Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 7503 ggr
Astraea
3/25/10, 2:00 PM

Tranafton

Idag är det våffeldagen och Maria Bebådelsedag som förr även kallades för Vårfrun. Och därav våffeldagen som en dialektal felsägning.

Det var först i förmiddags som jag hörde på radion att dagen förr i tiden (50-60 år sedan) även firades som tranafton. Då tranan ansågs/anses som det yttersta vårtecknet. Här i Värmland var det bl.a vanligt med tranbrev, ungefär som dagens påskrev.

Hur man firade och hurpass mycket berodde mycket på var i landet man bodde.

Dagen var även särskilt lämpad för magiskt arbete.

Vad är er kännedom kring Tranafton? Något säger mig att åtminstone Ganna och Bappho sitter på en del kunskap. Flört

Jag blev oerhört intresserad av läsa på mer måste jag säga. En högtid helt i linje med mig.

Det finns en del att läsa på nätet för den som är intresserad av få en liten insikt av vad det kunde vara.

Annons:
Ioma
3/25/10, 2:39 PM
#1

Åhh intressant. Hade aldrig hört talas om tranafton innan.

Det där vill jag gärna veta mer om.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ganna
3/25/10, 3:01 PM
#2

Det är en hel del förknipat med tranafton, men jag tycker att piggast och roligast är den gamla västsvenska seden att springa trana. Ut med er bara, barfota, och ränn mellan nio gödselstackar! Stanna och värm fötterna i varje gödselhög, sen håller ni er friska hela året.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Skogselva
3/25/10, 3:08 PM
#3

#2 Lite roligt att du säger det just idag.

Jag var faktiskt, mot bättre vetande, ute barfota på gräsmattan i dag (på de ställen där snön smält bort). Detta var årets första "barfotagrej" och inte så farligt kallt, faktiskt. Glad Springa trana får bli ett annat år. Flört

Dessutom bor jag i västsverige.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ganna
3/25/10, 3:36 PM
#4

#3 Men du får inte glömma gödselstackarna!

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Skogselva
3/25/10, 4:43 PM
#5

Lovar, ska komma ihåg det Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bodvar
3/25/10, 6:03 PM
#6

Fast nuförtiden måste man väl springa utav bara helvete om man ska kunna sätta fötterna i nio gödselstackar.

Funkar det om man doppar fötterna i flytgödselbrunnar?

Annons:
Ganna
3/25/10, 6:10 PM
#7

#6 Här är det relativt lätt, det är mycket mindre jordbruk och hästgårdar. Jag har däremot en känsla av att flytgödsel är lätt frätande?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bodvar
3/25/10, 7:03 PM
#8

#7  För att inte tala om stanken…

Skogselva
3/25/10, 7:57 PM
#9

Tur man bor på landet då Flört (Åh andra sidan så lär det nog inte hända under denna livstid att jag springer och stoppar fötterna i gödselstackarna…)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Coturnix
3/25/10, 9:39 PM
#10

Trandansen

Lite väl mörkt just nu då. ;p

Vandraren
3/25/10, 10:14 PM
#11

Bor inte så långt från Hornborgarsjön. I måndags svepte de första tranorna över vägen framför mig. Jag drog ett djupt andetag och kände den långa vinterns förtrollning verkligen bruten. I Hornborgarsjöns norra del finns en gård med namnet Tranum. Namnet betyder "tranornas hem" och ordledet "um" så ålderdomligt att det härrör från järnålder, förkristen tid. Så redan för kanske 2000 år sedan fann människorna där det anmärkningsvärt med tranorna, och den gården, har historia.

Bappho
3/26/10, 8:17 AM
#12

#0 Om du vill läsa lite mer om Tranafton så kan du titta i Tillhagens Fåglarna i folktron där det finns ett kapitel om Tranan.

I min familj så är Tranans ankomst den största dagen på året (det kan hända att ungarna skulle säga att det är julafton) och jag har firat Tranafton sedan jag flyttade till mitt hus för elva år sedan.

Jag bor vid kanten av en fågelsjö och har tranor som häckar på båda sidor av mitt hus så för mig är det ganska svårt att missa att Tranorna kommer med våren :)

Hos oss är det Tranorna som kommer med påskäggen, inte haren. När barnen var små och hörde Tranans första vårläten så sprang de till skogen för att se om hon hade lämnat några ägg till dem. (Det gällde att jag var den första som hörde dem). Seden att börja lägga sig när solen går ner har jag dock inte anammat :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Coturnix
3/26/10, 8:27 PM
#13

Vi eller jag, nja, vår tradition blev att de yngsta barnen alltid kunde finna sina godisägg hos den gamla, gamla mossbelupna stensköldpaddan. Hon som befinner sig på gränsen mellan trädgård och vildmark. Något fint som jag läst om Trantraditionen, det var att det fanns spår av tranan ( förmodligast av sot eller kol från spisen) som ledde till godisägget…

Annons:
Astraea
3/27/10, 2:22 PM
#14

#11 Vad intressant med Tranum och med sitt um som förled.

#12 Tack för boktipset! Kul att att ni håller traditionen levande! Är det något du själv är uppvuxen med eller föll det sig naturligt då du flyttade dit du bor? Var det ett utbrett firande i dina trakter generellt sett, såsom Värmland, eller firades det i mindre utsträckning?

Jag frågade pappa om han mindes att farmor och farfar och/eller äldre släktingar berättade om Tranafton när han var liten men han kom inte ihåg något sådant. Däremot var det en stor händelse att åka till Hornborgasjön och titta på dem om våren.

#13 Vilken fin tradition! Ja, jag gillar också det där med transpåren. Det blir ju så mer levande då… Jag är nästintill säker på att det här är något vi kommer anamma, det känns som jag funnit en saknad pusselbit - om  i förstår vad jag menar. ^^

Bappho
4/3/10, 1:54 PM
#15

I går kom tranorna och med sig hade de tofsvipor, ringduvor, diverse andfåglar och bilar med fågelskådare. Så vi har firat att sommarhalvåret just har startat :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ahradia
2/20/17, 4:24 PM
#16

Återupplivar denna gamla tråden för jag tänker på den varje gång tranorna kommer tillbaka. Och det har de gjort nu ❤️

Witches don't get mad, they get even.

Bappho
2/21/17, 12:09 PM
#17

#16 Vart i landet bor du?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ahradia
2/21/17, 4:55 PM
#18

Kristianstad i Skåne.
De första tranorna landade 4 mil härifrån igår :)
http://mosaik.blogg.kristianstadsbladet.se/sv/nyheter/vartecken-de-forsta-tranorna-ar-har/

Witches don't get mad, they get even.

Sommarek
2/22/17, 9:05 AM
#19

#18 Härligt. Jag hade faktiskt aldrig sett tranor förrän jag flyttade till Skåne, men nu inväntar jag dom med spänning. Jag vet inte varför, men jag tycker alltid att det låter så triumferande när de drar in, lite som ett segertåg.  ❤️

(Jag började också, lustigt nog, säga "nu kommer tranorna, morfar" högt efter att min morfar gått bort. Vad jag inte visste då var att han och min mormor brukade fågelskåda och åka och titta på just tranorna om våren.)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
2/22/17, 3:04 PM
#20

Blir avundsjuk. Undrar hur länge till jag får vänta..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Manutar
2/23/17, 6:35 AM
#21

Hae inte sett tranor på flera år. Intesen jag flyttade, bor alltså på fel ställe. Nu började ja tänka flytt! För tranor är helt underbara och väldans nära hjärtat mitt.

Ravenna
2/27/17, 7:51 PM
#22

Vad härligt att läsa den här tråden, jag blev plötsligt nostalgisk för jag kom ihåg hur tranan brukade komma med godis när jag var barn. Det var en stor sak minns jag och en tradition som kom från min mammas sida av familjen.  :-)

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

dennas
2/28/17, 5:47 PM
#23

#22

Då var det ju inte så många godisdagar på ett år, så att det var exklusivt. Min mamma gjorde transpår på golvet…

Ravenna
3/3/17, 11:58 PM
#24

#23 Ja, det är sant. Godis åt man inte varje dag, så det var ju speciellt. Men sen var det något annat också, som jag inte kan sätta fingret på men som inte hade med godiset att göra. Jag minns att det var en magisk känsla över när tranan skulle komma.

Transpår tror jag inte att min mamma gjorde, men jag har för mig att hon lade gåvan i en strumpa eller liknande.  :-)

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Ahradia
3/12/17, 4:48 PM
#25

Hoppas videon funkar. På med ljudet. Utanför min dörr idag. Nu kommer de i större grupper och samlas i tusentals vid Pulken. Nu blommar dessutom tussilagon. Så nu är det vår på riktigt här i Skåne.

Witches don't get mad, they get even.

Upp till toppen
Annons: