Annons:
Etiketthäxeri
Läst 8519 ggr
Iram
2008-11-28 13:53

Riktningarna och deras krafter, av Bodvar Bjarke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I alla magiskt-religiösa traditioner (ja, praktiskt taget i alla fall) tar man hänsyn till de fyra riktningarna, väster, norr, öster och söder. Olika traditioner förknippar de fyra riktningarna med olika företeelser och egenskaper. Till riktningarna hänförs element, årstider, gudomligheter och mycket mer.

När man börjar studera olika traditioner kan man ibland förbryllas över hur olika riktningarna uppfattas. Vad är egentligen sant, frågar man sig. Och sanningen är väl den att det finns ingenting som är absolut sant. Det är olika sätt att betrakta världen, var och en med sin giltighet. Vad som är av vikt, skulle jag vilja säga, är att man är konsekvent och håller sig till ett system som man arbetar med. Och det bör vara förankrat i den världsbild man har. Det ska alltså finnas en viss samstämmighet mellan vad riktningarna står för och systemet man arbetar med.

I vissa nyandliga kretsar tycks det finnas en uppfattning om att man ska göra "som man känner" och det kan väl vara bra på sitt sätt. Men viktigare, anser jag, är att arbeta på traditionellt vis. De som gått före oss har så att säga banat väg för oss och en ceremoni blir mycket kraftfullare om den görs i ett sammanhang. Det är också viktigt att man är konsekvent och använder ett system, och ett system som talar till en, som har en inneboende styrka och som är konsekvent.

Att vända sig till de fyra riktningarna samt ovan och nedan och att kalla in krafterna från dessa riktningar gör att man skapar ett magiskt rum, en helig plats. Genom att kalla på de fyra riktningarna placerar man sig i världens mitt, den plats där världsträdet växer och där öppningen mellan världarna finns. Man kan också skapa en magisk cirkel runt platsen för att på så sätt förstärka det heliga rummet. Dels gör cirkeln att inga främmande element eller krafter tränger in i ceremoniplatsen, men framförallt skapar man ett kärl i vilket den kraft man skapar kan nå full styrka, innan den släpps iväg för sitt syfte.

Ett system som jag varit involverad i är det som kallas Sötmedicin Soldansvägen. Där har man eld i öst, vatten i söder, jord i väster och luft i norr. Utifrån denna lära är det ett helt korrekt system.

Ett annat system är det som numera tycks vara det vanligaste i de västerländska traditionerna, den ceremoniella magin, wiccarörelsen och bland moderna druider. Anledningen till detta är den stora betydelse som Den Gyllene Gryningen har haft på utvecklingen av magin i väster. Gyllene Gryningen (Golden Dawn) grundades i slutet av 1800-talet och kom att få en oerhörd betydelse för många som intresserade sig för magi. Olika Golden Dawn-ordnar är verksamma än idag och dessvärre följer man en del av denna tradition, nämligen schismer och stridigheter. Det har förekommit olika rättegångar för att fastslå vem eller vilka som har rätt att kalla sig Golden Dawn och det första Golden Dawn föll snart samman av inre stridigheter.

Grundaren av wiccarörelsen, Gerald Gardner, lärde känna Aleister Crowley, en av de mer välkända, eller ökända, tidiga medlemmarna i Golden Dawn. Från honom hämtade han en hel del inspiration, bl.a. The Wiccan Rede, "An Harm Ye None, Do What Ye Will" som har sitt ursprung i Crowleys Law of Thelema, "Do what thou wilt shall be the whole of the law", som i sin tur har sitt ursprung hos Rabelais och Gargantua. Även hur elementen kopplas till riktningarna hämtade han därifrån.

I detta system, som säkert de flesta känner igen placeras vatten i väster, jord i norr, luft i öster och eld i söder. Detta har påverkat oerhört många sentida magiker och ceremoniutövare så pass att det för de flesta upplevs som det rätta.

Men det finns ett annat system som är mer rätt, eller i alla fall mer konsekvent. I detta system, som jag själv använt sedan början av 1980-talet, placeras jord i väster, vatten i norr, luft i öster och eld i söder. Här får vi då de båda motsatsparen jord-luft och eld-vatten mitt emot varandra på hjulet. Det finns också fyra egenskaper som kopplas till elementen, torrt, kallt, fuktigt och varmt. Dessa egenskaper placeras också ut i hjulet och bildar även de motsatspar mitt emot varandra, varmt-kallt och torrt-fuktigt.

De olika elementen har vardera två av dessa egenskaper. Jorden är torr och kall, vattnet är kallt och fuktigt, luften är fuktig och varm och elden är varm och torr. Se bifogad skiss. (Där anar vi också det som kallas cirkelns kvadratur, men det är en annan historia.) Detta hjul bildar en stark enhet och har en större skönhet än andra varianter av elementhjul. Därför anser jag detta vara det bästa systemet.

Sedan finns det som sagt en massa olika saker som kan relateras till de olika riktningarna och elementen. Nedan följer en kort lista över några sådana attribut. Jag har inte skrivit ner de olika attributen i någon speciell ordning, mer som jag för stunden kom på dem. Den uppmärksamme läsaren noterar även här en skillnad mellan detta system och andra. De vapen som är kopplade till luft och eld skiljer sig från det som de flesta säkert är vana vid. Här har vi spjutet som luftens vapen och svärdet som eldens, medan många anser att spjutet (eller staven) är eldens element och svärdet luftens. Så är det i de flesta tarotkortlekar även om det kommit en del på senare tid som har den mer korrekta kopplingen.

Detta härstammar också från Golden Dawn och har möjligen sin grund i en missuppfattning. Spjutet (eller staven, eller pilen för den delen) är ju gjort av trä och trä kan brinna, därav elementet eld. Men spjutet är ett luftens vapen, det slungas genom luften. Och svärdet, alla har väl hört talas om det flammande svärdet, och svärdet smides ju i eld. T.o.m. Golden Dawn har detta flammande svärd förekommande i sina ritualer. Ändå fick man för sig att det skulle kopplas till luft.

Väster: Jord, höst, afton, skymning, Mikael, gnomer, mineraler, Frigg, blått, nedanmåne, sköld.

Norr: Vatten, vinter, natt, mörker, Gabriel, undiner, växter, Freja, grönt, mörkmåne, bägare.

Öster: Luft, vår, morgon, gryning, Rafael, sylfer, djur, Oden, gult, nymåne, spjut.

Söder: Eld, sommar, dag, ljus, Uriel, salamandrar, människor, Tor, rött, fullmåne, svärd.

Annons:
ladysparkle
2009-02-07 18:05
#1

Tack for ett intressant inlagg! Jag ar glad att jag hittat denna Haxsida, for jag ska just efter 11 ar utomlands flytta hem till Sverige sa det ar kul att ha hittat likasinnade manniskor pa denna sida!

Men tillbaka till amnet… Det ar intressant att lasa om var olika traditioner/kulturer ser elementens riktningar. Sjalv ser jag, precis som Soldansvagen som du namnde ovan, luft i norr, eld i ost, vatten i soder och jord i vast. Jag har gatt en Prastinnekurs i Glastonbury i tre ar och det ar sa vi arbetar ceremoniellt dar. Och det kanns helt naturligt for mig.

Jag har alltid kant att elementen ar "overallt", och bara man vet varfor man akallar dem i en viss riktning sa ar inget fel.:)

Endroppeihavet
2009-02-07 18:54
#2

Kul artikel, har haft funderingar om detta precis själv^^

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Simonass
2009-02-19 23:01
#3

Bra skrivet :o)

KlaraStjarnljus
2009-02-20 14:03
#4

Mycket intressant läsning :) även om #1:s uppfattning mer överensstämmer med min.

Logiken i artikeln är solklar, så där har jag inga invändningar, men att jag har fastnat så för att åkalla vattnet från väster har nog mycket med min kärlek till havet att göra ;)

Men det är alltid både trevligt och hälsosamt att lära sig olika traditioner, synsätt och infallsvinklar!

Mr-K
2009-03-04 20:17
#5

Det med felkopplingen av svärdet tror jag personligen har att göra med de elemental vapen som Golden Dawn använde sig av och då framför allt deras air dagger och fire wand. På senare tid har det ju talats om att de ska vara tvärtom och att det var en sk "blind" som GD medvetet hade placerat in. Vissa motsäger dock detta och menar på att det är stor skillnad på en dolk och ett svärd och därför kan man inte använda den gamla grimoire traditiones värden på GD's elemental vapen.

Existerande
2010-05-07 18:39
#6

Nu kommer jag jättemycket efter alla andra, men om jag gör en ritual utomhus (jag är en sådan knäpp wiccan) så åkallar jag elementen från det håll som jag ser dem. Om jag tex. har vatten i öster vore det ju helt ologiskt att vända ryggen mot det då det finns precis där. Eller om jag har ett berg i söder så åkallar jag jorden från det berget. Då blir inte elementen samma sak som riktningarna. Det är kanske att göra det för komplicerat för sig själv men att stå med ryggen mot en tjärn och åkalla vattnet känns bara korkat.

Annons:
Mr-K
2010-05-08 07:58
#7

#6 Det beror ju lite på vad vi talar om här. Åkallar du det fysiska vattnet eller jorden stämmer ju det du säger. Åkallar du däremot elementaler så blir det ju fel.

trasta
2010-05-11 10:28
#8

angående 7

kan någåt vara fel??? Det är ju du som skapar din magiska verklighet, det är du som är utgångspunkten, då kan inget bli fel,så ser jag på saken.

Sebastian
2010-05-11 12:15
#9

#8 Ja en hel del saker kan vara fel.

Om man skapar sin egen magiska verklighet.. Vad är då skillnaden mellan det och rena fantasier?

trasta
2010-05-11 15:36
#10

vad är skillnaden mellan magi och fantasi? och då ska jag säga att fantasi för mig är ett enbart positivt ord . och vem eller vad är det då som utövar magi= skapar en magisk verklighet om det inte är utövaren? Om man har goda intentioner kan inget gå fel, det är min åsikt.

Vill man illa kan det gå illa, det kan jag hålla med om.

Bodvar
2010-05-11 19:16
#11

#8 och 10

Visst kan saker och ting gå fel. Jag känner till personer som det har gått illa för p.g.a. felaktigt magiskt arbete. Allt från ängslan, oro och ångest till utvecklad sinnessjukdom och behandling på mentalsjukhus.

"vad är skillnaden mellan magi och fantasi?"

Nog är det väl en väsentlig skillnad mellan magi och fantasi. Jag kan fantisera om allt möjligt, t.ex. att ha sex med Lady Gaga, men det har inget med magi att göra och det kommer heller aldrig att ske i verkligheten.

Det finns en utbredd uppfattning bland många yngre (och äldee också för den delen) som intresserar sig för magi och annat och som utifrån ett lite mer new age-fluffigt perspektiv anser att allt är okej, du skapar din egen verklighet och det du tror är lika rätt som något annat.

Visst, den kan vara en skön fantasi att befinna sig i men vill man nå verkliga resultat gör man bättre i att följa en tradition, att följa de fotspår som föregångarna har följt, att ställa sig i harmoni med Urds väv och att lära sig att hantera de energier som flödar genom väven.

Det finns många lögnandar därute som gärna smeker ens ego och ger en upplevelser som de inbillar en är av stora andliga djup. Speciellt tycks det vara vanligt för de som kallar sig "mediala". Bland många av dem hittar vi flertalet som helt lever i sina egna fantasier.

Med det sagt vill jag påpeka att det finns en stor kraft i fantasin. Tyvärr täcker det svenska ordet "fantasi" inte helt vad det handlar om. I engelskan har vi "fantasy" som är just fantasier, och "imagination" som också till svenska översätts med fantasi men som borde översättas med "förmågan att skapa inre bilder". Inbillning skulle kunna vara ett ord, men det har ju oftast en mer negativ klang. "Äh, du inbillar dig bara." Men inbillning och imagination betyder egentligen samma sak, förmågan att skapa inre bilder.

En träning av imaginationen är en grundläggande förutsättning för att lyckas med magiskt arbete, så att det inte bara stannar på en fantasinivå.

Bodvar
2010-05-11 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

När texten las ut på ett annat forum medföljde en skiss som det hänvisas till i artikeln. Den bifogas här.

Bappho
2010-05-13 01:06
#13

#8 Att kalla på ett väsen har ju inget med någon sorts inre verklighet att göra. Det är ju någonting yttre man kallar på och möjligen försöker kommunicera med på något sätt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Yggdrasil
2010-05-13 07:13
#14

Väldigt interessant artikel! Jag undrar dock hur ni skulle göra på södra halvklotet?

För mig personligen som bor i Australien känns det helt uppenbart att eld är i norr, eftersom det är därifrån värmen kommer. Sen har jag vatten i syd mot antarktis och vattenmassan där omkring, jord i väst där öknen är, och luft i väst därifrån vinden kommer. Detta insåg jag nu blir som en upp-och-nedvänd verision av Bodvars :-).

Sen undrar jag också, bovdar, hur kommer det sig att du ser vatten som grönt, och jorden som blå?

Sebastian
2010-05-13 11:50
#15

#14 Du har ju en väldigt stark jägar/samlartradition därnere hur gör de?

Yggdrasil
2010-05-13 17:40
#16

#15

Du menar aborigines? Jag skulle så gärna vilja lära mig mer om deras läror, men de vill själva lära ut den (alltså personligen någon som håller på med det) och det är så svårt att få tag i någon! Så jag vet inte hur de gör, men jag tror inte att de håller på med riktningar och sånt.

trasta
2010-05-16 21:41
#17

jag vet också att det kan gå illa, eftersom magi kan sätta igång starka processer, men jag anser inte att det är p.g.a att man har kallat på "fel" element i "fel" rikting, utan det beror på saker man bär innom sig som kan komma upp till ytan, och som kan vara svåra att hantera.

och hur vi definerar magi och magiska processer är nog ganska olika, men samtidigt en intressant diskussion.

när jag kallar på väsen gör jag det innifrån, det är jag som skapar dem. och de är potenta! Och eftersom jag inte tror på onda andar/krafter, som kan ansätta mig utifrån så är jag trygg i det jag gör.

Men det här är vad jag tror och alla har rätt att se på sin värld på sitt sätt.

fantasins kraft är det som ger magin kraft, jag pratar inte om dagdrömmar om lady gaga(O:även om det kan vara nog så trevligt. och vem vet, kanske den dagdrömmen skapar möjligheter, man ska aldrig säga aldrig. (O;

Upp till toppen
Annons: