma dag som blodmånen uppenbarade sig.. ☝️

Upp till toppen
Annons: